Logg inn med Feide
Videreutdanningsmaster i urbanisme
Studieprogram
Videreutdanningsmaster i urbanisme
Master i urbanisme - Kull 2019
Emne | 2019 Vår | 2019 Høst | 2020 Vår | 2020 Høst | 2021 Vår | 2021 Høst |
---|---|---|---|---|---|---|
6 | ||||||
6 | ||||||
6 | ||||||
6 | ||||||
6 | ||||||
6 | ||||||
12 | ||||||
6 | ||||||
6 | ||||||
30 | ||||||
Sum | 18 | 12 | 18 | 12 | 0 | 30 |
Videreutdanningsmaster i urbanisme er en erfaringsbasert master som kobler praksiskompetanse og teoretisk kunnskap. Studiet fører fram til graden ”Erfaringsbasert master i urbanisme”.
Masterutdanningen retter seg mot fagpersoner som ønsker å styrke sin kompetanse innen byutvikling og planlegging. Utdanningen tar utgangspunkt i dagens norske utfordringer og diskuterer disse i lys av ny forskningsbasert kunnskap, internasjonale eksempler og erfaringer fra praksis. Utdanningen er relevant for fagpersoner fra alle disipliner som arbeider med by- og stedsutvikling.
Masterstudiet skal:
- styrke studentenes faglige kompetanse
- øke studentenes formelle kompetanse
- bidra til faglig oppdatering og gjøre studentene kjent med forskningsfronten i urbanisme
- styrke studentenes kompetanse i forsknings- og utviklingsarbeid
- og gjøre studentene bedre rustet til å delta i faglige og offentlige debatter
Institutt for urbanisme og landskap ved AHO har tilbudt dette masterprogrammet i mer enn 20 år. For enkelte studenter har programmet også fungert som en forskole for doktorgradsutdanning.
Faglig innhold
Videreutdanningsmaster i urbanisme tilbyr teoretisk fordypning og gir en faglig verktøykasse. Studiets innhold reflekterer en bred og tverrfaglig holdning til byutvikling og gir innsikt i urbanisme som kunnskapsfelt, forankret i fagtradisjonene ved AHO. Undervisningen er forskningsbasert og tilbyr aktuell og oppdatert kunnskap. Konkret gir dette seg utslag i tre ambisjoner:
- Aktivt møte samtidens utfordringer og ligge i front i kunnskapsfeltet.
- Bidra med byteori, håndfaste innspill og kritiske refleksjoner som gjør studentene bedre rustet til å håndtere utfordringer og komplekse spørsmål i sin daglige praksis.
- Skape en sterk, faglig diskusjonsarena som trekker på studentenes kompetanse og bygger faglige nettverk.
Studiet vektlegger sammenhenger mellom fysiske omgivelser og samfunn, og omfatter emner som by- og byplanhistorie, byforming, tverrfaglig byteori, posisjoner og teorier i urbanisme, kunnskap om de ulike urbane landskapene, bærekraftige byutviklingspraksiser, vern og urban transformasjon, byrom og offentlig rom, tverrfaglige planleggingsstrategier, politikkutforming, rolleforståelse, samspill, medvirkning og forvaltning. Gjennom hele studiet trekker vi inn aktuelle problemstillinger og sammenstiller prosjekter og praksiser med urbane diskurser og tilhørende teorier.
Videreutdanningsmaster i urbanisme samarbeider med videreutdanningsmaster i arkitekturvern og har flere felles seminarer. De to utdanningsforløpene etablerer også et felles, faglig forum for de mange ulike faggruppene som arbeider innenfor urbanisme og bygningsvern.
Gjennom hele studieforløpet vil studentene få innføring og veiledning i akademisk tekstproduksjon og faglig-teoretiske drøftinger.
Lærekrefter
Forskere og lærere ved AHO bidrar aktivt i undervisningen ved videreutdanningsmasteren gjennom forelesninger, samtaler, debatter og veiledning. Vi inviterer også en rekke nasjonale og internasjonale forelesere fra instituttets nettverk.
Hva er urbanisme?
Urbanisme er en akademisk disiplin som vokste fram i siste del av 1800-tallet og som etablerte seg omkring år 1900. Urbanisme er studiet av hvordan de fysiske omgivelsene og mennesker samhandler og påvirker hverandre. Urbanismefaget er et akademisk og faglig veikryss der ulike disipliner møtes, som arkitektur, sosiologi, psykologi, økonomi, biologi, design, økonomi, statsvitenskap, antropologi mm.
Byvekst og urbanisering er i dag dominerende fenomener i alle deler av verden. Hoveddelen av verdens befolkning bor i byer. Hvordan byene skal utvikles og formes er en av de store spørsmålene menneskeheten står overfor. Hvordan byene formes og byveksten håndteres, er helt avgjørende om vi skal nå mål om bærekraftig utvikling og således løse klimaproblemene.
Et kjennetegn ved urbanisering i dag er at skillet mellom by og land er antar nye former. «By» og «land» er ikke lenger entydige kategorier. Mange byer er i dag store regionale og funksjonelt integrerte urbane systemer. Landsbygda er urbanisert i den forstand at den økonomisk, funksjonelt og sett som livsform og arkitektur, er en del av byens influensområde og har urbane trekk. Instituttets forskning omkring byplanlegging og byutvikling trekker derfor ikke et tydelig skille mellom det urbane og det rurale, men inkluderer det vi kaller «suburbane» og «periurbane» områder.
I urbanisme forstås byen med utgangspunkt i ulike faglige tradisjoner. Urbanisme omfatter mange skalaer fra byrommet og gaten til nabolag, bydel, småby, storby, metropoler og storbyregioner. Faget rommer et spenn av spørsmål, utfordringer, teorier og praksiser.
Videreutdanningsmaster i urbanisme behandles urbanisme som en tverrfaglig disiplin og undervisningen favner vidt. I urbanisme-undervisning og forskning ved AHO vektlegger vi samtidig byen som fysisk fenomen – som arkitektur eller urbant landskap.
Pensum
Et oppdatert pensum vil foreligge ved opptak til studiet. Flere av pensumtekstene (i Modul 1 og i andre moduler) vil bli hentet fra to bøker:
LeGates, Richard T. og Frederic Stout. The City Reader, 6. utg. Oxon: Routledge, 2016.
Jayne, Mark og Kevin Ward. Urban Theory: New critical perspectives. Oxon: Routledge, 2017.
Videreutdanningsmaster i urbanisme gir kunnskap om emner innenfor fagfeltet urbanisme som angitt i avsnittene ovenfor og som utdypet i beskrivelsene av hver enkelt modul. Undervisningen i urbanisme omfatter teorier, praksiser og prosjekter.
Studentene øker sin kompetanse innen urbanisme og sin analytiske tenkning, teoretiske refleksjon og faglig kritikk. De utvikler større ferdigheter i faglig utveksling og formidling, både skriftlig og muntlig. Studentene får trening i å skrive akademiske tekster.
Etter å ha gjennomgått studiets 9 moduler har studentene opparbeidet en urbanismefaglig verktøykasse, teoretisk plattform og kritisk forståelse. De har et bredt og tverrfaglig perspektiv på by og byutvikling og de skal kunne diskutere komplekse urbane problemstillinger. Studentene skal forstå og kunne plassere egen praksis i et større teoretisk og praktisk felt.
Videreutdanningsmasteren gir studentene kompetanse innen urbanismefaglig forsknings- og utviklingsarbeid, og gjør studentene bedre skodd til å delta i faglig og offentlig debatt om by og byutvikling.
Studiet omfatter seminarer, studietur(er), litteraturstudier og hjemmeeksamener samt en masteroppgave.
Masterutdanningens seminarserie er delt inn i 9 selvstendige moduler i tillegg til masteroppgaven (Modul 10). De fleste modulene består av 2 seminarer á 3 dager samt pensumlitteratur, selvstudium og hjemmeeksamen. Seminarene omfatter forelesninger, presentasjoner, gruppediskusjoner og fellesdiskusjoner.
Én av modulene består av en ukes studietur til en eller flere europeiske byer.
Én modul inneholder studietur til en eller flere norske byer.
Studentene dekker selv reisekostnadene på studietur.
Enkelte seminardager drar vi ut av AHOs lokaler der forelesninger kombineres med befaringer og byvandringer.
Hver modul avsluttes med en hjemmeeksamen. Innlevering er vanligvis 9 dager etter seminarmodulens siste undervisningsdag.
Studiets litteratur omfatter et obligatorisk pensum samt anbefalt og selvvalgt faglitteratur. Selvstudier inngår som en viktig del av studiet.
Presentasjon av pensumtekster samt oppgaveskriving og faglige diskusjoner er integrerte deler av studiet. Skrivesesjoner skal gi studentene ferdigheter i faglig tekstproduksjon. Studentene får individuelle tilbakemeldinger på hver hjemmeeksamen. Studentene blir oppfordret til aktivt å delta i faglige samtaler og diskusjoner, både i grupper og i plenum, og vi tar opp dagsaktuelle temaer fra fagdebatter og media. Egne arbeidserfaringer er viktige referanser i studentdiskusjonene. Samtidig vil studentene få teoretiske referanser, kritiske perspektiver og akademisk kompetanse som bidrar til utvikling av den faglige samtalen hos hver enkelt og i studentgruppen som helhet. Gjennom diskusjoner og oppgaveskriving trenes studentene i å uttrykke seg muntlig og skriftlig. Det hele gir et godt miljø for faglig utveksling og utvikling.
Studiets oppbygging
Videreutdanningsmaster i urbanisme består av intensive seminarer med forelesninger og diskusjoner. Disse krever tilstedeværelse og frammøte er obligatorisk. Til hver modul hører pensumlitteratur og anbefalt litteratur. Det anbefales å lese pensumlitteraturen før seminarundervisningen starter. Seminarforelesningene gir ikke en gjennomgang av pensum, men er å anse som en del av pensum. Hver modul avsluttes med en hjemmeeksamen.
Undervisningsopplegget er omfattende. Det krever en høy grad av selvstudium og betydelig egeninnsats.
En fullstendig videreutdanningsmaster på AHO (10 moduler) koster kr. 200.000. Videreutdanningsmasteren på AHO gir full studentstatus med tilgang til skolens dataressurser, bibliotektjenester, mm. Dersom du ønsker å ta enkeltmoduler, er prisen kr. 22.000,- per kursmodul. Vi tar forbehold om prisjusteringer.
Videreutdanningsmasteren er et deltidsstudium over 3 år og gir 90 ECTS (studiepoeng). Det tilsvarer et og et halvt års fulltidsstudier. Studiet er samlingsbasert og lar seg kombinere med jobb. Det består av 9 moduler over 2 år og deretter en avsluttende masteroppgave beregnet til å ta ett år. En vanlig modul omfatter 2 samlinger over 3 dager, pensumlitteratur, selvstudium og hjemmeeksamen.
MURB1 Introduksjon // Urbanisme: Utfordringer og posisjoner
Modulen gir en introduksjon til urbanisme som fagfelt. Vi tar utgangspunkt i dagens utfordringer og bringer inn forskningsbasert kunnskap, byteori og internasjonale eksempler. Modulen gjennomgår et utvalg viktige posisjoner og teorier i fagfeltet og diskuterer disse kritisk. Det gir en tverrfaglig inngang til urbanisme og viser et spenn av vitenskapelige fagtradisjoner innenfor fagfeltet. Posisjoner og perspektiver konkretiseres og forankres i norske diskusjoner, og gir et fundament for kritisk refleksjon videre i studiet. Modulen vil inneholde et sett introduksjonsforelesninger om et utvalg relevante temaer.
Studentene kjenner vesentlige posisjoner og teorier i urbanisme som fagfelt. De forstår viktige sammenhenger mellom byutvikling og nyere samfunnsutvikling, og kan se disse i et kritisk historisk og samtidig perspektiv.
Modulen består av to seminarer, pensumlitteratur, selvstudium og hjemmeeksamen.
Seminar I:
Forelesninger, diskusjoner, og introduksjoner.
På det første seminaret får studentene en introduksjon til AHO og studieprogrammet. Studentene får tilgang til datanett, lokaler og bibliotek samt innføring i bruk av AHOs intern-nett Moodle.
Utvalgte pensumtekster diskuteres i grupper.
Seminar II:
Forelesninger, diskusjoner og introduksjonsforelesninger.
Et oppdatert pensum vil foreligge ved opptak til studiet.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | - | Bestått / ikke bestått | Det vil bli gitt eksamensoppgaver basert på forelesninger og pensumlitteratur. Innlevering av eksamen er 9 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen. |
MURB10 Masteroppgave
Modul 10 går over ett år der studentene skriver masteroppgave i et selvvalgt tema, enten en teoretisk problemstilling eller en mer praktisk prosjektoppgave. Kunnskap, kompetanse og ferdigheter ervervet gjennom masterstudiet manifesterer seg i arbeidet med masteroppgaven. Det kan være en teoretisk problemstilling eller prosjektoppgave. En problemstilling kan undersøkes gjennom empiriske eller teoretiske studier. Studenten kan velge å undersøke spørsmål fra egen praksis og erfaring eller et annet emne innen urbanisme.
Studenten får individuell veiledning på masteroppgaven. I tillegg organiserer kursansvarlig oppfølgingsseminarer og fellessamlinger gjennom året 2021.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Rapport | - | Bestått / ikke bestått | Masteroppgave skal leveres |
MURB2 Den europeiske byen
Seminar I Den europeiske byen: By- og byplanhistorie. Seminaret omhandler europeisk by- og byplanhistorie der vi vektlegger nyere by- og byplanhistorie. Vi trekker opp sammenhenger mellom byplanidealer og samfunnsutvikling. Byer, bymiljøer og transportmidler er viktige endringsagenter i utviklingen av et mer bærekraftig samfunn – sosialt, økonomisk og miljømessig.
Seminar II Den europeiske byen: Samtidspraksiser. Seminaret omhandler europeiske samtidspraksiser, som er del av et globalt kunnskapsfelt. Vi ser på teorier, strategier, styringsverktøy og prosjekter utarbeidet for å: 1) lede endrings- og byutviklingsprosesser over tid, 2) bidra til bærekraftige løsninger, og 3) ivareta et mangfold av behov og interesser. Seminar II vil være forberedende til ekskursjonen i Modul 3 og diskusjonene fortsetter inn i neste modul.
Studentene kjenner viktige deler av by- og byplanhistorien og kan problematisere koblinger mellom idealer, planer og byform. De har fått et innblikk i teorier, praksiser og diskusjoner knyttet til europeisk byutvikling. Studentene evner å forholde seg analytisk og kritisk reflekterende til problemstillinger og temaer i modulen.
Modulen består av pensumlitteratur, to seminarer, selvstudium og hjemmeeksamen.
Seminar I:
Forelesninger, diskusjoner og gjennomgang av enkelte eksamensbesvarelser. Seminaret er felles med Videreutdanningsmaster i arkitekturvern.
Seminar II:
Forelesninger og diskusjoner. Utvalgte pensumtekster diskuteres i grupper. Sesjon om å skrive og drøfte.
Et oppdatert pensum vil forelegge ved avslutning av Modul 1.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | - | Bestått / ikke bestått | Det vil bli gitt eksamensoppgaver basert på forelesninger og pensumlitteratur. Innlevering av eksamen er 9 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen. |
MURB3 Studietur
Denne modulen omfatter en ukes studietur. Vi ser på byutviklingsprosesser, transformasjon og arkitektur i en til to europeiske byer. Omvisninger, byvandringer, presentasjoner og seminarer skal forklare endrings- og byutviklingsprosessene, avdekke de bærekraftige sidene av utviklingen og vise formingen av byens omgivelser og hvordan det stedegne ivaretas i utviklingen.
Destinasjonene for studieturen presenteres ved oppstart av studiet.
Studentene har kunnskap om viktige problemstillinger, strategier, løsninger og diskusjoner knyttet bærekraftig byutvikling, transformasjon og byforming, basert på byene vi studerer.
Modulen består av pensumlitteratur, forarbeid, studietur, selvstudium og hjemmeeksamen.
Seminar I og II:
- Studietur med feltarbeid.
- Turen krever forarbeid.
Et oppdatert pensum ved avslutning av Modul 2.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | - | Bestått / ikke bestått | Det vil bli gitt en eksamensoppgave som tar utgangspunkt i litteratur, erfaringer, kunnskap og diskusjoner fra studieturen. Innlevering av eksamen er 16 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen. |
MURB4 Urbaniserte landskap
I denne modulen studerer vi mangfoldet av urbaniserte landskap og byforståelsesmodellene som beskriver disse. Det handler om suburbane og periurbane landskap, storbyregioner, småbyer og bygdebyer. Vi tar utgangspunkt i de norske bylandskapene, men ser på disse urbaniserte landskapene som del av en global utvikling. Internasjonal forskning, moderne historie og nye strategier bringes inn, der de ulike byformene beskrives som fysiske, sosiale, funksjonelle og meningsfulle landskap. Vi ser på forskning og verktøy for å realisere en mer bærekraftig utvikling i disse bylandskapene. I modulen inngår diskusjoner om urbanitet, livskvalitet og skjønnhet.
Studentene kjenner viktig forskning som karakteriserer og analyser forskjellige typer urbaniserte landskap inkludert de livsformer og næringstyper som eventuelt karakteriserer landskapene. Studentene kan drøfte variasjonen av urbane omgivelser og trekke inn internasjonal forskning. Studentene kjenner til nye strategier og prosjekter rettet mot realiseringen av en god og bærekraftig utvikling for de forskjellige bylandskapene.
Modulen består av pensumlitteratur, to seminarer, selvstudium og hjemmeeksamen.
Seminar I:
- Forelesninger, diskusjoner og gjennomgang av enkelte eksamensbesvarelser.
Seminar II:
- Forelesninger og diskusjoner.
- Sesjon om å skrive og drøfte.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | - | Bestått / ikke bestått | Det vil bli gitt eksamensoppgaver basert på forelesninger og pensumlitteratur. Innlevering av eksamen er 9 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen. |
MURB5 Byforskning: Posisjoner, teorier og praksis
Dagens byutvikling er en arena der ulike byforståelser og politiske ideologier møtes. Vi ser på byen fra ulike betraktningsmåter: a) Byen som økonomisk-innovativ motor; b) byen som den bærekraftige løsningen, c) byen som et rettferdig og mangfoldig fellesskap; 4) byen som en vital arena der byliv står i fokus. Vi studerer forskning og innovasjon i teori og praksis inkludert byteori, urbane eksperimenter, alternative prosjekter og kritiske diskusjoner. Innholdet i denne modulen forankres i utfordringer, posisjoner og teorier gjennomgått i Modul 1 og vil i tillegg belyse skjæringspunktene og motsetningene mellom de ulike perspektivene.
Studentene forstår viktige utfordringer og kjenner forskningsfrontene innenfor ulike betraktningsmåter på byen samt problemstillinger knyttet til disse. De kjenner også til forskning og innovasjon med fokus på konsekvenser, løsninger, eksperimenter og alternative prosjekter. Studentene kan drøfte forskjellige perspektiver, teorier og praksiser, og sette disse opp mot hverandre.
Modulen består av pensumlitteratur, to seminarer, selvstudium og hjemmeeksamen.
Seminar I:
- Forelesninger, diskusjoner og gjennomgang av enkelte eksamensbesvarelser.
Seminar II:
- Forelesninger og diskusjoner.
- Sesjon om å skrive og drøfte.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | - | Bestått / ikke bestått | Det vil bli gitt eksamensoppgaver basert på forelesninger og pensumlitteratur. Innlevering av eksamen er 9 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen. |
MURB6 - 6A: Vern, byutvikling og transformasjon - 6B: Urbanitet, offentlighet og fellesskap
Modul 6A er sammen med Videreutdanningsmaster i arkitekturvern. Modulen gir innsikt i ulike ståsteder, roller, verdisett, strategier og byformingsvalg der vern og utvikling møtes i norske kontekster, og omfatter stedsforståelse, bygningsmiljøer, minner, bruk og aktivitet. Vi veksler mellom verneperspektiver og utviklingsperspektiver, og undersøker hvordan vern og utvikling møtes i faglige fellesskap, brytninger eller parallelle løp. Modulen inkluderer et fokus på forståelsen av sted med tanke på tilhørighet, globalisering, og konkurransekraft.
Modul 6B: Begrepet offentlighet omfatter komplekse diskusjoner av rom for fellesskap og anonymitet i vår samtid. Her gjennomgår vi definisjoner, teorier, byforming og debatter knyttet til offentlig rom, ‘commons’/allmenninger, og rekreative fellesrom. Temaet omfatter kunst i offentlig rom, byrom som markedsføringstiltak, temporære byrom og selvinitierte fellesrom.
Studentene har innsikt i ulike ståsteder, roller, verdisett, strategier og byformingsvalg der vern og utvikling møtes, og de kjenner diskusjoner av sted og stedsforståelse.
Studentene kjenner definisjoner, teorier, byforming og diskusjoner knyttet til offentlighet og fellesskap, og kan diskutere sammenhenger og konflikter mellom teori og praksis.
Modulen består av pensumlitteratur, to seminarer, selvstudium og hjemmeeksamen.
Seminar I:
- Forelesninger, diskusjoner og gjennomgang av enkelte eksamensbesvarelser.
- Seminaret er felles med Videreutdanningsmaster i arkitekturvern.
Seminar II:
- Forelesninger og diskusjoner.
- Sesjon om å skrive og drøfte.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | - | Bestått / ikke bestått | Det vil bli gitt eksamensoppgaver basert på forelesninger og pensumlitteratur. Innlevering av eksamen er 9 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen. |
MURB7 Studio
Studentene arbeider i fellesskap med en oppgave og omhandler aktuelle problemstillinger i byutvikling. Det faglige temaet og det konkrete opplegget vil bli fastlagt i løpet av 2019 slik at oppgavens innhold kan være dagsaktuell og utformes i samarbeid med studentene.
Læringsbytte er ikke klart før temaet for modulen er nærmere fastlagt
Modulen består av tre seminarer og omfatter feltarbeid, gruppearbeid, litteraturstudier, presentasjoner, tekstlig og visuell framstilling, samt formidling.
I forkant av modulen:
- Studentene leser selv et selvvalgt pensum og forbereder feltarbeid
Seminar I:
- Feltarbeid, presentasjoner og diskusjoner.
- Sesjon om å skrive og drøfte.
Seminar II:
- Feltarbeid, presentasjoner og diskusjoner.
Seminar III:
- Ferdigstillelse, presentasjoner, gjennomgang og diskusjoner.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Prosjektoppgave | - | Bestått / ikke bestått | Skriftlig og muntlig oppgave som gjennomføres underveis i modulen. Studentene arbeider med oppgaven både på seminarene og mellom seminarene. Arbeidet presenteres, gjennomgås og sensureres på Seminar III. |
MURB8 Bypolitikk, samspill, styring og gjennomføring
Modulen diskuterer politikkutforming, lovverk, forvaltning og gjennomføring. Vi ser på offentlig og privat samspill i dagens byutvikling. Det inkluderer roller og rolleforståelse, prosessuelle redskaper, gjennomføringsstrategier, maktstrukturer og uformell makt. Vi ser på offentlig og privat samspill, eiendomsutvikling og former for offentlig styring. Vi bringer inn forskningsbasert kunnskap og konkrete erfaringer. Vi henter vi fram noen av strategiene, prosessene og verktøyene fra tidligere moduler for å diskutere dem i nye sammenhenger. Modulen spenner fra store, overordnede diskusjoner til konkrete strategier og styringsverktøy.
Studentene har kunnskap om politikkutforming, lovverk, forvaltning og gjennomføringsstrategier inkludert offentlig og privat samspill. Studentene har utvidet sin rolleforståelse og kjenner flere operasjonelle muligheter for styring, men kan samtidig ta et kritisk perspektiv for å diskutere politikk, roller, makt og konsekvenser.
Modulen består av pensumlitteratur, to seminarer, selvstudium og hjemmeeksamen.
Seminar I:
- Forelesninger, diskusjoner og gjennomgang av enkelte eksamensbesvarelser.
Seminar II:
- Forelesninger og diskusjoner.
- Sesjon om å skrive og drøfte.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | - | Bestått / ikke bestått | Det vil bli gitt eksamensoppgaver basert på forelesninger og pensumlitteratur. Innlevering av eksamen er 9 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen. |
MURB9 Forberedelse til masteroppgave
I modulen ser vi på hva som kjennetegner gode masteroppgaver av ulike typer. Vi ser på oppbygningen av en masteroppgave og dens innhold i form av faglige redegjørelse, kildekritikk og drøfting. Studentene arbeider videre med tema for masteroppgaver inkludert problemstilling, disposisjon, litteratur, valg av eventuelle eksempler og steder – fram mot en prosjektbeskrivelse for masteroppgaven. Modulen kan i tillegg inkludere enkelte forelesninger om enkelttemaer som ennå ikke er godt nok belyst.
Studentene kan programmere, disponere og begynne arbeidet med en akademisk oppgave. De har utarbeidet prosjektbeskrivelsen for masteroppgaven
Modulen består av pensumlitteratur, to seminarer, selvstudium og hjemmeeksamen.
I forkant av seminarene og mellom seminarene arbeider studentene med prosjektbeskrivelse og masteroppgave. De veiledes i dette og diskuterer med medstudentene.
Seminar I:
- Forelesninger, diskusjoner og gjennomgang av skisse til prosjektbeskrivelse.
- Gruppediskusjoner om masteroppgavenes innhold og arbeidsprosessen.
Seminar II:
- Forelesninger, diskusjoner og gjennomgang av prosjektbeskrivelse.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Rapport | - | Bestått / ikke bestått | Prosjektbeskrivelse for masteroppgaven skal være godkjent av programansvarlig og instituttleder innen utgangen av siste semester i den modulbaserte undervisningen. |