Logg inn med Feide
Opptak til AHO og fullført tre års studier på bachelornivå (180 studiepoeng).
Kurset kan velges av alle masterstudenter, men siden arkivmaterialet i stor grad er på norsk vil man prioritere slik at en vesentlig andel av studentene behersker et nordisk språk.
Sverre Fehns nordiske paviljong (1962) er et moderne mesterverk i betong og ansett som den arkitektonisk djerveste paviljongen i Giardini, Venezias biennalepark. Etter 60 år står byggverket foran et omfattende restaureringsarbeid i regi av Statsbygg, noe som inviterer til en større undersøkelse av paviljongens arkitektur- og utstillingshistorie.
Hvorfor ble paviljongen et nordisk samarbeidsprosjekt? Hvorfor ble den liggende på akkurat denne tomten, og på hvilke måter speiler de nasjonale paviljongene i Venezia en skiftende verdensorden, juridisk og politisk? Hvilke prinsipper og arkitektoniske forbilder jobbet Sverre Fehn ut i fra? Hvilke endringer har skjedd underveis og hvilke byggetekniske utfordringer stiller denne elegante betongkonstruksjonen? Hvordan skal man restaurere et modernistisk monument?
Kurset er forskningsbasert, og danner opptakt til et mulig Re-store studiokurs høsten 2019. FTH har omfattende kompetanse innen både arkitekturutstillinger og bevaring av betongarkitektur. Våren 2019 skal vi arbeide med en omfattende kartlegging av paviljongens historie – kulturelt, politisk, teknologisk og arkitektonisk.
I mai 2020 åpner den 17. internasjonal arkitekturbiennalen i Venezia, med Norge som ansvarlig for innholdet i den nordiske paviljongen. FTHs fordypningskurs og studio om den nordiske paviljongen vil gi konkrete innspill til restaureringsarbeidene i Venezia, utstillingen i 2020, og forøvrig resultere i en internasjonal publikasjon om Fehn og et av hans mest betydelige verk.
Ved fullført kurs vil studentene ha opparbeidet seg kunnskap om å håndtere arkivmateriale, vitenskapelige arbeidsmetoder, utstillingshistorie, kuratorisk tenkning, bevaringsstrategier, og bygningsanalyse.
Kurset er seminarbasert med forelesninger, presentasjoner og diskusjoner, men vil i stor grad bestå av selvstendig arbeid med arkiv- og litteraturstudier, intervjuer, og analyser gjennom tekst, tegning og materialstudier. Studentene vil få tildelt spesielle ansvarsområder og blir bedt om å produsere en «mappe» med sine funn i slutten av semesteret.
Obligatorisk arbeidskrav | Påkrevde arbeidskrav | Oppmøte påkrevd | Kommentar |
---|---|---|---|
Oppmøte til undervisning | Påkrevd | Det forutsettes et oppmøte på minimum 80% av kursdagene. |
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | Studentene vurderes på bakgrunn av deltagelse underveis og kvaliteten på det innleverte materialet |