Logg inn med Feide
Bestått alle emner i 1. og 2. semester. Bestått studiodelen av 3. og 4. semester. Gjennomført (dvs. fått godkjent eventuelle arbeidskrav, ha oppfylt eventuelle krav til oppmøte og levert inn besvarelse til vurdering) i øvrige emner 3, 4 og hele 5. semester.
Emnet gir en grunnleggende innføring i sentrale økologiske konsepter relatert til dynamikk og endring i økologiske samfunn og system. I innføringen legges det vekt på å skille mellom iboende, naturlig dynamikk og endring versus den dynamikk og endring som skyldes eksterne drivere. Sammenhengen mellom økologiske samfunn og deres dynamikk og endring på romlige og temporære skalaer gjennomgås.
Kunnskap:
- Kjennskap til økologiske samfunn og system som dynamiske enheter i tid og rom
- Kjennskap til hvordan økologiske samfunn og system kan endres og innta ulike stadier
- Grunnleggende kjennskap til sentrale økologiske konsepter som forklarer dynamikk og endring i økologiske samfunn og system
Ferdigheter:
- Kunne integrere økologiske konsepter i beskrivelsen av hvordan økologiske samfunn og system er dynamiske og kan endres over tid
- Kunne gjengi eksempler på naturlig og menneskeskapt dynamikk og endring i nordlige økologiske samfunn og system
Kompetanse:
- Kunne anvende økologiske konsepter relatert til dynamikk og endring i økologiske samfunn i både menneskeskapte og naturgitte omgivelser
- Kunne relatere dynamikk og endring i økologiske samfunn og system til vår tids store utfordringer med klimaendringer og tap av arter
- Kunne sette enkeltinngrep og arealbruk i sammenheng med vår tids store utfordringer
- Kunne inspireres av økologiske konsepter og økologisk forståelse i utviklingen av landskapsarkitekturen
Undervisningen foregår som en serie forelesninger, gruppearbeid og presentasjoner individuelt eller i gruppe.
Lenke til leganto
Mandatory coursework | Courseworks required | Presence required | Comment |
---|---|---|---|
Annet - spesifiser i kommentarfeltet | Not required |
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | - | Pass / fail |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance |