Dersom du i neste skjermbilde må velge institusjon, anbefaler vi at du markerer «Husk mitt valg» før du klikker på knappen «Velg».
(Aktuelt ved første pålogging, etter oppdateringer og når du bruker en ny/ekstern datamaskin.)
Om du har problemer med påloggingen, tar du kontakt med Anne Lise på alm@dmmh.no
Feide login
- EmnenavnNatur, helse og bevegelse
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2018 høst, 2019 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2019 vår
- EmneansvarligAnne Berg
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Arbeidsflyt for emnebeskrivelse
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Kunnskapsområdet skal gi studentene grunnlag for å ivareta barns helse og behov for bevegelse, mat og omsorg. Videre skal studentene lære hvordan de kan legge til rette for barns undring, utforsking og utfordrende lek i ulike miljø, slik at de får et grunnlag for å kunne ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Sentralt i dette arbeidet er naturopplevelse og bevegelsesglede, og blant annet kjennskap til samisk naturforståelse.
Kunnskapsområdet tematiserer kunnskap om barns kroppslighet og opplevelser av naturelement, naturfenomen og organismer i naturen som sentrale element i barns danningsprosesser i barnehagen.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene naturfag, fysisk fostring og pedagogikk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Natur, helse og bevegelse har tre overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om hvordan ulike kulturer forholder seg til og bruker naturen
- har kunnskap om naturen rundt oss, om årstidsskiftninger, om den fysiske verden og om hvordan personalet kan bidra til at barn opplever undring og glede ved å ferdes i og lære om naturen
- kan gjøre enkle naturfaglige eksperimenter og forsøk sammen med barn og kan bruke teknikk i lek og hverdagslivet
- kan planlegge og gjennomføre turer i nærmiljøet og naturen for fysisk aktivitet, lek og utforsking sammen med barn
- har innsikt i sammenhengene i naturen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
- har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og seg selv gjennom kroppslig aktivitet og kan medvirke i og inspirere til barns bevegelseslek
- kan legge til rette for kreativ bevegelse til musikk
- kan legge til rette for barns kroppslige lek og risikomestring for alle barn i barnehagen uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn og ulike forutsetninger, samt vurdere risiko i lekemiljø
- har kunnskap om kropp, helse og helsefremmende arbeid i barnehagen og kan sørge for varierte måltid og god hygiene for barn i barnehagen
- kan utarbeide rutiner for sikkerhet i barnehagen og utføre førstehjelp
- har kunnskap om og kan legge til rette for barn med særskilte behov
- Har kunnskap om måltidet som sosial og kulturell læringsarena
- Har kunnskap om sosial kompetanse knyttet til vennskap og mobbing
- Har kunnskap om trygghet, trivsel og omsorg for barn og voksne
- har kunnskap om og ferdigheter i foreldresamarbeid og kan legge til rette for foreldremedvirkning i barnehagen
Pensum
Pensumliste studieåret 2018 - 2019
Bakke, H.H. K., (2013). Natur 1 – Barn opplever naturen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Bakke, H. H. K., (2013). Natur 2 – Barn utforsker naturfenomener. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Birkeland, Å. & Carson, N. (2013). Veiledning for barnehagelærere. (3. utg.) Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap 1, 3 og 4. (36 s.)
Kibsgaard, S., Kanstad, M. (2015). Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv. Bergen : Fagbokforlaget s 117-130, 137-153.
Kjær, A. (2016). Prosjektarbeid barnehagen: fra fascinasjon til fordypelse. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Kolle, T., Larsen A.S. & Bente U. (2010). Pedagogisk dokumentasjon - inspirasjon til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1-8, s. 11-114 (104 s.)
Lundheim, R., (2013). Helse – Forebyggende helsearbeid i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Sandseter, E.B., Hagen, T. L. og Moser, T.(red) (2013). Barnehage 3 Kroppslighet i barnehagen, pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. Oslo: Gyldendal. Kap. 1-4, 6-9, 11, 16-19, 20, 21 og 24 (Ped. 91 s.)
Skogen, E. (red.) (2013). Å være leder i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. Følgende kapitler: 1,4,6
Skaaden, H. (2013). Den to-partiske tolken. Lærebok i tolking. Oslo: Universitetsforlaget. Kap.1 (s. 17-31), 3 (s.58-81) og 4 (s. 83-96). (50 s.)
Sæther, M. & Hagen, T.L. (red.) (2014). Kreativ ute. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1 (s.13-27)og 11 (s.210-222) (36 s.)
Tholin, K R (2015). Profesjonsetikk for barnehagelærere. Bergen: Fagbokforlaget. Kap 3 (7s).
Digitalt kompendium
Alvestad, T. (2015). Forhandling, relasjon og interaksjon i yngre barns vennskap. I Øksnes, M. & Greve, A. (red.) (2015) Vennskap. s.82-99. (17 s.)
Bae, B. (2009). Samspill mellom barn og voksne ved måltidet. Muligheter for medlæring? Nordisk Barnehageforskning. VOL 2 NR 1, s. 3-15 (12 s.)
Bjørgen, K. (2009). 5 åringer om mat, måltid og medvirkning. Norsk Pedagogisk Tidsskrift. 1. 2009. Årgang 93, s. 4-15.(11 s)
Odegaard, N. & Rossholt, N. (2008) Barna i byen - former i Brevik. I Moser, T. & Pettersvold, M. (red.) (2008) En verden av muligheter - fagområdene i barnehage. Oslo: Universitetsforlaget. s.137-153. (16 s.)
Temahefter, veiledere o.l.:
Lysklett, O.B. (2016) Temahefte om natur og miljø. Oslo: Kunnskapsdepartementet
Mørland, B. (2006) Temahefte om barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet
Helsedirektoratet, (2011). Retningslinjer for mat og måltider i barnehagen: http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/retningslinjer-for-mat-og-maltider-i-barnehagen/Sider/default.aspx
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
N-FH1: Observasjon av barns motorikk | Skriftlig oppgave | Individuell |
N-FH2: Deltagelse på vinterkurs | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
N-FH3: Kreativ lek i uterommet | Praktisk arbeid | Gruppe |
N-FH4: Sirkus. Gruppe, praktisk i barnehage. | Praktisk arbeid | Gruppe |
N-FH5: Deltagelse på førstehjelpskurs | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
N-NA1: Natur og undring. Planlegge, gjennomføre og dokumentere en tur sammen med barnehagen. Praktisk og skriftlig. | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
N-NA2: Barns utforskning av naturen | Praktisk arbeid | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern | Rammeplan for barnehagen |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |