Logg inn med Feide
«Når du bruker tegning for å uttrykke en idé, i stedet for ord eller tall, aktiviserer du en annen del av hjernen. For å tegne en idé nøyaktig, må en del avgjørelser tas som selv det mest presise språk kan overse. Resultatet av å ta denne rekken av små avgjørelser? At du raskere kommer fram til nye løsninger...” Tim Brown.
En av designerens grunnleggende ferdigheter er å kommunisere, formidle, artikulere, tenke og løse problemer visuelt. Designfeltet er under utvidelse og inkluderer stadig oftere immaterielle løsninger som tjenester og systemer. Evnen til å visualisere og kommunisere i arbeidet med problemløsning og løsningsutvikling har aldri vært mer relevant.
Fristelsen til å stole på post-it-lapper eller glatt visuell grafikk laget i programmer som Illustrator, gjør imidlertid at designere som jobber innenfor disse nye områdene ikke øver opp og finpusser tegneferdighetene sine med tanke på visuell kommunikasjon.
I dette kurset vil vi jobbe med evnen til å tegne raskt for å kunne kommunisere kompleksitet, for å konkretisere det immaterielle som erfaring eller tid, eller som en tilnærming til å legge til rette for workshops.
Kurset vil gå i uke 10, 11, 12 og 113 i 2023. Kurset er beregnet på studenter i sitt 2. og 4. semester.
Lærere på kurset: Anna Martine Nilsen, Alberto Soriano
Kunnskaper:
- Hvilke typer tegning kan brukes i ulike faser av designprosessen
- Forstå hvordan tegning kan frigjøre kreativ kapasitet
- Teoretiske perspektiver på bruk av det visuelle til emosjonell speiling
- En bredere forståelse av hvilken verdi tegning og visualisering har i håndverket service- og systemorientert design
Ferdigheter:
- Hvordan visualisere opplevelser, tid og det immaterielle
- Hvordan bruke tegning som et verktøy for innsikt og intervju av brukere
- Hvordan visualisere kompleksitet
- Tegning som notat-teknikk
- Tegning som tilrettelegging
Generell kompetanse:
- Evne til å tegne raskt som en måte å støtte og oppmuntre til samtale, innsikt og tilrettelegging
- Selvtillit til å tegne foran andre
- Lage mentale modeller og visuelle metaforer
- Utvikle egne ferdigheter og forståelse for tegning som en nøkkel for å støtte tjeneste- og systemdesign
Emnet er praksisorientert og vil hovedsaklig foregå gjennom forelesninger etterfulgt av øvelser. Forelesningene vil dekke områder som:
• Tegning som verktøy for innsikt
• Visualisering av kompleksitet fra kartlegging av tjenestesystemer til verdinettverk
• Visualisering av opplevelser over tid
• Grafisk erfaringsbevis (GEE) og tegneserie
• Visuell notat-teknikk
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | - | Bestått / ikke bestått | Studentene vil følge en forelesningsrekke med tilhørende øvelser. Studentene vil bli vurdert på evnen til å vise hva de lærer gjennom egne visualiseringer. Studentene vil ikke bli vurdert på "tegneferdigheter" i seg selv, men på evnen til å visualisere og kommunisere i forhold til konteksten de jobber i. Kurset er praksisbasert, så oppmøte er en forutsetning for å bestå kurset. Levering av en endelig "portefølje" av visualiseringer vil også være obligatorisk. |