Dersom du i neste skjermbilde må velge institusjon, anbefaler vi at du markerer «Husk mitt valg» før du klikker på knappen «Velg».
(Aktuelt ved første pålogging, etter oppdateringer og når du bruker en ny/ekstern datamaskin.)
Om du har problemer med påloggingen, tar du kontakt med Anne Lise på alm@dmmh.no
Feide login
- Course nameBacheloroppgave knyttet til fordypning
- Credits15
- Teaching semester2019 autumn, 2020 spring
- Level of study1st cycle: Bachelor's degree
- Program of studyEarly Childhood Teacher Education
- Duration2 semesters
- Assessment semester2020 spring
- Person in chargeMirjam Dahl Bergsland
- Language of instructionNorwegian
- Required prerequisite knowledgeOppfylt progresjonskrav og bestått alle praksisemner fra foregående studieår. Se studieplanens generelle del.
Workflow for course description
Approval signature
Course content
Bacheloroppgaven skal være profesjonsorientert og bygge på kunnskap knyttet til fordypningsenheten og pedagogikkfaget.
Oppgaven er et selvstendig arbeid der studenten selv velger tema, problemstilling og metode. Problemstilling og metode må godkjennes av veiledere.
I emnet inngår en innføring i vitenskapelig arbeid, forskningsmetodikk og skriving av fagtekst.
Oppgaven skal presenteres for medstudenter og veiledere i rimelig tid før innlevering for å gi studentene erfaring både med formidling og å vurdere betydningen av respons.
Learning outcome
Etter gjennomført bacheloroppgave har studenten
- grunnleggende kunnskap om allmennvitenskapelige normer, vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk
- evne til å avgrense et pedagogisk og/eller fagdidaktisk problemfelt, formulere forskningsspørsmål og/eller en problemstilling og disponere eget arbeid
- utvidet kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema og problemfelt
- ferdigheter i å presentere eget forskningsarbeid, muntlig og skriftlig
Curriculum
Pensumliste for studieåret 2019-2020
Fellespensum:
Bergsland, M. & Jæger, H. (red.) (2014). Bacheloroppgaven i barnehagelærerutdanningen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (Kap. 1-4) (90 s.).
Bøe, M. og Thoresen. M. (2017). Å skape og studere endring. Aksjonsforskning i barnehagen. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 2, 5 og 6) (37 s.).
Kompendium - Bacheloroppgave (digitalt kompendium)
Johannesen, A, Tufte, P.A. & Christoffersen L. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode. (5. utg.) Oslo: Abstrakt forlag. (Kap. 1, 3, 5, 6 og 20) (64 s.)
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju. (3. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk. (Kap. 7) (18 s.)
Postholm, M.B. (2010). Kvalitativ metode – en innføring med fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 3) (13 s.)
Thagaard, T. (2018). Systematikk og innlevelse - en innføring i kvalitativ metode. (4. utg.) Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 9.3 og 9.4) (13 s.)
Eide, B.J. & Winger, N. (2017). Fra barns synsvinkel. Intervju med barn- metodiske og etiske refleksjoner. Oslo: Cappelen Akademisk. (Kap. 5 og 7) (42 s.)
Working and learning activities
Storforelesninger i kombinasjon med klasseundervisning, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning, individuelt arbeid med datainnsamling.
Mandatory coursework
Comment | Mandatory coursework | Mandatory coursework grouping |
---|---|---|
BA-V: Obligatorisk veiledning, knyttet til arbeidsskisse for bacheloroppgaven og valg av metode | Participation in activity/excursion | Individual |
BA-P: Presentasjon av arbeidet med bacheloroppgaven for medstudenter og lærere | Presentation | Individual |
Assessments
Form of assessment | Exam code | Grouping | Duration | Type of duration | Proportion | Censor type | Supported materials | Comment |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bachelor thesis | OPG1 | Individual | 10.000 | words | 100 % | Internal and external | Alle | Veileder fra fordypningsemnet er intern sensor. Ekstern sensor skal ha fagkompetanse i pedagogikk. |
Grading scale
Additional information
Emnets kode og navn følger studieprogrammet og navn på fordypningen som er studenten er tilknyttet. Se emnebeskrivelsen for fordypningsemnet. Denne emnebeskrivelsen hører til 2017-kullet for Barnehagelærerutdanning, alle studieprogram heltid og 2016-kullet for Barnehaglærerutdanning, deltid.
På StudentWeb skal studentene legge inn tittelen på bacheloroppgaven de skriver, og denne vil stå oppført på karakterutskriften tilhørende vitnemålet. Studentene velger selv om de også vil legge inn tittelen oversatt til engelsk slik at tittelen også framkommer på engelsk på vitnemålstillegget (Diploma Supplement). Se framgangsmåte for å legge inn tittel i eksamensrommet på Itslearning.
Emneansvarlig for bacheloroppgaveemnet på de konkrete profiler og fordypninger, er samme person som den emneansvarlige for tilsvarende fordypningsemne.