Logg inn med Feide
Gateflow CD
Emnenavn på English:
Økologi for landskapsarkitektur - Planter og jord
Studiepoeng:
4
Rapporteringsprogram:
Emnekode:
Studienivå:
Syklus 1
Undervisningssemester:
2019 Vår
Eksamenssemester:
2019 Vår
Undervisningsspråk:
Norsk
År:
2017
Forkunnskapskrav
Gjennomført alle emner fra første semester, dvs. fått godkjent eventuelle arbeidskrav, ha oppfylt eventuelle krav til oppmøte og levert inn besvarelse til vurdering.
Om emnet
Emnet starter med en generell avgrensning av økologi som vitenskap og økologi som begrep, og hvorfor en slik avgrensning er viktig for hvordan økologi skal inspirere og informere lanskapsarkitekturen. I emnet skal forskjellen demonstreres og diskuteres.
Emnet gir videre en grunnleggende innføring i elementære økologiske begreper og konsepter med eksempler relatert til planter og jord i kalde klima.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
- Definisjon og avgrensning av begrepene økologi/økologisk
- Grunnleggende kjennskap til sentrale økologiske konsepter
Ferdigheter:
- Kunne integrere abstrakte økologiske begreper i forståelsen av hvordan planter og jord fungerer sammen i et system
- Kunne inspireres av abstrakte økologiske begreper i utviklingen av landskapsarkitekturen
Kompetanse:
- Anvendelse av økologiske konsepter relatert til planter og jord i både menneskeskapte og naturgitte omgivelser
Praktisk organisering og arbeidsmåter
Undervisningen foregår som en serie forelesninger, feltarbeid samt gruppe -presentasjoner.
Pensum
Emneansvarlig utarbeider pensumliste
Obligatorisk arbeidskrav | Påkrevde arbeidskrav | Oppmøte påkrevd | Kommentar |
---|---|---|---|
Ekskursjoner | Påkrevd | Deltakelse på ekskursjoner og feltarbeid |
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | Individuell | Bestått / ikke bestått | 3 timers skriftlig skoleeksamen |
Aktivitet | Kommentar |
---|---|
Forelesninger | Oppmøte på forelesninger er forventet. |
Godkjent dato:
Mandag, november 19, 2018 - 15:15
Godkjent av:
Silje Nygaard på fullmakt fra Marianne Skjulhaug
Rapporteringsstudieprogram