Logg inn med Feide
Master i Landskapsarkitektur kull 2019
Studieprogram
Master i Landskapsarkitektur kull 2019
Master i Landskapsarkitektur kull 2019
Emne | 2019 Høst | 2020 Vår | 2020 Høst | 2021 Vår |
---|---|---|---|---|
24 | ||||
6 | ||||
6 | ||||
Mandatory studio course | 24 | |||
Studio Course | 24 | |||
6 | ||||
30 | ||||
Sum | 30 | 30 | 30 | 30 |
Master i landskapsarkitektur ved AHO er et 2-årig studium med et omfang på 120 studiepoeng.
Skolen forvalter sterke tradisjoner i landskapsurbanisme, og utdanningen svarer på behov for et større mangfold i faget og profesjonen. Utdanningen vektlegger formgiving inspirert av skolens fagtradisjon innenfor arkitektur. Utdanningen er studiobasert og prosjektorientert.
For studieretningen i Tromsø er nord-områdene studiets laboratorium, og kunnskapen som utvikles i programmet har stor overføringsverdi til andre områder som står overfor klima- og industriell forandring.
Landskapsarkitekter utdannet ved AHO evner å etablere et selvstendig faglig virkefelt, bidrar med originale betraktningsmåter og løsninger og utøver faget på et høyt internasjonalt nivå.
Landskapsarkitekter som har fått graden Master i landskapsarkitektur ved AHO kan praktisere faget på grunnlag av kunnskaps- og ferdighetsfelt som er definert i EUs profesjonsdirektiv og IFLAs standard for landskapsarkitekturutdanning.
De kan praktisere faget landskapsarkitektur gjennom kunstnerisk og vitenskapelig undersøkelse, ideutvikling og arkitekturprosjektering i ulike skalaer og format
- kjenner fagets naturgitte, miljømessige, samfunnsmessige, kulturelle og teknologiske forutsetninger,
- behersker fagets arbeidsmåter, verktøy og uttrykksformer og evner å bruke disse i prosjektering på en målrettet, profesjonell og eksperimenterende måte,
- har kunnskap om fagets historie, egenart og plass i samfunnet, og evner og bruke denne kunnskapen i eget faglig arbeid,
- kan orientere seg i forskning- og utviklingsarbeid innen faget og evner å bruke denne kunnskapen både i prosjektering og arkitekturkritikk.
Landskapsarkitekter utdannet på AHO kan på en reflektert måte ta ulike profesjonelle roller og er dyktige i samarbeid med andre faggrupper:
- De kan formidle landskapsarkitektfaglig arbeid, eget og andres, til legfolk og fagfolk på et profesjonelt og akademisk nivå,
- evner å reflektere over eget arbeid og bryte egen forståelsesramme
- tar ansvar for egen læring og faglig utvikling, kan reflektere over og posisjonere eget faglig bidrag i forhold til etiske problemstillinger i praktisering av faget.
Vår pedagogiske tilnærming er basert på utforskning, konseptualisering og design. I løpet av studiene har studentene skriftlige innleveringer knyttet til design og teoretiske emner og oppgaver. Den pedagogiske tilnærmingen omfatter også diskusjoner, presentasjoner, kritikk, litteraturstudier og prosjektoppgaver.
Undervisningen er forskningsbasert, og deler av studioemnene er tett knyttet til AHOs forskningsprosjekter. Dette impliserer at studentene må være kjent med vitenskapelig fremstilling, artikler og litteratur. Forskningsmetoder, etikk og resultater forklares og demonstreres som en integrert del av undervisningen.
Landskapsstudiet er et studium på masternivå med et omfang på 120 studiepoeng (sp). De to første semestrene består av obligatoriske emner, mens man det tredje semesteret kan velge å ta studiolurset som tilbys i Tromsø eller søke på AHOs studiokurs i Oslo.
Masteroppgaven er en selvstendig oppgave, diplom, på 30 sp.
For å følge studiet må studentene har grunnleggende ferdigheter i bruk av dataverktøy og tilgang til egen bærbar PC / MAC. Det blir gitt opplæring i bruk av programmer som benyttes i studiet og studenter får tilgang til lisenser og oppgraderinger.
AHO benytter den digitale læringsplattformen Moodle. Her finnes informasjon om studiet, timeplaner, forelesningsnotater, innleveringer og annet.
Det gis mulighet for utveksling med AHO eller internasjonale institusjoner. Programmet tar imot gjestestudenter for opphold i ett eller to semestre.
12 803 Diplom Landskapsarkitektur
Successful completion of 90 ECTS and successful completion of a pre-diploma report, approved by an advisor and the head of department.
The diploma semester at AHO is an independent research and design task on a theme chosen by the candidate. In consultation with a chosen advisor, the candidate is to produce a complete work of exceptional quality contributing to the discipline’s dis-course.
∙ An ability to give form to architecture through artistic and scientific research
∙ An understanding of the given natural, social, cultural and technological conditions that govern architectural, urban and landscape design work
∙ A mastery of the methods, tools and media inherent in architectural, urban and landscape design
∙ An awareness of architecture’s, urban and landscape design’s historical, societal and theoretical underpinnings
∙ An ability to communicate ideas and results to professional and laypersons
∙ An independent and responsible attitude to individual learning
∙ An understanding of one’s own individual position with the discipline
The diploma semester is an independent study whose methods and topics are to be outlined in an approved pre-diploma brief. Interim presentations and a final presentation is mandatory.
Obligatorisk arbeidskrav | Påkrevde arbeidskrav | Oppmøte påkrevd | Kommentar |
---|---|---|---|
Annet - spesifiser i kommentarfeltet | Påkrevd | 2 mid term reviews |
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Prosjektoppgave | Individuell | Bestått / ikke bestått | Report and presentation of diploma project. External censors |
Delinnlevering | - | Bestått / ikke bestått | Hovedmodell og potteklare plansjer, samt abstract 1-4 A4-sider med tekst og bilder. Etter denne innleveringen kan studenten kun jobbe med formidling av prosjekt, ikke utvikling. |
Delinnlevering | - | Bestått / ikke bestått | Oppheng av prosjekt og innlevering av skissebøker, utstillingsmateriell, prosessmateriale etc. Ved teoretisk prosjekt leveres trykket utgave. |
60 302 Tema og konsepter i landskapsarkitekturen
Kurset er obligatorisk for første året for studenter i master landskapsarkitektur. Det er åpent for andre studenter på masternivå.
Kursbeskrivelse
Kurset introduserer studentene til grunnleggende begreper og elementer i landskapsarkitekturen generelt. Det gir en bred innføring i hvordan faget undervises ved AHO da studentene blir introdusert for de fleste lærerne ved instituttet og får innsikt i deres spesialkompetanse. Kurset gir en innføring i fagets intime forhold til andre disipliner, i hagekunstens historie, arealplanlegging, byrom og byforming, økologisk infrastruktur, vannets rolle i samtidslandskapet.
Kurset er strukturert rundt forelesninger og seminarer. Enkelte lærere vil ta studentene på felttur.
Ansvarlig lærer:
Janike Kampevold Larsen
Gjesteforelesere:
Marianne Skjulehaug, Rainer Stange, Sabine Muller, Luis Callejas, Peter Hemmersam, Elisabeth Ulrika Sjødah, Hanne Bath Finke, Jonny Aspen, Mattias Josefsson
Studentene skal forstå hvordan økologiske og infrastrukurelle faktorer former og danner premiss for bylandskapet, samt å få en bred kunnskap om landskapsarkitekturens temaer og konsepter.
Studetnene introduseres til grunnleggende landskapsteori og urbanistisk teori.
Kurset inneholder 11 forelesninger med forelesere fra instituttet.
JKLarsen's forelesninger etterfølges av seminarer.
Forelesninger vil fokusere på kjernetema i instituttets portefølje i forksnings og undervisning.
Forelesninger tirsdag formiddag 10:00-12:00 fra august til oktober:
-
August 20: Janike Kampevold Larsen: Introduction to landscape architecture’s core concepts, relationship to other fields and to theories.
-
August 27: Hanne Bat Finke: Landscape art, when form is more than function
-
September 3: Rainer Stange: Garden history. Trees in the City and Water in the Garden over 1000 Years.
-
September 10: Luis Callejas: The Nature of Image
-
September 17: Peter Hemmersam: Urban design
-
September 24: Jonny Aspen: Urban space
-
Oktober 1:Marianne Skjulhaug: Peri-urban – anticipation and temporality
-
Oktober 8 – Excurtion week
-
Oktober 15: Sabine Müller: Water urbanism, water machines, water places
-
Oktober 22:Elisabeth Sjødahl: "Beautiful Landscapes and Heavy Pollution - larger landscape projects organized as environmental infrastructures”
-
Oktober 29: Janike Kampevold Larsen: Site, place, and territory
-
November 5: Janike Kampevold Larsen: Site, place, and territory
Obligatorisk lesning:
Boulevard Book. History, Evolution, Design of Multiway Boulevards Allan Jacobs Allan Jacobs. Elizabeth MacDonald, Yodan Rofe. The MIT Press August 2003
The Fundamentals of Landscape Architecture. Waterman, Tim. AVA Publishing, Lausanne, Switzerland, 2009
Digital Landscape Architecture Now. Amoroso, N. & Hargreaves, G. Thames and Hudson 2012
Foreslått lesning:
Great Streets. August 1995 The MIT Press August 1995
Des arbres dans la ville. Caroline Mollie, Actes Sud & Val'hor, Paris, 2009
Promenades de Paris. Adolphe Alphonse, Paris, 1867-73, 2002
Blågrønn hovedstad. Oslo Elveforum, Oslo, 2010
Design With Nature . McHarg, Ian. 1971, Garden City: Natural History Press.
The Granite Garden . Spirn, Anne Whiston, New York, Basic Book, Inc., 1984.
CENTER, Volume 14: On Landscape Urbanism (Paperback) The Center for American Architecture and Design; 1st edition (April 1, 2007)
Landscape Urbanism - Kerb 15 (Paperback) RMIT Press 2007
The Recovering of Landscape . Corner, ed. 1999. Princeton Architectural Press.
The Landscape Approach . Lassus, Bernard. 1998, University of Pennsylvania Press.
Mappings . Cosgrove, Denis (ed.), 1999, London
Unnatural Horizons: Paradox and Contradiction in Landscape Architecture . Weiss, Allen S., 1989, New York : Princeton Architectural Press
The Landscape Urbanism Reader. Charles Waldheim. Princeton Architectural Press; 2006
Territories: From Landscape to City . Agence Ter and Lisa Diedrich (Editor). 2008, Birkhäuser Basel
Intermediate Natures: The Landscapes of Michel Desvigne by E. Kugler (Translator), James Corner (Foreword), Gilles A. Tiberghien (Contributor) 2008, Birkhäuser Basel
The New Economy of Nature. Gretchen Daily and Katherine Ellison, Island Press, 2003
Politics of Nature, Bruno Latour and Catherine Porter. Harvard University Press, 2004
Living Systems. Margolis/ Robinson, 2007. Built examples, innovative materials and technologies in landscape architecture praxis.
Magazines:
Daidalos
JOLA (Journal of Landscape Architecture)
New geographies‘ scape: The International Magazine of Landscape Architecture and Urbanism
Topos: European Landscape Magazine
Also, you might want to check out following thematic websites on the internet:
LE: NOTRE www.le-notre.org
LE:NOTRE°Mundus Le Notre’s non- European partners network
ECLAS The European Council of Landscape Architecture Schools
ELASA - European Landscape Architecture Students Association
NLA- Norwegian Landscape Architects (Students) Association
IFLA International Federation of Landscape Architects
European Urban Landscape Partnership: the planning and management of the urban landscape
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Prosjektoppgave | Individuell | Bestått / ikke bestått | Studentene skal levere en skriftlig oppgave ved semesterets slutt. De velger ett av temaene det er blitt forelest over, fordyper seg i dette og skriver en oppgave på 4-5 sider. De vil få veiledning i fordypningskursuken. Oppgave leveres 15 november. |
60 401 Landscape and Urbanism
The project, of a small or large space, is the main device architects, urbanists, landscape architects share. Designing is a process of learning by doing, a mode of thinking and advancing knowledge (Schon 1980). It is about the kind of processes, the form limit or make possible (i.e. social, environmental, economic).
Three cognitive strategies are constitutive of the designer/planner way of thinking trough designing: conceptualizing (i.e. utilizing or generating concepts), describing (i.e. reveling hidden orders) and projecting (i.e. testing hypothesis of transformation) (Vigano´ 2016). This is a useful frame to order groups of relevant techniques of design/planning the contemporary city.
The term technique refers to both the instruments and the procedures used to achieve a result (i.e. ideas, tools, chain of operations, rules) (Gabellini 2010). Techniques are `invented´ or adopted from other disciplines, modified along time, to form the toolkit of the `reflective practitioner´, that remain open to innovation.
The students will learn selected techniques of urban design/planning through lectures and critical readings of projects in collaboration.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Rapport | Individuell | Bestått / ikke bestått |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | Attendance in the studio and at fieldwork is expected |
60 523 The Green Fields of Hovinbyen
Admission to AHOs Master program in Architecture or Landscape Architecture. Mandatory first semester course for Master of Landscape Architecture. Basic knowledge in architecture, urbanism and landscape.
The aim of the studio is to explore how to design a park structure - den grønne ringen (the green ring) - in connection to existing landscapes and programs in Hovinbyen, by combining a macro perspective on area development with a small scale design intervention.The purpose of the park is both to provide a space of recreation for the people living in the area, and to function as a mobility axis, connecting the different parts of Hovinbyen to the rest of the city.
Today, the area of Hovinbyen is characterized by its history as an industrial area, with infrastructure dominating the landscape. Over the last decade, the area has gone through a transformative development process, with thousands of new housing units coming to, and new inhabitants moving to the area to live and work.
Still in its formative stage, the area faces several challenges and opportunities to define meaningful relationships to the surrounding areas and programs, and to establish its identity as a neighborhood in the greater city of Oslo. The green ring could potentially be a critical element in pursuing these opportunities and a tool in facing these challenges.
The green ring aims to be both a mobility axis, a recreational park structure, an attractive destination for inhabitants across Oslo, and an ecosystem that successfully integrates with tangent biotopes. One focus of the studio work will be to explore how to design programs and systems that integrate human and non-human ecosystems.
In 2015 a plan and idea competition for Hovinbyen was held to collect new suggestions and perspectives for how to develop the area. Today, there is an ongoing invite only competition focusing on the programming and identity of Hovinbyen. The students participating in the studio will have a real chance to influence this process by means of presenting work to both key governmental actors and firms participating in the competition.
Knowledge
The course presents the students with a theoretical understanding-, and a framework for assessing and understanding the landscape, building on key concepts for designing and evaluating interventions in public spaces.
Over the course of the semester we engage in theoretical discussion, focusing on the application of different theoretical perspectives to specific cases.
As a student, you will acquire knowledge about the frameworks for mapping and understanding the complex dynamics of the landscape and its processes, complete with accurate terminology, building on relevant theories. In addition you will become familiar with mapping and design processes, knowing different stages, process elements, and other key concepts.
Skills
The coursework relies on basic tools and software within landscape design in order to represent spatial and material conditions. Examples of these are Autocad, Arc GIS, Adobe package, 3D modelling programs (Civil, Rhino), and others.
We will apply various tools for mapping, analyzing, and assessing sites, and capture insights about needs, challenges, and opportunities for design. Through the creative group process of integrating insights from mapping into feasible designs, you learn key principles and tools for designing and running creative processes: Both individually and in groups.
General competence
The course aims to develop the students ability to combine and integrate insight about the landscape in a creative process, leading to a specific design, that can convincingly contribute to achieve specific development aims for the area.
Graduating from the course, students will have developed awareness of how various aspects and factors affects a specific site, and will be able to describe these factors from a theoretically informed perspective. Using mapping tools, they are able to derive insights about the specificity of the site, and review those insights in both a theoretical and an applied perspective. Finally, using a conscious creative process, they are able to integrate theoretical and applied perspectives to device designs that take site specific aspects into account, and make meaningful interventions.
The studio is organised around three phases:
01
Mapping phase. Group work. Contextualising the site. GIS-based mapping and series of walks on site. Lectures by experts, stakeholders and users.
02
Concept phase. Individual work. Study trip: park, gardens and public spaces. Addressing spatial and material conditions through models and maps. Reference lectures. Theoretical discussions.
03
Design phase. Individual/Group work. Formulation of project. Small scale design intervention. Reference and Methodology lectures.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Prosjektoppgave | Individuell | Bestått / ikke bestått |
60 701 Pre-diplom for urbanisme og landskapsarkitektur
Successful completion of 60 ECTS master level studies. Last Semester before diploma. The course is open to students of architecture and landscape architecture.
Students need to be present at AHO while doing their pre-diploma. Students working abroad will not be allowed to participate in the course.
The pre-diploma semester at AHO is an independent research task on a theme chosen by the candidate. In consultation with the course teacher, fellow students and a chosen advisor, the candidate is to produce a report that details a topic to be studied, an approach or methodology, a spatial program and a plan of work. This report is the foundation of the diploma work.
At the end of the course, the students will have acquired the necessary knowledge to proceed with the independent diploma assignment: ∙ An understanding of the complexity of a chosen urban or landscape site and topic ∙ An ability to frame artistic and scientific research ∙ An understanding of the given natural, social, cultural and technological conditions that govern urban or landscape design work ∙ An awareness of the topic’s historical, societal, theoretical and methodological ramifications ∙ An ability to communicate ideas and plan work ∙ An understanding of one’s own individual position with the discipline
The course is an individual research assignment with group discussions and interim presentations of the different research components. It concludes with a pre-diploma report containing the following elements: - Topic description - Site presentation - Maps of selected issues - Reviews and discussions of relevant literature - Summaries and discussions of interviews with experts - Reference projects presentations and discussions
Obligatorisk arbeidskrav | Påkrevde arbeidskrav | Oppmøte påkrevd | Kommentar |
---|---|---|---|
Oppmøte til undervisning | Ikke påkrevd |
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Rapport | Individuell | Bestått / ikke bestått |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Skriftlige oppgaver |