You are here

Dersom du i neste skjermbilde må velge institusjon, anbefaler vi at du markerer «Husk mitt valg» før du klikker på knappen «Velg».
(Aktuelt ved første pålogging, etter oppdateringer og når du bruker en ny/ekstern datamaskin.)
Om du har problemer med påloggingen, tar du kontakt med Anne Lise på alm@dmmh.no

Feide login

BMNHB2030 Natur, helse og bevegelse
    • Course name
      Natur, helse og bevegelse
    • Credits
      20
    • Teaching semester
      2018 autumn, 2019 spring
    • Level of study
      1st cycle: Bachelor's degree
    • Program of study
      Early Childhood Teacher Education with an Emphasis on Multicultural Understanding
    • Duration
      2 semesters
    • Assessment semester
      2019 spring
    • Person in charge
      Anne Berg
    • Language of instruction
      Norwegian
    • Required prerequisite knowledge
      Oppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.

Workflow for course description

Approval signature

aber

Required prerequisite courses

BMPRA100

Course content

Kunnskapsområdet skal gi studentene grunnlag for å ivareta barns helse og behov for bevegelse, mat og omsorg. Videre skal studentene lære hvordan de kan legge til rette for barns undring, utforsking og utfordrende lek i ulike miljø, slik at de får et grunnlag for å kunne ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Sentralt i dette arbeidet er naturopplevelse og bevegelsesglede, og blant annet kjennskap til samisk naturforståelse.

Kunnskapsområdet tematiserer kunnskap om barns kroppslighet og opplevelser av naturelement, naturfenomen og organismer i naturen som sentrale element i barns danningsprosesser i barnehagen.

Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene naturfag, fysisk fostring og pedagogikk.

Learning outcome

Kunnskapsområdet Natur, helse og bevegelse har tre overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser

Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:

  • har kunnskap om hvordan ulike kulturer forholder seg til og bruker naturen
  • har kunnskap om naturen rundt oss, om årstidsskiftninger, om den fysiske verden og om hvordan personalet kan bidra til at barn opplever undring og glede ved å ferdes i og lære om naturen 
  • kan gjøre enkle naturfaglige eksperimenter og forsøk sammen med barn og kan bruke teknikk i lek og hverdagslivet
  • kan planlegge og gjennomføre turer i nærmiljøet og naturen for fysisk aktivitet, lek og utforsking sammen med barn
  • har innsikt i sammenhengene i naturen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
  • har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og seg selv gjennom kroppslig aktivitet og kan medvirke i og inspirere til barns bevegelseslek
  • kan legge til rette for kreativ bevegelse til musikk
  • kan legge til rette for barns kroppslige lek og risikomestring for alle barn i barnehagen uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn og ulike forutsetninger, samt vurdere risiko i lekemiljø
  • har kunnskap om kropp, helse og helsefremmende arbeid i barnehagen og kan sørge for varierte måltid og god hygiene for barn i barnehagen
  • kan utarbeide rutiner for sikkerhet i barnehagen og utføre førstehjelp
  • har kunnskap om og kan legge til rette for barn med særskilte behov
  • Har kunnskap om måltidet som sosial og kulturell læringsarena
  • Har kunnskap om sosial kompetanse knyttet til vennskap og mobbing
  • Har kunnskap om trygghet, trivsel og omsorg for barn og voksne
  • har kunnskap om og ferdigheter i foreldresamarbeid og kan legge til rette for foreldremedvirkning i barnehagen

Curriculum

Pensumliste studieåret 2018 - 2019

Bakke, H.H. K., (2013). Natur 1 – Barn opplever naturen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Bakke, H. H. K., (2013). Natur 2 – Barn utforsker naturfenomener. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Birkeland, Å. & Carson, N. (2013). Veiledning for barnehagelærere. (3. utg.) Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap 1, 3 og 4. (36 s.)

Kibsgaard, S., Kanstad, M. (2015). Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv.   Bergen : Fagbokforlaget s 117-130, 137-153.

Kjær, A. (2016). Prosjektarbeid barnehagen: fra fascinasjon til fordypelse. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Kolle, T., Larsen A.S. & Bente U. (2010). Pedagogisk dokumentasjon - inspirasjon til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1-8, s. 11-114 (104 s.)

Lundheim, R., (2013). Helse – Forebyggende helsearbeid i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Sandseter, E.B., Hagen, T. L. og Moser, T.(red) (2013). Barnehage 3 Kroppslighet i barnehagen, pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. Oslo: Gyldendal. Kap. 1-4, 6-9, 11, 16-19, 20, 21 og 24 (Ped. 91 s.)

Skogen, E. (red.) (2013). Å være leder i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. Følgende kapitler: 1,4,6

Skaaden, H. (2013). Den to-partiske tolken. Lærebok i tolking. Oslo: Universitetsforlaget. Kap.1 (s. 17-31), 3 (s.58-81) og 4 (s. 83-96). (50 s.)

Sæther, M. & Hagen, T.L. (red.) (2014). Kreativ ute. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1 (s.13-27)og 11 (s.210-222) (36 s.)

Tholin, K R (2015). Profesjonsetikk for barnehagelærere. Bergen: Fagbokforlaget. Kap 3 (7s).

 

Digitalt kompendium

Alvestad, T. (2015). Forhandling, relasjon og interaksjon i yngre barns vennskap. I Øksnes, M. & Greve, A. (red.) (2015) Vennskap.  s.82-99. (17 s.)

Bae, B. (2009). Samspill mellom barn og voksne ved måltidet. Muligheter for medlæring?  Nordisk Barnehageforskning. VOL 2 NR 1, s. 3-15 (12 s.)

Bjørgen, K. (2009). 5 åringer om mat, måltid og medvirkning. Norsk Pedagogisk Tidsskrift. 1. 2009. Årgang 93, s. 4-15.(11 s)

Odegaard, N. & Rossholt, N. (2008) Barna i byen - former i Brevik. I Moser, T. & Pettersvold, M. (red.) (2008) En verden av muligheter - fagområdene i barnehage.  Oslo: Universitetsforlaget. s.137-153. (16 s.)

 

Temahefter, veiledere o.l.:

Lysklett, O.B. (2016) Temahefte om natur og miljø. Oslo: Kunnskapsdepartementet

Mørland, B. (2006) Temahefte om barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet

Helsedirektoratet, (2011). Retningslinjer for mat og måltider i barnehagen: http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/retningslinjer-for-mat-og-maltider-i-barnehagen/Sider/default.aspx

 

 

Working and learning activities

Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.

Mandatory coursework

CommentMandatory courseworkMandatory coursework grouping
N-FH1: Observasjon av barns motorikkWritten assignmentIndividual
N-FH2: Deltagelse på vinterkursParticipation in activity/excursionIndividual
N-FH3: Kreativ lek i uterommetPractical workGroups
N-FH4: Sirkus. Gruppe, praktisk i barnehage.Practical workGroups
N-FH5: Deltagelse på førstehjelpskursParticipation in activity/excursionIndividual
N-NA1: Natur og undring. Planlegge, gjennomføre og dokumentere en tur sammen med barnehagen. Praktisk og skriftlig.Report/reflective noteIndividual
N-NA2: Barns utforskning av naturenPractical workGroups
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelseCompulsory attendanceIndividual

Mandatory coursework

Mandatory coursework:Written assignment
Comment:N-FH1: Observasjon av barns motorikk
Mandatory coursework grouping:Individual
Mandatory coursework:Participation in activity/excursion
Comment:N-FH2: Deltagelse på vinterkurs
Mandatory coursework grouping:Individual
Mandatory coursework:Practical work
Comment:N-FH3: Kreativ lek i uterommet
Mandatory coursework grouping:Groups
Mandatory coursework:Practical work
Comment:N-FH4: Sirkus. Gruppe, praktisk i barnehage.
Mandatory coursework grouping:Groups
Mandatory coursework:Participation in activity/excursion
Comment:N-FH5: Deltagelse på førstehjelpskurs
Mandatory coursework grouping:Individual
Mandatory coursework:Report/reflective note
Comment:N-NA1: Natur og undring. Planlegge, gjennomføre og dokumentere en tur sammen med barnehagen. Praktisk og skriftlig.
Mandatory coursework grouping:Individual
Mandatory coursework:Practical work
Comment:N-NA2: Barns utforskning av naturen
Mandatory coursework grouping:Groups
Mandatory coursework:Compulsory attendance
Comment:OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse
Mandatory coursework grouping:Individual

Assessments

Form of assessmentExam codeGroupingDurationType of durationProportionCensor typeSupported materialsComment
Written examSEK1Individual6hours100 %InternalRammeplan for barnehagen

Assessments

Form of assessment:Written exam
Grouping:Individual
Duration:6
Type of duration:hours
Proportion:100 %
Comment:
Supported materials:Rammeplan for barnehagen
Exam code:SEK1
Censor type:Internal

Grading scale

A-F

Vektingsreduksjoner

Course nameCredit reduction
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet.Varierer

Vektingsreduksjoner

Course name:Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet.
Credit reduction:Varierer