Logg inn med Feide
Videreutdanningsmaster i urbanisme
Program of study
Videreutdanningsmaster i urbanisme
Erfaringsbasert master i urbanisme - Kull 2021
Course | 2021 Spring | 2021 Autumn | 2022 Spring | 2022 Autumn | 2023 Spring | 2023 Autumn |
---|---|---|---|---|---|---|
6 | ||||||
6 | ||||||
6 | ||||||
6 | ||||||
6 | ||||||
6 | ||||||
12 | ||||||
6 | ||||||
6 | ||||||
30 | ||||||
Sum | 18 | 12 | 18 | 12 | 0 | 30 |
Masterstudiet:
- styrker studentenes faglige kompetanse,
- øker studentenes formelle kompetanse.
- gjør studentene kjent med forskningsfronten i urbanisme,
- styrker studentenes kompetanse i forsknings- og utviklingsarbeid,
- og gjør studentene bedre rustet til å delta i faglige og offentlige debatter.
Faglig innhold
Studiets innhold reflekterer en bred og tverrfaglig holdning til planlegging og byutvikling og gir innsikt i urbanisme som kunnskapsfelt, forankret i fagtradisjonene ved AHO. Fokuset på bærekraftig utvikling er til stede gjennom hele studiet. Undervisningen er forskningsbasert og tilbyr aktuell og oppdatert kunnskap. Konkret gir dette seg utslag i ambisjoner om å:
- Aktivt møte samtidens urbane utfordringer og ligge i front i kunnskapsfeltet.
- Introdusere relevant teori, konkrete erfaringer og kritiske refleksjoner som gjør studentene rustet til å håndtere utfordringer og komplekse spørsmål i sin daglige praksis.
- Skape en sterk, faglig diskusjonsarena som trekker på studentenes kompetanse og bygger faglige nettverk.
Studiet vektlegger sammenhenger mellom fysiske omgivelser og samfunn, og omfatter emner som urbanismehistorie, urban design, tverrfaglig byteori, byforskning, bærekraftige byutviklingspraksiser, vern og urban transformasjon, byrom og offentlig rom, tverrfaglige planleggingsstrategier, bypolitikk, medvirkning og forvaltning. Gjennom hele studiet trekker vi inn aktuelle problemstillinger og sammenstiller prosjekter og praksiser med urbane diskurser og tilhørende teorier.
Videreutdanningsmaster i urbanisme samarbeider med Videreutdanningsmaster i arkitekturvern og har flere felles seminarer. De to utdanningsforløpene etablerer også et felles, faglig forum for de mange ulike faggruppene som arbeider innenfor urbanisme og bygningsvern.
Gjennom hele studieforløpet vil studentene få innføring og veiledning i akademisk tekstproduksjon og faglig-teoretiske drøftinger.
Videreutdanningsmaster i urbanisme gir kunnskap om tverrfaglige teorier, praksiser og prosjekter knyttet til fagfeltet urbanisme som angitt i avsnittene ovenfor og som utdypet i beskrivelsene av hver enkelt modul.
Videreutdanningsmasteren gir studentene kompetanse innen urbanismefaglig forsknings- og utviklingsarbeid samt evne til å forstå og utvikle egen praksis i et større teoretisk og praktisk felt. Studentene øker sin kompetanse innen analytiske tenkning, teoretiske refleksjon og faglig kritikk.
Studentene utvikler ferdigheter i tverrfaglig arbeid innen urbanisme. De oppnår ferdigheter knyttet til faglig utveksling og formidling, både skriftlig og muntlig. Studentene får kompetentanse i å skrive faglig-akademiske tekster og vil være skodd til å delta i faglig og offentlig debatt om by og byutvikling.
Studiet omfatter seminarer, studietur(er), litteraturstudier og hjemmeeksamener samt en masteroppgave.
Masterutdanningens undervisning er strukturert som månedlige samlinger med forelesninger, presentasjoner, ekskursjoner, gruppediskusjoner og fellesdiskusjoner. I tillegg kommer pensumlitteratur, selvstudium og hjemmeeksamen. Frist for innlevering av hjemmeeksamen er vanligvis 9 dager etter seminarmodulens siste undervisningsdag.
Én av modulene består av en ukes studietur til en europeiske by og én modul inneholder studietur til en eller flere norske byer.
Studiets litteratur omfatter et obligatorisk pensum samt anbefalt og selvvalgt faglitteratur. Presentasjon av pensumtekster samt oppgaveskriving og faglige diskusjoner er integrerte deler av studiet. Studentene får individuelle tilbakemeldinger på hver hjemmeeksamen. De blir oppfordret til å delta aktivt i faglige samtaler og diskusjoner, både i grupper og i plenum, og vi tar opp dagsaktuelle temaer fra fagdebatter og media. Egne arbeidserfaringer er viktige referanser i studentdiskusjonene. Gjennom diskusjoner og oppgaveskriving trenes studentene i å uttrykke seg muntlig og skriftlig. Det hele gir et godt miljø for faglig utveksling og utvikling.
Videreutdanningsmaster i urbanisme består av intensive seminarer med forelesninger og diskusjoner. Disse krever tilstedeværelse og frammøte er obligatorisk. Til hver modul hører pensumlitteratur og anbefalt litteratur. Det anbefales å lese pensumlitteraturen før seminarundervisningen starter. Seminarforelesningene gir ikke en gjennomgang av pensum, men er å anse som en del av pensum. Hver modul avsluttes med en hjemmeeksamen. Undervisningsopplegget er omfattende og krever en høy grad av selvstudium og betydelig egeninnsats.
MURB1
Modulen gir en introduksjon til urbanisme som fagfelt. Vi tar utgangspunkt i dagens utfordringer og bringer inn forskningsbasert kunnskap, byteori og internasjonale eksempler. Modulen gjennomgår et utvalg viktige posisjoner og teorier i fagfeltet og diskuterer disse kritisk. Det gir en tverrfaglig inngang til urbanisme og viser et spenn av vitenskapelige fagtradisjoner innenfor fagfeltet. Posisjoner og perspektiver konkretiseres og forankres i norske diskusjoner, og gir et fundament for kritisk refleksjon videre i studiet.
Studentene kjenner vesentlige posisjoner og teorier i urbanisme som fagfelt. De forstår viktige sammenhenger mellom byutvikling, bærekraft og nyere samfunnsutvikling, og blir i stand til å diskutere disse kritisk i et historisk og samtidig perspektiv.
Modulen består av to seminarer, pensumlitteratur, selvstudium og hjemmeeksamen.
Seminar I:
- Forelesninger, diskusjoner, og introduksjoner.
- På det første seminaret får studentene en introduksjon til AHO og studieprogrammet. Studentene får tilgang til datanett, lokaler og bibliotek samt innføring i bruk av AHOs læringsplattform.
- Utvalgte pensumtekster diskuteres i grupper.
Seminar II:
- Forelesninger, diskusjoner og introduksjonsforelesninger. Sesjon om å skrive og drøfte.
Et oppdatert pensum vil foreligge ved opptak til studiet.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Home Examination | - | Pass / fail |
MURB10
Modul 10 går over ett år der studentene skriver masteroppgave i et selvvalgt tema. Kunnskap, kompetanse og ferdigheter ervervet gjennom masterstudiet manifesterer seg i arbeidet med masteroppgaven. Masteroppgaven kan ta utgangspunkt i en teoretisk problemstilling som undersøkes gjennom empiriske eller teoretiske studier. Studenten kan velge å undersøke spørsmål fra egen praksis og erfaring, eller et annet emne innen urbanisme.
Studenten får individuell veiledning på masteroppgaven. I tillegg organiserer kursansvarlig oppfølgingsseminarer og fellessamlinger gjennom året 2023.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Report | - | Pass / fail |
MURB2
Urbanismehistorie: Modulen omhandler by- og byplanhistorie med hovedvekt på byutviklingen fra industrialismen og frem til i dag. Det legges vekt på en arkitektfaglig innfallsvinkel til byens rom og form og fellesrom. Vi ser på sammenhengen mellom de samfunnsmessige drivkreftene bak byutviklingen, på byformidealer samt urbanitet forstått som et samlebegrep for byens sosio-kulturelle forhold.
Samtidspraksiser: Modulen gir oversikt over aktuelle urbanismepraksiser i et europeisk og globalt kunnskapsfelt. Vi ser på teorier, strategier, styringsverktøy og prosjekter utarbeidet for å: 1) lede endrings- og byutviklingsprosesser over tid, 2) bidra til bærekraftige løsninger, og 3) ivareta et mangfold av behov og interesser.
Modul 2 vil være forberedende til ekskursjonen i Modul 3 og diskusjonene av samtidspraksiser fortsetter inn i neste modul.
Studentene har kunnskap om sentrale temaer, epoker og teorier innen moderne urbanismehistorie. De kan reflektere over sammenhenger mellom drivkreftene i byutviklingen, arkitektonisk og landskapsarkitektonisk formgivningspraksis, samt spørsmål om urbanitet. De kan anvende historisk kunnskap som referanse i eget arbeid, reflektere over den samfunnsmessige og historiske betydningen av byformingspraksiser, samt utøve fagkritikk.
Modulen består av pensumlitteratur, to seminarer, selvstudium og hjemmeeksamen. Det ene seminar omhandler moderne urbanismehistorie og omfatter forelesninger, diskusjoner og gjennomgang av pensum. Dette seminaret er felles med Videreutdanningsmaster i arkitekturvern. Det andre seminaret tar for seg samtidspraksiser innen urbanisme og omfatter forelesninger og diskusjon av pensumtekster, samt en introduksjon til kritisk og drøftende skriving før første hjemmeeksamen.
Et oppdatert pensum vil forelegge tre uker før modulen starter.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Home Examination | - | Pass / fail |
MURB3
Denne modulen omfatter en ukes studietur. Vi ser på byutviklingsprosesser, transformasjon og arkitektur i en europeisk by. Omvisninger, byvandringer, presentasjoner og seminarer skal forklare endrings- og byutviklingsprosessene, avdekke de bærekraftige sidene av utviklingen, vise formingen av byens omgivelser og hvordan det stedegne ivaretas i utviklingen.
Destinasjonene for studieturen presenteres ved oppstart av studiet.
Studentene har kunnskap om viktige problemstillinger, strategier, løsninger og diskusjoner knyttet bærekraftig byutvikling, transformasjon og byforming, basert på byen vi studerer. De får kompetanse innen europeiske urbanismepraksiser, og kan kritisk anvende denne kunnskapen i egen praksis og i faglig-teoretiske diskusjoner.
Modulen består av pensumlitteratur, forarbeid, studietur, selvstudium og hjemmeeksamen.
Seminar I og II:
- Studietur med feltarbeid.
- Turen krever forarbeid.
Et oppdatert pensum er klart tre uker før oppstart på modulen.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Home Examination | - | Pass / fail |
MURB4
I denne modulen studerer vi mangfoldet av urbaniserte landskap og byforståelsesmodellene som beskriver disse. Det handler om suburbane og periurbane landskap, storbyregioner, småbyer og bygdebyer. Vi tar utgangspunkt i de norske bylandskapene, men ser på disse urbaniserte landskapene som del av en global utvikling. Internasjonal forskning, moderne historie og nye strategier bringes inn. De ulike byformene beskrives som fysiske, sosiale, funksjonelle og meningsfulle. Vi ser på forskning og verktøy for å realisere en mer bærekraftig utvikling i disse bylandskapene.
Studentene kjenner viktig forskning som karakteriserer og analyser forskjellige typer urbaniserte landskap inkludert de livsformer og økologiske forhold som karakteriserer landskapene. Studentene kan drøfte variasjonen av urbane omgivelser og trekke inn internasjonal forskning. Studentene evner å anvende denne forståelse i diskusjon og utvikling av strategier og prosjekter rettet mot realiseringen av en god og bærekraftig utvikling for de forskjellige bylandskapene.
Modulen består av pensumlitteratur, to seminarer, selvstudium og hjemmeeksamen.
Seminar I:
- Forelesninger diskusjoner og gjennomgang av pensum.
Seminar II:
- Forelesninger og diskusjoner.
- Sesjon om å skrive og drøfte.
Et oppdatert pensum er klart tre uker før oppstart på modulen.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Home Examination | - | Pass / fail |
MURB5
Dagens byutvikling er en arena der ulike byforståelser møtes. Vi ser på hvordan det forskes på byen og dens rom fra ulike perspektiver, samt hvordan forskjellige analysepraksiser danner utgangspunkt for planlegging og byforming. Denne innledningen danner starten på et gruppearbeid som handler om å analysere et konkret sted ut fra forskjellige perspektiver – fysiske, historiske, sosiale, opplevelsesmessige, mm. Byanalyser angir ressurser og utfordringer som bidrar til valg av virkemidler.
Studentene har kunnskap om viktige byforståelsesrammer og analyseformer. De har oversikt over relevante former for byanalyse og har ferdigheter som gjør dem i stand til å velge, anvende og kritisk diskutere ulike urbane analysemetoder. Studentene kan kritisk diskutere analyseformer, virkemidler og sammenhengene mellom dem.
Modulen består av pensumlitteratur, to seminarer, selvstudium og hjemmeeksamen.
Seminar I:
- Forelesninger, pensumgjennomgang, diskusjoner og forberedelse av byanalyse.
Seminar II:
- Byanalyse og presentasjon i grupper.
Et oppdatert pensum vil forelegge tre uker før modulen starter.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Home Examination | - | Pass / fail |
MURB6
Modul 6A er et samarbeid med Videreutdanningsmaster i arkitekturvern. Modulen gir innsikt i ulike ståsteder, roller, verdisett, strategier og byformingsvalg der vern og utvikling møtes i norske kontekster, med fokus på bygningsmiljøer, minner, gjenbruk og aktivitet. Vi veksler mellom verneperspektiver og utviklingsperspektiver, og undersøker interessefellesskap og konflikter mellom vern og utvikling.
Modul 6B: Debatter om offentlige rom berører komplekse diskusjoner av rom for fellesskap og urbanitet. På modulen går vi gjennom definisjoner, teorier, byformingsstrategier og debatter knyttet til offentlig rom, og spørsmål om inkludering og sosial bærekraft. Temaet omfatter kunst i offentlig rom, byrom i bypolitikk og eiendomsutvikling, temporære byrom og selvinitierte fellesrom. Vi introduserer også til offentlig byplandebatt og teknikker knyttet til deltagelse i mediedebatt.
Studentene har innsikt i ulike ståsteder, roller, verdisett, strategier og byformingsvalg der vern og utvikling møtes. De har kompetanse i å diskutere temaene i faglig-akademiske fora, samt i egne fagmiljøer.
Studentene kjenner definisjoner, teorier g diskusjoner knyttet til offentlige byroms særpreg og funksjonsmåter, og kan diskutere sammenhenger og konflikter mellom teori og praksis. De har kompetanse i å diskutere temaene i faglig-akademiske fora.
Modulen består av pensumlitteratur, to seminarer, selvstudium og hjemmeeksamen.
Seminar I:
- Forelesninger, diskusjoner og gjennomgang av enkelte eksamensbesvarelser.
- Seminaret er felles med Videreutdanningsmaster i arkitekturvern.
Seminar II:
- Forelesninger, pensumgjennomganger og diskusjoner.
- Sesjon om å skrive og drøfte.
Et oppdatert pensum vil forelegge tre uker før de to delmoduler starter.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Home Examination | - | Pass / fail |
MURB7
Studentene arbeider i fellesskap med en oppgave og omhandler aktuelle problemstillinger i byutvikling. Det faglige temaet og det konkrete opplegget vil bli fastlagt i løpet av 2019 slik at oppgavens innhold kan være dagsaktuell og utformes i samarbeid med studentene.
Læringsbytte er ikke klart før temaet for modulen er nærmere fastlagt
Modulen består av tre seminarer og omfatter feltarbeid, gruppearbeid, litteraturstudier, presentasjoner, tekstlig og visuell framstilling, samt formidling.
I forkant av modulen:
- Studentene leser selv et selvvalgt pensum og forbereder feltarbeid
Seminar I:
- Feltarbeid, presentasjoner og diskusjoner.
- Sesjon om å skrive og drøfte.
Seminar II:
- Feltarbeid, presentasjoner og diskusjoner.
Seminar III:
- Ferdigstillelse, presentasjoner, gjennomgang og diskusjoner.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Project assignment | - | Pass / fail |
MURB8
Modulen diskuterer politikkutforming, lovverk, forvaltning og gjennomføring. Det inkluderer roller og rolleforståelse, prosessuelle redskaper inkludert medvirkning, gjennomføringsstrategier, maktstrukturer og uformell makt. Vi ser på offentlig og privat samspill, eiendomsutvikling og former for offentlig styring. Vi bringer inn forskningsbasert kunnskap, konkrete erfaringer og drar på ekskursjon til konkrete byutviklingsområder/byer i Norge. Modulen spenner fra store, overordnede diskusjoner til konkrete strategier og styringsverktøy.
Studentene har kunnskap om aktuelle temaer og diskusjoner knyttet til politikkutforming, lovverk, forvaltning og gjennomføringsstrategier, inkludert offentlig og privat samspill. Studentene har utvidet sin rolleforståelse og kjenner flere operasjonelle muligheter for styring. De kan ta et kritisk perspektiv for å diskutere politikk, roller, makt og konsekvenser, så vel som anvende kunnskapen i egen praksis samt i faglig-akademiske sammenhenger.
Modulen består av pensumlitteratur, to seminarer, selvstudium og hjemmeeksamen.
Seminar I:
- Forelesninger, diskusjoner og gjennomgang av pensum.
Seminar II:
- Ekskursjon, forelesninger og diskusjoner.
- Sesjon om å skrive og drøfte.
Et oppdatert pensum vil forelegge tre uker før modulen starter.
Klikk her for pensumliste i Leganto.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Home Examination | - | Pass / fail |
MURB9
I modulen ser vi på hva som kjennetegner gode masteroppgaver av ulike typer. Vi ser på oppbygningen av en masteroppgave og dens innhold i form av faglige redegjørelser, kildekritikk, argumentasjon og drøfting. Studentene arbeider videre med å avgrense tema og vinkling på masteroppgaven inkludert problemstilling, disposisjon, litteratur, valg av eventuelle eksempler og steder – med det formål å utvikle en prosjektbeskrivelse for masteroppgaven. Modulen kan i tillegg inkludere enkelte forelesninger om enkelttemaer som ennå ikke er godt nok belyst.
Studentene kan programmere, disponere og begynne arbeidet med en akademisk oppgave. De har utarbeidet prosjektbeskrivelsen for masteroppgaven.
Modulen består av pensumlitteratur, to seminarer, selvstudium og hjemmeeksamen.
I forkant av seminarene og mellom seminarene arbeider studentene med prosjektbeskrivelse og masteroppgave. De veiledes i dette og diskuterer med medstudentene.
Seminar I:
- Forelesninger, diskusjoner og gjennomgang av skisse til prosjektbeskrivelse.
- Gruppediskusjoner om masteroppgavenes innhold og arbeidsprosessen.
Seminar II:
- Forelesninger, diskusjoner og gjennomgang av prosjektbeskrivelse.
Et oppdatert pensum vil forelegge tre uker før modulen starter.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Report | - | Pass / fail |