Dersom du i neste skjermbilde må velge institusjon, anbefaler vi at du markerer «Husk mitt valg» før du klikker på knappen «Velg».
(Aktuelt ved første pålogging, etter oppdateringer og når du bruker en ny/ekstern datamaskin.)
Om du har problemer med påloggingen, tar du kontakt med Anne Lise på alm@dmmh.no
Feide login
- EmnenavnBacheloroppgave knyttet til fordypning
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2019 høst, 2020 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2020 vår
- EmneansvarligMirjam Dahl Bergsland
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav og bestått alle praksisemner fra foregående studieår. Se studieplanens generelle del.
Arbeidsflyt for emnebeskrivelse
Godkjent av
Emneinnhold
Bacheloroppgaven skal være profesjonsorientert og bygge på kunnskap knyttet til fordypningsenheten og pedagogikkfaget.
Oppgaven er et selvstendig arbeid der studenten selv velger tema, problemstilling og metode. Problemstilling og metode må godkjennes av veiledere.
I emnet inngår en innføring i vitenskapelig arbeid, forskningsmetodikk og skriving av fagtekst.
Oppgaven skal presenteres for medstudenter og veiledere i rimelig tid før innlevering for å gi studentene erfaring både med formidling og å vurdere betydningen av respons.
Læringsutbytte
Etter gjennomført bacheloroppgave har studenten
- grunnleggende kunnskap om allmennvitenskapelige normer, vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk
- evne til å avgrense et pedagogisk og/eller fagdidaktisk problemfelt, formulere forskningsspørsmål og/eller en problemstilling og disponere eget arbeid
- utvidet kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema og problemfelt
- ferdigheter i å presentere eget forskningsarbeid, muntlig og skriftlig
Pensum
Pensumliste for studieåret 2019-2020
Fellespensum:
Bergsland, M. & Jæger, H. (red.) (2014). Bacheloroppgaven i barnehagelærerutdanningen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (Kap. 1-4) (90 s.).
Bøe, M. og Thoresen. M. (2017). Å skape og studere endring. Aksjonsforskning i barnehagen. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 2, 5 og 6) (37 s.).
Kompendium - Bacheloroppgave (digitalt kompendium)
Johannesen, A, Tufte, P.A. & Christoffersen L. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode. (5. utg.) Oslo: Abstrakt forlag. (Kap. 1, 3, 5, 6 og 20) (64 s.)
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju. (3. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk. (Kap. 7) (18 s.)
Postholm, M.B. (2010). Kvalitativ metode – en innføring med fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 3) (13 s.)
Thagaard, T. (2018). Systematikk og innlevelse - en innføring i kvalitativ metode. (4. utg.) Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 9.3 og 9.4) (13 s.)
Eide, B.J. & Winger, N. (2017). Fra barns synsvinkel. Intervju med barn- metodiske og etiske refleksjoner. Oslo: Cappelen Akademisk. (Kap. 5 og 7) (42 s.)
Arbeids- og læringsaktiviteter
Storforelesninger i kombinasjon med klasseundervisning, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning, individuelt arbeid med datainnsamling.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
BA-V: Obligatorisk veiledning, knyttet til arbeidsskisse for bacheloroppgaven og valg av metode | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
BA-P: Presentasjon av arbeidet med bacheloroppgaven for medstudenter og lærere | Framføring/presentasjon | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bacheloroppgave | OPG1 | Individuell | 10.000 | ord | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Veileder fra fordypningsemnet er intern sensor. Ekstern sensor skal ha fagkompetanse i pedagogikk. |
Karakterskala
Øvrig informasjon
Emnets kode og navn følger studieprogrammet og navn på fordypningen som er studenten er tilknyttet. Se emnebeskrivelsen for fordypningsemnet. Denne emnebeskrivelsen hører til 2017-kullet for Barnehagelærerutdanning, alle studieprogram heltid og 2016-kullet for Barnehaglærerutdanning, deltid.
På StudentWeb skal studentene legge inn tittelen på bacheloroppgaven de skriver, og denne vil stå oppført på karakterutskriften tilhørende vitnemålet. Studentene velger selv om de også vil legge inn tittelen oversatt til engelsk slik at tittelen også framkommer på engelsk på vitnemålstillegget (Diploma Supplement). Se framgangsmåte for å legge inn tittel i eksamensrommet på Itslearning.
Emneansvarlig for bacheloroppgaveemnet på de konkrete profiler og fordypninger, er samme person som den emneansvarlige for tilsvarende fordypningsemne.