Dersom du i neste skjermbilde må velge institusjon, anbefaler vi at du markerer «Husk mitt valg» før du klikker på knappen «Velg».
(Aktuelt ved første pålogging, etter oppdateringer og når du bruker en ny/ekstern datamaskin.)
Om du har problemer med påloggingen, tar du kontakt med Anne Lise på alm@dmmh.no
Feide login
- EmnenavnBarns utvikling, lek og læring
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2016 høst, 2017 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2016 høst, 2017 vår
- EmneansvarligCecilie Fodstad
- UndervisningsspråkNorsk
Arbeidsflyt for emnebeskrivelse
Emneinnhold
Kunnskapsområdet bygger på et syn på barn og et verdigrunnlag som framhever barns rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet, og til å påvirke og medvirke i egen læring og utvikling. I en helhetlig forståelse av barns utvikling, læring og danning framheves leken som en grunnleggende livs- og læringsform både ut fra dens egenverdi og som grunnlag for allsidig utvikling.
Kunnskapsområdet skal gi studenten kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse til å kunne legge til rette for og lede lek, læring og danningsprosesser i barnehagen. I tillegg er norsk som andrespråk og musikk som kommunikasjon og lek i barnehagen sentrale temaer i kunnskapsområdet. Kunnskaper om og evne til kritisk vurdering av teorier og forskning om barns utvikling på ulike områder i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet er grunnleggende kompetanse for barnehagelærere.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk, norsk og musikk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring består av fire overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Barn i utvikling, lek og læring i et flerkulturelt perspektiv
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om ulike teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning både nasjonalt og internasjonalt
- har kjennskap til syn på barn og barndom i samisk kultur og tradisjon
- har kunnskap om de yngste barna i barnehagen sin væremåte, omsorgs-, leke- og læringsbehov med særlig vekt på et kulturelt mangfold
- har kunnskap om og kan støtte alle barn i deres utvikling med utgangspunkt i deres særegne behov og læringsmuligheter
- har kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som arena for læring og vennskap
- har kunnskap om barns andrespråksutvikling og musikkens betydning for barns språkutvikling
Tema 2: Barnehagens pedagogikk i idehistorisk og kulturkritisk perspektiv
- har kunnskap og innsikt i ulike forståelser av barn og barndom i ulike kulturer, i fortid og nåtid
- kan tilrettelegge og reflektere over barnehagens innhold på en måte som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
Tema 3: Profesjonelle og etiske utfordringer
- kan analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med barn
- har kunnskap om og ulike ferdigheter i samspill og lek i en flerkulturell kontekst
- kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse, og framstå som en bevisst språk- og rollemodell
- vurderer seg selv som deltaker i kommunikasjons- og gruppeprosesser
Tema 4: Pedagogisk arbeid i barnehagen
- har kunnskap om og ferdigheter i observasjon og pedagogisk dokumentasjon
- har kunnskap om og ferdigheter i didaktisk tilrettelegging for barns leke- og læringsprosesser og av barnehagens leke- og læringsmiljø
- kan lede pedagogiske prosesser og se, møte og støtte barn i deres nysgjerrighet, eksperimentering, undring og skapende uttrykk
- kan analysere og reflektere over sosialt og kulturelt mangfold som en ressurs i pedagogisk arbeid med barn
- kan legge til rette for varierte musikkaktiviteter i barnehagen
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
B-TF1: Norsk som andrespråk | Skriftlig oppgave | Individuell |
B-PD1: Paneldebatt om lek og barndom | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Gruppe |
B-PD2: Kommunikasjon | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Gruppe |
B-NO1: Invitasjon til temakveld om språk og musikk i barnehagen, på sidemål. | Skriftlig oppgave | Gruppe |
B-NO2: Språkobservasjon. Gjøres i praksis, med innlevering etter praksis. | Skriftlig oppgave | Individuell |
B-MU1: Musikksamling. Gjøres i praksis, med innlevering etter praksis. | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK2 | Individuell | 5 | timer | 60 % | Intern | Ingen | Pedagogikk, avholdes høst 2015 |
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 4 | timer | 40 % | Intern | Ingen | Norsk/musikk, avholdes vår 2016 |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- SEK2: B-PD1, B-PD2
- SEK1: B-TF1, B-NO1, B-NO2, B-MU1, OBLTS
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |