Logg inn med Feide
Opptak til AHO og fullført tre års studier på bachelornivå (180 studiepoeng).
Noe kunnskap om karlegging ved hjelp av Geografiske Informasjonssystemer (GIS).
Kurset dreier seg om konsekvensene av norsk fiskerinæring på land:
- Territorielle konsekvenser
- Stedlige konsekvenser
De romlige, territorielle konsekvensene diskuteres for de sentrale områdene for vinterskreifiske; Senja, Lofoten og Vesterålen.
Stedlige konsekvenser diskuteres for alle aktive fiskevær.
Tilgjengelig statistikk og visuelt materiale bearbeides ved hjelp av GIS-verktøy.
Vår metodikk tillemper seg OMA’s framgangsmåte i rurale studier
Våren 2019 er det siste i rekken av tre kurs. Våren 2018 studerte vi Senja, høsten 2018 studerte vi Lofoten, mens våren 2019 vil vi studere Vesterålen.
Kurset vil gjennomføre en ekskursjon til Vesterålen (Andøy, Øksnes, Bø, Sortland og Hadsel kommuner) under vinterfisket i 2019.
Supplerende opplysninger
Det er ulike innfallsvinkler til dette kurset:
- Våren 2017 ga Karl Otto Ellefsen sammen med Tarald Lundevall ut boka «Fiskevær – Myre på Yttersida» på PAX forlag. Boka diskuterer konsekvensene av norsk fiskerinæring på land – i dette tilfelle torskefiskeriene – hvordan næringa formgir og endrer steder og hvordan den endrer bosettingsmønsteret. Vi ønsker å utvide dette perspektivet til å diskutere konsekvenser for hele norskekysten.
- Nær all arkitektur- og urbanismeinteresse har i flere tiår nå vært rettet mot byen. Dette har ført til at endringer på landsbygda i liten grad har vært observert. AHO arbeider sammen med CAFA (Central Academy of Fine Arts, Beijing) med forskningsprosjektet Urbanisation of Rural China/Countryside Construction. Dette prosjektet er knyttet sammen med OMA/AMO`s pågående arbeid med å kartlegge rurale omstillingsprosesser globalt.
- UL arbeider med å raffinere bruke av GIS verktøy både til romlige diskusjoner av bosettingsmønster, næringsaktivitet og kulturelle forhold. Samtidig er intensjonen nå å ta opp igjen våre morfologiske studier fra 1980 og 1990 tallet og bruke GIS verktøy i disse studiene.
Materialet fa de tre kursene skal kurateres til en utstilling høsten 2019.
Ferdigheter i å bruke Geografiske Informasjonssystemer i kartlegging.
Ferdigheter i territoriell «mapping».
Kunnskap om og ferdigheter i morfologiske studier.
Ferdigheter i å sette sammen og presentere en kompleks romlig og stedlig studie.
Kunnskap om rurale områder som gir kompetanse for å forstå og arbeide i denne typen områder.
Digitalt gruppearbeid for å lære GIS med fokus på territorielle og stedlige studier i Vesterålen.
Forelesninger og seminarer om rurale og kystnære områder og aktuelle problemstillinger.
Individuelt case-studie av fiskerinæringens avtrykk på land.
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Vurderingsmappe | Individuell | Bestått / ikke bestått | I løpet av semesteret skal studentene gi regelmessige presentasjoner for lærer og medstudenter og få tilbakemelding på arbeidet. Ved slutten av semestret skal resultatet bli fremvist i et gitt format. Den avsluttende vurderingen er basert på både den visuelle og muntlige presentasjonen, i tillegg til arbeidsprosessen gjennom semestret. Les om eksamensreglementet her: https://aho.no/no/studenter/eksamen. |