Logg inn med Feide
Master i Design - 2 år (Kull 2019)
Studieprogram
Master i Design - 2 år (Kull 2019)
Master i design - Industridesign (2019)
Emne | 2019 Høst | 2020 Vår | 2020 Høst | 2021 Vår |
---|---|---|---|---|
Velg ett av to kurs | 24 | |||
24 | ||||
24 | ||||
6 | ||||
Velg ett av tre kurs | 24 | |||
24 | ||||
24 | ||||
24 | ||||
6 | ||||
Tredje semester fritt valg av studiokurs. Obligatorsk pre-diplom | ||||
24 | ||||
6 | ||||
Fjerde semester obligatorisk diplom | ||||
30 | ||||
Sum | 30 | 30 | 30 | 30 |
Master i design - Interaksjonsdesign (2019)
Emne | 2019 Høst | 2020 Vår | 2020 Høst | 2021 Vår |
---|---|---|---|---|
Velg ett av to kurs | 24 | |||
24 | ||||
24 | ||||
6 | ||||
Velg ett av tre kurs | 24 | |||
24 | ||||
24 | ||||
24 | ||||
6 | ||||
Tredje semester fritt valg av studiokurs. Obligatorsk pre-diplom | ||||
24 | ||||
6 | ||||
Fjerde semester obligatorisk diplom | ||||
30 | ||||
Sum | 30 | 30 | 30 | 30 |
Master i design - Tjenestedesign (2019)
Emne | 2019 Høst | 2020 Vår | 2020 Høst | 2021 Vår |
---|---|---|---|---|
Velg ett av to kurs | 24 | |||
24 | ||||
24 | ||||
6 | ||||
Velg ett av tre kurs | 24 | |||
24 | ||||
24 | ||||
24 | ||||
6 | ||||
Tredje semester fritt valg av studiokurs. Obligatorsk pre-diplom | ||||
24 | ||||
6 | ||||
Fjerde semester obligatorisk diplom | ||||
30 | ||||
Sum | 30 | 30 | 30 | 30 |
Master i design er et to-års studieløp. Etter fullført utdanning er studentene godt rustet til en profesjonell designkarriere. Noen velger også å gå videre i en akademisk løpebane.
Første år på masternivået består av kurs og prosjekter i spesialiseringsområdene industridesign, interaksjonsdesign, tjenestedesign. I det andre året vies første semester til spesialiseringen eller til tverrfaglig arbeid under systemorientert design-paraplyen. I andre semester begynner studentene å blinke ut og planlegge tema for diplomprosjektet sitt. Det siste semesteret er viet til dette.
Diplomprosjektet kan gjennomføres i samarbeid med eksterne virksomheter og organisasjoner eller i tilknytning til forskning- og utviklingsarbeidet som foregår på Centre for Design Research og Institutt for design.
En kandidat som har fullført en master i design (2 årig) forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i generell kompetanse, kunnskaper og ferdigheter:
Generell kompetanse:
- Omfattende forståelse av og systematisk erfaring med designfagets begreper, metoder og praksisområder og spesialisert kunnskap om avgrensede områder
- Initiere, planlegge og gjennomføre varierte designfaglige oppgaver som involverer samhandling med fagpersoner og legfolk
- Reflektere over og identifisere kritiske forhold ved eget arbeid og være i stand til å utvide eget kunnskaps- og ferdighetsområde
- Begrepsmessig forståelse av systemiske sammenhenger og konsekvensrekker knyttet til faglige handlingsrom og rammebetingelser
- Bidra med designfaglig forankret kompetanse i faglige og tverrfaglige samarbeidskonstellasjoner
- Anvende sin kunnskap på nye felt og være i stand til å identifisere problemstillinger i og utenfor fagområdet
- Verdsette tvil som et konstruktivt verktøy og erkjenne begrensningene ved kunnskapsbasert argumentasjon
- Bidra til originale betraktningsmåter og løsninger på designfaglige problemstillinger og oppgaver
Kunnskaper:
- Omfattende kunnskap om og systematisk erfaring med fagets verktøy, teknikker og uttrykksformer
- Kunnskap om og erfaring med forskning og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- Kunnskap om nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor fagområdet
Ferdigheter:
- Ta selvstendig standpunkt og argumentere konstruktivt og kritisk til designfaglig virksomhet, synspunkter og holdninger med referanse til kunnskap om praksis og eksisterende kunstfaglige og vitenskapelige teorier innenfor fagområdet
- Kritisk drøfte faglige rammebetingelser og handlingsrom
- Formidle designfaglig teoretisk og praktisk arbeid - eget og andres - ved hjelp av relevante skriftlige, muntlige og visuelle uttrykksformer til fag- og legfolk, på et egnet profesjonelt og akademisk nivå
- Praktisere innenfor ulike faglige roller i tråd med fagområdets historie, egenart og plass i samfunnet
Studentene på master i design 120 sp vil ha de samme undervisningsformer som studentene på det integrerte femårige løpet. Undervisningen vil hovedsakelig foregå i 24 sp studiokurs hvor prosess og veilederbasert tilnærming er undervisningsformen. Studiet har utstrakt bruk av eksterne forelesere, slik at studentenes læring og prosess er nært koblet opp mot omverdenen. Det trekkes inn cases og ekskursjoner som skal speile både arbeidsliv og bransjespesifikke utfordringer og kompetanseområder.
I tillegg til studiokurs har studentene 6 sp fordypningsfag som kan sees på som støtte og verktøyfag for utøvelse av prosessene som skjer i studiokursene. Arbeidet med pre-diplom og diplom skal sees i sammenheng og klargjøre studentene for arbeid i et arbeidsliv som bygger mye på tverrfaglighet og prosjektbaserte oppdrag.
Studentene på master i design har vurderingskriterier på alle kurs, som er basert på innsats, utvikling, prosess og presentasjoner. Veiledningsbasert undervisning krever vurderingsformer som gjenspeiler studentenes faglige innsats og modenhetsutvikling. Vurderingskriteriene er derfor satt til å gjenspeile disse elementene i de fleste kursene. Det er diplomprosjektet som til slutt evalueres av en eller flere eksterne sakkyndige, som avgjør om studieprogrammets læringsutbytte er oppnådd.
Studieåret er fastsatt til 40 uker. Forventet studieinnsats er på ca. 40 timer pr. uke. Studentenes samlede arbeidsinnsats er fordelt på en rekke aktiviteter som for eksempel forelesninger, veiledning, workshops, gruppearbeid, selvstendig arbeid og eksamensgjennomføring.
Studiet er IKT-støttet. For å følge studiet må studentene har grunnleggende ferdigheter i bruk av dataverktøy og tilgang til egen bærbar PC / MAC i henhold til krav fått av AHO. Det blir gitt opplæring i bruk av programmer som benyttes i studiet og studenter ved AHO får, med noen unntak, tilgang til lisenser for de samme programmer for installasjon på egen klient.
Det toårige masterprogrammet i design skal ha utveksling i 2. semester, dvs. våren i 1. klasse. Dette semesteret har studentene valgbare studiokurs og fordypningskurs på AHO, og utveksling vil kun tillates innenfor vår gitte emneportefølje eller ved høyst relevante og på forhånd godkjente emner. De nye studentene må allerede kort tid etter oppstart ta stilling til utvekslingssemesteret etter at de har påbegynt studiene på AHO.
Studiet passer for deg som er interessert i hvordan man utvikler fremtidens produkter og tjenester. Dette kan være alt fra husholdningsprodukter til ekstrem-industri, til hvordan vi formgir og bruker teknologi som mobil- apper eller hvordan vi utvikler tjenester som skaper gode brukeropplevelser. Studiet lærer deg kreative prosesser og metoder for å løse problemer og utvikle nye muligheter. Det legges vekt på innsikt i brukssituasjonen og empati med brukeren, samt den samfunnsmessige og kulturelle konteksten. Estetikk og kommunikasjon er vesentlig igjennom hele studiet.
12 802 Diplom design
Bestått pre-diplom og 270 studiepoeng totalt.
Diplomprosjektet ved Institutt for design er det endelige prosjektet i masterprogrammet. Instituttet har en bred tilnærming til designprofesjonen som omfatter produkter, tjenester, systemer og interaktive opplevelser. Utdanningen knytter sammen estetikk og teknologi, kreativitet og designmetoder, kultur og forskning. Programmet har sine røtter i industridesign, men omfatter i dag også interaksjonsdesign, tjenestedesign og systemorientert design. Dette gjenspeiles i bredden av våre studenters diplomprosjekter og de varierte temaene de tar for seg.
Diplomprosjektet avslutter det femårige masterstudiet i design og gjennomføres i det siste semesteret. Diplomprosjektet iverksettes og organiseres av studentene selv og foregår over en periode på 18 uker. Studentene utvikler og definerer sine egne prosjektbeskrivelser (diplomprogrammet) i et pre-diplomkurs i semesteret før diplomprosjektet. Studentene har en hovedveileder på instituttet mens diplomprosjektet pågår, men kan også innhente ytterligere innspill og veiledning fra hele AHO og også eksternt. Diplomprosjekter gjennomføres vanligvis individuelt, men kan også gjennomføres i grupper.
Diplomprosjektene ved Institutt for design kjennetegnes av variasjon og bredde. Prosjektene iverksettes og utvikles vanligvis av studentene, og de står fritt til å utforske ulike temaer og formater. Dette kan være kreativ utforskning, produktutvikling og teoretiske prosjekter, eller samarbeid med kommersielle selskaper, offentlige tjenester eller forskningsprosjekter. Diplomprosjekter kan også være diskursive designprosjekter som har som mål å reise spørsmål eller utfordre samfunnsmessige eller kulturelle problemstillinger. Diplomprosjektene er ofte “hybrider” som forener ulike metoder og aktører, eller som går på tvers av de ulike designspesialiseringene.
Formålet med diplomprosjektet er sammensatt. Studentene må bruke alt de har lært gjennom utdanningen for å definere og utvikle sitt eget prosjekt. En utfordring her er hvordan prosjektet gjennomføres, hvordan det utvikles, og hvordan det utføres som et designprosjekt. I mastergradsammenheng er diplomprosjektet et relativt omfattende prosjekt som krever at studenten er selvstendig, organisert, strukturert og kreativ. Samtidig er diplomprosjektet en mulighet for studentene til å utforske sin egen identitet som designere, å forske på emner de finner interessante, eller utfordre sine ferdigheter og metoder. Diplomprosjektene bør derfor ses helhetlig som prosjekter hvor studentene får velge sine egne temaer, tilnærminger og prosesser, men hvor utfordringen også består i å organisere og utvikle selve prosjektet. Omfanget av og planen for prosjektet defineres og utvikles både i prosjektbeskrivelsen (diplomprogrammet) og i løpet av prosessen.
Det er viktig å merke seg at en helhetlig vurdering av diplomprosjektene betyr at fokuset bør være på selve prosjektet og ikke hvor nøye det følger den innledende beskrivelsen eller diplomprogrammet.
KUNNSKAPER
Etter endt diplomprosjekt skal studentenes kunnskapsgrunnlag omfatte:
- designmetoder, materialer, teknologier og verktøy
- designhistorie på beslektede felt
- forskningsmetoder, designprosesser
- bruk av brukere og målgrupper i prosjekter
FERDIGHETER
- kunne utvikle designløsninger gjennom kunstnerisk og vitenskapelig forskning, konseptvisualisering, samarbeid og ferdigstillelse av et prosjekt.
- mestre designdrevne metoder, verktøy og uttrykksformer og kunne bruke dette i en kreativ prosess, på en målrettet, profesjonell og eksperimenterende måte.
- kunne reflektere over forholdet mellom innholdet i prosjektet og verden for øvrig.
- kunne presentere både prosess og sluttresultat på en god måte.
GENERELL KOMPETANSE
- kunne formidle verdier og konsepter og inspirere til dialog og tverrfaglige prosesser ved hjelp av en rekke ulike designmetoder og verktøy.
- kunne bekle ulike roller og samarbeide godt med andre yrkesgrupper.
- kunne reflektere over egen prestasjon og egne leveranser og utfordre egne grenser.
- ta ansvar for egen læring og faglig progresjon, og kunne overføre kunnskap til andre felt.
- ta hensyn til aktuelle etiske spørsmål i forbindelse med eget bidrag.
Vurdering
Studentene leverer diplomprosjektet i form av samlet produksjon, en presentasjon og en rapport. Produksjonen kan bestå av modeller, prototyper, installasjoner, diagrammer, visualisering, kartlegginger osv. Diplomrapporten bør gi en oversikt over prosjektet, prosessen, mulige resultater (påvirkning) og studentens refleksjoner. Rapporten bør ikke vurderes alene, men som en oversikt over prosjektet. Studentene skal også gi en 20-minutters presentasjon av diplomprosjektet på vurderingsdagen. Sensorene skal vurdere diplomprosjektet som helhet, inkludert studentens samlede produksjon, rapporten og den offentlige presentasjonen.
Vurderingsprosessen
Vurderingen av diplomprosjektene gjøres av et eksternt sensorteam. Sensorteamet representerer de ulike designretningene studentene kan spesialisere seg mot. Alle sensorene er ansvarlige for helhetsvurderingen av alle diplomprosjektene, men hver enkelt sensor får et særlig ansvar for et utvalg av prosjektene. Sensorteamet mottar først diplomrapportene digitalt. Disse rapportene gir en oversikt over diplomprosjektene. Rapportene bør deretter leses av sensorene som en del av forberedelsene til vurderingen på AHO. Det fysiske resultatet av prosjektene presenteres for sensorene på AHO. På presentasjonsdagen får hver student 20 minutter til å presentere sitt diplomprosjekt. Sensorteamet har deretter totalt 15 minutter til spørsmål, diskusjon og tilbakemelding. Disse 15 minuttene bør også omfatte et kort sammendrag av sensorenes vurdering og generelle tilbakemelding. Dette er et offentlig arrangement for hele skolen, og intensjonen med presentasjonsformatet er å legge til rette for dynamisk diskusjon om diplomprosjektene og interessant respons, så vel som å gjøre det til en læringssituasjon for de andre studentene. Sensorteamets endelige vurdering gis som en skriftlig rapport for hvert prosjekt og leveres en stund etter den offentlige presentasjonsdagen.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Rapport | Individuell | Bestått / ikke bestått | Målet med vurderingen av diplomprosjektet er å vurdere hvordan prosjektet har blitt utviklet, inkludert tematikk, prosesser, resultater og refleksjoner. Diplomprosjektene bør vurderes med utgangspunkt i forutsetningene, problemstillingene og omfanget studentene selv har definert i prosjektene. Diplomprosjektet som helhet gis karakteren “bestått” eller “ikke bestått”. |
70 501 Industridesign 1: Teknoform 1
Bestått emner på grunnivå (bachelor) på AHO eller tilsvarende, til sammen 180 studiepoeng.
Technoform er et videregående kurs i industridesign som tar for seg interaksjonen mellom ny teknologi og avansert formgivning. Kurset bygger på industridesigntradisjoner fra både Norge og Skandinavia for øvrig, og estetiske tilnærminger utforskes i en kulturell kontekst innenfor teknologiske rammer. Dette oppnås gjennom to omfattende iterasjoner. Først en inkrementell prosess som bygger på og videreutvikler eksisterende løsninger, deretter et mer radikalt forslag innenfor samme tema som krever en enda mer kreativ og oppfinnsom prosess. Kurset resulterer i fysiske produkter.
KUNNSKAPER
Etter gjennomført kurs skal studenten ha kunnskap om:
- gjennomføring av en designprosess for fysiske produkter innenfor to paradigmer: som en iterativ utviklingsprosess og gjennom rekontekstualisering. Den første delen er vanligvis en trinnvis prosess, mens den andre er basert på en prosess rettet mot mer radikal innovasjon.
FERDIGHETER
Etter gjennomført kurs skal studenten kunne:
- arbeide og forske gjennom nye produksjonstrender som kan danne grunnlag for avansert formgivning.
- bruke metoder som kreativ fagfelleutvikling, backcasting og mulighetsdrevet design.
- det gis utstrakt opplæring i skissering, modellbygging og CAD på kurset.
GENERELL KOMPETANSE
Etter gjennomført kurs skal studenten:
- ha styrket sin underliggende kompetanse til å gjennomføre en designprosess
- kunne gjennomføre designprosesser som ikke er brukersentrerte
- kunne anvende form utviklingsmetoder innen en teknologisk ramme
Workshops, forelesninger, individuelt og i grupper. Tilbakemeldinger fra medstudenter er en sentral metode i kurset
Pensum vil bli presentert ved oppstart av kurset og vil bestå av artikler som kan lastes ned fra nettet.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Prosjektoppgave | Individuell | Bestått / ikke bestått | Kurset har to hovedleveranser i form av studio prosjekter, begge disse må være bestått for å bestå kurset. |
70 502 Interaksjonsdesign 1: Tangible Interactions
Bestått emner på grunnivå (bachelor) på AHO eller tilsvarende, til sammen 180 studiepoeng.
Nyttige ferdigheter
Kurset bygger på visse ferdigheter innen interaksjonsprototyping, for eksempel Arduino, som AHO underviser i på bachelornivået. Kunnskap om dette og enkel elektronikk vil være nyttig, men er ikke et krav.
Interaksjonsdesign 1 forbedrer studentenes ferdigheter innen interaksjonsdesign, med fokus på sentrale ferdigheter og materialer som brukes ved design av fysiske og digitale løsninger. Kurset omfavner og utforsker de kreative mulighetene som oppstår gjennom nyere utvikling innen fysisk databehandling, sensorteknologier og mobile enheter, til å se på hverdagslige fysiske objekter (utstyrt med brytere, sensorer og mikrokontrollere) som utvidede grensesnitt for styring av digitale opplevelser.
Kurset er i hovedsak praktisk orientert og starter med en workshopserie som tar for seg ulike fysiske interaksjonsteknologier og -tilnærminger som leder inn i større prosjekter. Studentene får mulighet til å arbeide med Arduino-mikrokontrollere, smarttelefoner, Processing-kode og et stort utvalg sensorer for prototyping og designtesting. I tillegg til de praktiske sidene ved kurset vil det bli holdt en rekke forelesninger/foredrag og workshops med utøvere og spesialister på feltet.
KUNNSKAPER
Studentene vil:
- Få en oversikt over forskning og prosjekter innenfor fysisk databehandling og historien til håndgripelig interaksjon.
- Få en oversikt over tilnærminger, problemstillinger og utfordringer designere på området står overfor.
- Oppnå en forståelse av historisk og moderne teknologi og praktiske bruksområder.
- Utvikle kritiske rammeverk og tilnærminger til analyse og drøfting av feltarbeid.
-
FERDIGHETER
Studentene vil: - Få økte ferdigheter innen elektronikk og Arduino. Alle studentene vil lære metoder og verktøy for å lage fungerende fysiske prototyper og få praktiske ferdigheter innen elektronikk.
- Utforske og praktisere metoder for interaksjonsdesign, innebygd interaksjon, interaksjon i sanntid, og sosial databehandling og iterasjoner i en fysisk sammenheng.
- Designe eksperimentelle interaktive objekter med fokus på engasjerende opplevelser for kommunikasjon, utdanning og lek.
GENERELL KOMPETANSE
Studentene vil: - Kunne utforske og forstå forbindelser mellom interaksjonsdesign og de andre designretningene.
- Videreutvikle evnen til kontinuerlig å iterere og utforske konsepter for å kunne forbedre dem.
- Videreutvikle vanlige designegenskaper som nysgjerrighet og et eksperimentelt, undersøkende perspektiv.
Utforsking og utvikling av eksperimentelle prototyper av konsepter er sentrale komponenter i kurset. Disse utvikles i løpet av kurset som flere mindre prosjekter som kulminerer i et større avsluttende prosjekt på slutten av semesteret. Det meste av arbeidet gjennomføres i par (ulike par for hvert prosjekt), mens noen prosjekter er individuelle og andre utføres i større grupper. Prosjektene har vanligvis flere presentasjoner underveis, slik at studentene kan se og kommentere hverandres arbeid.
En vanlig uke består av en presentasjon, ofte en forelesning eller en workshop, og deretter en eller to muligheter for veiledning. Enkelte prosjekter kan kreve en mer intensiv periode med flere timer i løpet av uken. Dette skisseres i begynnelsen av semesteret. Resten av tiden kan brukes slik studenten synes det er nødvendig for å utvikle prosjektet, men studentene oppfordres til å bruke mesteparten av tiden på arbeid i klassestudioet for å skape et inspirerende og oppmuntrende miljø.
Shaping things - Bruce Sterling
Radical Technologies - Adam Greenfield
Where the action is - Paul Dourish
Making things talk - Tom Igoe
Digital by Design - Troika
Obligatorisk arbeidskrav | Påkrevde arbeidskrav | Oppmøte påkrevd | Kommentar |
---|---|---|---|
Øvinger | Påkrevd | .Studentene må presentere og levere inn alle prosjekter for å ta del i avslutningsprosjektet og bli vurdert for kurset. Studentene informeres om hvorvidt de har utestående innleveringer når hvert enkelt prosjekt fullføres. Ved manglende levering, uansett årsak (medisinsk fravær osv.), gis studentene en mulighet til å levere senere i semesteret, men før det avsluttende prosjektet starter (med mindre administrasjonen har innvilget en utsettelse). Studenter som opplever vanskeligheter eller konflikter i paret eller gruppen, må informere kursansvarlig, slik at vi kan finne en løsning. |
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Prosjektoppgave | Gruppe | Bestått / ikke bestått | Det avsluttende prosjektet vurderes som bestått / ikke bestått av en ekstern sensor, og dette utgjør karakteren for kurset. |
70 503 Tjenestedesign 1: Metoder og verktøy
Bestått emner på grunnivå (bachelor) på AHO eller tilsvarende, til sammen 180 studiepoeng.
Anbefalt forkunnskap:
- Brukerorientert designmetodikk
- Kvalitativ forskning og analyse
- Idéutviklingsteknikker
- Prototyping
- Konseptformidling
Dette kurset gir studenter på masternivå mulighet til å utvikle og praktisere sin nøkkelkompetanse innen tjenestedesign gjennom prosjektarbeid sammen med profesjonelle partnere og innenfor reelle tjenestedesignrammer. Det har som mål å overføre tjenestedesignmetodikk til en reell kontekst der prosjektene er ment å være ønskelige og gjennomførbare.
Kurset har to hoveddeler, og begge utvikles gjennom prosjekter. Det første prosjektet skal gi en anvendt innføring i konsepter, metoder og ressurser som brukes i tjenestedesign, mens det andre er et større prosjekt for en partner (et privat firma eller en offentlig organisasjon), hvor studentene arbeider som profesjonelle tjenestedesignkonsulenter.
Kurset er i hovedsak praktisk orientert og bygger på ideen om at den beste måten å utvikle ferdigheter på, er gjennom prosjekter og praktisk erfaring og ved å eksponere studentene for ulike opplevelser og tilbakemeldinger fra flere observatører.
KUNNSKAPER
- Forstå og ta i bruk tjenestedesignmetodikk som AT-ONE og brukerorientert design for å utvikle tjenestedesignprosjekter.
- Utvikle en reflektert holdning til tjenestedesign, tilnærmingen til den, prosessen, leveringer, muligheter, begrensninger og implikasjoner.
FERDIGHETER
- Videreutvikle ferdigheter innen observasjon, analyse og kreativitet som fører til løsninger som er relevante og verdifulle for brukerne og gjennomførbare for tjenesteyteren.
- Utvikle ferdighetene til å forstå hvordan bedrifter tenker og hvordan dette skaper muligheter innen tjenestedesign
- Visualisere, formidle og utvikle prototyper, både for gjeldende opplevelse (det som er) og forslaget til ny (det som kan være).
- Utvikle ferdighetene til å evaluere de foreslåtte løsningene og forretningsprosjektene i henhold til ulikt potensial ut fra brukernes og tjenesteyterens synspunkt.
- Kunne planlegge og tilrettelegge workshops for prosjektteam.
- Utvikle samarbeidsevner for å kunne arbeide sammen med andre designere, brukere og ulike interessenter og innta en proaktiv og profesjonell rolle i team og i samarbeid med prosjektpartnere.
GENERELL KOMPETANSE
- Kunne beskrive forskjellen mellom produkter og tjenester og hva det betyr å designe en tjeneste.
- Tilegne seg kunnskap om metode ved å delta aktivt i en tjenestedesignprosess.
- Fremme en profesjonell opplevelse i en faktisk/virkelig organisasjon og dermed styrke evnen til å arbeide i team med fokus på resultater.
- Forstå hvordan tjenestedesign kan påvirke en bedrifts strategier og verdier.
Hoveddelen av undervisningen vil være basert på opplæringsøkter i klasserommet, AT-ONE
Innovasjons-workshops, strukturerte presentasjoner og diskusjoner kursdeltakerne imellom.
Kurset består også av forelesninger, studioarbeid (i grupper og individuelt) og prosjekter i samarbeid med eksterne partnere, hvor studentene vil delta og bidra som designkonsulenter.
Kurset består av to hoveddeler, hvorav begge er prosjektbasert:
- Kort prosjekt: En anvendt introduksjon til konkrete konsepter, metoder og verktøy brukt i tjeneste design.
- Stort prosjekt: Et prosjekt utviklet med en samarbeidspartner i ekstern bedrift (privat foretak eller offentlig instans), hvor studentene vil arbeide som profesjonelle tjenestsedesign konsulenter.
I form av å være et praksis-rettet kurs, vil studentens progresjon gjennom begge prosjektene presenteres gjennom:
- Gruppe og individuelle midt-semesters innleveringer og presentasjoner
- Workshopper
- Dokumentert arbeid
Detaljer vedrørende kalender, felles kursaktiviteter, innleveringer og evalueringskriterier, vil bli beskrevet detaljert i prosjektbeskrivelsen ved oppstart av hver modul.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | - | Bestått / ikke bestått | Kurset er praktisk orientert, og studentenes fremdrift i kurset vil vurderes ut fra: • Produsert materiale • Innleveringer både individuelt og i grupper midtveis i semesteret • Presentasjoner • Prosjektrapporter Kurset har 2 moduler. Hver modul består av et hovedprosjekt med både gruppevis og individuelle innleveringer, som vil bli gjenstand for en kvalitativ vurdering for å fastslå styrker og svakheter. I tillegg vil alle prosjektene ha en avsluttende presentasjon som vurderes til bestått eller ikke bestått av en ekstern sensor og kurslederen. Innleveringer og vurderingskriterier for hvert enkelt prosjekt vil bli beskrevet i orienteringen for hver prosjekt i starten av modulen. Studentene må bestå begge modulene for å bestå kurset. For studenter som ikke består en av de to modulene, vil kurslederen og en annen foreleser i tjenestedesign fra instituttet foreta en porteføljevurdering av alt kursarbeidet (dette omfatter alle gruppeinnleveringer og individuelle innleveringer fra studenten i løpet av semesteret, i tillegg til den endelige presentasjonen) på slutten av semesteret, for å avgjøre om studenten har oppnådd læringsutbyttet for kurset. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | Dette er et intensivt kurs som krever jevn og hard innsats av deltakerne. Selv om prosjektene ofte utvikles i en gruppe, vil man også måtte levere individuelle innleveringer. Fravær på grunn av sykdom påvirker ikke deltakelsen. Legeerklæring må leveres til kursleder og studieadministrasjon senest 8 dager etter fraværsperioden. Studentene forventes å være tilstede minimum 90% på alle felles aktiviteter som forelesninger, workshop, gjennomganger m.m. for å kunne bestå kurset. Kursleder vil ta oppmøte 15 minutter etter oppstart. Datoer for fellesaktiviteter vil ligge i kalenderen for hvert prosjekt. Hvis noen står i fare for å stryke pga dårlig oppmøte , vil kursleder gi varsel om dette. |
70 504 System orientert design: “Design for meget komplekse systemer“
Bestått emner i design eller arkitektur på grunnivå (bachelor) på AHO eller tilsvarende, til sammen 180 studiepoeng
Andre lærere
Tobias Luthe
Andreas Wettre
Kurset passer for alle designretninger, inkludert arkitektur, urbanisme og landskapsarkitektur. Kurset har to hovedtema som man kan velge, men det er også mulig med individuelle opplegg. Kurset er velegnet som forberedelse til diplomprosjektet.
Design for en kompleks verden
Dagens designere må forholde seg til en stadig økende kompleksitet. Designere møter hele tiden nye områder og oppgaver, og viktigheten av design øker. Designere må håndtere komplekse sosiotekniske problemer i utviklingen av både løsninger og prosesser. For å stå bedre rustet til denne utviklingen, må designere lære seg å håndtere større kompleksitet, forstå større sammenhenger, lære mer om konsekvensene av valgene vi tar, både for bedrifter, kunder, enkeltbrukere, samfunnet og miljøet rundt oss.
Systemtenkning
En dypere forståelse av komplekse prosesser kalles systemtenkning. I systemorientert design (SOD) har vi utviklet en tilnærming til systemtenkning spesielt tilpasset praktiserende designere. Det er en designorientert tilnærming til systemer.
SOD er del av en større bevegelse med mange tilnærminger som kalles systemisk design (systemic-design.net). Denne bevegelsen ble startet av SOD-forelesere her ved AHO og andre mennesker, hovedsakelig fra Canada, India, Italia og USA.
Les mer på
www.systemsorienteddesign.net
Fokustema 1: Design for meget komplekse systemer, offentlig sektor, tjenester og organisasjoner
Offentlig sektor opplever store utfordringer i å jobbe på tvers av sektorer, direktorater og avdelinger for å bli bedre i stand til å lage helhetlige offentlige tjenester og for å forenkle og forbedre interne prosedyrer. Disse problemene er adressert i prosjektet Stimulab som er initiert av Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI) Les mer her
https://www.difi.no/stimulab
Som masterstudent i dette fokustema vil du samarbeide med DIFI og DOGA, en eller flere designkontorer som er kontrahert for å gjennomføre prosjekter og vår PhD som er knyttet til prosjektet.
Fokustema 2: Design for demokrati
Vi viderefører vårt tema, design for demokrati for fjerde året. Design for demokrati befinner seg i spissen for en internasjonal bevegelse utgått fra initiativer fra Ezio Manzini og Victor Margolin. Design for demokrati har en relativt lang historie med utgangspunkt i å designe valgsituasjoner. Men dette har blitt ført en lang vei videre hvor demokrati forståes bedre i alle sine nyanser. Vi har tidligere jobbet med deltagelse (Tønsberg Kommune), arbeidsplassdemokrati (Gjensidige Forsikring og UDI), og engasjement (Dagens Næringsliv). I år vil vi fokusere på å finne måter å dra politiske og strategiske diskusjoner fra fokus på enkeltsaker til fokus på helhetstenking. Vi vil søke å dekke både offentlige og private felt i valg av partnere. Les mer og se tidligere prosjekter her: http://systemsorienteddesign.net/index.php/projects/design-for-democracy
Hvem bør ta dette kurset?
Dette er kurset for deg hvis du ønsker
- å ta en utfordring å jobbe med svært komplekse problemer,
- å utvikle designernes innboene evne til helhetlig tenkning,
- å ha en strategisk rolle i ditt fremtidige arbeid som designer.
- å kombinere flere perspektiver og diversifiserte synspunkter samt motstridende interesse, for eksempel å jobbe med bærekraft mens du opprettholder profitt, eller jobber med dialoger samtidig som du beholder mangfold
- å bli bedre til å håndtere forskjellige perspektiver, interesser og verdier
Kurset er åpent for alle studenter ved AHO som tenker at design kan spille en avgjørende rolle i utformingen av våre samfunn. Kurset tar mål av seg til å være tverrfaglig og utvikle nye perspektiver eller innta posisjoner som ikke dekkes av andre AHO-disipliner. Eksempler på dette er organisasjonsdesign og design for handling (handlingsdesign) eller helt nye perspektiver.
Hvis du er i tvil ikke nøl men ta kontakt med birger.sevaldson@aho.no
Studentene får en innføring i systemorientert design (SOD) som metode og tilnærming, for å kunne arbeide med en større grad av kompleksitet.
KUNNSKAPER
Studentene vil få:
- en introduksjon til System Orientert Design som metode og tilnærming, slik at de vil være i stand til å arbeide med større kompleksitet.
- lære system-orientert design.
- en grundig innføring i systemorientert design, Rich Design Space, GIGA-mapping, ZIP-analyse og systemevaluering.
- en bedre forståelse for og generell kunnskap om systemtenkning, systemteori og systemdynamikk: årsakssammenhenger og kompleksitet for praktiserende designere.
FERDIGHETER
Studentene vil tilegne seg ferdigheter i:
- SOD som en prosesstyrt metode
- Designforskning
- Øve opp sensitivitet for systemer, sammenhenger og konsekvenser: årsak og virkning.
- Utforske og forstå kompleksitet, og arbeide med sammenfiltrete problemstillinger
- Tilrettelegging av workshops
- Deltakende design
GENERELL KOMPETANSE
Studentene vil bli i stand til å bruke denne metodikken til å forstå og takle komplekse problemer og å til å tenke systemisk. System tenkning i design er en svært relevant ferdighet i en verden som henger mer og mer sammen digitalt og for å løse at sammenfiltrede og komplekse utfordringer i verden i dag. Denne kompetanse kreves ofte av designbyråer, da de i stadig større grad tar på seg prosjekter som krever kompetanse i å løse dårlig definerte problemstillinger (Wicked Problems).
Systemorientert designeren er et verdifullt medlem av designteamet, bestående av spesialister. Med evne til å tenke systemisk og forstå innhold og kompleksitet i et produkt-, tjeneste- eller interaksjonsdesign, vil en systemorientert designer være i stand til bedre å forutse konsekvenser av et design forslag, med fokus på bærekraftige løsninger for fremtiden.
Helhetlig perspektiv, etikk og bærekraft sammen med kulturelle, organisatoriske, økonomiske og tekniske hensyn, er sentralt for en systemorientert designer. Denne evnen med å ha et helhetlig overblikk er en verdifull kompetanse for designeren i teamet, men også for en prosjektleder. Systemorienterte designere kan spille en avgjørende rolle i å håndtere kompleksiteten i framtidige sosiale utviklinger. De kan typisk arbeide i design byråer, i organisasjoner, i det offentlige med tjenestedesign, innen politikk eller i den private sektoren, for å gi noen eksempler.
Systemorienterte designere er trent i teknikker som Giga-mapping, hvilket setter dem i stand til å håndtere komplekse problemstillinger og ta ansvar for videre konsekvenser av håndtering av en oppgave. Systemorientert designeren er også dyktig i å planlegge og lede workshopper og co-design prosesser, hvor man skal få et helhetlig bilde av et design problem med mange aktører involvert.
Studentene arbeider på et semesterprosjekt individuelt eller i grupper.
Prosjektplaner utvikles for hvert enkelt prosjekt i henhold til kravene som gjelder. Alle prosjekter krever i utgangspunktet et eget prosjektdesign. Selve kurset er et dynamisk, sosialt system som må justeres og tilpasses etter hvert. Studentene må derfor delta aktivt i å utforme kurset. Vi forventer at kurset korrigeres, og at tilnærminger endres underveis.
Sevaldson, B. & Blaasvær, L. (2016). 70504 Systems Oriented Design: Design for Democracy. Hentet fra http://aho.no/en/course/8455/8456/IDE/2013
Sevaldson, B. (2011). GIGA mapping: Visualization for Complexity and Systems Thinking in Design. Artikkel presentert på Nordic Design Research Conference, Helsingfors 2011.
Sevaldson, B. (2008). Rich Design Research Space. FORMakademisk, 2008 bind 1 (1) s. 28–44.
Meadows D. (2008). Thinking in Systems. A Primer. Redaktører: Wright D. Forlag: Chelsea Green Publishing Company.
Sevaldson, B. (2012). Can Designers Design Anything? AHO WORKS STUDIES 2011–2012. Oslo: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.
Manzini, E. og Margolin, V. (2017). Open Letter to the Design Community:
Stand Up For Democracy. Hentet fra http://www.democracy-design.org/open-letter-stand-up-democracy/
Nelson, H. og Sevaldson, B. (2017). The Democracy Files. Hentet fra http://www.systemsorienteddesign.net/index.php/projects/design-for-democracy/the-democracy-files
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | - | Bestått / ikke bestått | Prosjektrapport med presentasjon, video og utstilling, som enkelt formidler prosjektet på AHO WORKS utstillingen. Rapporten er hovedleveransen. Studentene vurderes med utgangspunkt i deltakelse og innsats, gjennomgang av milepæler, vurdering og innlevering av avsluttende prosjekt. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | Det forventes oppmøte på forelesninger, i undervisning og på presentasjoner. |
70 600 Industridesign 2: Transform
Beståtte emner på grunnivå (bachelor) på AHO eller tilsvarende,tilsammen 180 studiepoeng. Kjennskap til 3D- modellering.
Studenter som har tatt Industridesign I har først prioritet.
Studenter på internasojnal 2-årig master må ha blitt godkjent for industridesign.
Transform er et videregående kurs i industridesign som tar for seg nye verktøy for utvikling, prototyping og formidling av designløsninger. Hovedfokuset er på nye kontekster og temaer som krever radikale, heller enn inkrementelle løsninger. Kurset er organisert rundt to omfattende hovediterasjoner og -faser. Den første fasen er basert på fremsyn et par tiår fremover, og deretter, som andre fase, transformeres resultatet fra første fase bakover i tid og designes for en mer nåtidig kontekst. Begge fasene vil resultere i fysiske produkter som formidles gjennom både digitale medier og fysiske modeller.
Kurset fokuserer spesielt på aktiv bruk av ulike former for fysiske og digitale prototyper som understøtter innovasjonsprosessen. Tradisjonell skissetegning og modellbygging kombineres derfor med eksperimenter, 3D-modellering, videoskisser, VR og andre måter å formidle mange ulike designkonsepter på. Uavhengig av hvilken teknologi som brukes, vil fokus alltid være på tradisjonell kjernekompetanse innen industridesign.
Etter endt kurs skal studenten kunne delta i mer avanserte og komplekse designprosesser som en uavhengig designer, med en kreativ, estetisk og designorientert tilnærming.
KUNNSKAPER
Etter gjennomført kurs skal studenten ha kunnskap om:
- løsningsdrevet designprosess som en integrert del av industridesigntradisjonen
- video- og VR-baserte skisseringsmetoder
- forskningsmetoder utviklet innenfor industridesigntradisjonen
- ulike temaer som radikal endring, bærekraft, fremtidsstudier og fremsyn.
FERDIGHETER
Etter gjennomført kurs skal studenten kunne:
- bruke en industridesigners verktøy, blant annet skissering med ulike medier, kreative metoder, teamarbeid, fremsyn og presentasjon.
- raskt lære nye ting, vanligvis i en helt ny kontekst og ofte uten relevante brukere som informanter eller meddesignere.
GENERELL KOMPETANSE
Etter gjennomført kurs skal studenten:
- ha oppdatert kompetanse på moderne industridesign basert på den skandinaviske designarven, som kjennetegnes av nytenkende, enkle, nyttige og estetisk raffinerte kvalitetsprodukter som varer lenge.
- ha en velreflektert, realistisk forståelse av egen kompetanse og hva som kreves for å oppnå tilstrekkelig fagkunnskap og ferdigheter i løpet av et praksisår ved IDE/AHO. Pensumet kan derfor bli endret noe for den enkelte student.
Arbeidet gjennomføres som et designstudio med integrerte forelesninger, workshops og presentasjoner. Begge faser medfører verkstedsarbeid.
Utdrag fra:
Rabiger M. 2008 (1996). Directing. Film techniques and aesthetics. 2nd ed. Focal Press, Burlington, MA, USA.
Dunne. A & Raby F. 2013. MIT. Speculative everything. Design, fiction, and social dreaming.
https://biomimicry.net/the-buzz/resources/biomimicry-designlens/
http://learnstorytelling.tumblr.com
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | Kurset vurderes hovedsakelig på bakgrunn av prosjektarbeid, egenvurderinger og innleveringer som designmodeller, videoer og presentasjoner. Den første modulen (fase 1) vurderes av lærerne tilknyttet modulen, og hele kurset vurderes til slutt av en ekstern veileder. Studenten må bestå begge modulene for å bestå kurset. For studenter som ikke består en av de to modulene, vil det bli gjennomført en porteføljevurdering av alt kursarbeidet på slutten av semester for å avgjøre om studenten har oppnådd ønsket læringsutbytte. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | Det er forventet tilstedeværelse og aktiv deltagelse på sal, forelesninger, og gruppearbeid. Det er forventet oppmøte på presentasjoner, workshoper og formelle veiledninger. |
70 601 Interaction Design 2: Screens
Passed foundation level courses at AHO (BA-level) or equivalent education of 180 ECTS.
Students that have taken Interaction Design 1 will have first priority, and students with Service Design 1 have second priority.
2 year international master students must have been approved for interaction design
The second part of the interaction design programme focuses on the complex connected world we now live in, where visual interfaces are increasingly prevalent (from mobile phones to large public information systems and presenting designers with fascinating, complex and highly relevant challenges. The course explores how these interfaces can be effectively integrated into networks and spaces; the information they contain and the messages they impart; and how we, as users, engage and interact with them.
New digital technologies, and the internet in particular, have changed the ways of production and consumption of information. The internet itself has undergone a sea-change in recent years, from primarily static and closed systems to infrastructures where openness, information sharing, collaboration and creativity are key ingredients.
Massive information datasets and structures need to be presented in dynamic, user-friendly and accessible ways, allowing for easy navigation, providing an overview as well as detailed analysis. These sophisticated design challenges will be explored in a range of workshops and projects.The course will provide students with appropriate practical skills, design methods and design thinking tools, enabling them to tackle advanced screen-based design issues, and leading to the creation of engaging, informative and effective interfaces. The semester is a compilation of several smaller modules and workshops to introduce the students to the new and more screen specific methods, processes and tools that will form the core of the term. This will be followed by one final project, where students will develop more in-depth conceptual frameworks.
KNOWLEDGE
Students will
• gain an insight and understanding of the fundamental challenges in the design of screen-based interaction design, and apply this to the design of engaging user-experiences
• understand the roles and opportunities for the designer in a technologically driven environment.
SKILLS
Students will
• improve their screen-based graphical technical and production skills
• be able to use tools and methods to prototype interactive concepts
• get aqainted with the iterative design process through hands-on tasks
• develop their skills at communicating their concepts and ideas in an engaging and convincing manner
Many small modules
The semester is divided into many shorter modules, that together will form a comprehensive introduction to the field. Most of these modules will be initiated by lectures and/or workshops, followed by students working on their assignments with mentoring from the staff. Due to the intensity of the whole semester, we pride ourselves on the available supporting staff in many of the modules.
Frequent crit’s and presentations
In addition to mentoring, ‘the crit’ is the core method for dialogue throughout the semester, and students will engage in progress discussions and presentation 1 to 2 times weekly throughout the whole semester.
Partner collaboration
In the final module the students can choose from a various tasks with external collaborators. These collaborators range from local business and design consultant companies, to design research projects and future envisioning conceptualization.
Group work
Students will be working individually or in groups of two.
Designing for Interaction: Creating Smart Applications and Clever Devices. Dan Saffer. New Riders
Microinteractions: Designing with details. Dan Saffer. O’Reilly Media
Intertwingled: Information Changes Everything. Peter Morville. Semantic Studios
Inventing the medium: principles of interaction design asa cultural practice. Janet H Murray. The MIT Press
Designing interactions. Bill Moggridge. The MIT Press
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | The course consist of 4 - 7 modules, and all modules need to be passed in order to pass the whole course. Evaluation will be based on the following elements in percentage: • 95% Design projects, presentations, minor deliverables, workshops and appropriate presentation material for the final project. Projects will be assessed for their creativity, expression, innovation, usability and appropriateness of design. • 5% contribution towards the group exhibition The course will be assessed by an external sensor/examiner. The course is evaluated as pass or fail. If during the semester the student fail in one of the modules, they will be given the option to supply material within the timeframe of the semester. And in addition, the external sensor for the final module will go through all the deliverables from the whole semester for this student do a portfolio evaluation. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | This is an intensive course and it demands consistent and hard work from the participants. Students are expected to be present in the studio on a daily basis at least 80% of the semester in order to be able to pass the course. There is a 90 % mandatory attendance expected for lectures and workshops. |
70 602 Tjenestedesign 2: Fremtidens tjenestedesign
Passed foundation level (BA-level) at AHO or equivalent education with 180 ECTS.
Students who have taken Service Design 1 will be preferred, but this is not a requirement for this course.
International 2 year master students must have been approved for service design.
Recommended previous knowledge.
- Service Design concepts and methodologies
- User centred design methodologies
- Qualitative data analysis
- Ideation techniques
- Prototyping
- Concept communication
The course focuses on honing existing Service Design knowledge and competencies through practice by direct access to the schools focus areas of research whilst actively contributing to their development.
In addition undertaking this form of learning through contributing to research, the students will develop their ability to reflect on their own design practice within the rigorous framework of research practice.
These research focus areas are:
- Innovation in healthcare. This is carried out through C3. It has a focus upon process, and service design labs.
- Innovation in methods and tools: Developing tangible tools for highly experiential services and ritual service design.
By working with these areas students will practice what they have learnt in Service Design I and/or GK5 and GK6 by applying these design skills through ‘research-by-design’ to ongoing research projects with in-house researchers together with their external partners.
KNOWLEDGE
- Understand and appropriate research methodologies used within design research projects.
- Develop an analytical approach to the field of Service Design
- Reflection on what design research and its methodologies mean for service design practice and vice versa
SKILLS
- Ability to read, understand and contribute to design research
- Ability to analyse a service design problem in relation to relevant research theories and models
- Ability to translate theoretical models into practical tools
- The ability to reflect upon the nature of service design in relation to other disciplines
- The ability to describe your position within the field of service design
GENERAL COMPETENCE
- Gain an overview of the state of the art of Service Design research
- Promote an active and designerly participation within research projects
The course is run differently from Service Design 1. In Service Design 2 students will be working more independently and in close collaboration with the researchers that are part of C3 and ritual service design.
The main learning activities will be based upon research projects in collaboration with external partners, where the students will be part of the research team. The course also integrates studio work (group and individual), tutoring and reflective sessions in the classroom, workshops, structured presentations, and discussions with the course participants.
There will also be lectures with invited guests, designers and researchers. The students are expected to read some curriculum litterature.
Blomkvist, J., Clatworthy, S., & Holmlid, S. (2016). Ways of seeing the design material of service. In Service Design Geographies. The ServDes. 2016 Conference, Copenhagen 24-26 May 2016 (Vol. 125, pp. 1-13). Linköping University Electronic Press.
Crouch, C., & Pearce, J. (2012). Doing research in design. Oxford: Berg.
Clatworthy, S., Oorschot, R., & Lindquister, B. (2014, June). How to get a leader to talk: Tangible objects for strategic conversations in service design. In ServDes. 2014 Service Future; Proceedings of the fourth Service Design and Service Innovation Conference; Lancaster University; United Kingdom; 9-11 April 2014 (No. 099, pp. 270-280). Linköping University Electronic Press.
Matthews, Ted. " The Experiential Mesh: A New Service Development model for designing highly experiential services." International Conference on Service Science and Innovation 2014. Taipei (2013).
Matthews, Ted. "Sacred Services: The Potential for Service Design of Theory Relating to the Sacred." Artifact 3.2 (2014): 6-1.
Matthews, Ted, “Introducing Graphic Experiential Evidencing (GEE). How can the use of graphic novel fill a gap in the service design toolkit for communicating experience and emotion?” Design and Emotion 2016, Amsterdam. (2016)
Matthews, T., Sacred Service: The Use of ‘Sacred Theory’ in Service Design, Journal of Design, Business and Society 3(1), 67–97. (2017).
Pfannstiel, M. A., & Rasche, C. (2019). Service Design and Service Thinking in Healthcare and Hospital Management. Springer International Publishing.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | - | Bestått / ikke bestått | Kurset er praktisk orientert, og studentenes fremdrift vil vurderes på bakgrunn av: • Innleveringer både individuelt og i grupper midtveis i semesteret • Workshops • Produsert materiale I hver modul vil studentene ha innleveringer både individuelt og som gruppe, som vil vurderes ut fra styrker og svakheter. Kurset vil omfatte deltakelse i en eller flere moduler relatert til C3 og spesielle tjenestedesign prosjekter og forskning tilknyttet disse. Informasjon om strukturen, innholdet og eksamensformen for hver enkelt modul vil bli gitt ved oppstart. Hvert prosjekt kulminerer i en avsluttende presentasjon og en rapport som vurderes som bestått / ikke bestått av en ekstern sensor og kurslederen. Informasjon om innleveringer og vurderingskriterier vil bli gitt i orienteringen for hvert enkelt prosjekt ved oppstart av modulen. Studentene må bestå begge modulene for å bestå kurset. For studenter som ikke består en av de to modulene, vil kurslederen, modulansvarlig og en annen foreleser i tjenestedesign fra instituttet foreta en porteføljevurdering av alt kursarbeidet (dette omfatter alle gruppeinnleveringer og individuelle innleveringer fra studenten i løpet av semesteret, i tillegg til den endelige presentasjonen) på slutten av semesteret, for å avgjøre om studenten har oppnådd ønsket læringsutbytte. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte |
70 700 Pre-Diplom Design
Fullført 240 studiepoeng totalt.
Prediplomkurset tar sikte på å hjelpe studentene til å utvikle et solid utgangspunkt for diplomprosjektene, som gjør at de kan starte design-/forskningsprosessen med et solid kunnskapgrunnlag, en kritisk holdning og en tydelig plan.
Valg av tema er i utgangspunktet opp til den enkelte student, og retningen er hovedsakelig resultatet av samtaler mellom hver enkelt student og veileder, instituttleder og kurspersonale.
Kurset er organisert i to hovedfaser. Den første fasen fokuserer både på den enkelte students egne ferdigheter og valg av tema for prosjektet. Denne første fasen presenteres og vurderes i form av en presentasjon i løpet av semesteret (etter ca. en måned). Den andre fasen dreier seg om å designe det faktiske prosjektet, med et gjennomførbart prosjektforslag som viktigste og eneste innlevering.
KUNNSKAPER
- En velreflektert, konstruktiv og kritisk holdning til egne faglige interesser, styrker og svakheter.
FERDIGHETER
- Kunne selge inn konsepter til både fagfeller og potensielle veiledere og partnere.
- Kunne utvikle et gjennomførbart diplomprosjekt slik det kreves av Institutt for design ved AHO.
- Kunne planlegge et selvstendig eller gruppebasert prosjekt.
GENERELL KOMPETANSE
- Kunne formidle egen modenhet som designer på et nivå som gjør det sannsynlig at et diplomprosjekt ved AHO får et positivt utfall.
- Kunne konseptualisere design ideer inn i en gjennomførbar prosjektbeskrivelse
- Ha evne til å legge frem, diskutere og planlegge et selvstendig studium og design prosjekt.
Kurset vil bestå av forelesninger, egen utforskning og skriving med presentasjoner og veiledning.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Rapport | Individuell | Bestått / ikke bestått | Studenten er selv ansvarlig for å ta initiativ for avtale om veiledning med både hoved- og bi-veileder. Videre må studenten levere et oppgitt antall delinnleveringer og presentere disse i følge en oppsatt timeplan i kurset. Den endelige sluttinnleveringen består av den ferdigstilte prosjekt beskrivelsen levert skriftlig og en presentasjon av den i plenum. Begge deler er obligatoriske. Et bestått kurs krever godkjent skriftlig prosjektbeskrivelse og en muntlig presentasjon. |
MA-SK Valgbare studiokurs
Opptak til studieprogram på AHO og bestått grunnutdanning/180 studiepoeng.
Kunnskaper Ved gjennomført studium skal studenten; Ferdigheter Ved gjennomført studium skal studenten; Generell kompetanse Ved gjennomført studium skal studenten;
Valgbare fordypningskurs
Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskrav i studieprogrammet.
Kunnskaper
Ved gjennomført studium skal studenten;
Ferdigheter
Ved gjennomført studium skal studenten;
Generell kompetanse
Ved gjennomført studium skal studenten;
Oppmøte påkrevd |
---|
Ikke påkrevd |