Dersom du i neste skjermbilde må velge institusjon, anbefaler vi at du markerer «Husk mitt valg» før du klikker på knappen «Velg».
(Aktuelt ved første pålogging, etter oppdateringer og når du bruker en ny/ekstern datamaskin.)
Om du har problemer med påloggingen, tar du kontakt med Anne Lise på alm@dmmh.no
Feide login
- EmnenavnProfesjonalitet i kulturelt mangfold
- Studiepoeng30
- Undervisningssemester2018 høst, 2019 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2019 vår
- EmneansvarligCecilie Fodstad
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravJf. opptakskrav og regler for studieprogresjon i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. Kravet om studieprogresjon knyttes til gjennomføring av emner i den aktuelle profilens 1. og 2. studieår.
Arbeidsflyt for emnebeskrivelse
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Dette emnet gir studenten faglig fordypning i tema som er sentrale i en barnehage preget av mangfold. Det fokuseres på både det overgripende perspektivet på barnehagelærerrollen, lekens betydning og FNs barnekonvensjon her i Norge, og i andre land. Samtidig forberedes og dyktiggjøres studenten i å møte et dynamisk og mangfoldig samfunn som er representert innenfor barnehagens sosiale og kulturelle fellesskap. Fordypningen retter oppmerksomhet mot det komplekse samspillet mellom inter- og intrakulturell kommunikasjon, verdisyn og kulturelle livsverdner.
Studenten gjør et prosjekt hvor forståelsen av fagfeltet Early Childhood Education and Care settes inn i en kulturell og samfunnsmessig kontekst, for på den måten å forstå vilkårene for barn og barndom globalt og lokalt. Samtidig skal studentenes bevisstgjøring av innhold i sentrale begreper innenfor mangfold styrkes.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om barnehagelærerprofesjonen med fokus på yrkesrolle og yrkesidentitet
- har innsikt i hvordan verdier og forståelse av kultur, livssyn og religion påvirker barnehagelærerprofesjonen
- har kunnskap om og en reflekterende holdning til barns språk med vekt på flerspråklighet
- har kunnskap om og ferdighet i å danne et godt språkmiljø for alle barn
- har kunnskap om lekens betydning i et flerkulturelt perspektiv
- har inngående kunnskap om FNs barnekonvensjon i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og kan anvende den i analyse av barns oppvekstvilkår i ulike situasjoner og kontekster
- har kunnskap om barn og foreldre i eksil
- har kunnskap om hvordan globalisering kan påvirke barnas livsverdener
- har utviklet innsikt, opparbeidet seg kunnskap og kan vise kompetanse i pedagogisk virksomhet med barn i ulike sosiale og kulturelle sammenhenger
- har grundig forståelse for ulike problemstillinger knyttet til kulturelt mangfold
- kan lede og veilede personalet i gjennomføringen av et endrings- og/eller utviklingsarbeid med fordypningsfaglig innhold
Pensum
Tekster merket * kommer i digitalt kompendium.
Pensum BMFOR3550 (2018-2019) Profesjonalitet i kulturelt mangfold
Alstad, G. T. (2016). Andrespråk og flerspråklighet i barnehagen. Forskningsperspektiver på barnehagepraksiser. Bergen: Fagbokforlaget. (266 sider) (norsk)
*Ariansen, P. (2011). Hva er dannelse? En idé- og begrepshistorisk vandring. I B. Hagtvedt & G. Ognjenovic (red.), Dannelse: tenkning, modning, refleksjon. Nordiske perspektiver på allmenndannelsens nødvendighet i høyere utdanning og forskning (pp. 39-55). Oslo: Dreyers forlag. 16 sider. (RLE)
*Bae, B. (1996). Selvutvikling i konfrontasjon med rolleforventninger, i Bae: B Det interessante i det alminnelige. s86-101. Oslo. Pedagogisk Forum (ped)
Bakken, Y & Solbue, V. (2016). Mangfold i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 3+4 + 5. (52 sider) (norsk)
*Ballangrud, B.B. og Madsen, J. (2016) Mangfold og inkludering i barnehage og skole: ledernes stemmer. I F.B. Børhaug og Helleve, I. (red) Interkulturell pedagogikk som motkraft. Bergen Fagbokforlaget. 16 s. 89-105 (bolk?) (samf.)
Bratterud, Å og K. Emilsen (2013) Dørstokkmila. Barnehagens vei frå magefølelse til melding. Oslo: Fagbokforlaget. Kpt 2,3,4 (53s) (samf.)
Brenna, R.L. (2009). Barnets beste - hvem bestemmer? I I.R. Hjermann & K. Haanes (red.) BARN. Oslo: Universitetsforlaget. s. 166-173. (7 s.) (samf.)
Bundgaard, H og Gulløv, E. (2008) Forskæl og fellesskab: Minoritetsbørn i daginstitusjon. København. Hans Reizels forlag: kap 4, 5. og 7, 120 s. (ped)
Burr, R. and Montgomery, H.(2007) Children and rights. In M. Woodhead and H. Montgomery (eds.) Understanding childhood, an interdisciplinary approach Milton Keynes: Open University Press. 34 s. (samf.)
Båtnes, P. I og Egden S. (red.) (2012). Flerkulturell forståelse i praksis. Oslo: Gyldendal Akademiske. Kap 1, 2, 3 og 5.(72s) (samf.)
Endsjø, D. Ø. og Lied, L. I. (2011). Det folk vil ha. Religion og populærkultur. Oslo: Universitetsforlaget. S. 25-192, 168 sider. (RLE)
Eriksen, T. H. og Sajjad, T. A. (2015). Kulturforskjeller i praksis. Oslo: Gyldendal akademiske. Kap. 7, 10,11, 12, 15,16 (89 s) (samf.).
Fodstad, C. D. (2018). «Det vet jeg på arabisk» Om tilrettelegging for å lære et nytt språk siste året før skolestart. I Ingvild Alfheim og Cecilie Dyrkorn Fodstad (red.) Språklæring det siste året før skolestart. Oslo: Universitetsforlaget. (17 sider) (norsk)
Fodstad, C. D. (2015). Poetiske tekster – døråpnere til et nytt språk? I Kibsgaard, S. & Kanstad, M. (red.). Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv. Oslo: Fagbokforlaget. (17 sider) (norsk)
Fuglerud, Ø. (2017): Migrasjonsforståelse. Flytteprosesser, rasisme og globalisering. Oslo: Universitetsforlaget. Kp 5, 6 – (49 s).(samf.).
Germeten, S. og H, K. Nilsen (2012): Flerkulturelle barnehager i nord. Ledelse og profesjonskunnskap. I Aamotsbakken, B. (red.): Ledelse og profesjonsutøving. Oslo: Universitetsforlaget. S. 69-91. 20 s. (samf.).
Gjems, L. (2011). Hverdagssamtalene – barnehagens glemte læringsarena? I Gjems, L. & Løkken, G. Barns læring om språk og gjennom språk. Samtaler i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (24 sider) (norsk)
*Gunnestad, A. Resiliens som tilnærming i arbeid med barn som trenger særskilt hjelp. (Kap. 14, ss. 324-252) (i Sjøvik, P. (red.) (2014). En barnehage for alle. Spesialpedagogikk i barnehagelærerlærerutdanningen. 29 sider. (RLE)
*Helskog, G. H. (2011). Danning gjennom filosofisk dialog - en mulighet for det flerkulturelle og flerreligiøse samfunnet? I B. Hagtvedt & G. Ognjenovic (red.), Dannelse (s. 616-643). Oslo: Dreyers forlag. 27 sider. (RLE)
Hennum, B.A. og Østrem, S. (2016). Barnehagelæreren som profesjonsutøver. Oslo: Cappelen Damm Akademiske. Kap. 4-5. (s. 66-102), 37 sider. (RLE)
Kasin, O. (2010): Kultur som mangfold og enfold. Nordisk barnehageforskning 2010 issn 1890-9167 vol 3 nr 2. 15 s. www.nordiskbarnehageforskning.no (ped & samf)
Kalkman, K (2018) Inkludering av nyankomne barn i barnehagen – spenningsfeltet mellom tilhørighet, likeverd, solidaritet og makt. I Glaser, V., Hoås Moen, K., Mørreaunet, S. & Søbstad, F. (red.) Barnehagens grunnsteiner – Formålet med barnehagen. Kapitel 13 (s.180-189.). Oslo: Universitetsforlaget. (ped)
Kibsgaard, S. (2018) Solidaritet i pedagogisk arbeid. I Glaser, V., Hoås Moen, K., Mørreaunet, S. & Søbstad, F. (red.) Barnehagens grunnsteiner – Formålet med barnehagen. Kapitel 14 (s.191-203). Oslo: Universitetsforlaget. (ped)
Kibsgaard, S. og Kanstad, M. (2015) Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv Bergen. : Fagbokforlaget med følgende kap: 4-10 (ped)
*Korsvold, T (2016): Perspektiver på barndommens historie. Bergen: Fagbokforlaget. Kap 5, s. 109-129. (19 s). (samf.).
Kulset, N. B. (2015). Sang som sosialt handlingsberedskap for andrespråkslærlinger i barnehagen. «Det doble dilemma» i lys av Bourdieu. I Kibsgaard, S. & Kanstad, M. (red) Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv. Oslo: Fagbokforlaget. (15 sider) (norsk)
*Lauritsen, Kirsten (2010): Barnehagen i kulturell endring – tilpasning og motstand. I Korsvold, T (red): «Barndom, barnehage, inkludering» Bergen: Fagboklaget Kap 2. 20 s. (ped & samf)
Leirvik, O. (2016). Religionspluralisme. Mangfald, konflikt og dialog i Norge. Oslo: Pax forlag. S. 10-115, 105 sider. (RLE)
*Lidén, H. (2017) Barn og migrasjon. Oslo: Universitetsforlaget. kpt 1 (Transnasjonal mobilitet i barnehøyde) s 17-23. 7 sider (NY – bolk?) (samf.)
*Lindboe, I. M. (2008). Profesjoners etiske utfordringer i et flerkulturelt samfunn. I A. M. Otterstad (red.), Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold - fra utsikt til innsikt (s. 179-194). Oslo: Universitetsforlaget. 15 sider. (RLE)
Ryen, E. & Simonsen, H. G. (2015). Tidlig flerspråklighet – myter og realiteter. I NOA norsk som andrespråk, Årgang 30, 1-2/2015, side 195-217 (norsk)
Sagberg, S. (2012). Religion, verdier og danning. Barns møte med de store spørsmål i livet. Bergen: Fagbokforlaget. S. 11-150, 140 sider. (RLE)
* Tkachenco, E. Bratland, K. og Syed, B.F.(2015) Marginalisert eller synliggjort. Flerspråklige barnehageansattes kompetanse og rolle. I Norsk Pedagogisk tidsskrift 3-4/99. 15.s. (samf.).
Vik, N. E. (2017). Språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen – fra kontrovers til kompromiss? Tidsskrift for nordisk barnehageforskning, Nordic early childhood education research journal. VOL. 14 (10), s. 1-16. http://dx.doi.org/10.7577/nbf.1734 (norsk)
Zachrisen, B. (2015) Like muligheter i lek. Interetniske møter i barnehagen. Oslo. Universitetsforlaget 127 s. (ped)
*Øksnes ,M. (2010) Lekens flertydighet,: Lek som kaosfortolkning. Oslo. Cappelen Akademisk Forlag. Kap.6 . 20 s. (ped)
Åmot, I. og Skoglund, R.I (2012) Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole Oslo Universitetsforlaget s:17-40, 136-201, (ped)
Forslag til selvvalgt pensum
Selvvalgt pensum i norsk kan hentes fra:
Abrahamsson, N. (2009). Andraspråksinlärning. Lund: Studentlitteratur.
Alfheim, I. (2018). «Den hadde vi i barnehagen, vi» Om lesemiljø og lesestunder i barnehagen, skolefritidsordningen og på skolen. I Ingvild Alfheim og Cecilie Dyrkorn Fodstad (red.) Språklæring det siste året før skolestart. Oslo: Universitetsforlaget.
Arntzen, R. & Hjelde, A. (2012). Det var en gang en tospråklig gutt som skulle begynne på skolen. Språkvurdering og språkstimulering før skolestart når norsk er andrespråk. Norsk Pedagogisk Tidsskrift. Årgang 96, side 54-69.
Fodstad, C. D. (2018). «Det handler ikke om å finne fem feil!» Om kartlegging av språk i barnehagen. I Ingvild Alfheim og Cecilie Dyrkorn Fodstad (red.) Språklæring det siste året før skolestart. Oslo: Universitetsforlaget. (17 sider)
Giæver, K. (2014). Inkluderende språkfellesskap i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget.
Grøver, V. (2018). Å lære språk i barnehagen. Kvaliteter ved barns samhandling med voksne og jevnaldrende som fremmer språklæring. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Kibsgaard, S. (red.) (2018). Veier til språk i barnehage. Oslo: Universitetsforlaget.
Olsen, T. M. (2015). Utelek som språklæringsarena. I Kibsgaard, S. & Kanstad, M. (red) Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv. Oslo: Fagbokforlaget. (15 sider)
Ommundsen, Å. M. (2008). Barndom i et flerkulturelt samfunn. Barndom, senmodernitet og kulturmøter i barnelitteraturen. I Otterstad (red.) Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold: fra utsikt til innsikt. Oslo: Universitetsforlaget. (24 sider).
Solstad, T. (2011). Litterære samtaler i barnehagen. I Gjems, L. & Løkken, G. Barns læring om språk og gjennom språk. Samtaler i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (26 sider)
Selvvalgt pensum i RLE kan hentes fra
Singleton, A. (2014). Religion, culture and society. A global approach. Los Angeles / London / New Delhi / Singapore / Washington DC: Sage.
Selvvalgt pensum i ped. kan hentes fra:
Kibsgaard (red.) (2018) Veier til språk i barnehagen. Oslo. Universitetsforlaget
Otterstad, Ann Merete (2008). Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold – fra utsikt til innsikt. Oslo Universitetsforlaget
Selvvalgt pensum i samfunnsfag kan hentes fra:
Bonnevie Lund, A. & B. Bolme Moen (red) (2010): Nasjonale minoriteter i det flerkulturelle Norge. Trondheim: Tapir Akademisk forlag.
Fuglerud, Ø. (2001): Migrasjonsforståelse. Flytteprosesser, rasisme og globalisering. Oslo: Universitetsforlaget.
Hovi, J. & Underdal, A. (2008): Internasjonalt samarbeid og internasjonal organisasjon. Utg 3. Oslo: Universitetsforlaget.
Korsvold, T (2016): Perspektiver på barndommens historie. Bergen: Fagbokforlaget. (- kap 5 er ordinært pensum)
Korsvold, T (2008): Barn og barndom i velferdsstatens småbarnspolitikk. Bergen: Fagbokforlaget
Moses, J. W. & Brigham, A. M. (2007): Globalisering i Norge: politisk, kulturell og økonomisk suverenitet i endring. Bergen: Fagbokforlaget
Isaksen, L., Devi, U. and A. Hochschild (2012) GLOBAL CARE CRISIS. Mother and child’s-eye view (25 sider) Kan hentes på: http://sociologiapp.iscte-iul.pt/pdfs/10080/10083.pdf
Caroline Bath (2016) The ignored citizen: Young children’s subjectivities in Swedish and English early childhood education settings. Sage: Childhood 2016, Vol. 23(4) 554–565 http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0907568216631025
Med forbehold om endringer:
BMBAC3900 Bacheloroppgave, fellespensum
Bergsland, M. & Jæger, H. (red.) (2014). Bacheloroppgaven i barnehagelærerutdanningen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 1-4. (90 s.)
Duedahl, P. & Jacobsen M.H. (2010). Introduktion til dokumentanalyse. Odense: Syddansk Universitetsforlag. Kap. 1 og 4.
*Johannesen, A, Tufte, P.A. & Christoffersen L. (2010). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode. (4. utg.) Oslo: Abstrakt forlag. Kap. 1, 3, 5 og 19. - s. 27-34, 53-71, 89-101, 259-276. (57 s.)
*Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009). Det kvalitative forskningsintervju. (2. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 7. Å utføre et intervju. s. 137-154 (18 s.)
*Postholm, M.B. (2010). Kvalitativ metode – en innføring med fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 3. Observasjon som datainnsamlingsstrategi. s. 55-67. ( 13 s.)
*Thagaard, T. (2013). Systematikk og innlevelse- en innføring i kvalitativ metode. (4. utg.) Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 9.3 og 9.4. - s. 201-214. (13 s.)
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
F-NO1: Flerspråklighet, 2000 ord | Skriftlig oppgave | Individuell |
F-PD1: Lek i et mangfoldsperspektiv | Muntlig oppgave | Gruppe |
F-SF1: Barnerettighetene i ulike land | Muntlig oppgave | Gruppe |
F-TF1: Prosjektrapport, 3000 ord | Skriftlig oppgave | Individuell |
F-TF2: Presentasjon av prosjektet (F-TF1) for klassen. Notat på 2 sider leveres faglærer to dager etter fullført presentasjonen. Benyttes ved muntlig eksamen i emnet. | Framføring og rapport | Individuell |
F-TF3: Asylbarn og foreldre i ventesituasjon | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 5 | timer | 70 % | Intern og ekstern | Rammeplan for barnehagen | |
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 30 | minutter | 30 % | Intern og ekstern | Notat fra eget prosjekt, se arbeidskrav F-TF1 og F-TF2 | Presentasjon av eget prosjekt med påfølgende høring av fagstoff i emnet. Se arbeidskrav F-TF1 og F-TF2. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- MUN1: F-TF1, F-TF2
- SEK1: øvrige arbeidskrav