Dersom du i neste skjermbilde må velge institusjon, anbefaler vi at du markerer «Husk mitt valg» før du klikker på knappen «Velg».
(Aktuelt ved første pålogging, etter oppdateringer og når du bruker en ny/ekstern datamaskin.)
Om du har problemer med påloggingen, tar du kontakt med Anne Lise på alm@dmmh.no
Feide login
- EmnenavnSamfunn, religion, livssyn og etikk 1
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2016 høst, 2017 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2017 vår
- EmneansvarligMarit Hallset Svare
- UndervisningsspråkNorsk
Arbeidsflyt for emnebeskrivelse
Emneinnhold
Samfunn, Religion, livssyn og etikk 1 konsentrerer seg om barnehagens samfunnsmandat samt barnehagen som en del av et mangfoldig samfunn. Verdiene i barnehagens formålsparagraf er bredt forankret i samfunnet og skal legges til grunn for alt arbeid i barnehagen og bidra til barnehagens forebyggende funksjon. Kunnskapsområdet skal gi innsikt i samfunnet som omgir barnehagen, barnehagens plass i samfunnet, barnehagen som organisasjon og som pedagogisk virksomhet. Videre tas barns oppvekstsvilkår og stilling i samfunnet, familiestrukturer, sosial ulikhet og barns rettigheter opp.
Kunnskapsområdet og tar opp sentrale spørsmål i forhold til nasjonale minoriteter, urbefolkning og andre etniske minoriteter. Videre danner barnehagen som kulturarena et viktig grunnlag for identitetsdanning og for å kunne forstå og møte mennesker fra ulike kulturer.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene samfunnsfag, RLE, og pedagogikk, samt de praktisk-estetiske fagene drama og kunst og håndverk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk 1 har tre overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Barnehagens samfunnsmandat
Læringsutbytte: Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og kan forholde seg reflektert til hva barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag innebærer i et flerkulturelt samfunn
- kjenner til aktuelle styringsdokumenter
- har innsikt i offentlig styring av barnehagesektoren
Tema 2: Barnehagen i et flerkulturelt samfunn
- har kunnskap om urbefolkning, nasjonale minoriteter og andre etniske minoriteter
- Har kunnskap om ulike sosialiseringsarenaer for barn
- har kunnskap om barns rettigheter og hva disse i praksis innebærer for barn og voksne i barnehagens dagligliv
- har kunnskap om og begynnende forståelse av forhold og makt mellom majoritet og minoritetsbefolkning
- kan reflektere kritisk over egne og andres virkelighetsforståelse
- utviser yrkesetiske refleksjoner rundt holdninger, stereotypier og rasisme
Tema 3: Barnehagen som kulturarena
- kan lede arbeidet med å utvikle barnehagen som en kulturarena og et møtested for formidling og utvikling av barns og voksnes kulturelle uttrykksformer
- kan ta i bruk ressursene til barn med flere språk og gi rom for ulike språklige og kulturelle uttrykk i barnehagen
- kan utvise en bevisst følsomhet for og innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer og bidra til at barn får forståelse for hverandres kulturelle bakgrunn, kjønnsperspektiver og flerkulturelle perspektiver i skapende aktiviteter og kunst- og kulturformidling i barnehagen
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
R1-TF3: Mangfoldsperspektivet i formålsparagrafen og rammeplanen | Muntlig oppgave | Gruppe |
R1-SF1: Samfunnsmandat og ledelse | Skriftlig oppgave | Individuell |
R1-TF1: Urfolk, nasjonale og etniske minoriteters kulturer og rettigheter | Muntlig oppgave | Gruppe |
R1-KH1: Ett praktisk arbeid i kunst og håndverk | Praktisk arbeid | Individuell |
R1-TF2: Barnehagen som kulturarena for de yngste barna | Praktisk arbeid | Gruppe |
R1-DR1: Formidling av en kulturbærende fortelling for barn. Praktisk og muntlig fremlegg. | Framføring/presentasjon | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern | Rammeplan for barnehagen |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |