Logg inn med Feide
Gjennomført alle emner i GK1, GK2, GK3, GK4 og GK5, ved å ha oppfylt krav til oppmøte og innleveringer.
Gjennomført GK6 Introduksjon til Systemorientert Design og GK6 Design Fordypning.
Kurset er en 1 uke modul som introduserer metoder for å planlegge, gjennomføre og rapportere innsikt fra felt studier, som en del av en designprosess. Kurset bygger på resultater fra forskningsprosjektene UBC og ONSITE og innfører "Model for Design-Driven Field Research". Studentene vil lære hvordan man effektivt og forsvarlig kan tilegne seg og dokumentere kunnskap om bruk, brukere og brukssted ved å besøke arbeidsplasser i feltet. Det vil være fokus på hvordan man planlegger feltstudier, valg og bruk av metoder i praksis, analyse av data, dokumentasjon og deling av funn. Kurset vil i tillegg belyse feltstudienes rolle i en design prosess. På grunn av Covid vil praksis på båt utgå dette året.
KUNNSKAPER
- Studenten vil forstå et sett av feltstudiemetoder fra designpraksis, human factors/ ergonomi og etnografi fagområdene
- Studenten vil forstå koblingen mellom feltstudiemetoder og menneskelig sentrert design
- Studenten vil forstå koblingen mellom feltstudiemetoder og innovasjonsprosesser
FERDIGHETER
Studenten skal kunne
- planlegge, gjennomføre og rapportere innsikt fra feltstudier (utgår V21)
- organisere data og kommunisere relevante data gjennom rapport, workshops og muntlig presentasjon
- jobbe i team
GENERELL KOMPETANSE
Etter endt kurs skal studenten:
- Forstå betydningen av og etiske dimensjoner av feltstudier for design
- Planlegge feltstudier
- Forstå de viktigste metodene for å gjennomføre feltstudier
- Organisere data fra feltstudier (utgår V21)
- Analyse data i team
- Bruke feltdata i design oppgaver (utgår V21)
Prosjektet gjennomføres gjennom en ukes intensivt arbeide med innføring i teori knyttet til feltstudie.
Lurås, S., Nordby, K., 2014. Field studies informing ship’s bridge design. Presented at the International Conference on Human Factors in Ship Design and Operation, 26-27 February 2014, London, UK. https://doi.org/10.3940/rina.hf.2014.05
Introducing a 10-day course in field studies
What happens when 30 design students spend 3 days on a ship to do 9 simultaneous field studies
Why field studies matter in maritime design and how we do them
Field study case: design of ship engine rooms
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Report | Individual | Pass / fail | A final delivery at the end of the week. |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance | This is an intensive course and it demands daily attendance in the studio. Students are expected to be present in the studio on a daily basis at least 80% of the course in order to be able to pass the course. |