Logg inn med Feide
Master i Design 5 år (Kull 2019)
Studieprogram
Master i Design 5 år (Kull 2019)
Master i design - 5 år (Kull 2019)
Emne | 19 H | 20 V | 20 H | 21 V | 21 H | 22 V | 22 H | 23 V | 23 H | 24 V |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20 | ||||||||||
10 | ||||||||||
Om du har ex. phil fra før | ||||||||||
10 | ||||||||||
24 | ||||||||||
6 | ||||||||||
24 | ||||||||||
6 | ||||||||||
24 | ||||||||||
6 | ||||||||||
24 | ||||||||||
6 | ||||||||||
12 | ||||||||||
12 | ||||||||||
6 | ||||||||||
24 | 24 | 24 | ||||||||
6 | 6 | |||||||||
6 | ||||||||||
30 | ||||||||||
Sum | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Masterutdanningen i design er et gjennomgående studium som går over 5 år (10 semestre) og omfatter 300 studiepoeng.
Designstudiet ved AHO søker å være faglig i front og har en tilnærming til designfaget som går ut over fagets tradisjonelle rolle. Kjernen i utdanningen er flerfaglig forståelse og designdrevne prosesser. Studiet utdanner designere som er adaptive og har en velutviklet evne til innovasjon og kommunikasjon. Grunnutdanningen har sine røtter i tradisjoner i industridesign. Masterundervisningen legger til rette for spesialisering innenfor tjenestedesign, interaksjonsdesign eller industridesign.
Designere utdannet ved AHO evner å etablere et selvstendig faglig virkefelt, bidra med originale betraktningsmåter og løsninger og utøve faget på et høyt internasjonalt nivå.
- De kan utvikle designløsninger gjennom kunstnerisk og vitenskapelig undersøkelse, ideutvikling, samhandling og gjennomføring av prosjekter.
- kjenner fagets historiske egenart, plass i samfunnet og fagets kulturelle og teknologiske forutsetninger
- behersker fagets metoder, verktøy og uttrykksformer og evner å bruke disse i kreative prosesser på en målrettet, profesjonell og eksperimenterende måte
- har kunnskap og erfaring fra forsknings- og utviklingsarbeid
Designere utdannet på AHO skal på en reflektert måte kunne ta ulike profesjonelle roller og være dyktige i samarbeid med andre faggrupper.
- De kan kommunisere verdier og konsepter, fasilitere dialog og interdisiplinære prosesser gjennom å anvende et bredt spekter av designmetoder og verktøy.
- evner å reflektere over eget arbeid og bryte egen forståelsesramme
- tar ansvar for egen læring og faglig utvikling og kan anvende sin kunnskap på nye felt
- kan reflektere over og posisjonere eget faglig bidrag i forhold til etiske problemstillinger i praktisering av faget
- Utdanningen har Problembasert Læring (PB) gjennom prosjektering som en viktig arbeidsform.
- Forelesninger gir oversikt og problemstillinger for videre studiearbeid og tilbys når studentene introduseres for nytt lærestoff.
- I løpet av utdanningen skal studentene utarbeide skriftlige oppgaver i teoretiske studier. I tillegg benyttes diskusjoner, litteraturstudier og prosjektarbeid.
- All undervisning er forskningsbasert. Konkret innebærer dette at studentene tidlig i studiet skal kunne forholde seg til vitenskapelige artikler. Enkelte kurs er direkte knyttet opp til AHOs forskningsprosjekter. Forskningsprosess, -etikk og resultater synliggjøres overfor studentene som en del av undervisningen. Det legges spesiell vekt på systematikk, tolkning av litteratur, kildekritikk og bruk av referanser. AHOs vitenskapelige ansatte driver FoU-arbeid som synliggjøres i undervisning og veiledning av studentene.
Studiet er inndelt i to nivå. Grunnundervisningen er lagt opp som et obligatorisk løp over de første seks semestrene, 180 studiepoeng (sp). Denne delen av studiet foregår på norsk.
Masterundervisningen går over fire semestre, 120 sp. Denne delen av studiet foregår på engelsk og består av et studiokurs per semester (24 sp) og et fordypningskurs (6 sp). Studentene velger blant et bredt spekter av kurs. Det siste semesteret brukes til diplomoppgaven, en selvstendig og selvvalgt oppgave som en avslutning på studiet (30 sp).
For å følge studiet må studentene har grunnleggende ferdigheter i bruk av dataverktøy og tilgang til egen bærbar PC/MAC. Det blir gitt opplæring i bruk av programmer som benyttes i studiet, og studenter får tilgang til lisenser og oppgraderinger.
AHO benytter den digitale læringsplattformen Moodle. Her finnes informasjon om studiet, timeplaner, forelesningsnotater, innleveringer og annet.
Utveksling ved AHO skjer etter fullført grunnundervisning. AHO har en rekke utvekslingsavtaler studenten kan benytte seg av gjennom Erasmus+-programmet og bilaterale avtaler AHO har inngått. Det er også mulighet for utveksling utenom avtalenettet. Slik utveksling må forhåndsgodkjennes av Opptaks- og godkjenningsutvalget om det skal inngå som del av studiet.
Studiet passer for deg som er interessert i hvordan man utvikler fremtidens produkter og tjenester. Dette kan være alt fra husholdningsprodukter til ekstrem-industri, til hvordan vi formgir og bruker teknologi som mobil- apper eller hvordan vi utvikler tjenester som skaper gode brukeropplevelser.
Studiet lærer deg kreative prosesser og metoder for å løse problemer og utvikle nye muligheter. Det legges vekt på innsikt i bruks situasjonen og empati med brukeren, samt den samfunnsmessige og kulturelle konteksten. Estetikk og kommunikasjon er vesentlig igjennom hele studiet.
Studiet krever både kreativt fokus og faglig kunnskap, samt forståelse for kulturelle og samfunnsmessige forhold.
12 802 Diplom design
Bestått pre-diplom og 270 studiepoeng totalt.
Diplomprosjektet ved Institutt for design er det endelige prosjektet i masterprogrammet. Instituttet har en bred tilnærming til designprofesjonen som omfatter produkter, tjenester, systemer og interaktive opplevelser. Utdanningen knytter sammen estetikk og teknologi, kreativitet og designmetoder, kultur og forskning. Programmet har sine røtter i industridesign, men omfatter i dag også interaksjonsdesign, tjenestedesign og systemorientert design. Dette gjenspeiles i bredden av våre studenters diplomprosjekter og de varierte temaene de tar for seg.
Diplomprosjektet avslutter det femårige masterstudiet i design og gjennomføres i det siste semesteret. Diplomprosjektet iverksettes og organiseres av studentene selv og foregår over en periode på 18 uker. Studentene utvikler og definerer sine egne prosjektbeskrivelser (diplomprogrammet) i et pre-diplomkurs i semesteret før diplomprosjektet. Studentene har en hovedveileder på instituttet mens diplomprosjektet pågår, men kan også innhente ytterligere innspill og veiledning fra hele AHO og også eksternt. Diplomprosjekter gjennomføres vanligvis individuelt, men kan også gjennomføres i grupper.
Diplomprosjektene ved Institutt for design kjennetegnes av variasjon og bredde. Prosjektene iverksettes og utvikles vanligvis av studentene, og de står fritt til å utforske ulike temaer og formater. Dette kan være kreativ utforskning, produktutvikling og teoretiske prosjekter, eller samarbeid med kommersielle selskaper, offentlige tjenester eller forskningsprosjekter. Diplomprosjekter kan også være diskursive designprosjekter som har som mål å reise spørsmål eller utfordre samfunnsmessige eller kulturelle problemstillinger. Diplomprosjektene er ofte “hybrider” som forener ulike metoder og aktører, eller som går på tvers av de ulike designspesialiseringene.
Formålet med diplomprosjektet er sammensatt. Studentene må bruke alt de har lært gjennom utdanningen for å definere og utvikle sitt eget prosjekt. En utfordring her er hvordan prosjektet gjennomføres, hvordan det utvikles, og hvordan det utføres som et designprosjekt. I mastergradsammenheng er diplomprosjektet et relativt omfattende prosjekt som krever at studenten er selvstendig, organisert, strukturert og kreativ. Samtidig er diplomprosjektet en mulighet for studentene til å utforske sin egen identitet som designere, å forske på emner de finner interessante, eller utfordre sine ferdigheter og metoder. Diplomprosjektene bør derfor ses helhetlig som prosjekter hvor studentene får velge sine egne temaer, tilnærminger og prosesser, men hvor utfordringen også består i å organisere og utvikle selve prosjektet. Omfanget av og planen for prosjektet defineres og utvikles både i prosjektbeskrivelsen (diplomprogrammet) og i løpet av prosessen.
Det er viktig å merke seg at en helhetlig vurdering av diplomprosjektene betyr at fokuset bør være på selve prosjektet og ikke hvor nøye det følger den innledende beskrivelsen eller diplomprogrammet.
KUNNSKAPER
Etter endt diplomprosjekt skal studentenes kunnskapsgrunnlag omfatte:
- designmetoder, materialer, teknologier og verktøy
- designhistorie på beslektede felt
- forskningsmetoder, designprosesser
- bruk av brukere og målgrupper i prosjekter
FERDIGHETER
- kunne utvikle designløsninger gjennom kunstnerisk og vitenskapelig forskning, konseptvisualisering, samarbeid og ferdigstillelse av et prosjekt.
- mestre designdrevne metoder, verktøy og uttrykksformer og kunne bruke dette i en kreativ prosess, på en målrettet, profesjonell og eksperimenterende måte.
- kunne reflektere over forholdet mellom innholdet i prosjektet og verden for øvrig.
- kunne presentere både prosess og sluttresultat på en god måte.
GENERELL KOMPETANSE
- kunne formidle verdier og konsepter og inspirere til dialog og tverrfaglige prosesser ved hjelp av en rekke ulike designmetoder og verktøy.
- kunne bekle ulike roller og samarbeide godt med andre yrkesgrupper.
- kunne reflektere over egen prestasjon og egne leveranser og utfordre egne grenser.
- ta ansvar for egen læring og faglig progresjon, og kunne overføre kunnskap til andre felt.
- ta hensyn til aktuelle etiske spørsmål i forbindelse med eget bidrag.
Vurdering
Studentene leverer diplomprosjektet i form av samlet produksjon, en presentasjon og en rapport. Produksjonen kan bestå av modeller, prototyper, installasjoner, diagrammer, visualisering, kartlegginger osv. Diplomrapporten bør gi en oversikt over prosjektet, prosessen, mulige resultater (påvirkning) og studentens refleksjoner. Rapporten bør ikke vurderes alene, men som en oversikt over prosjektet. Studentene skal også gi en 20-minutters presentasjon av diplomprosjektet på vurderingsdagen. Sensorene skal vurdere diplomprosjektet som helhet, inkludert studentens samlede produksjon, rapporten og den offentlige presentasjonen.
Vurderingsprosessen
Vurderingen av diplomprosjektene gjøres av et eksternt sensorteam. Sensorteamet representerer de ulike designretningene studentene kan spesialisere seg mot. Alle sensorene er ansvarlige for helhetsvurderingen av alle diplomprosjektene, men hver enkelt sensor får et særlig ansvar for et utvalg av prosjektene. Sensorteamet mottar først diplomrapportene digitalt. Disse rapportene gir en oversikt over diplomprosjektene. Rapportene bør deretter leses av sensorene som en del av forberedelsene til vurderingen på AHO. Det fysiske resultatet av prosjektene presenteres for sensorene på AHO. På presentasjonsdagen får hver student 20 minutter til å presentere sitt diplomprosjekt. Sensorteamet har deretter totalt 15 minutter til spørsmål, diskusjon og tilbakemelding. Disse 15 minuttene bør også omfatte et kort sammendrag av sensorenes vurdering og generelle tilbakemelding. Dette er et offentlig arrangement for hele skolen, og intensjonen med presentasjonsformatet er å legge til rette for dynamisk diskusjon om diplomprosjektene og interessant respons, så vel som å gjøre det til en læringssituasjon for de andre studentene. Sensorteamets endelige vurdering gis som en skriftlig rapport for hvert prosjekt og leveres en stund etter den offentlige presentasjonsdagen.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Prosjektoppgave | Individuell | Bestått / ikke bestått | In evaluating a diploma, the aim is to consider how the diploma has been developed as a project; including both its thematics, its processes, its outcomes and its reflections. The diplomas should be evaluated on the terms, problematics and scope that the students themselves have defined in their project. The delivery consists of: Diploma report, models - if that is part of the project, exhibition, public presentation. |
70 110 GK1 Introduksjon til design
Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskrav i studieprogrammet.
Introduksjon til design er første del av grunnkurset i designutdannelsen basert på teori og metoder fra industridesign. Kurset har fokus på brukersentrert design, som er grunnleggende for alle designretningene ved skolen. Kurset er øvelses- og praksisbasert med innføring i sentrale teknikker for utøving av faget. Kurset omfatter et integrert tegnekurs som fokuserer på metodisk og analytisk frihåndstegning. Videre gis en introduksjon til både to- og tredimensjonal form, samt opplæring i 2D dataprogrammer. Gjennom 1-3 designprosjekter får studenten innføring i designprosesser og øves i sentrale metoder for produktutvikling. Idegenerering, kreative teknikker og estetisk utforskning av to- og tredimensjonale uttrykk er områder som vektlegges i prosjektene. Kurset inneholder en egen verkstedsmodul med utforsking av materialer og opplæring i relevante teknikker for konstruksjon av modeller.
KUNNSKAPER
• Innsikt i designfaget med fokus på brukersentrert design.
• Kunnskap om relevante metoder og verktøy innen design.
• Kunnskap om kreative teknikker.
• Kunnskap om estetiske virkemidler i todimensjonale og tredimensjonale uttrykk.
• Basiskunnskap innen visuell kommunikasjon
Etablere grunnleggende vokablar og begrep for presis formbeskrivelse
• Kunnskap om grunnleggende tegneteknikker med fokus på metodisk og analytisk frihåndstegning
FERDIGHETER
• Ferdigheter i forhold til en designmessig tilnærming
• Øvelse i sentrale kreative teknikker for idé og konseptutvikling
• Utvikle tegneferdigheter
• Verkstedskunnskap og erfaring fra modellbygging
• Grunnleggende ferdigheter i visuell kommunikasjon
Basic skills in 3D form analizis
• Grunnleggende ferdigheter i bruk av 2D dataverktøy for visuell kommunikasjon
• Styrking av estetiske ferdigheter.
GENERELL KOMPETANSE
• Tilegnet seg en grunnleggende forståelse for en designprosess, bruk av relevante teknikker og verktøy, samt en estetisk bevissthet.
Forelesninger, prosjekter, øvingskurs og studioundervisning med aktiv bruk av workshops for å gi studenten erfaring i sentrale teknikker. Primært individuelt arbeid, mens deloppgaver kan løses gruppevis. Ferdigheter i muntlig og visuell kommunikasjon øves gjennom fremlegging av eget arbeid. Innsikt og forståelse av brukeren er grunnleggende for designfaget og kurset vil inneholde brukerkontakt. Der det er naturlig, samarbeider vi med eksterne aktører.
Kurset inkluderer et 2 ukers obligatorisk verkstedskurs med øvelsesoppgaver i tre-, plast- og metallverkstedene. Det legges opp til 1 ukes studietur med fokus på tegning tidlig i semestret. Kurset har tilhørende pensumlitteratur innen designprosess og metoder, samt innen estetikk og formgivning.
Per Farstad: Industridesign - 2. utgave Universitetsforlaget, ISBN 978-82-15-01310-7
Rowena Reed Kostellow: Elements of Design and the Structure of Visual Relationships, by Gail Greet Hannah. Exercises in Three-Dimensional Design. Princeton Architectural Press, New York. ISBN: 1-56898-329-8
Anbefalt støttelitteratur:
Cheryl Akner-Koler: Three-dimensional visual analysis Konstfack, ISBN 91-87176-16-5 Anskaffes ved henvendelse til Konstfack, University College of Arts, Crafts and Design, Stockholm www.konstfack.se
Cuffaro m. Flere: The Industrial Design, Reference + Spesification Book, Rockport Publishers 2013, ISBN 978 1 59253 847 8
Koos Eissen & Roselien Steur: Sketching Product Design Presentation Bispublishers ISBN 978 90 6369329 9 (utgitt 2014!) www.sketching.nl
Paul Rodgers: Product Design. Portfolio Laurence King Publishing 2011 ISBN 9781856697514 Veldig god, aktuell og oversiktlig innføring i design thinking.
Erik Lerdal: Slagkraft, håndbok i ideutvikling Gyldendal, ISBN 978-82-05-36286-4
GRIP; En veileder i miljøeffektiv produktutvikling for industridesignere og andre produktutviklere (GRIP), Kompendie tilgjengelig som PDF på Moodle, samt på biblioteket
Rune Monö: Design for Product understanding – The Aesthetics of Design from a Semiotic Approach Rune Monö an Liber AB, ISBN 91-47-01105-x
Erik Olofsson, Klara Sjølen: Design sketching http://www.designsojourn.com/good-books-on-design-sketching/
Eissen, K. & Steur, R (2011) ‘Sketching: The Basics’. BIS publishers. ISBN 9789063692537
Klara Sjölén and Allan Macdonald: Learning Curves http://www.designsketching.com/learningcurves.php 978-91-633-8952-8
Mike Baxter: Product Design – Practical methods for the systematic development of new products Stanley Thornes Publishers Ltd, ISBN 0-7487-4197-6
Carl Liu: Design book - Koos Eissen, Roselien Steur: Sketching 5th print - Drawing Techniques for Product Designershttp://www.amazon.com/gp/product/9063691718?ie=UTF8&tag=designsojourn-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=9063691718
Dick Powell: Presentation Techniques http://www.amazon.com/gp/product/0316912433?ie=UTF8&tag=designsojourn-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=0316912433
Yoshiharu Shimizu: Creative Marker Techniques: In Combination With Mixed Media http://www.amazon.com/gp/product/476610580X?ie=UTF8&tag=designsojourn-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=476610580X
Obligatorisk arbeidskrav | Påkrevde arbeidskrav | Oppmøte påkrevd | Kommentar |
---|---|---|---|
Oppmøte til undervisning | Påkrevd | DESIGN OG MODELLBYGGING har obligatorisk tilstedeværelse idet integrerte verkstedkurset som går over 2 uker. |
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Annen vurderingsform, definer i kommentarfelt | Individuell | - | Kurset består av 5 moduler som alle må bestås frittstående for å få godkjent semesteret. |
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | DESIGNEREN OG DESIGNFAGET Innlevering av arbeid fra studieukene. Midtveis prosjektinnlevering som representerer personlig tilnærming til faget. Digital designhåndbok med egne refleksjoner ved semesterslutt. |
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | TEGNEUNDERVISNING Tegneportfolio fra hele semesteret med arbeider fra intensivuker, studietur eller kompenserende oppgaver, samt løpende undervisning og croquis. |
Prosjektoppgave | Individuell | Bestått / ikke bestått | DESIGN OG MODELLBYGGING Verkstedkurs som resulterer i fysiske tredimensjonale modeller som viser utforsking av materiell og tilvirkningsteknikker. Tilhørende forklarende plansjer. |
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | FORM I TO OG TRE DIMENSJONER Frittstående modul med formøvelser som leveres løpende i kurset både fysisk og digitalt. |
Prosjektoppgave | Individuell | Bestått / ikke bestått | BRUKERSENTRERT DESIGN Fysiske tredimensjonale modeller. Presentasjon som dokumenterer prosess og resultat i henhold til gitte krav i prosjektet. |
Annen vurderingsform, definer i kommentarfelt | Individuell | Bestått / ikke bestått | Hvis en eller flere av modulene ikke godkjennes innen tidsfristen i semesteret, gis studenten anledning til å supplere arbeidet (i henhold til AHOs masterforskrift). Det kreves da i tillegg dokumentasjon av alt arbeidet i designprosessen frem til sluttresultat. Dette for evaluering av innsats og progresjon i modulen. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | I kurset forventes en høy grad av deltakelse på forelesninger, veiledning, gjennomganger og presentasjoner. Fravær ved kursaktiviteter regnes som manglende progresjon i studiet og gir trekk i evalueringen av studentens arbeid. Studenten må beregne å delta i undervisningen daglig i kjernetiden fra kl 09:00-16:00. Det forventes også en stor grad av egeninnsats og deltagelse i gruppearbeid i løpet av studiet. |
70 120 GK2 Design i Kontekst
Bestått Gjennomført GK1 Introduksjon til Design
Grunnkurs design - del 2, Design i kontekst er andre del av grunnkurset i design. Dette kurset bygger videre på høstens kurs GK1 Introduksjon til design. Hovedfokus i vårens kurs ligger på inkluderende designprosesser og øving i teknikker og metoder for produktutvikling. Forståelsen for produktutvikling forsterkes gjennom innføring til materialteknologi knyttet til materialvalg og produksjon. Kurset bygger videre på de verktøy og metoder som ble presentert og øvet i GK1. Samtidig gis studentene en større oversikt over faget i kontekst gjennom bransjeinnsikt og innføring til de ulike retningene; interaksjonsdesign, tjenestedesign og systemorientert design. Kurset viderefører introduksjonen til industridesign som designfag, samt orienterer studenten om de øvrige fordypningsretningene interaksjonsdesign, tjenestedesign og systemorientert design. Kurset bygger på de verktøy og metoder som ble presentert og øvet i del 1 av grunnkurset. Kurset inneholder en integrert tegnemodul som øver metodisk og analytisk frihåndstegning, der studenten øves i relevante tegneteknikker for produktutvikling, visualisering og kommunikasjon i design. Studentene bygger videre på visuell kommunikasjon gjennom utarbeiding av egen Portfolio. Grunnkurset fokuserer primært på de formgivnings-messige sidene av industridesignfaget, gjennom individuell formgivning og en estetisk utforsking, i to- og tredimensjonale uttrykk. Kurset inneholder også en modul i 3D formanalyse og komposisjon med digitale verktøy. Gjennom et lengre designprosjekt skal studenten få erfaring med å gjennomføre en designprosess i ulike faser frem mot et ferdig utviklet produkt som presenteres gjennom bruk av visuelle kommunikasjons-hjelpemidler i en endelig sluttpresentasjon.
Kunnskaper
- Kunnskap om inkluderende designprosesser og tilhørende metoder
- Kunnskap om formanalyse, komposisjon og estetikk
- Kunnskap om materialteknologi og grunnleggende materialegenskaper
Ferdigheter
- Grunnleggende ferdigheter for gjennomføring av en designprosess.
- Økte ferdigheter i kreative teknikker og konseptualisering
- Økte tegneferdigheter med fokus på visualisering og kommunikasjon i design.
- Kunnskap og ferdigheter innen blandede tegneteknikker med Adobe Photoshop
- Økt bevissthet og ferdigheter i formgivning med erfaring i bruk av estetiske virkemidler i todimensjonale og tredimensjonale uttrykk.
- Ferdigheter innen visuell og mulig kommunikasjon.
- Grunnleggende ferdigheter i 3D programvare med SolidWorks
- Økte ferdigheter innen modellbygging samt erfaring fra 3D printing
Generelt
- Forståelse av designfaget i kontekst og eget ståsted som designer.
- GK2 sammen med GK1 gir studenten generell kompetanse innen design med utgangspunkt i produktdesign. Dette legger grunnlaget for å kunne tilegne seg og anvende kunnskap på en relevant og selvstendig måte videre i studiet.
Kurset består av 4 hovedtema med tilhørende moduler som alle må beståes frittstående for å få godkjent semesteret.
Designbransjen og designeren (20% vektig)
- Profesjonsuke, med innføring til bransjen og fagområdene
- Just Make It, arbeid med personlig designprosjekt
- Personlig Designhåndbok, gjennom semestret
- Personlig Portfolio
Tegneundervisning (20% vekting)
- Løpende tegneundervisning gjennom semesteret
- Visualisering med Photoshop
3D Formanalyse og 3D Konstruksjon (30 % vekting)
- Materiallære og produksjonsteknologi
- Formanalyse i leire
- Solid Works kurs
- Produksjon med Additiv Manufacturing
Designprosjekt (30% vekting)
- Inkluderende designprosesser
- Velferdsteknologi
Undervisningsform:
Undervisningen bygges opp med forelesninger, prosjekter, øvingskurs og studioundervisning. Det legges opp til både individuelt og gruppevis arbeid. Det forventes at studentene selv anvender kunnskap fra forrige semester og det legges mindre vekt på workshops. Ferdigheter i muntlig og visuell kommunikasjon øves gjennom fremlegging av eget arbeid. Det legges vekt på prosjektenes relevans i en samfunnsmessig kontekst og kontakt med eksterne aktører er sentralt.
Krav til arbeidsinnsats:
Kurset har en høy grad av obligatorisk deltakelse på forelesninger, veiledning, gjennomganger og presentasjoner. Studenten må beregne å delta i undervisningen daglig i kjernetiden fra kl 09:00-16:00. Fravær ved obligatoriske aktiviteter beregnes som manglende progresjon i studiet og gir tekk i forhold til evalueringen av studentens arbeid.
Hvis en eller flere av modulene ikke godkjennes innen tidsfristen i semesteret, gis studenten anledning til å supplere arbeidet (i henhold til AHOs masterforskrift). Det kreves da i tillegg dokumentasjon av alt arbeidet i designprosessen frem til sluttresultat. Dette for evaluering av innsats og progresjon i modulen.
Tilhørende pensumlitteratur og artikler med fokus på formgivning og designprosesser generelt og inkluderende designprosesser og velferdsteknologi spesielt.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | Tegneportfolio |
Prosjektoppgave | Gruppe | Bestått / ikke bestått | Fysiske modeller fra hovedprosjekt med tilhørende presentasjon |
Prosjektoppgave | Individuell | Bestått / ikke bestått | Øvingsoppgaver i materialteknologi Resultat fra 3D formanalyse og 3D konstruksjon Resultat fra visualisering med Photoshop Personlig designobjekt Digital Personlig Portfolio Digital Personlig Designhåndbok |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | Forventet obligatorisk deltakelse på forelesninger, veiledning, gjennomganger og presentasjoner. Kjernetid på skolen fra kl 09.00 - 16.00 |
70 123 GK2 Designhistorie 1
Gjennomført GK1, ved å ha oppfylt krav til oppmøte og innleveringer.
Kurset gir bred kunnskap om design- og kunsthistorie i relasjon til vår samtid. Grunnleggende spørsmål som hva design er og har vært, blir grundig drøftet. Emnet introduseres med en innføring i temaer innen kunst- og formgivningshistorien fra antikken frem til og med romantikken. Deretter flyttes fokus over til en gjennomgang av sentrale designhistoriske epoker, perspektiver, strømninger og episoder, fra fremveksten av moderne design på slutten av 1800-tallet til popdesign og postmodernisme på 1980- og 1990-tallet, fortsatt med et sideblikk til kunstens verden. Kurset tar ikke mål av seg til å være uttømmende, men det vil sette fokus på et sammensatt sett av estetiske, filosofiske, politiske motivasjoner som har formet design og kunst fra industrialismen og fremover. Kurset tilbyr et grunnlag for forståelse av designfeltet i dag.
KUNNSKAPER
Etter endt kurs skal studentene skal ha:
- Kunnskap om de ulike fagtradisjonene innenfor designhistorien. (Drakthistorie, møbelhistorie, skrifthistorie, industridesignhistorie og immateriell design)
- Bred innsikt i sentrale filmteoretiske diskurser, og kunnskap om den kinematografiske estetikkens påvirkning på kunst og design.
- Bred innsikt i sentrale diskurser og teoretiske perspektiver knyttet til samtidens design og kunst.
FERDIGHETER
Studentene skal lære å:
- Analysere og redegjøre for stiler og epoker skiftelig og muntlig.
- kunne sette samtidens designuttrykk inn i et historisk perspektiv
- Se seg selv, sin faglige utøvelse og sitt faglige ståsted i perspektiv
- ha bred innsikt i sentrale diskurser og teoretiske perspektiver knyttet til samtidens design og kunst.
- På en selvstendig måte å reise interessante problemstillinger på bakgrunn av en designteoretiske eller estetisk tema, og å formulere dekkende visuelle responser.
- kunne oppsøke, hente og utnytte kunst og designreferanser fra ulike kilder.
GENERELL KOMPETANSE
Et hovedmål for emnet er å utvikle studentens forståelse for omgivelsene; skjerpe deres blikk hvilken betydning omgivelser og tings utforming har. Som fremtidige produsenter av bilder, rom, gjenstander, visuelle uttrykk og sosiale situasjoner, er det viktig at studenten utvikler et bevisst forhold til hva de setter ut i virkeligheten, ikke minst med tanke på at vi lever i en visuelt overstimulert og oppjaget konsumkultur, noe som gir grunn til å problematisere den stadig økende fremstilling av materielle og visuelle produkter.
Kurset Designhistorie 1 er formidlet:
- Gjennom forelesninger (2 – 3 timer hver mandag morgen på KHIO)
- Studentene skal også studere på egenhånd.
- Egenstudier og tekstlesing er en viktig del av kurset. Kurset inkluderer en pensumsliste.
- Ved slutten av semesteret skal studentene levere inn et hefte, der de har formulert visuelle ”svar” på teoretiske problemstillinger knyttet til de ulike forelesningene.
Til begge emner hører et teoretisk pensum, der studentene leser og fremlegger alt fra historisk oversiktsverker, filosofi til estetiske og designteoretiske perspektiver, som skal berike deres forståelse og utvide deres horisont. Teoretiske tekster hentet fra nevnte pensum leses av studentene individuelt eller gjennom kollokviearbeide. Hver uke fremlegger en gruppe en utvalgt tekst som er relevant for den dagens forelesning. Begge emner avsluttes med innlevering av arbeidsbok, der oppgaven er å trekke ut vesentlige punkter fra et omfattende historisk eller teoretisk stoff og å selv klare å reise en problemstilling i forhold til dette materialet, som studentene skal svare på visuelt i arbeidsboken. Det kreves av studentene at de er tilstede i undervisningen, er aktivt deltakende eller lyttende, at de fremlegger en utdelt tekstpassasje for kursleder og resten av gruppen en til to ganger i løpet av hvert semester og leverer skriftlig arbeid/mappe innen angitt frist.
Kunsthistoriske grunnbøker/Bakgrunnslesning:
Danbolt/Kjerschow: Billedspor bind 1 & 2.
Gunnar Danbolt: Frå modernisme til det kontemporære
Hal Foster (red) Art Since 1900
E. H. Gombrich: Verdenskunsten/ The Story of Art
Fred S. Kleiner, Christin J. Mamiya: Gardner's Art through the Ages.
Norbert Lynton: The Story of Modern Art
Øistein Ustvedt: Ny norsk kunst etter 1990
Design- og arkitekturhistoriske grunnbøker:
Peter Anker (red) “Møbler og mennesker”
Didier Aubry & Tom Vavik: Produktdesign.
G. Bergan og T. Dysthe: Tingenes århundre 1900 – 2000.
Odd Brockmann: Om stygt og pent
William J.R. Curtis: Modern Architecture
Thomas Thiis-Evensen: Europas arkitekturhistorie fra idé til form.
F. Wildhagen: Norge i Form.
Estetisk teori og filosofi mm
Theodor Adorno: Aesthetic theory
Theodor Adorno: Culture industry
Hanna Arendt: On totalitarianism (Del 1: “Antisemitism”)
Roland Barthes: Mythologies (Forord + “The World of Wrestling” + “Myth today”)
Roland Barthes: The Fashion system (Introduksjon +1. Kapittel)
Roland Barthes: Camera Lucida/Det lyse kammer
Simone de Beauvoir: Det annet kjønn (Innledning + 1.del: Skjebnen & 2.del: Historien)
Walter Benjamin: “The Work of Art in the age of mechanical reproduction”
Pierre Bourdieus Distinksjonen. (Forord + innledning)
Nicolas Bourriaud: Relasjonell estetikk.
Guy Debord: Society of the Spectacle (Første del)
William Easterly: ”The White Mans Burden” (Første del)
Clement Greenberg ”Towards a newer Laocoon”
Paul Greenhalgh: The Persistence of Crafts – Applied Arts Today
Walter Gropious: “The Theory and organization of the Bauhaus.”
Dick Hebdige: The meaning of Style .
Le Corbusier: Towards a new architecture (Utdrag se lenke) https://www.ntnu.no/wiki/download/attachments/32539747/le+Corbusier.pdf
Louise Mazanti: En teori for nutidig konceptuelt kunsthåndverk.
Marshall Mc Luhan: Mennesket og media. (Innledning + “Medie er budskapet” & “Varme og kalde media”)
Marcel Mauss: Gaven: Utvekslingens form og årsak i arkaiske samfunn.
Laura Mulvey “The Visual pleasure and narrative Cinema”
Craig Owens ”The Allegorical impulse: Towards a Theory of Postmodernism”
Robert Pattison: The Triumph of Vulgarity: Rock music in the Mirror of Romanticism
Gregor Paulsson Vackrare Vardagsvara (Svenska sløydforeningen)
Kjetil Rollnes Vulgær og vidunderlig: En studie i utsøkt dårlig smak
John Ruskin: The Stones of Venice (1.kapittel: “The Quarry” + 4.kapittel: “St. Marks”)
Edward Said: Orientalism (Forord +Introduksjon + Etterord)
Slavoj Zizeks (Red) Everything you always wanted to know about Lacan, but were afraid to ask Hitchcock. Introduksjon + ”In His Bold Gaze My Ruin Is Writ Large”
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | • Levere hefte • Levere et en skriftlig drøftelse (et essay) om en selvvalgt pensumstekst |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | Forventes 80 % oppmøte på forelesninger og at studentene er aktivt deltakende eller lyttende i undervisningen. Det kreves at de fremlegger en utdelt tekstpassasje for kursleder og resten av gruppen èn til to ganger i løpet av semesteret og leverer skriftlig arbeid/mappe innen angitt frist. |
70 130 GK3 Interaktive Produkter
Gjennomført kurs eller tilsvarende under forkunnskapskrav.
‘Interaktive produkter’ introduserer studentene for feltet Interaksjonsdesign. Interaksjonsdesign handler om å formgi hvordan vi bruker og opplever teknologi. Interaksjonsdesignere utvikler blant annet digitale produkter og grensesnitt, som for eksempel mobil-apper, spill, nett-tjenester og sosiale medier. Fagfeltet henger tett sammen med den digitale utviklingen i samfunnet, og er en stadig viktigere del av designeres arbeidsfelt. ‘Interaktive produkter’ gir en innføring i digitale materialer og designmetoder for å skape opplevelser og uttrykk gjennom teknologi. Når man designer interaktive produkter bruker man både tradisjonelle design-materialer, som tre og plast, men også tekniske materialer og verktøy som elektronikk, bruker-data og programmering.
Emnet har særlig fokus på produkter som ligger i skjæringspunktet mellom det fysiske og det digitale, og bygger slik videre på praktiske og estetiske ferdigheter opparbeidet i tidligere emner. Foruten å gi en praktisk innføring i Interaksjonsdesign, tar emnet også for seg sammenhenger mellom kultur, formgivning, kommunikasjon og teknologi. Vi spør hvordan design kan forme vårt digitale hverdagsliv? Hvordan kan design brukes til å forstå og fortolke teknologi kreativt, og slik skape gode bruker-opplevelser og estetiske uttrykk?
KUNNSKAPER
- Gjennom emnet skal studentene ha opparbeidet en grunnleggende forståelse for feltet Interaksjonsdesign; dets begreper, historikk og diskusjoner.
- Studentene skal kjenne til og kunne vurdere muligheter og utfordringer for interaktiv teknologi i en bredere designsammenheng, f.eks. innen produkt og tjeneste-utvikling.
- Emnet skal gi studentene innsikt i sammenhenger mellom kultur og teknologi, og diskutere hvordan design forholder seg til disse.
- Gjennom emnet vil studentene møte temaer knyttet til teknologi-bruk i et kulturelt og sosialt perspektiv, gjennom diskusjoner om bl.a. innovasjon og brukeropplevelse.
FERDIGHETER
- Studentene gis innsikt i materialer og teknologier innen interaksjonsdesign, med fokus på utforskning og fortolkning gjennom praktiske prosjekter. Her er hovedfokus på å gi studentene introduksjon og øvelse i grunnleggende ferdigheter innen Interaksjonsdesign.
- Studentene gis innsikt og øvelse i virkemidler og metoder for å forme interaksjoner gjennom estetiske uttrykk og opplevelser over tid. Gjennom prosjekter og øvelser gis studentene innføring i praktiske ferdigheter for å formgi med interaktive teknologier; dette inkluderer bl.a. elektronikk, programmering, og tolkning og visualisering av data.
GENERELL KOMPETANSE
Gjennom prosjekter og workshopper gis det øvelse i ferdigheter for kreativ eksperimentering og utprøvning gjennom forskjellige former for skisser og prototyper. Gjennom emnet vil studentene også gis øvelse i kommunikasjon gjennom forskjellige medier for å kommunisere interaktive produkter, som digital grafikk, film og foto.
‘Interaktive produkter’ har en praktisk tilnærming til interaksjonsdesign og undervises gjennom en serie prosjekter og workshops. Det legges vekt på å gi en oversikt over interaktive muligheter og praktisk eksperimentering. Studentene møter blant annet elektronikk, datavisualisering, film, foto, og Web-utvikling. Det er et stort fokus på kreativ eksperimentering, prototyping og utprøving, snarere enn på teknisk dybdekunnskap. Emnet har en stor andel arbeid i grupper, men også individuelle øvelser. De praktiske aspektene i kurset blir komplementert av en rekke forelesninger og samtaler fra utøvere og spesialister innenfor feltet.
Gjennom semestret skal det utarbeides, leveres og presenteres en serie med prosjekter og øvelser. Disse skal også dokumenteres på nett. Det stilles krav om dokumentasjon og presentasjon. Studentene må presentere og levere samtlige prosjekter for å bestå kurset. Karakter settes med utgangspunkt i utvikling, prosess og resultat.
I kurset vil studentene lære seg å bruke enkel elektronikk. Nødvendige elektronikk-sett bestilles av den enkelte student. Dette organiseres på starten av semestret.
Kursets nettsider vil inneholde relevant pensum som følger studentene gjennom semesteret.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | Individuell | A-F | Alle innleveringer, presentasjoner og oppgaver vil inngå i vurderingsgrunnlaget for kurset, i form av en vurderingsmappe. Alle prosjekter må være levert inn på nett innen kursslutt. I grupperarbeid er det et krav at alle studenter dokumenterer egeninnsats i arbeidet, dokumentasjon som inngår i vurderingsgrunnlaget. |
70 132 GK3 Designhistorie 2
Gjennomført kurs under forkunnskapskrav eller tilsvarende.
Kurset gir bred kunnskap om design- og kunsthistorie i relasjon til vår samtid. Grunnleggende spørsmål som hva design er og har vært, blir grundig drøftet. Emnet introduseres med en innføring i temaer innen kunst- og formgivningshistorien fra oldtiden frem til og med romantikken. Deretter flyttes fokus over til en gjennomgang av sentrale designhistoriske epoker, perspektiver, strømninger og episoder, fra Arts and Crafts-bevegelsen og fremveksten av moderne design på slutten av 1800-tallet til popdesign og postmodernisme på 1980- og 1990-tallet, fortsatt med et sideblikk til kunstens verden. Emnet avsluttes med en samtidshistorisk gjennomgang av designhistorisk utvikling fra tusenårsskiftet og frem til dags dato med fokus på media- og informasjonsrevolusjonen. Emnet vil gå grundig inn på temaer som rettferdig handel og bærekraftig design. Kurset tar ikke mål av seg til å være uttømmende, men det vil sette fokus på et sammensatt sett av estetiske, filosofiske, politiske motivasjoner som har formet design og kunst fra industrialismen til dag.
KUNNSKAPER
Etter endt kurs skal studentene skal ha:
- Kunnskap om designhistoriens ulike epoker.
- Oversikt over sentrale designere og viktige ikoniske objekter fra kunstens og designens historie.
- Bred innsikt i sentrale diskurser og teoretiske perspektiver knyttet til samtidens design og kunst.
FERDIGHETER
Studentene skal lære å:
- Analysere og redegjøre for stiler og epoker skiftelig og muntlig.
- kunne sette samtidens designuttrykk inn i et historisk perspektiv
- Se seg selv, sin faglige utøvelse og sitt faglige ståsted i perspektiv
- På en selvstendig måte reise interessante problemstillinger på bakgrunn av designteoretiske eller estetiske temaer.
- Formulere dekkende visuelle responser på teoretiske eller historiske problemstillinger.
- Redegjøre for og drøfte teoretiske tekster.
GENERELL KOMPETANSE
- Et hovedmål for emnet er å utvikle studentens forståelse for omgivelsene; skjerpe deres blikk hvilken betydning omgivelser og tings utforming har. Som fremtidige produsenter av bilder, rom, gjenstander, visuelle uttrykk og sosiale situasjoner, er det viktig at studenten utvikler et bevisst forhold til hva de setter ut i virkeligheten, ikke minst med tanke på at vi lever i en visuelt overstimulert og oppjaget konsumkultur, noe som gir grunn til å problematisere den stadig økende fremstilling av materielle og visuelle produkter.
Kurset Designhistorie 1 er formidlet:
- Digitalforelesning fra 10-11 hver mandag formiddag
- Studentene skal også studere på egenhånd.
- Egenstudier og tekstlesing er en viktig del av kurset. Kurset inkluderer en pensumsliste.
- Det vil bli gitt noen oppgaver som skal leveres i løpet av kurset*
- Ved slutten av semesteret skal studentene levere inn et par oppgaver og et essay*
Krav til innleverte oppgaven kan endres ved kursets begynnelse.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | Noen få oppgaver må gjøres og leveres i løpet av kurset. Sluttinnleveringen består av et par oppgaver og et essay. Essayet skal være en skriftlig utlegning av en selvvalgt pensumtekst. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | Det forventes 80 % oppmøte på forelesninger. |
70 141 GK4 - Industridesign i kontekst
Gjennomført alle emner i GK1, GK2 og GK3, ved å ha oppfylt krav til oppmøte og innleveringer.
Industridesigneren jobber innenfor flere kontekster; med bedrifter, deltar i konkurranser, som entreprenører og i forskningsteam. Industridesign i kontekst utforsker disse mulighetene gjennom raske moduler på tre uker. Alle har fysiske produkter som sluttleveranse, men prosess og hensikt er forskjellig. Samtidig søkes det å gi innsikt i de forskjellige produksjonsprosessene som er tilgjengelig i dag. Formgiving og oppøvelse av estetiske ferdigheter er sentralt i alle modulene.
KUNNSKAPER
Studentene skal kunne anvende kjente tilvirkningsmetoder som:
- Sprøytestøping
- Ekstrudering
- Formblåsing
- Additive manufacturing/3D printing
FERDIGHETER
Studentene skal kunne anvende metoder som:
- Gigamapping,
- AICE
- 3B analyse
- Merkevare bygging
- Skissing
- CAD øves med høy intensivitet gjennom hele kurset.
GENERELL KOMPETANSE
- Kjennskap til forskjellige kontekster en industridesigner kan jobbe i
- Ulike produksjonsprosessers innvirkning på design prosessen
Undervisningen bygges opp med forelesninger, korte prosjekter over en dag og lengre prosjekter over 3 uker. Det legges opp til både individuelt arbeid og gruppearbeid. Kurset inneholder også diverse workshops og datakurs.
Det er lagt opp til en ekskursjon hvor Norske industribedrifter på Vestlandet besøkes. Turen er frivillig, de som ikke deltar vil få alternative relevante arbeidsoppgaver.
Kurset består av 5 moduler med hvert sitt separate prosjekt. Hver modul har en avsluttende innlevering som sensureres med karakteren A-F. Sluttkarakteren for semesteret er et snitt av disse karakterene.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Prosjektoppgave | - | A-F | Kurset har 5 obligatoriske delinnleveringer, som hver blir vurdert til A-F. Sluttkarakteren for semesteret er et snitt av disse karakterene. Hvis studenten stryker en modul, kan denne suppleres. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | Det er forventet obligatorisk oppmøte på gjennomganger og presentasjoner |
70 142 GK4 Design Teori
Gjennomført alle emner i GK1, GK2 og GK3 ved å ha oppfylt krav til oppmøte og innleveringer.
Kurset gir en grunnleggende introduksjon til designteori i dag. Design settes inn i større kontekster, hvor designs tverrfaglige problemstillinger blir diskutert og satt i sammenheng med studentenes erfaringer og behov som designere.
Kurset gir innsikt i teoretiske og metodiske tilnærminger relevante for designfaget gjennom foredrag og diskusjoner, samt praktiske og skriftlige oppgaver. Foredragene - også gjennom gjesteforedrag - vil ta studentene gjennom designarbeider, metoder og strategier for å anvende teori i sitt eget virke som designere. Oppgaver blir om mulig relatert til studioarbeidet, som løper samtidig.
Kurset vil gi et designteoretisk grunnlag med fokus på hovedtemaene: teori for design, artikulasjon, semiotikk, estetikk, etikk og ansvar, inkludering og bærekraft. Hvert tema vil gi informerte utgangspunkter til videre studie i et variert og ekspansivt designfagfelt. Debatter inviterer og utfordrer studentene til selvstendig refleksjon om designfaget utover studiopraksis.
KUNNSKAPER
• Studentene skal ha kunnskap om sentrale underliggende og kontekstuelle temaer i designfaget, om sentrale personer og tekster og om designarbeider og designere som omhandler disse.
• Kurset vil utfordre og bevisstgjøre studentene som fremtidens designere ved å problematisere deres rolle.
• Vi diskuterer designfaget i forhold til inkludering, etisk ansvar og samfunnsmessig innvirkning.
FERDIGHETER
• Studentene skal være i stand til å sette spesifikke designoppgaver i en større kontekst og se relevansen av designteoretiske temaer i eget virke.
• Utvikle en egen stemme og en kritisk tilnærming til dagens og fremtidige problemstillinger.
• Kunne kommunisere reflektert i debatt, visuelt og skriftlig.
GENERELL KOMPETANSE
• Etter endt kurs skal studenten forstå det teoretiske underlaget for grunnleggende designprosesser og metoder.
• Studenten skal få en forståelse og innsikt i oppbygging av ulike retningene i designfaget.
• Studentene skal ha en forståelse for at det finnes ulike tilnærminger til designfaget (historisk, kultur, etisk, metodisk, teknisk, økonomisk m.m.).
• Studentene skal kunne forholde seg til et sammensatt standpunkt i designfaget og kunne se sitt eget faglige ståsted og utøvelse i perspektiv.
Forberedende lesing, foredrag (fra interne og eksterne) med oppfølgene oppgaver (individuelle og i plenum, praktiske og skriftlige), diskusjoner, korte presentasjoner, samt strukturert debatt.
Kurset har tilgjengelig litteratur i Lento, eventuelt også på Moodle.
Obligatorisk arbeidskrav | Påkrevde arbeidskrav | Oppmøte påkrevd | Kommentar |
---|---|---|---|
Øvinger | Påkrevd | Obligatorisk innleveringer av en del mindre skriftlige oppgaver underveis i kurset. Alle oppgaver må være levert for å bli sensurert i kurset. |
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Prosjektoppgave | Individuell | A-F | Et avsluttende obligatorisk essay på slutten av kurset må leveres. Essayet vil inneholde elementer fra hele kursets pensum. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | Det forventes oppmøte på forelesninger, workshops og annen kursaktivitet for øvrig. Det må påregnes at undervisning og veiledning, helt eller delvis, legges i tråd med til enhver gjeldende Covid-19 restriksjoner. Digitalt oppmøte er forventet på lik linje med fysisk tilstedeværelse. |
70 152 GK5 Identitet og tjenestedesign
Gjennomført kurs under forkunnskapskrav eller tilsvarende.
Kurset er en introduksjon til tjenestedesign og merkevareidentitet, med fokus på design for opplevelser. I løpet av semesteret skal studenten utvikle en merkevare innenfor et aktuelt tema definert ved semesterstart. Studentene skal utarbeide en designløsning som svar på oppgaven. Målet er å utvikle et eget merkevarekonsept, samt formidle verdier og identitet i en ny merkevare gjennom opplevelse, tjeneste og kontaktflater (touchpoints) som produkt og/eller interaksjon og visuell identitet. Prosess og metoder er vektlagt, og prosessen skal dokumenteres i en skriftlig rapport ved semesterslutt.
KUNNSKAPER
Kurset har som mål å gi studentene en forståelse av:
- Merkevareteori; strategi, visjon, verdier, konkurrenter, etc.
- Utvikling av merkevarekonsept
- Utvikling av tjenestekonsept som oversetter merkevareverdiene til en relevant tjenesteopplevelse
- Utvikling og formgiving av visuell identitet
- Utvikling og formgiving av kundereise
- Utvikling og formgiving av andre relevante kontaktflater (touchpoints)
- Utvikling og formgiving av produkt og/eller interaksjon (prototype)
- Grunnleggende kunnskap om AT ONE metoden for design av tjeneste (Actor, Touchpoints, Offerings, Needs, Experiences)
FERDIGHETER
Studentene skal:
- kunne beskrive et eget merkevarekonsept
- ha kunnskap om hva som inngår i en merkevarestrategi
- kunne anvende brukerorienterte metoder for å utvikle egen merkevare og tjeneste
- kunne definere mulige målgrupper og konkurrenter til egen merkevare og tjeneste
- ha kunnskap i hvordan man posisjonerer seg i forhold til målgrupper
- kunne metoder for å utvikle en tjeneste og visualisere denne gjennom en tjenestereise og i forhold til ønsket opplevelse
- ha kunnskap om hvordan tjenestereisen kan benyttes for å kartlegge en eksisterende kundeopplevelse og som en metodikk for å orkestrere og planlegge en ny kundeopplevelse.
- kunne metoder for å utvikle visuell identitet i tråd med overordnet strategi
GENERELL KOMPETANSE
Studenten skal ha lære hvordan man utvikler merkevarer og tjenester, og hvilken rolle de har i dagens samfunn. Deretter skal studenten ha utviklet kritisk tenkning rundt et gitt tema, og beherske grunnprinsippene i utviklingen av et merkevarekonsept.
Undervisningen er studiobasert med et gjennomgående hovedprosjekt i løpet av semesteret. Studentene jobber individuelt. Kurset består av forelesninger, inkludert teoriundervisning, workshops, ekskursjoner, bedriftsbesøk, samt individuell og gruppevis veiledning. Det er 2 delgjennomganger i tillegg til sluttpresentasjon inkludert rapport i kurset. Studenten må bestå samtlige gjennomganger og sluttleveranse for å få karakter.
Kurset har et kompendium som er obligatorisk lesning, i tillegg til anbefalt litteraturliste.
Obligatorisk arbeidskrav | Påkrevde arbeidskrav | Oppmøte påkrevd | Kommentar |
---|---|---|---|
Øvinger | 2 | Påkrevd | 2 obligatoriske innleveringer + presentasjon på to delgjennomganger må gjennomføres for å bestå kurset. |
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | Individuell | A-F | Sluttrapporten, presentasjon på sluttgjennomgang og bidrag til utstillingen vil samlet danne grunnlaget for karakteren. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | Studenten må beregne å delta i undervisningen daglig i kjernetiden fra kl 09:00-16:00. |
70 153 GK5 Designforskning
Gjennomført kurs under forkunnskapskrav eller tilsvarende.
Kurset bygger videre på arbeidet fra Designteori 1 og tar for seg hvordan designkunnskap anvendes i forskning. Gjennom studentenes arbeid med egen tekst gir kurset et grunnlag for forståelse av hva designforskning kan være og hvordan den er relevant for praksis. Kurset gir grunnlag for å anvende teoretiske og metodiske tilnærminger relevante for designfaget i dag. Tverrfaglige problemstillinger blir tatt opp for å engasjere og selvstendiggjøre studentene i mangfoldet av teoriutøvelse. Kurset støtter og utvikler en kritisk tilnærming til studentens praksis i studio og deres posisjon som designere utover fagutøvelsen. Studentene skal utvikle en kritisk og nyansert designforståelse gjennom kritikk og kommunikasjon, etikk og kultur. Kurset har som mål å få studentene til i å forholde seg til en sammensatt designpraksis gjennom øvelser i etikk og historie, estetikk og metode, kommunikasjon og samarbeid. Designfaget utøves i samarbeid ofte tett med andre fagfelt, som bygger på andre teorier, prioriteringer og prinsipper. Målet med kurset er å styrke designstudentenes evne til å reflektere over og kommunisere eget virke og eget fag.
KUNNSKAPER
- Studentene skal kunne finne kunnskap om sentrale underliggende temaer i designfaget, samt sentrale personer, tekster, designarbeider og designere.
- Studentene skal utvikle en kritisk tilnærming til mangfoldet av kilder i design og andre relevante kunnskapsfelt.
FERDIGHETER
- Studentene skal utvikle forståelse for egen posisjon i designfeltet, designs underliggende prinsipper og systemer, holdninger og mekanismer.
- Kurset vil styrke designerens evner til å møte andre fagfelt og ukjente aktører.
- Studentene skal lære å bruke strategier og metoder for å finne ut av hvordan man kan designe for nye situasjoner og ukjente aktører gjennom å finne og anvende relevant forskning og teori.
- Studentene skal være i stand til å finne referanse i litteratur samt relevant design og relevante designere for å forme en kritisk tilnærming til designtemaer og problemstillinger.
- Studentene skal kunne formulere gode spørsmål og kunne underbygge og begrunne dem på bakgrunn av problemstillinger i eget felt.
GENERELL KOMPETANSE
- Studentene skal kunne forholde seg til et sammensatt standpunkt i designfaget og kunne se sitt eget faglige ståsted og utøvelse i perspektiv.
- Studentene skal – gjennom oppgaver og diskusjoner – ha vist evner til å engasjere seg i, artikulere og diskutere ulike temaer innen design.
- Studentene skal ha opparbeidet seg et repertoar av metoder og strategier for å utvikle en aktiv innsikt i sentrale diskurser og teoretiske perspektiver knyttet til design i dag.
Arbeid med egen tekst, forberedende lesing, forelesninger med oppfølgende oppgaver oppgaver (individuelle og i plenum, praktiske og skriftlige), diskusjoner og korte presentasjoner.
Prosjektoppgave (i form av abstract og vitenskapelig essay) som reflekterer studentens læringsutbytte.
Kurset har en litteraturliste i Leganto, tilgjengelig på Moodle. Studentene kan også få utlevert essays, artikler og bokkapitler fortløpende i kurset, som også vil bli gjort tilgjengelig på Moodle.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Prosjektoppgave | Individuell | A-F | Kriterier for evalueringen: - Introduksjon av temaet som taes opp - Fakta (e.g. gode referanser) - Logikk (bruk av fakta til god argumentasjon) - Fremstilling (også bruk av bilder) |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Skriftlige oppgaver | Det forventes selvstendig arbeid med egen tekst, at foreløpige utgaver av teksten og skriftlige oppgaver leveres til oppgitte tidspunkter underveis i kurset, og at studenten deltar aktivt i veiledning. |
Oppmøte | Det forventes oppmøte til alle kursets timer. |
70 161 GK6 Introduksjon til Systemorientert design
Gjennomført alle emner i GK1, GK2, GK3, GK4 og GK5 ved å ha oppfylt krav til oppmøte og innleveringer.
Systemorientert design baserer designprosess og designutvikling på systemtenkning.
Systemtenkning er helhetstenkning og å forstå hvordan elementer i en helhet opptrer i forhold til hverandre. Studentene lærer å søke en dypere forståelse av problemstilling, å utfolde designoppgavens kompleksitet og å forstå årsak og virkning av designforslagene.
Kurset ”Introduksjon til Systemorientert design & teamarbeid” (14. januar – 2. Mars 2019) skal utvikle studentenes evne til mestre fremtidig designfaglig praksis med vekt på forholdet mellom designer, designteam, oppdragsgiver og samfunn. En viktig målsetning er å se sin egen design-praksis i en helhet som inkluderer større systemer og prosesser. Kurset omhandler Systemorientert design og teamarbeid.
Birger Sevaldson vil undervise i Systemorientert designmetodikk, og Andreas Wettre vil undervise i metoder for teamarbeid.
Studentene skal arbeide i tverrfaglige team med en felles designoppgave for en ekstern partner, det blir fokus på samarbeid og kontekst. Hver gruppe skal ha deltagere fra alle tre spesialiseringer. Samtidig som teamet skal samkjøres og utvikle et helhetlig prosjekt skal enkeltstudentene ha ansvar for sitt spesialfelt. Det søkes samarbeid med andre eksterne profesjoner. Samarbeidspartner våren 2019 er Semcon Devotek ved Baard Røsvik og tema for designoppgaven er autonomi.
Studentene forventes å lære systemorientert design spesielt. Studentene skal trene å samarbeide i team med forskjellig ekspertise hvor oppgaver og utfordringer løses sammen samtidig som individuelle ansvarsområder fordeles og samkjøres.
KUNNSKAPER
Gi studenten kunnskap om hvordan en designmessig praksis kan forstås og utføres.
Gi en mer bevisst forståelse av begrepet estetikk med vekt på/ut fra en organisasjons/bedrifts identitet.
Gi en større forståelse og generell kunnskap om forholdet mellom oppdragsgiver/samarbeidspartner, samfunn og designer.
Gi en grundig innføring i Systemorientert design og gigamapping. Det holdes overblikks-forelesninger i designmetodikk og grunnleggende forelesninger i teorier rundt teamwork og andre perspektiver slik som lean og agile.
FERDIGHETER
Utvikle studentens evne til å gjennomføre et selvstendig designprosjekt, samt på en profesjonell måte dokumentere prosjektets prosess og resultat ved bruk av hensiktsmessige verktøy.
Trene sensibilitet for systemer, relasjoner og konsekvenser.
Trene evnen til samarbeid i team.
Trene ferdigheter til å kommunisere prosessen og resultatet på en profesjonell måte.
GENERELL KOMPETANSE
Gi studentene en dypere forståelse for sammenhenger i et designprosjekt.
Gi grunnleggende kompetanse i å samarbeide med bedrift og i team og i kunnskapsgenerering og fasilitering av giga-mapping workshops.
Gjøre studentene i stand til å anvende kunnskaper og ferdigheter i kontekst.
Spesialisering og fordypning vil bli undervist gjennom prosjektarbeid sammen med eksterne samarbeidspartnere, forelesning, veiledning og i en reflekterende intern dialog. Studentene gis mulighet til å utvikle sine egne estetiske og designfaglige ferdigheter og forståelser gjennom de ulike sammenheng prosjektene er satt inn i, og ved at de får tilbakemelding fra miljøer som ofte kan ha forskjellige estetiske preferanser. Kommunikasjon og formidling av komplekse designløsninger er en viktig del av kurset og øves gjennom studentenes teamwork, presentasjoner på delgjennomganger for samarbeidspartnere og veiledere.
Systemorientert design læres gjennom forelesningsserie, workshops med konkrete oppgaver og i prosjektarbeid i dialog med bedrift og i gruppearbeid. Teamwork er sentralt.
Skjelten E. (2014) Complexity & Other Beasts: The Oslo School of Architecture and Design
Romm J. et. al. (2014) Practicing Systems Oriented Design: The Oslo School of Architecture and Design.
Sevaldson B. (2011) GIGA-MAPPING: VISUALISATION FOR COMPLEXITY AND SYSTEMS THINKING IN DESIGN: Nordic Design Research Conference. http://www.nordes.org/opj/index.php/n13/article/view/104/88
Sevaldson B. (2008) Rich Design Research Space: FORMakademisk vol: 1 sider: 28-44. https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/article/view/119/108
Lerdahl E. (2015) Slagkraftige møter: Fagbokforlaget. http://issuu.com/fagbokforlaget/docs/slag_bla?e=10085375%2F11289264
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | - | A-F | Det skal utvikles et helhetlig prosjekt for hver del av kurset. Prosjektarbeidene evalueres helhetlig etter fire kriterier: prosess, kommunikasjon, systemisk forståelse og resultat. Sluttresultatet skal bestå av 1 designforslag, 1 rapport, 1 digital presentasjon, 1 digital og printet GIGA map og utstilling av prosjektet under AHO Works Exhibition. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | Det er forventet tilstedeværelse på sal, forelesninger, og gruppearbeid. Det er forventet oppmøte på presentasjoner, bedrifts-workshoper og formelle veiledninger. |
70 162 GK6 Design metodikk // Feltstudier
Gjennomført alle emner i GK1, GK2, GK3, GK4 og GK5, ved å ha oppfylt krav til oppmøte og innleveringer.
Gjennomført GK6 Introduksjon til Systemorientert Design og GK6 Design Fordypning.
Kurset er en 2 uker intensiv modul som introduserer metoder for å planlegge, gjennomføre og rapportere innsikt fra felt studier, som en del av en designprosess. Forskjellige arbeidere og arbeidsplasser er observert og analysert av studentene i løpet av feltstudien. Kurset bygger på resultater fra forskningsprosjektene i Ocean Industries Concept Lab om design av maritim arbeidsplasser. Studentene vil lære hvordan man effektivt og forsvarlig kan tilegne seg og dokumentere kunnskap om bruk, brukere og brukssted ved å besøke arbeidsplasser i feltet. Det vil være fokus på hvordan man planlegger feltstudier, valg og bruk av metoder i praksis, analyse av data, dokumentasjon og deling av funn. Kurset vil i tillegg belyse feltstudienes rolle i en design prosess. Kurset legger vekt på å la studenten tilegne seg praktisk erfaring ved å gjennomføre en realistisk studie i løpet av kurset. Covid-situasjonen kan påvirke mulighetene for feltstudier."
KUNNSKAPER
- Studenten vil forstå et sett av feltstudiemetoder fra designpraksis, human factors/ ergonomi og etnografi fagområdene
- Studenten vil forstå koblingen mellom feltstudiemetoder og menneskelig sentrert design
- Studenten vil forstå koblingen mellom feltstudiemetoder og innovasjonsprosesser
FERDIGHETER
Studenten skal kunne
- planlegge, gjennomføre og rapportere innsikt fra feltstudier
- organisere data og kommunisere relevante data gjennom rapport, workshops og muntlig presentasjon
- bruke anledning til å være i felt i kontakt med brukere for å jobbe med design, prototyping og testing
- jobbe i team
- jobbe med brukerdeltakelse
GENERELL KOMPETANSE
Etter endt kurs skal studenten:
- Forstå betydningen av og etiske dimensjoner av feltstudier for design
- Planlegge effektive feltstudier
- Forstå de viktigste metodene for å gjennomføre feltstudier
- Organisere data fra feltstudier
- Analyse data i team
- Bruke feltdata i design oppgaver
- Skrive feltstudierapporter
- Dele innsikt fra feltstudier med andre
Prosjektet gjennomføres gjennom praktiske oppgave og teori. Den praktiske komponenten utføres sammen med bedrift.
Del 1. Introduksjon i feltstudier. Innføring i teori og praktiske erfaringer knyttet til feltstudier.
Del 2. Feltstudier i praksis. Planlegging og gjennomføring av en feltstudie knyttet til eget prosjekt.
Del 3. Feltstudier i design. Analysere, dokumentere og reflektere på feltdata for design.
Lurås, S., Nordby, K., 2014. Field studies informing ship’s bridge design. Presented at the International Conference on Human Factors in Ship Design and Operation, 26-27 February 2014, London, UK. https://doi.org/10.3940/rina.hf.2014.05
Introducing a 10-day course in field studies
What happens when 30 design students spend 3 days on a ship to do 9 simultaneous field studies
Why field studies matter in maritime design and how we do them
Field study case: design of ship engine rooms
Obligatorisk arbeidskrav | Påkrevde arbeidskrav | Oppmøte påkrevd | Kommentar |
---|---|---|---|
Ekskursjoner | Påkrevd | Det er obligatorisk å være med på feltstudiet. |
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Rapport | Individuell | Bestått / ikke bestått | Studentene skal skrive ned sine observasjoner og refleksjoner fra hver dag gjennom kurset. Dette leveres i en samlet rapport ved kursets slutt, sammen med ytterligere notater, foto og videomateriale. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | Dette er et intensivt kurs som krever tilstedeværelse på sal. Det forventes at studentene er tilstede fulle dager på salen 80% av kursets varighet. Dette ansees som nødvendig for å klare å bestå kurset. Det må påberegnes at undervisning og veiledning, helt eller delvis, legges digitalt i tråd med til enhver tid gjeldende Covid-19 restriksjoner. Digitalt oppmøte er forventet på lik linje med fysisk tilstedeværelse. |
70 163 GK6 Design fordypning
Gjennomført alle emner i GK1, GK2, GK3, GK4 og GK5, ved å ha oppfylt alle til oppmøte og innleveringer.
Gjennomført GK6 Introduksjon til Systemorientert Design og GK6 Fordypning.
Emnet "Design Fordypning" skal utvikle studentenes evne til å mestre fremtidig designfaglig praksis med vekt på forholdet mellom designer, oppdragsgiver samfunn. En viktig målsetning er å se sin egen design-praksis i en helhet som inkluderer større systemer og prosesser. Emnet er rettet mot faglig spesialisering og profesjonalisering.
Studentene samarbeider med en ekstern organisasjon/bedrift og kan fordype seg i Industri-, Interaksjons- og/eller Tjenestedesign. Det vil også være mulig å utforme prosjekter som går på tvers av retningene, alt etter hvilke bedrifter det samarbeides med. Prosjektene kjøres i tett kontakt med designere i bedrifter, og studentene møter den profesjonelle design-hverdagen gjennom disse.
Emnet inneholder en videreføring av undervisningen innen Industri-, Interaksjons- og/eller Tjenestedesign. Her er fokuset på profesjonalisering og samarbeid med bedrifter eller organisasjoner.
Studentene forventes å fordype seg i en eller flere av de tre hovedretningene Interaksjons-, Industri- og Tjeneste-design. Emnet har som formål både å modne enkeltstudentenes valgte spesialisering og design-praksis, og å trene evnen til å jobbe med partner-bedrifter eller -organisasjoner. I emnet er det forventet at studentene viderefører det de har lært i tidligere emne, og viser evne til å sette dette sammen på relevante måter.
Lærere:
Hilde Angelfoss - Industridesign
Kaja Misvær Kistorp - Interaksjons-/tjenestedesign
KUNNSKAPER
Gi studenten kunnskap om hvordan en designmessig praksis kan forstås og utføres.
Gi en mer bevisst forståelse av design-begreper med vekt på/ut fra organisasjonens/bedriftens identitet, oppgaver og formål.
Gi en større forståelse og generell kunnskap om forholdet mellom oppdragsgiver/samarbeidspartner, samfunn og designer.
FERDIGHETER
Utvikle studentens evne til å gjennomføre et selvstendig designprosjekt, samt på en profesjonell måte dokumentere prosjektets prosess og resultat ved bruk av hensiktsmessige verktøy.
Trene sensibilitet for relasjoner og konsekvenser.
Trene evnen til samarbeid opp mot bedrift.
Trene ferdigheter til å kommunisere prosessen og resultatet på en profesjonell måte.
GENERELL KOMPETANSE
Gi studentene en dypere forståelse for sammenhenger i et designprosjekt.
Gi grunnleggende kompetanse i å samarbeide med bedrift og profesjonelle designere.
Gjøre studentene i stand til å anvende kunnskaper og ferdigheter i kontekst.
Spesialisering og fordypning vil bli undervist gjennom prosjektarbeid sammen med eksterne samarbeidspartnere, forelesning, veiledning og i en reflekterende intern dialog. Studentene gis mulighet til å utvikle sine egne estetiske og designfaglige ferdigheter og forståelser gjennom de ulike sammenheng prosjektene er satt inn i, og ved at de får tilbakemelding fra miljøer som ofte kan ha forskjellige design-faglige preferanser og referanser. Kommunikasjon og formidling av komplekse designløsninger er en viktig del av emnet og øves gjennom studentenes presentasjoner på delgjennomganger for samarbeidspartnere og veiledere.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | Individuell | A-F | Det skal utvikles et helhetlig prosjekt i emnet. Studentene må bestå prosjektet for å bestå emnet. Studentene kan arbeide individuelt eller i mindre grupper. Det foretrukne formatet på gruppe/individuelt arbeid er avhenging av bedrifter, briefer og fagretninger. Prosjektarbeidene evalueres helhetlig gjennom vurdering av prosess, samarbeid, progresjon, dokumentasjon og resultat. Karakteren vil være basert på en samlet vurdering av studentens innsats i prosjektet. Alle studenter vil motta en begrunnelse for vurdering i slutten av semesteret. For studenter som ikke består prosjektet vil det i slutten av semesteret bli gjennomført en samlet vurdering av alt arbeidet til studenten for å bedømme om læringsutbytte i emnet er nådd tilstrekkelig. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | Det er forventet tilstedeværelse på sal, forelesninger, og gruppearbeid. Det er forventet oppmøte på presentasjoner, bedrifts-workshopper og formelle veiledninger. Det må påberegnes at noe undervisning og veiledning legges digitalt i tråd med gjeldende Covid-restriksjoner. Digitalt oppmøte er forventet på lik linje med fysisk tilstedeværelse. |
70 700 Pre-Diplom Design
Fullført 240 studiepoeng totalt.
Prediplomkurset tar sikte på å hjelpe studentene til å utvikle et solid utgangspunkt for diplomprosjektene, som gjør at de kan starte design-/forskningsprosessen med et solid kunnskapgrunnlag, en kritisk holdning og en tydelig plan.
Valg av tema er i utgangspunktet opp til den enkelte student, og retningen er hovedsakelig resultatet av samtaler mellom hver enkelt student og veileder, instituttleder og kurspersonale.
Kurset er organisert i to hovedfaser. Den første fasen fokuserer både på den enkelte students egne ferdigheter og valg av tema for prosjektet. Denne første fasen presenteres og vurderes i form av en presentasjon i løpet av semesteret (etter ca. en måned). Den andre fasen dreier seg om å designe det faktiske prosjektet, med et gjennomførbart prosjektforslag som viktigste og eneste innlevering.
KUNNSKAPER
- En velreflektert, konstruktiv og kritisk holdning til egne faglige interesser, styrker og svakheter.
FERDIGHETER
- Kunne selge inn konsepter til både fagfeller og potensielle veiledere og partnere.
- Kunne utvikle et gjennomførbart diplomprosjekt slik det kreves av Institutt for design ved AHO.
- Kunne planlegge et selvstendig eller gruppebasert prosjekt.
GENERELL KOMPETANSE
- Kunne formidle egen modenhet som designer på et nivå som gjør det sannsynlig at et diplomprosjekt ved AHO får et positivt utfall.
- Kunne konseptualisere design ideer inn i en gjennomførbar prosjektbeskrivelse
- Ha evne til å legge frem, diskutere og planlegge et selvstendig studium og design prosjekt.
Kurset vil bestå av forelesninger, egen utforskning og skriving med presentasjoner og veiledning.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Rapport | Individuell | Bestått / ikke bestått | Studenten er selv ansvarlig for å ta initiativ for avtale om veiledning med både hoved- og bi-veileder. Videre må studenten levere et oppgitt antall delinnleveringer og presentere disse i følge en oppsatt timeplan i kurset. Den endelige sluttinnleveringen består av den ferdigstilte prosjekt beskrivelsen levert skriftlig og en presentasjon av den i plenum. Begge deler er obligatoriske. Et bestått kurs krever godkjent skriftlig prosjektbeskrivelse og en muntlig presentasjon. |
80 112 GK1 Examen philosophicum
Opptakskravet til examen philosophicum (ex.phil.) er generell studiekompetanse. Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) har en egen opptaksprøve, hvor generell studiekompetanse er forutsatt.
Ex.phil er et obligatorisk innføringskurs i filosofi som skal forberede deg som student på en akademisk kultur og arbeidsform og på vitenskapelige tenke-, og skrivemåter. Kurset skal gi filosofiske perspektiver på grunnleggende spørsmål innenfor vitenskap, etikk og samfunn.Ex.phil. skal bidra til at du både forstår og får evne til å se hvilket akademisk fellesskap du nå er en del av. I tillegg vil du på faglig bakgrunn kunne øve deg på å tenke kritisk og selvstendig rundt faget du er en del av, og din egen rolle som student.
Ex.phil.-studiet er knyttet opp til hovedmålsettingen med undervisningen i førsteklasse, nemlig en oppøving av evnen til helhetlig og kompleks oppgaveløsning, og et omfattende sett av metoder og verktøy for idé- og prosjektutvikling. Dette skal legge grunnlaget for videre studier.
Ex.phil. gir en historisk og systematisk innføring i filosofi- og vitenskapshistorie, og i utvalgte vitenskapsteoretiske, etiske og estetiske temaer og problemstillinger. Du vil som student bli kjent med tenkere fra sentrale epoker i den vestlige kulturen frem til vår egen tid. Emnet tar opp ulike syn på natur, vitenskap, håndverk/kunst, moral, politikk, samfunn, kjønn og teknologi fra både en historisk og systematisk synsvinkel.
Det blir lagt vekt på å vise hvordan den filosofiske tenkingen består av en systematisk refleksjon over fundamentale spørsmål uten endelige svar. Filosofien kan betraktes som en vedvarende diskusjon der det ikke er svarene, men spørsmål og argumentasjon som er det avgjørende. Du skal som student bli i stand til å reflektere over de historiske og begrepsmessige forutsetningene for dominerende tenkemåter i den vestlige kulturen. Slik sett ivaretar ex.phil.-kurset ikke bare viktige sider ved studenters utdanning, men også din danning som framtidig profesjonsutøver
Læringsutbyttet består av kunnskap og forståelse, ferdigheter og kompetanse som forventes på ex-phil.-nivå i Norge.
Kunnskap/forståelse:
- Kjennskap til grunnleggende begreper og problemstillinger i filosofi og kunnskapsteori, samt forståelse av sentrale filosofiske posisjoner, forskjellene mellom dem og innvendinger mot dem.
- Kjennskap til hovedlinjene i vitenskapshistorien fra antikken og fram til moderniteten, og til de viktigste retningene i det 20. århundres vitskapsteori.
- Kjennskap til viktige begreper og problemstillinger innen etikk, politisk filosofi, kjønnsteori og estetikk, samt innsikt i noen grunnleggende begreper i språk- og argumentasjonsteori.
Ferdigheter:
- Du skal kunne gjengi og drøfte argumentasjonen i sentrale problemstillinger i filosofi- og vitenskapshistorie, vitenskapsteori, etikk og estetikk.
- Du skal kunne relatere de ulike tidsepokene/temaene til hverandre og reflektere over filosofiske og kulturelle forutsetninger for eget fag.
- Du skal kunne vise grunnleggende ferdigheter når det gjelder akademisk skriving, med vekt på struktur, klarhet, selvstendighet og kritisk kildebruk.
Kompetanse:
- Du skal ha tilstrekkelig faglig bakgrunn til å ta i bruk filosofiske begreper analytisk og kritisk innen eget fag.
- Du skal kunne forholde deg til faglige og teoretiske temaer på en kritisk, selvstendig og systematisk måte.
Undervisningen blir gitt i form av ukentlige forelesninger, 3-4 undervisningstimer i uken, og 3-4 seminarer i løpet av semesteret. Studentene deltar med forberedte innlegg på seminarene.
Studentene arbeider også i grupper, 2-3 timer i uken, med oppgaver gitt av faglærer. Oppgavene skal både forberede deg på seminarene, integreres i den individuelle oppgaven som du skal skrive i løpet av semesteret, og forberede til eksamen.
Bondevik, Hilde og Bostad, Inga (2003) Tenkepauser. Filosofi og vitenskapsteori. Akribe forlag. ISBN 82-7950-063-4. 335 s.
Føllesdal, D. & Walløe, L. (2000) Argumentasjonsteori, språk og vitenskapsfilosofi, ss.194-241. Oslo: Universitetsforlaget. Også gratis tilgjengelig herfra
Klassiske tekster/kompendium:
Aristoteles. Metafysikken. Om sjelen. Den Nikomakiske etikk (ex phil UiO) S 61-71, 77-84)
Augustin. Bekjennelser. Gyldendal. 1961. S, 34-38, 56-59
Beauvior, S.: "Innledning" i Det annet kjønn Oslo: Pax, 1970, ss. 13-29.
Descartes: Meditasjoner over filosofiens grunnlag. Aschehoug forlag. 1980. S.23-50
Gadamer. «The Universality of the Hermeneutical Problem» in Philosophical Hermenutics. (2008) University of Calefornia Press s. 3-17
Platon. Menon. Kap 1, 70a S 19-48 (ex phil uio) (oversatt av Håvard Løkke). Eventuelt Vidarforlaget. 2005.
Sartre. Eksistensialisme er humanisme. Cappelens upopulære. 1963, s. 3-40
Skjervheim, Hans: «Deltakar og tilskodar» i Skjervheim, Hans: Deltakar og tilskodar og andre essays (2001) Aschehoug. S. 71-88.
Supplerende litteratur
Studenter som ønsker å finne mer utdypende stoff kan lese følgende litteratur. Merk at dette ikke er alternative pensum.
- Lars Fr. H. Svendsen, Simo Tuomo Sakari Säätelä (2007). Det sanne, det gode, det skjønne En innføring i filosofi.
- Stig Hareide, Egil Hjelmervik og Terje Kvilhaug (red.): Lærebok i filosofihistorie (Oslo: Samlaget, 1996)
- Gunnar Skirbekk og Nils Gilje: Filosofihistorie 1 og 2 (Oslo: Universitetsforlaget, 1996)
- Hilde Bondevik og Linda Rustad (1999): Kjønnspersektiver i filosofihistorien. Pax forlag
- Ragnar Fjelland: Innføring i vitenskapsteori (Oslo: Universitetsforlaget, 1999)Søren Kjørup: Menneskevidenskaberne (Fredriksberg: Roskilde Universitetsforlag, 1997)
- Ingemund Gullvåg: Rasjonalitet, forståelse og forklaring. Innføring i argumentasjonsteori, logikk og vitenskapsfilosofi (Trondheim: Tapir, 1990)
- Arild B. Næss: Å studere, å skrive – Praktisk guide til Examen Philosophicum (Trondheim: Tapir, 2004). En læringsassistent har skrevet en håndbok i studieteknikk for ex.phil.-studenter, om bl.a. skriving av øvingsoppgaver.
Obligatorisk arbeidskrav | Påkrevde arbeidskrav | Oppmøte påkrevd | Kommentar |
---|---|---|---|
Annet - spesifiser i kommentarfeltet | Essay | Ikke påkrevd | Individuell oppgave/essay. Må skrives og godkjennes for å kunne fremstille seg til skoleeksamen. |
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | Individuell | A-F | Eksamen finner sted i desember. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Oppmøte | Oppmøte og deltakelse på forelesninger, seminarer og i gruppearbeid er forventet. Essayopppgaven vil utformes med utgangspunkt i temaer som er gjennomgått her. Tilstedeværelse er en forutsetning for å kunne løse essayoppgaven på en tilfredsstillende måte. |
80 113 GK1 Skriveøvelser
For førsteårsstudenter i studieprogram Master i arkitektur eller Master i landskapsarkitektur med bestått ExPhil eller lignende emne.
Skriveøvelser gir en innføring i å iaktta og beskrive omgivelser, rom, arkitektur og design, og en introduksjon til akademisk håndverk og ulike akademiske, kunstneriske og stilistiske genre. Gjennom studier av tekster, bilder, filmutsnitt, objekter og rom skal vi lese og tolke objekter, materialer og omgivelseskvaliteter. Bakgrunnsmaterialet kan være litterært, dokumentarisk eller teoretisk, og hentet fra filosofien eller historien, fra romaner, poesi, billedkunst eller museumssamlinger. Skriveøvelsene er ment å åpne opp en verden der arkitektur og design sees innenfor en litterær, historisk og kunstnerisk sammenheng.
Kunne beskrive rom, arkitektur og objekter fra filmer, kunstverk og litterære verk. Studentene læres opp i å beskrive arkitektur og design i en rekke genre, og skriveøvelsene er innrettet mot å høyne genreforståelse og -kompetanse.
Hver mandag får studenten utdelt en tekst, et bilde, en film, e.l. Oppgaveformatet vil variere fra uke til uke, men besvarelsen vil normalt bestå av en tosiders tekst. Besvarelsen skal vanligvis lastes opp på Moodle før midnatt søndag og presenteres i plenum i seminaret mandag morgen kl. 11.00. Hver oppgavetekst inneholder detaljert instruks om hva som skal leveres og hvordan. Kurset er ikke forelesningsbasert, men tar utgangspunkt i tekstpresentasjoner, diskusjoner og samtaler. Etter respons fra faglærer og medstudenter skal du revidere besvarelsen din. Mot slutten av semesteret skal alle besvarelsene samles i en innbundet bok som leveres til avtalt dato. Endelig eksamen vil finne sted i desember. Sensuren er muntlig og basert på det innleverte materialet.
Obligatorisk arbeidskrav | Påkrevde arbeidskrav | Oppmøte påkrevd | Kommentar |
---|---|---|---|
Oppmøte til undervisning | Påkrevd | For å bestå emnet kreves det 80% oppmøte til undervisningen. |
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Prosjektoppgave | Individuell | A-F | Alle besvarelsene samles i en innbundet bok som leveres til avtalt dato. Muntlig eksamen/presentasjon vil finne sted i desember. Presentasjon og sensur er basert på det innleverte materialet. |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Individuell oppgaveløsning | Seminaret er fra kl. 11-15 hver mandag, studentene leverer en tekst hver uke. |
MA-SK Valgbare studiokurs
Opptak til studieprogram på AHO og bestått grunnutdanning/180 studiepoeng.
Kunnskaper Ved gjennomført studium skal studenten; Ferdigheter Ved gjennomført studium skal studenten; Generell kompetanse Ved gjennomført studium skal studenten;
Valgbare fordypningskurs
Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskrav i studieprogrammet.
Kunnskaper
Ved gjennomført studium skal studenten;
Ferdigheter
Ved gjennomført studium skal studenten;
Generell kompetanse
Ved gjennomført studium skal studenten;
Oppmøte påkrevd |
---|
Ikke påkrevd |