You are here

Dersom du i neste skjermbilde må velge institusjon, anbefaler vi at du markerer «Husk mitt valg» før du klikker på knappen «Velg».
(Aktuelt ved første pålogging, etter oppdateringer og når du bruker en ny/ekstern datamaskin.)
Om du har problemer med påloggingen, tar du kontakt med Anne Lise på alm@dmmh.no

Feide login

BxBACx9xx Bacheloroppgave knyttet til fordypning
    • Course name
      Bacheloroppgave knyttet til fordypning
    • Credits
      15
    • Teaching semester
      2019 autumn, 2020 spring
    • Level of study
      1st cycle: Bachelor's degree
    • Program of study
      Early Childhood Teacher Education
    • Duration
      2 semesters
    • Assessment semester
      2020 spring
    • Person in charge
      Mirjam Dahl Bergsland
    • Language of instruction
      Norwegian
    • Required prerequisite knowledge
      Oppfylt progresjonskrav og bestått alle praksisemner fra foregående studieår. Se studieplanens generelle del.

Workflow for course description

Approval signature

esb

Course content

Bacheloroppgaven skal være profesjonsorientert og bygge på kunnskap knyttet til fordypningsenheten og pedagogikkfaget.

Oppgaven er et selvstendig arbeid der studenten selv velger tema, problemstilling og metode. Problemstilling og metode må godkjennes av veiledere.

I emnet inngår en innføring i vitenskapelig arbeid, forskningsmetodikk og skriving av fagtekst.

Oppgaven skal presenteres for medstudenter og veiledere i rimelig tid før innlevering for å gi studentene erfaring både med formidling og å vurdere betydningen av respons.

Learning outcome

Etter gjennomført bacheloroppgave har studenten

  • grunnleggende kunnskap om allmennvitenskapelige normer, vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk
  • evne til å avgrense et pedagogisk og/eller fagdidaktisk problemfelt, formulere forskningsspørsmål og/eller en problemstilling og disponere eget arbeid
  • utvidet kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema og problemfelt
  • ferdigheter i å presentere eget forskningsarbeid, muntlig og skriftlig

Curriculum

Pensumliste for studieåret 2019-2020

Fellespensum:

Bergsland, M. & Jæger, H. (red.) (2014). Bacheloroppgaven i barnehagelærerutdanningen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (Kap. 1-4) (90 s.).

Bøe, M. og Thoresen. M. (2017). Å skape og studere endring. Aksjonsforskning i barnehagen. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 2, 5 og 6) (37 s.).

 

Kompendium - Bacheloroppgave (digitalt kompendium)

Johannesen, A, Tufte, P.A. & Christoffersen L. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode. (5. utg.) Oslo: Abstrakt forlag. (Kap. 1, 3, 5, 6 og 20) (64 s.)

Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju. (3. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk. (Kap. 7) (18 s.)

Postholm, M.B. (2010). Kvalitativ metode – en innføring med fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 3) (13 s.)

Thagaard, T. (2018). Systematikk og innlevelse - en innføring i kvalitativ metode. (4. utg.) Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 9.3 og 9.4) (13 s.)

Eide, B.J. & Winger, N. (2017). Fra barns synsvinkel. Intervju med barn- metodiske og etiske refleksjoner. Oslo: Cappelen Akademisk. (Kap. 5 og 7) (42 s.)

Working and learning activities

Storforelesninger i kombinasjon med klasseundervisning, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning, individuelt arbeid med datainnsamling.

Mandatory coursework

CommentMandatory courseworkMandatory coursework grouping
BA-V: Obligatorisk veiledning, knyttet til arbeidsskisse for bacheloroppgaven og valg av metodeParticipation in activity/excursionIndividual
BA-P: Presentasjon av arbeidet med bacheloroppgaven for medstudenter og lærerePresentationIndividual

Mandatory coursework

Mandatory coursework:Participation in activity/excursion
Comment:BA-V: Obligatorisk veiledning, knyttet til arbeidsskisse for bacheloroppgaven og valg av metode
Mandatory coursework grouping:Individual
Mandatory coursework:Presentation
Comment:BA-P: Presentasjon av arbeidet med bacheloroppgaven for medstudenter og lærere
Mandatory coursework grouping:Individual

Assessments

Form of assessmentExam codeGroupingDurationType of durationProportionCensor typeSupported materialsComment
Bachelor thesisOPG1Individual10.000words100 %Internal and externalAlleVeileder fra fordypningsemnet er intern sensor. Ekstern sensor skal ha fagkompetanse i pedagogikk.

Assessments

Form of assessment:Bachelor thesis
Grouping:Individual
Duration:10.000
Type of duration:words
Proportion:100 %
Comment:Veileder fra fordypningsemnet er intern sensor. Ekstern sensor skal ha fagkompetanse i pedagogikk.
Supported materials:Alle
Exam code:OPG1
Censor type:Internal and external

Grading scale

A-F

Additional information

Emnets kode og navn følger studieprogrammet og navn på fordypningen som er studenten er tilknyttet. Se emnebeskrivelsen for fordypningsemnet. Denne emnebeskrivelsen hører til 2017-kullet for Barnehagelærerutdanning, alle studieprogram heltid og 2016-kullet for Barnehaglærerutdanning, deltid.

På StudentWeb skal studentene legge inn tittelen på bacheloroppgaven de skriver, og denne vil stå oppført på karakterutskriften tilhørende vitnemålet. Studentene velger selv om de også vil legge inn tittelen oversatt til engelsk slik at tittelen også framkommer på engelsk på vitnemålstillegget (Diploma Supplement). Se framgangsmåte for å legge inn tittel i eksamensrommet på Itslearning.

Emneansvarlig for bacheloroppgaveemnet på de konkrete profiler og fordypninger, er samme person som den emneansvarlige for tilsvarende fordypningsemne.