You are here

Videreutdanningsmaster i arkitekturvern

Primary tabs

Logg inn med Feide

Videreutdanningsmaster i arkitekturvern

Program of study

Videreutdanningsmaster i arkitekturvern

Gateflow PD
Program of study: 
Level of study: 
Executive Master
Credits: 
90
Duration: 
7 semesters
Year: 
2019
Course models

Master i arkitekturvern - kull 2019

Program of study: 
Master in Building Heritage
Gateflow CM
Course model type: 
Videreutdanning
Year: 
2019
Person in charge: 
Even Smith Wergeland
Kolbjørn Nesje Nybø
Person in charge: 
Even Smith Wergeland
Kolbjørn Nesje Nybø
Admission and rating

Studenter ved Videreutdanningsmaster i arkitekturvern kan ha bakgrunn fra arkitektur, kulturminneforvaltning, planlegging, museologi, kunst- og kulturhistorie, design, geografi eller andre fagområder der man arbeider med historisk bebyggelse og kulturmiljøer. På masterstudiet tas opp en tverrfaglig gruppe studenter med bakgrunn fra arbeid med vern og utvikling av vår arkitekturarv. Det formelle opptakskravet er bachelorgrad, cand.mag-grad eller tilsvarende. I tillegg kreves minst to års relevant yrkespraksis. Det tredje året med formelle studier kan i særskilte tilfeller erstattes med ytterligere relevant praksis. Høyere utdanning på masternivå kan erstatte kravet til yrkespraksis. Opptakskravene følger AHOs forskrift om opptak, studier og eksamen ved AHO, §4. 

Introduction

Videreutdanningsmaster i Arkitekturvern er en erfaringsbasert master om utvikling og vern av bygninger. Den drøfter teorier, strategier, prosjekter og diskurser. Studiet fører fram til graden ”Erfaringsbasert master i Arkitekturvern”.

Masterutdanningen retter seg mot fagpersoner som ønsker å styrke sin kompetanse innen arkitekturvern, både teoretisk og inn mot praksis. Utdanningen tar utgangspunkt i dagens norske utfordringer og diskuterer disse i lys av ny forskningsbasert kunnskap, internasjonale eksempler og erfaringer fra praksis. Utdanningen er relevant for fagpersoner fra alle disipliner som arbeider med arkitekturvern og forvaltning av historiske anlegg innen by- og stedsutvikling.

Masterstudiet skal:

- styrke studentenes faglige kompetanse,

- øke studentenes formelle kompetanse,

- bidra til faglig oppdatering og gjøre studentene kjent med forskningsfronten i arkitekturvern,

- styrke studentenes kompetanse i forsknings- og utviklingsarbeid,

- og gjøre studentene bedre rustet til å delta i faglige og offentlige debatter.

Institutt for form, teori og historie ved AHO har tilbudt dette masterprogrammet i 13 år. For enkelte studenter vil programmet også kunne fungere som en forskole for doktorgradsutdanning innenfor arkitekturvernfeltet.

Faglig innhold

Videreutdanningmaster i arkitekturvern tar for seg bevaring, forvaltning og fornying av bygninger og urbane miljøer, samt relevante metoder og teorier. Studiet omfatter verneideologier, vernefagets historie, arkitekturhistorie, byplanhistorie, minne, transformasjon, restaurering, konservering og forvaltningsproblematikk. Undervisningen skjer med bevissthet om bygninger, bygningsmiljøer og større planområder både som historiske og sosiokulturelle produkter og som resultat av arkitektoniske og håndverksmessige intensjoner. Konkret gir dette seg utslag i fem overordnede ambisjoner:

  1.  Aktivt å møte samtidens utfordringer og ligge i front i kunnskapsfeltet.
  2.  Skape en sterk faglig diskusjonsarena ut fra studentenes kompetanse og skaper faglige nettverk.  
  3. Øke studentenes evne til å reflektere over egen praksis.
  4. Øke studentenes kunnskap om verdivurdering av bygninger, faglig beskrivelse og etterprøvbar argumentasjon.
  5. Gi studentene en helhetlig innfallsvinkel til verneproblematikk

Hva er arkitekturvern?

Fagfeltet arkitekturvern er nært beslektet med kulturminnevern, men legger særlig vekt på vern som et arkitektonisk anliggende. I dette ligger det en invitasjon til å jobbe med, tegne om, transformere og bearbeide kulturminner gjennom arkitektonisk design. Dette kan være ut fra rent teoretiske og prinsipielle forhold – eks. forslag til ideelle endringer – eller konkrete forslag til faglig handling. Som studium har det vokst frem gjennom norsk og internasjonal arkitektutdanning, med forgreininger til andre utdanningsmiljø som også jobber med vern.

Dette betyr imidlertid ikke at det bare er arkitektens rolle som er interessant i en verneprosess. Vi tilnærmer oss feltet fra en rekke faglige ståsteder og vektlegger tverrfaglige perspektiver og arbeidsmåter. Slik sett reflekterer arkitekturvern de pågående faglige endringene i forvaltningsapparatet så vel som norsk arkitekturpraksis, der varierte faggrupper jobber sammen i større grad enn noen ganger før. Arkitekturvern handler om kulturminnevern i en bred samfunnsmessig kontekst, der spørsmål om kulturell verdi, økonomi, funksjonalitet, estetiske kvaliteter, bærekraft og håndverk alltid må veies opp mot hverandre. Dette gir de teoretiske innsiktene innen arkitekturvern en aktualitet i form av bred anvendelse, slik at samtidens store spørsmål om klima, medvirkning, universell tilgjengelighet, demokratisering m.m. kan belyses gjennom vernestrategier.

Samtidig er arkitekturvern tungt forankret i norsk og europeisk vernehistorie, sentrale teorier fra 1800-tallet og fremover, samt forvaltnings- og håndverkstradisjoner. Som studium bygger det videre på de store tenkerne og premissleverandørene i vernehistorien, som John Ruskin og Eugène Viollet-le-Duc, de viktige internasjonale styringsdokumentene (eks. UNESCO-materiale) og sentrale vendepunkt innen norsk kulturminnelovgiving. Arkitekturvern gir et sammensatt bilde av det faget har vært, er i dag og kan bli i fremtiden. Relativt nye retninger og prinsipper, som eksperimentell bevaring og vern gjennom bruk, veies og diskuteres opp mot den faglige arven. Det samme gjelder ny materialkunnskap og nye byggeteknikker, som drøftes i møte med tradisjonen.

Et særlig fokus på AHO er å se på nye verneroller i møtet mellom arkitektur, planlegging og kulturminnevern, både i form av dialogskapende posisjoner mellom disiplinene og å kunne understøtte den kunnskapen og de praksisene som allerede finnes. Som fagdisiplin er arkitekturvern søkende og nysgjerrig, men samtidig godt orientert om rådende forhold i og omkring feltet. Det handler dypest sett om å lansere interessante og kreative måter å anvende historisk materiale på i nåtidige og fremtidige prosesser, enten det er byplaner, stedsutvikling, nabolagsinitiativer eller enkeltstående restaureringsprosjekt.

Learning outcome

Videreutdanningsmaster i Arkitekturvern gir studentene helhetlig kunnskap om emner innenfor vern og transformasjon slik det er angitt i avsnittet ovenfor om faglig innhold og videre i beskrivelsene av hver enkelt modul. Dette inkluderer teorier, praksiser og prosjekter.  

Studentene skal få styrket sin kompetanse og sine ferdigheter innen helhetlig analytisk tenking, teoretisk refleksjon og faglig kritikk samt faglig formidling både skriftlig og muntlig. Studentene skal være i stand til å skrive akademiske tekster på masternivå. De skal ha et helhetlig, bredt og tverrfaglig syn på vår arkitekturarvs vern og utvikling, og de skal forstå og kunne diskutere komplekse problemstillinger innenfor vern. Det legges vekt på at studentene skal kunne skrive faglig innenfor ulike sjangre, fra akademiske essays til debattinnlegg og kronikker.

Work-, learn- and assessment methods

Studiet omfatter en serie seminarer, studietur(er), litteraturstudier, hjemmeeksamener og en masteroppgave.

Masterutdanningens seminarserie er delt inn i 9 selvstendige moduler, samt er avsluttende masteroppgave (Modul 10). Fire av modulene består av 2 seminarer á 3 dager, og ett seminar på 2 dager med presentasjon av- og diskusjoner med utgangspunkt i studentenes moduloppgaver. De fem andre modulene består av 2 seminarer á 3 dager, samt hjemmeeksamen. En av modulene består av en ukes studietur utenlands. Studiets litteratur omfatter et obligatorisk pensum samt anbefalt- og selvvalgt faglitteratur. Hele masterstudiet baserer seg på høy grad av selvstudium. Litteraturlisten for hver enkelt modul vil normalt foreligge 3 uker før første seminar i modulen.

Seminarseriene ved AHO undervises av skolens egne lærere samt en rekke forelesere hentet fra instituttets nasjonale- og internasjonale nettverk. I tillegg legges det opp til at studentene selv skal presentere faglige innlegg og utdrag fra pensum for resten av gruppa, både for å bidra med egen ekspertise og styrke evnen til å presentere muntlig. Skrivesesjoner skal gi studentene økte ferdigheter i faglig tekstproduksjon. Studiet har særlig fokus på studentenes egen faglige kompetanse, og legger til rette for utveksling og diskusjoner studentene i mellom.

Videreutdanningsmaster i Arkitekturvern samarbeider med Videreutdanningsmaster i urbanisme og har flere seminarer felles. De to utdanningsforløpene etablerer en felles faglig plattform for de mange ulike faggruppene; arkitekter, planleggere, kunsthistorikere, kulturhistorikere, ingeniører, designere, forvaltere, etc., som arbeider innenfor bygningsvern og urbanisme.

Content structure

Videreutdanningsmaster i Arkitekturvern er bygget opp av moduler og består av intensive seminarer med forelesninger og diskusjoner. Disse krever tilstedeværelse. Gjennomgang av pensumlitteratur og eventuell anbefalt litteratur er basert på selvstudium. Det er viktig å beregne nok tid til dette i egen hverdag. Forelesningene vil ikke være en gjennomgang av pensum, men en del av pensum. Det anbefales å lese pensumlitteraturen for hver modul før undervisningen starter. Hver modul består av en selvstendig akademisk besvarelse i form av en hjemmeeksamen. På noen av modulene skal besvarelsen presenteres muntlig for resten av arkitekturvernstudentene.

Undervisningsopplegget er omfattende og betydelig egeninnsats.

Expenses

En fullstendig videreutdanningsmaster på AHO (10 moduler) koster kr. 200.000. Videreutdanningsmasteren på AHO gir full studentstatus med tilgang til skolens dataressurser, bibliotektjenester, mm.  Dersom du ønsker å ta enkeltmoduler, er prisen kr. 22.000,- per kursmodul. Vi tar forbehold om prisjusteringer.

Approval date: 
Friday, February 1, 2019 - 15:30
Duration, scope and level: 

 

Videreutdanningsmasteren er et deltidsstudium over 3 år som omfatter 90 ECT (studiepoeng). Dette tilsvarer ett og et halvt års fulltidsstudier. Studiet er delt inn i 9 moduler basert på intensiv undervisning over 2 år med en avsluttende masteroppgave som er beregnet til å ta ett år. Studiet baserer seg på samlinger og hjemmeoppgaver og lar seg kombinere med jobb.

MARV1

Gateflow CD
Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Introduksjon: Vernehistorie og akademisk håndverk
Credits: 
6
Program of study: 
Course code: 
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2019 Spring
Assessment semester: 
2019 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2019
Person in charge: 
Even Smith Wergeland
Kolbjørn Nesje Nybø
Course content

Modulen introduserer og drøfter viktige problemstillinger innenfor fagfeltet, med vekt på bygningsvernets historie og ideologier. Sentrale begreper innenfor bygningsvernet vil bli drøftet og belyst, eksempelvis: bevaring og konservering, restaurering, rehabilitering, transformasjon, autentisitet, integritet, arkitektur, byggeskikk, m.m. Stoffet fra denne modulen vil være sentralt for resten av studiet, hvor temaene videreføres, drøftes og utdypes. Den henger nøye sammen med modul 2, der vernehistorien suppleres med verneteorier fra ulike faglige tradisjoner og historiske perioder.

I tillegg til en innføring i faghistorien byr modulen på to dager med akademisk håndverk, det vil si en introduksjon til måter å tenke, lese og skrive på. Dette vil også være nyttig for resten av studieløpet, og det kommer utdypende varianter av dette utover programmet.

Learning outcome

Modulen vil gi studenten oversikt over vernets historie og en grunnleggende kjennskap til fagets begrepsapparat. Den skal også gi studentene bedre kunnskap om skriftlig framstilling av arkitekturvern, samt en bedre forståelse av arbeidsmåter, studieteknikk og faglige metoder.

Working and learning activities

Modulen består av to seminarer og en avsluttende muntlig gjennomgang. Seminarene består av forelesninger og diskusjoner. Under gjennomgangen presenterer studenten sin oppgave i plenum, med påfølgende kommentarer og diskusjon.

Seminar I:

  • Introduksjon til AHO. Vernehistorie, -ideologier, -strategier og internasjonale chartre.
  • Sentrale begreper som byggeskikk og arkitektur m.m. belyses.

Seminar II:

  • Vernehistorie fortsetter, og det følger to dager med innføring i akademisk håndverk, organisert som fire parallelle seminar.

Muntlig: 

  • Presentasjon og drøfting av hjemmeoppgave.
Curriculum

Et oppdatert pensum som bestemmes senere.

Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Home ExaminationIndividualPass / fail
Oral presentationIndividualPass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Home Examination
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:
Form of assessment:Oral presentation
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:
Approval date: 
Tuesday, September 11, 2018 - 15:30

MARV10

Gateflow CD
Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Masteroppgave
Credits: 
30
Program of study: 
Course code: 
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2021 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2021
Person in charge: 
Even Smith Wergeland
Kolbjørn Nesje Nybø
Course content

Modul 10 går over ett år der studentene skriver masteroppgave. Kunnskap, kompetanse og ferdigheter ervervet gjennom masterstudiet manifesterer seg her. Den avsluttende masteroppgaven omhandler et selvvalgt emne. Det kan være en teoretisk problemstilling eller prosjektoppgave. En teoretisk problemstilling kan undersøkes gjennom empiriske eller teoretiske studier. Studenten kan velge å undersøke spørsmål fra egen praksiserfaring eller et helt annet emne innenfor arkitekturvern.

Studenten får individuell veiledning på masteroppgaven. I tillegg organiserer kursansvarlig oppfølgingsseminarer og fellessamlinger gjennom året.

Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
ReportIndividualPass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Report
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:
Approval date: 
Tuesday, September 11, 2018 - 15:30

MARV2

Gateflow CD
Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Den europeiske byen (by- og byplanhistorie) - Sentrale verneteorier
Credits: 
6
Program of study: 
Course code: 
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2019 Spring
Assessment semester: 
2019 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2019
Person in charge: 
Even Smith Wergeland
Kolbjørn Nesje Nybø
Course content

Det første seminaret i Modul 2 omhandler europeisk by- og byplanhistorie, med vekt på nyere by- og byplanhistorie. Vi trekker opp sammenhenger mellom byplanidealer og samfunnsutvikling. Byer, bymiljøer og transportmidler er viktige endringsagenter i utviklingen av et mer bærekraftig samfunn – sosialt, økonomisk og miljømessig. Dette seminaret er felles for arkitekturvern og urbanisme.

Seminar II vil bygge på grunnlaget fra vernehistorien i Modul 1 og presentere et bredt utvalg av sentrale verneteorier. Studentene vil på forhånd bli bedt om å lese et utdrag fra pensum og bidra med en presentasjon av det aktuelle teorigrunnlaget i gruppa. Et viktig moment blir å forstå teoriene ut fra den sammenhengen de en gang ble formulert i, samt å kunne anvende dem kritisk i dagens arkitekturvern-debatt. Dette seminaret er bare for arkitekturvern.

Learning outcome

Studentene skal kjenne viktige deler av by- og byplanhistorien og et stykke på vei kunne problematisere byhistorien og de teorier, idealer og planer som er brukt i formingen av byen. De har fått et innblikk i teorier, strategier og diskusjoner knyttet til styrt byutvikling i nåtid.

Etter seminar II skal de ha kjennskap til de mest sentrale verneteoriene fra 1800-tallet frem til i dag og kunne bruke disse analytisk, kritisk og kreativt, til å belyse aktuelle faglige problemstillinger og utfordre eksisterende forståelser av hva arkitekturvern er.

Working and learning activities

Modulen består av to seminarer og litteraturstudier. Obligatorisk oppmøte.

Seminar I: 

  • By- og byplanhistorie: Forelesninger og diskusjoner .
  • Seminaret er felles med Videreutdanningsmaster i urbanisme.

Seminar II: 

  • Sentrale verneteorier: Forelesninger, presentasjoner og diskusjoner.
Mandatory courseworkCourseworks requiredPresence requiredComment
Presence required Required
Obligatoriske arbeidskrav:
Mandatory coursework:Presence required
Courseworks required:
Presence required:Required
Comment:
Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Home ExaminationIndividualPass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Home Examination
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:
Approval date: 
Wednesday, December 13, 2017 - 15:30

MARV3

Gateflow CD
Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Studietur
Credits: 
6
Program of study: 
Course code: 
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2019 Spring
Assessment semester: 
2019 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2019
Person in charge: 
Even Smith Wergeland
Kolbjørn Nesje Nybø
Course content

Denne modulen omfatter en ukes studietur til en europeisk storby, der vi skal undersøke aktuelle problemstillinger med blikk på forholdet mellom vern og utvikling. Tanken er at store deler av kunnskapsunderlaget fra Modul 1 og 2 skal kunne aktiviseres både i forberedelsene til turen, under selve oppholdet og i oppgaveskrivingen etterpå. Studentene vil få utdelt et sted å undersøke i den aktuelle byen, enten i form av et enkeltbygg, et område eller en infrastruktur. Formålet med dette er at de skal forberede en muntlig presentasjon og formidle denne på det aktuelle stedet under studieoppholdet. En kortfattet skriftlig presentasjon skal også leveres på forhånd, slik at studentene kan ha med et lite introduksjonshefte på turen.

Studieturens mål og modulens videre innhold vil være avklart det første seminaret 23. januar 2019. 

Learning outcome

Studentene skal ha kunnskap om viktige problemstillinger, strategier, løsninger og diskusjoner knyttet til vern og utvikling på bygningsnivå, for byområder og på regionalt nivå. De skal kunne skjønne historiske forhold så vel som hvordan nyere vernestrategier har endret aktuelle steder som inngår i programmet.

Working and learning activities

Modulen består av en ekskursjon, samt litteraturstudier og arbeid på forhånd med utdelt case.

Seminar I og II:

  • Studietur med feltarbeid (6 dager)
  • Turen krever forarbeid der studentene tar ansvar for en del hver.
Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Home ExaminationIndividualPass / fail
Oral presentationIndividualPass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Home Examination
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:
Form of assessment:Oral presentation
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:
Approval date: 
Tuesday, September 11, 2018 - 15:30

MARV4

Gateflow CD
Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Arkitekturhistorie og urbaniserte landskap
Credits: 
6
Program of study: 
Course code: 
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2019 Autumn
Assessment semester: 
2019 Autumn
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2018
Person in charge: 
Even Smith Wergeland
Kolbjørn Nesje Nybø
Course content

Storparten av modulen er viet norsk og internasjonal arkitekturhistorie, blant annet om hvordan ideologiske forankringer, produksjonsforhold og andre drivkrefter påvirker arkitekturen. Første seminar er i sin helhet viet eldre arkitekturhistorie, fra antikken til midten av 1800-tallet. Andre seminar handler om nyere arkitekturhistorie, fra midten av 1800-tallet frem til i dag. Hovedpoenget er å bli kjent med ulike perioder, stilistiske ideal, byggeskikker og sentrale begrep i arkitekturhistorien, samt å forholde seg kritisk til arkitekturhistorieskriving gjennom historiografiske innsikter.

Første dag av seminar II er felles med urbanisme, under tittelen «urbaniserte landskap», som dreier seg om mangfoldet av urbaniserte landskap og byforståelsesmodellene som beskriver disse. Det handler om suburbane og periurbane landskap, storbyregioner, småbyer og bygdebyer, med utgangspunkt i norske bylandskap.

Learning outcome

Studentene kjenner viktige deler av vestlig arkitekturhistorie og kan et stykke på vei problematisere historieskrivingen og de teorier, idealer og prinsipper som er brukt i utforming av arkitektur til ulike tider. De har fått et innblikk i ulike byggeskikker, materialutvikling og estetiske ideal.

Studentene skal kunne forholde seg analytisk og kritisk reflekterende til arkitekturhistorie, og kan se sammenhenger mellom økonomiske drivkrefter, ideologiske forankringer, arkitekturstrategier og fysisk utvikling. De skal også få et visst innblikk i hvordan store arkitekturprosjekt påvirker urbane landskap.

Working and learning activities

Modulen består av to seminarer og en avsluttende muntlig presentasjon.

Seminar I:

  • Forelesninger og diskusjoner

Seminar II:

  • Forelesninger og diskusjoner.
  • Første dag er felles med Videreutdanningsmaster i urbanisme. 

Muntlig:

  • Presentasjon av og diskusjon rundt studentenes litteraturoppgaver.
Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Home ExaminationIndividualPass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Home Examination
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:
Approval date: 
Tuesday, September 11, 2018 - 15:30

MARV5

Gateflow CD
Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Moderne arkitekturstrategier
Credits: 
6
Program of study: 
Course code: 
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2019 Autumn
Assessment semester: 
2019 Autumn
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2019
Person in charge: 
Even Smith Wergeland
Kolbjørn Nesje Nybø
Course content

Modulen består av et sammenhengende tema fordelt på to seminarer: I Seminar I kommer det en rekke eksterne bidragsytere for å snakke om nylig utførte eller pågående plan- og arkitekturprosjekter der vern har en sentral rolle. Fokus ligger på hvordan vern kan håndteres gjennom ulike arkitektoniske strategier, både på overordnet nivå gjennom planer og helt ned til detaljnivå i prosjektering. Dette temaet belyses gjennom ulike faglige perspektiv, fra arkitekter, eiendomsutviklere og kulturminneforvaltere. Det er også lagt inn en ekskursjon i Oslo der vi skal befare relevante eksempler.

Seminar II Intensiverer fokuset på arkitektonisk praksis i møte med vern, samt kulturminneforvaltningens møte med arkitektonisk praksis. Det vies særlig plass til vern i møte med bestemte sektorinteresser, som idrettsanlegg, sosial boligbygging og kulturarenaer.

Learning outcome

Studentene skal bli bedre kjent med viktige arkitektur- og planstrategier som retter seg inn mot vern, og hvordan slike strategier håndteres i praksis av norsk kulturminneforvaltning. Modulen setter også søkelys på aktuelle teorier om strategiske valg og faglige diskusjoner knyttet til kontroversielle eksempler og løsninger. Et særlig anliggende er å skjønne dynamikken mellom ulike aktører i bestemte prosjekter, fra arkitekt og oppdragsgiver til offentlig forvaltning og allmenne interessenter. Gjennom befaringer vil studentene få et konkret møte med nylige avsluttede og pågående kulturminneprosjekter, presentert av ulike aktører ute i feltet. Studentene skal dessuten få prøve ut et annet skriveformat i eksamensoppgaven, nærmere bestemt faglige artikler rettet mot publikasjon i norsk presse. Dette vil kunne gi en annen forståelse av fagstoffet og måten det kan formidles på.

Working and learning activities

Modulen består av seminarer, ekskursjoner, skrivetrening og litteraturstudier.

Seminar I:        

  • Forelesninger, ekskursjoner og diskusjoner.

Seminar II:       

  • Forelesninger, skrivetrening og diskusjoner.
Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Home ExaminationIndividualPass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Home Examination
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:
Approval date: 
Tuesday, September 11, 2018 - 15:30

MARV6

Gateflow CD
Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Vern, byutvikling og transformasjon
Credits: 
12
Program of study: 
Course code: 
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2020 Spring
Assessment semester: 
2020 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2020
Person in charge: 
Even Smith Wergeland
Kolbjørn Nesje Nybø
Course content

Modulen gir et overblikk over ulike ståsteder, aktører, roller, verdisett, tilnærminger, strategier og byformingsvalg der vern og utvikling møtes i en norsk kontekst – i urbane landskap, bygningsmiljøer, lokal historie, bruk og aktivitet. I seminar I, som er felles med urbanisme, veksles det mellom et verneperspektiv og et utviklingsperspektiv. Seminaret går i dybden på hvordan vern og utvikling samkjøres enten det fører til fellesskap, brytninger eller parallelle løp. Her bringer vi inn aktuelle case og pågående debatter.

Seminar II har et særlig fokus på hvordan spenningen mellom vern og transformasjon kommer til syne i norske småbyer og tettsteder, der problemstillingene og ressurssituasjonen gjerne skiller seg litt fra de større norske byene, spesielt med tanke på hvordan kommersielle hensyn veies opp mot hensynet til kulturminner i den lokale stedsforvaltningen. Seminaret plukker også opp tråden fra vårsemesteret når det gjelder akademisk skriving, både med tanke på å evaluere noe av det skriftlige arbeidet studentene har levert til nå og videreutvikle kompetansen.

Learning outcome

Studentene skal bli bedre kjent med tidstypiske trender og strategier i spenningsrommet mellom vern av transformasjon, i Norge så vel som internasjonalt. Modulen setter søkelys på tverrfaglighet, med henblikk på hvordan ulike aktører opptrer strategisk i planer, prosjekter og prosesser som angår den overordnede tematikken i modulen. Et viktig aspekt blir å studere krefter og motkrefter i større samfunnsprosjekt der vern og transformasjon inngår som sentrale premiss i utviklingen. Studentene skal få innblikk i aktuell teorilitteratur og bli introdusert for sentrale begrep, som de forventes å anvende analytisk og kritisk i skriftlig arbeid.

Working and learning activities

Modulen består av to seminarer og litteraturstudier.

Seminar I:       

  • Forelesninger, ekskursjoner og diskusjoner.
  • Seminaret er felles med videreutdanningsmasteren i urbanisme.

Seminar II:       

  • Forelesninger, diskusjoner og videre fordypning i akademisk skriving.
Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Home ExaminationIndividualPass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Home Examination
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:
Approval date: 
Tuesday, September 11, 2018 - 15:30

MARV7

Gateflow CD
Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Arkitekturanalyse
Credits: 
6
Program of study: 
Course code: 
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2020 Spring
Assessment semester: 
2020 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2020
Person in charge: 
Even Smith Wergeland
Kolbjørn Nesje Nybø
Course content

Modulen omhandler analyse og verdisetting og tolkning av konkrete bygninger. Den tar for seg sentrale undersøkelsesmetoder som benyttes for å finne frem til en bygnings historikk, oppbygging og identitet. Bygningsarkeologi vil være sentralt.

Learning outcome

Modulen vil gi studenten kunnskap om viktige undersøkelsesmetoder som brukes på bygninger, og gi studentene bedre forståelse for sammenhengen mellom arkitektoniske helheter og -deler. Modulen skal også gi studentene bedre kunnskap om skriftlig framstilling av arkitekturanalyser, og bruk av et begrepsapparat innenfor samme.

Working and learning activities

Modulen består av tre seminarer og avsluttende muntlige presentasjoner. Seminar I, II og III er forelesninger og diskusjoner. På sluttseminaret presenterer studentene sin oppgave i plenum, med påfølgende kommentarer og diskusjon.

Seminar I:        

  • Introduksjon. Analyser og analysemetoder. Arkiv og kilder.
  • Bygningsarkeologisk metode, dateringsmetoder, analysering og tolkning

Seminar II:       

  • Oppmåling, metoder og verktøy (også bruk av data), håndverksteknikker, m.m.
  • Tekniske bygningsundersøkelser, Fargeundersøkelser, overflater, listverk, m.m.
  • Verdisetting

Seminar III:    

  • Tolkninger, konsepter og strategier      

Muntlig:                      

  •  Presentasjon og drøfting av hjemmeoppgaver
Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Home ExaminationIndividualPass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Home Examination
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:
Approval date: 
Tuesday, September 11, 2018 - 15:30

MARV8

Gateflow CD
Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Vern, politikk og administrasjon
Credits: 
6
Program of study: 
Course code: 
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2020 Autumn
Assessment semester: 
2020 Autumn
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2020
Person in charge: 
Even Smith Wergeland
Kolbjørn Nesje Nybø
Course content

Denne modulen retter søkelys mot den formelle verden av lovverk, forskrifter, forvaltningsapparat og politikk. Temaet er samspill mellom roller, mandat og aktører, men det blir også kastet lys over typiske konfliktlinjer og uenigheter. Det store spørsmålet er hvordan de ulike aktørene håndterer dette, i møte med de formelle dokumentene - men også med hverandre - og hvilket spillerom de har med tanke på å utføre den rollen de innehar. Modulen diskuterer politikkutforming og strategier for gjennomføring der det fokuseres på offentlig og privat samspill i dagens byutvikling, med særlig vekt på vernespørsmål. Vi ser på gjennomføringsstrategier, prosessuelle redskaper, medvirkning, lovverk, roller og rolleforståelse, politiske prosesser, maktstrukturer og uformell makt.

Vi henter fram noen av strategiene, prosessene og verktøyene fra tidligere moduler for å diskutere dem i denne sammenhengen. Dette er den siste rene fagmodulen i studiet (modul 9 er viet forberedelse til masteroppgaver), og det er derfor naturlig å samle trådene fra studiet i oppsummerende diskusjoner.

Learning outcome

Studentene skal få nær kjennskap til de berøringspunktene det er mellom offentlig og privat sektor med tanke på kulturminneforvaltning, på mange ulike nivåer. Seminarene understøtter tidligere innsikt i praksisverdenen med skreddersydde forelesninger om forvaltningsprinsipper, håndtering og tolkning av lovverk, mandat og roller i forvaltningssystemet, politiske perspektiver på vern m.m. Studentene skal sitte igjen med god innsikt i dette.

Working and learning activities

Modulen består av to seminarer og litteraturstudier.

Seminar I:        

  • Forelesninger og diskusjoner. Dette seminaret er felles med urbanisme.

Seminar II:       

  • Forelesninger og diskusjoner.
Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Home ExaminationIndividualPass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Home Examination
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:
Approval date: 
Tuesday, September 11, 2018 - 15:30

MARV9

Gateflow CD
Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
Forberedelse til masteroppgave
Credits: 
6
Program of study: 
Course code: 
Level of study: 
Executive Master
Teaching semester: 
2020 Autumn
Assessment semester: 
2020 Autumn
Language of instruction: 
Norwegian
Year: 
2020
Person in charge: 
Even Smith Wergeland
Kolbjørn Nesje Nybø
Course content

Krav til masteroppgaven samt krav til akademisk tekst gjennomgås i denne modulen. Dette inkluderer faglige redegjørelser, kildekritikk, drøftinger og oppbygningen av masteroppgave som akademisk tekst. Studentene arbeider videre med et tema, konkrete eksempler og oppgavens disposisjon fram mot en prosjektbeskrivelse for masteroppgaven. De veiledes i dette og diskuterer med sine medstudenter.

I denne modulen kan vi inkludere forelesninger om enkelttemaer som ennå ikke er godt nok belyst.

Learning outcome

Studentene skal være i stand til å programmere, disponere og begynne arbeidet med en akademisk avhandling. De har utarbeidet prosjektbeskrivelsen for masteroppgaven.

Working and learning activities

Modulen består av to seminarer og litteraturstudier.

I forkant av gjennom modulen arbeider studentene med å utvikle tema, ’case’ og disposisjon for masteroppgaven from mot en prosjektbeskrivelse. De veiledes i dette og diskuterer med medstudentene.

Seminar I:        

  • Forelesninger, presentasjoner og diskusjoner.

Seminar II:      

  • Forelesninger, presentasjoner og diskusjoner
Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Report-Pass / fail
Vurderinger:
Form of assessment:Report
Grouping:-
Grading scale:Pass / fail
Comment:
Approval date: 
Tuesday, September 11, 2018 - 15:30