Logg inn med Feide
Master i Design 5 år (Kull 2019)
Program of study
Master i Design 5 år (Kull 2019)
Master i design - 5 år (Kull 2019)
Course | 19 A | 20 S | 20 A | 21 S | 21 A | 22 S | 22 A | 23 S | 23 A | 24 S |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20 | ||||||||||
10 | ||||||||||
Om du har ex. phil fra før | ||||||||||
10 | ||||||||||
24 | ||||||||||
6 | ||||||||||
24 | ||||||||||
6 | ||||||||||
24 | ||||||||||
6 | ||||||||||
24 | ||||||||||
6 | ||||||||||
12 | ||||||||||
12 | ||||||||||
6 | ||||||||||
24 | 24 | 24 | ||||||||
6 | 6 | |||||||||
6 | ||||||||||
30 | ||||||||||
Sum | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Masterutdanningen i design er et gjennomgående studium som går over 5 år (10 semestre) og omfatter 300 studiepoeng.
Designstudiet ved AHO søker å være faglig i front og har en tilnærming til designfaget som går ut over fagets tradisjonelle rolle. Kjernen i utdanningen er flerfaglig forståelse og designdrevne prosesser. Studiet utdanner designere som er adaptive og har en velutviklet evne til innovasjon og kommunikasjon. Grunnutdanningen har sine røtter i tradisjoner i industridesign. Masterundervisningen legger til rette for spesialisering innenfor tjenestedesign, interaksjonsdesign eller industridesign.
Designere utdannet ved AHO evner å etablere et selvstendig faglig virkefelt, bidra med originale betraktningsmåter og løsninger og utøve faget på et høyt internasjonalt nivå.
- De kan utvikle designløsninger gjennom kunstnerisk og vitenskapelig undersøkelse, ideutvikling, samhandling og gjennomføring av prosjekter.
- kjenner fagets historiske egenart, plass i samfunnet og fagets kulturelle og teknologiske forutsetninger
- behersker fagets metoder, verktøy og uttrykksformer og evner å bruke disse i kreative prosesser på en målrettet, profesjonell og eksperimenterende måte
- har kunnskap og erfaring fra forsknings- og utviklingsarbeid
Designere utdannet på AHO skal på en reflektert måte kunne ta ulike profesjonelle roller og være dyktige i samarbeid med andre faggrupper.
- De kan kommunisere verdier og konsepter, fasilitere dialog og interdisiplinære prosesser gjennom å anvende et bredt spekter av designmetoder og verktøy.
- evner å reflektere over eget arbeid og bryte egen forståelsesramme
- tar ansvar for egen læring og faglig utvikling og kan anvende sin kunnskap på nye felt
- kan reflektere over og posisjonere eget faglig bidrag i forhold til etiske problemstillinger i praktisering av faget
- Utdanningen har Problembasert Læring (PB) gjennom prosjektering som en viktig arbeidsform.
- Forelesninger gir oversikt og problemstillinger for videre studiearbeid og tilbys når studentene introduseres for nytt lærestoff.
- I løpet av utdanningen skal studentene utarbeide skriftlige oppgaver i teoretiske studier. I tillegg benyttes diskusjoner, litteraturstudier og prosjektarbeid.
- All undervisning er forskningsbasert. Konkret innebærer dette at studentene tidlig i studiet skal kunne forholde seg til vitenskapelige artikler. Enkelte kurs er direkte knyttet opp til AHOs forskningsprosjekter. Forskningsprosess, -etikk og resultater synliggjøres overfor studentene som en del av undervisningen. Det legges spesiell vekt på systematikk, tolkning av litteratur, kildekritikk og bruk av referanser. AHOs vitenskapelige ansatte driver FoU-arbeid som synliggjøres i undervisning og veiledning av studentene.
Studiet er inndelt i to nivå. Grunnundervisningen er lagt opp som et obligatorisk løp over de første seks semestrene, 180 studiepoeng (sp). Denne delen av studiet foregår på norsk.
Masterundervisningen går over fire semestre, 120 sp. Denne delen av studiet foregår på engelsk og består av et studiokurs per semester (24 sp) og et fordypningskurs (6 sp). Studentene velger blant et bredt spekter av kurs. Det siste semesteret brukes til diplomoppgaven, en selvstendig og selvvalgt oppgave som en avslutning på studiet (30 sp).
For å følge studiet må studentene har grunnleggende ferdigheter i bruk av dataverktøy og tilgang til egen bærbar PC/MAC. Det blir gitt opplæring i bruk av programmer som benyttes i studiet, og studenter får tilgang til lisenser og oppgraderinger.
AHO benytter den digitale læringsplattformen Moodle. Her finnes informasjon om studiet, timeplaner, forelesningsnotater, innleveringer og annet.
Utveksling ved AHO skjer etter fullført grunnundervisning. AHO har en rekke utvekslingsavtaler studenten kan benytte seg av gjennom Erasmus+-programmet og bilaterale avtaler AHO har inngått. Det er også mulighet for utveksling utenom avtalenettet. Slik utveksling må forhåndsgodkjennes av Opptaks- og godkjenningsutvalget om det skal inngå som del av studiet.
Studiet passer for deg som er interessert i hvordan man utvikler fremtidens produkter og tjenester. Dette kan være alt fra husholdningsprodukter til ekstrem-industri, til hvordan vi formgir og bruker teknologi som mobil- apper eller hvordan vi utvikler tjenester som skaper gode brukeropplevelser.
Studiet lærer deg kreative prosesser og metoder for å løse problemer og utvikle nye muligheter. Det legges vekt på innsikt i bruks situasjonen og empati med brukeren, samt den samfunnsmessige og kulturelle konteksten. Estetikk og kommunikasjon er vesentlig igjennom hele studiet.
Studiet krever både kreativt fokus og faglig kunnskap, samt forståelse for kulturelle og samfunnsmessige forhold.
12 802 Diploma Design
Completed pre-diploma and 270 ECTS in total.
The diploma at the Institute of Design is the final project in the Master programme. The Institute takes a broad approach to the design profession that includes products, services, systems and interactive experiences. The education brings together aesthetics and technology, creativity and design methods, culture and research. The programme has roots in Industrial Design, but today also includes Interaction Design, Service Design and Systems Oriented Design. This is reflected in the width of our students’ diplomas, and the broad range of themes that they address.
The diploma concludes our five-year Master in design and is done in the final semester. The diploma is a self-initiated and self-organised project that takes place over 18 weeks. The students develop and define their own project-descriptions (the diploma programme) in a pre-diploma’ course, in the semester leading up to the diploma. During the diploma project the students have a main supervisor at the Institute, but can also seek additional input and guidance form across AHO and externally. Diplomas are typically done as individual projects, but can also be done in groups.
The diplomas at the Institute of Design are characterised by variety and breadth. The diploma projects are typically initiated and developed by the students, and they are free to explore different themes and formats. These can be creative explorations, product development and theoretical projects, or collaborations with commercial companies, public services or researchprojects. Diplomas can also be discursive design projects that seek to raise questions or challenge societal or cultural issues. Often our diplomas are ‘hybrids’ that bring together different methods and actors, or span across our different design specialisations.
The purpose of the diploma is multi-layered. The students have to bring together what they have learned throughout their education to define and develop their own project. A challenge here is how the project is followed through, how it is developed and how it is executed as a design project. In the scope of the Master, the diploma is a relatively large project that demands that the student is self-driven, organised, structured and creative. At the same time, the diploma is a possibility for the student to explore his or her own identity as a designer, to research topics she or he finds interesting, or to challenge the students acquired skills and methods. The diplomas should therefore be understood holistically as projects where the students get to choose their own themes, approaches and processes, but where the challenge is also about organising and developing the project itself. Defining and developing the scope and plan for the project is done both in the project-description (diploma programme), as well as throughout the process.
It is important to note that in doing a holistic evaluation of the diplomas, the focus should be on the project itself rather than how closely it follows the initial description or diplomaprogramme.
KNOWLEDGE
By completing a diploma the students base of knowledge will be about:
-design methods, materials, technologies and tools
-design history in related field
-research methods, design processes
-use of users and targets groups in projects
SKILLS
-be able to develop design solutions through artistic and scientific research, concept visualization, co-working and finalizing a project.
-master design-driven methods, tools and ways of expression, and be able to use this in a creative process, in a goal-oriented, professional and experimenting way.
-be able to reflect on the relationship between content and the project and the wider world.
-be able to communicate both process and end result in a good way.
GENERAL COMPETENCE
-be able to communicate values and concepts and inspire dialog and interdisciplinary processes through a wide range of design methods and tools.
-be able to perform a set of professional roles and cooperate well with other occupational groups.
-be able to reflect on own performance and deliveries and stretch beyond own limits.
-take responsibility for own learning and academic progression, be able to transfer knowledge into other fields.
- be considerate on own contribution and ethical questions at hand.
The students deliver their diplomas in the form of their collected outputs, a presentation and a report. The outputs can be a variety of formats; models, prototypes, installations, diagrams, visualisations, mappings etc. The diploma report should give an overview of the project, the process, the possible outcomes (impacts) and the student’s reflections. The report should not be evaluated on its own, but as giving an overview of the project. The students also deliver a 20-minute public presentation of their diploma on the day of the evaluation. The sensors shall evaluate the compete diploma project delivery consisting of the students collected outputs, their report and public presentation.
Evaluation process
The evaluation of the diplomas are done by an external team of sensors. This sensor-team represents the different design-directions that the students can specialise towards. All the sensors are responsible for the overall evaluation of all diplomas, but each sensor is given particular responsibility for a selection of diplomas. The sensor team is first given the diploma reports digitally. These report should give an overview of the diplomas. The reports should be read by the sensors in preparation for the evaluation at AHO. The physical outcomes of the projects is presented to the sensors at AHO. On the day of the diploma-presentations each student is given 20 minutes to present their diploma. The sensor-team then have a total of 15 minutes for questions, discussion and feedback. These 15 minutes should also include a brief summary of the sensors evaluation and overall feedback. This is a public event for the whole of the school and the intentions for this presentation-format is to facilitate dynamic discussions about the diplomas and interesting responses, as well as a learning situation for other students The sensor-team’s final evaluation is given as a written report for each project. This is delivered some time after the public presentation day.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Project assignment | Individual | Pass / fail | In evaluating a diploma, the aim is to consider how the diploma has been developed as a project; including both its thematics, its processes, its outcomes and its reflections. The diplomas should be evaluated on the terms, problematics and scope that the students themselves have defined in their project. The delivery consists of: Diploma report, models - if that is part of the project, exhibition, public presentation. |
70 110 GK1 Introduction to Design
There are no prerequisites beyond admission to the program
Introduction to Design is the first part of the foundation course in the design programme and is based on industrial design theory and methods. The course focuses on user-centred design, which is fundamental to all the design disciplines at the school. The course is based on exercises and practical work and provides an introduction to techniques central to the design discipline. The course includes an integrated drawing course that focuses on methodical and analytical free-hand drawing. It also provides an introduction to both two- and threedimensionalform and integrated training in 2D software. Through 1–3 design projects, the students will be given an introduction to design processes and training in important product development methods. Ideation, creative techniques and aesthetic exploration of two-dimensional and three-dimensional expressions are emphasised in the project. The course includes a separate workshop module that focuses on the exploration of materials and training in relevant model construction methods.
KNOWLEDGE
• Insight into the design discipline, focusing on user-centred design
• Knowledge of relevant design methods and tools
• Knowledge of creative techniques
• Knowledge of aesthetic devices in two-dimensional and three-dimensional expressions
• Basic knowledge of visual communication
Establish basic vocabulary and concepts for accurate description of form analysis
• Knowledge of basic drawing techniques, focusing on methodical and analytical free-hand drawing
SKILLS
• Skills in relation to a design-based approach
• Practice in important creative techniques used in ideation and concept development
• Developing drawing skills
• Workshop knowledge and experience of model making
• Basic skills in visual communication
• Basic skills in the use of 2D software for visual communication
• Improving aesthetic skills
GENERAL COMPETENCE
• Acquired a basic understanding of a design process, the use of relevant techniques and tools, and aesthetic awareness.
Lectures, projects, exercise courses and studio instruction with active use of workshops to give the students experience of important techniques. Primarily individual work, while sub-assignments can be carried out in groups. Skills in oral and visual communication are acquired through the presentation of own work. Insight and understanding of the user is fundamental to the design discipline, and the course will include contact with users. Where natural, we will also cooperate with external parties.
The course includes a two-week compulsory workshop course, with exercise assignments in the wood, plastic and metal workshops. A one-week study trip focusing on drawing will be organised early in the semester. The course includes course literature in design processes and methods, as well as aesthetics and practical design.
Per Farstad: Industridesign – 2nd ed Universitetsforlaget, ISBN 978-82-15-01310-7
Rowena Reed Kostellow: Elements of Design and the Structure of Visual Relationships, by Gail Greet Hannah. Exercises in Three-Dimensional Design. Princeton Architectural Press, New York. ISBN: 1-56898-329-8
Recommended supplementary reading:
Cheryl Akner-Koler: Three-dimensional visual analysis Konstfack, ISBN 91-87176-16-5
Available from Konstfack, University College of Arts, Crafts and Design, Stockholm www.konstfack.se
Cuffaro et al: The Industrial Design, Reference + Specification Book, Rockport Publishers 2013, ISBN 978 1 59253 847 8
Koos Eissen & Roselien Steur: Sketching Product Design Presentation BIS publishers ISBN 978 90 6369329 9 (published 2014!) www.sketching.nl
Paul Rodgers: Product Design. Portfolio Laurence King Publishing 2011 ISBN9781856697514
Excellent, relevant and concise introduction to design thinking.
Erik Lerdal: Slagkraft, håndbok i ideutvikling Gyldendal, ISBN 978-82-05-36286-4
GRIP; En veileder i miljøeffektiv produktutvikling for industridesignere og andre produktutviklere (GRIP), Compendium available as PDF on Moodle, and in the library
Rune Monö: Design for Product Understanding – The Aesthetics of Design from a Semiotic Approach Rune Monö an Liber AB, ISBN 91-47-01105-x
Erik Olofsson, Klara Sjølen: Design sketching http://www.designsojourn.com/good-books-on-design-sketching/
Eissen, K. & Steur, R (2011) ‘Sketching: The Basics’. BIS publishers. ISBN 9789063692537
Klara Sjölén and Allan Macdonald: Learning Curves http://www.designsketching.com/learningcurves.php 978-91-633-8952-8
Mike Baxter: Product Design – Practical methods for the systematic development of new products Stanley Thornes Publishers Ltd, ISBN 0-7487-4197-6
Carl Liu: Design book – Koos Eissen, Roselien Steur: Sketching 5th print – Drawing Techniques for Product Designers http://www.amazon.com/gp/product/9063691718?ie=UTF8&tag=designsojourn-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=9063691718
Dick Powell: Presentation Techniques http://www.amazon.com/gp/product/0316912433?ie=UTF8&tag=designsojourn-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=0316912433
Yoshiharu Shimizu: Creative Marker Techniques: In Combination With Mixed Media http://www.amazon.com/gp/product/476610580X?ie=UTF8&tag=designsojourn-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=476610580X
Mandatory coursework | Courseworks required | Presence required | Comment |
---|---|---|---|
Presence required | Required | There is mandatory attendance in the integrated 2 week Workshop course. |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance |
70 120 GK2 Introduction to design
Bestått Gjennomført GK1 Introduksjon til Design
Grunnkurs design - del 2, Design i kontekst er andre del av grunnkurset i design. Dette kurset bygger videre på høstens kurs GK1 Introduksjon til design. Hovedfokus i vårens kurs ligger på inkluderende designprosesser og øving i teknikker og metoder for produktutvikling. Forståelsen for produktutvikling forsterkes gjennom innføring til materialteknologi knyttet til materialvalg og produksjon. Kurset bygger videre på de verktøy og metoder som ble presentert og øvet i GK1. Samtidig gis studentene en større oversikt over faget i kontekst gjennom bransjeinnsikt og innføring til de ulike retningene; interaksjonsdesign, tjenestedesign og systemorientert design. Kurset viderefører introduksjonen til industridesign som designfag, samt orienterer studenten om de øvrige fordypningsretningene interaksjonsdesign, tjenestedesign og systemorientert design. Kurset bygger på de verktøy og metoder som ble presentert og øvet i del 1 av grunnkurset. Kurset inneholder en integrert tegnemodul som øver metodisk og analytisk frihåndstegning, der studenten øves i relevante tegneteknikker for produktutvikling, visualisering og kommunikasjon i design. Studentene bygger videre på visuell kommunikasjon gjennom utarbeiding av egen Portfolio. Grunnkurset fokuserer primært på de formgivnings-messige sidene av industridesignfaget, gjennom individuell formgivning og en estetisk utforsking, i to- og tredimensjonale uttrykk. Kurset inneholder også en modul i 3D formanalyse og komposisjon med digitale verktøy. Gjennom et lengre designprosjekt skal studenten få erfaring med å gjennomføre en designprosess i ulike faser frem mot et ferdig utviklet produkt som presenteres gjennom bruk av visuelle kommunikasjons-hjelpemidler i en endelig sluttpresentasjon.
Kunnskaper
- Kunnskap om inkluderende designprosesser og tilhørende metoder
- Kunnskap om formanalyse, komposisjon og estetikk
- Kunnskap om materialteknologi og grunnleggende materialegenskaper
Ferdigheter
- Grunnleggende ferdigheter for gjennomføring av en designprosess.
- Økte ferdigheter i kreative teknikker og konseptualisering
- Økte tegneferdigheter med fokus på visualisering og kommunikasjon i design.
- Kunnskap og ferdigheter innen blandede tegneteknikker med Adobe Photoshop
- Økt bevissthet og ferdigheter i formgivning med erfaring i bruk av estetiske virkemidler i todimensjonale og tredimensjonale uttrykk.
- Ferdigheter innen visuell og mulig kommunikasjon.
- Grunnleggende ferdigheter i 3D programvare med SolidWorks
- Økte ferdigheter innen modellbygging samt erfaring fra 3D printing
Generelt
- Forståelse av designfaget i kontekst og eget ståsted som designer.
- GK2 sammen med GK1 gir studenten generell kompetanse innen design med utgangspunkt i produktdesign. Dette legger grunnlaget for å kunne tilegne seg og anvende kunnskap på en relevant og selvstendig måte videre i studiet.
Kurset består av 4 hovedtema med tilhørende moduler som alle må beståes frittstående for å få godkjent semesteret.
Designbransjen og designeren (20% vektig)
- Profesjonsuke, med innføring til bransjen og fagområdene
- Just Make It, arbeid med personlig designprosjekt
- Personlig Designhåndbok, gjennom semestret
- Personlig Portfolio
Tegneundervisning (20% vekting)
- Løpende tegneundervisning gjennom semesteret
- Visualisering med Photoshop
3D Formanalyse og 3D Konstruksjon (30 % vekting)
- Materiallære og produksjonsteknologi
- Formanalyse i leire
- Solid Works kurs
- Produksjon med Additiv Manufacturing
Designprosjekt (30% vekting)
- Inkluderende designprosesser
- Velferdsteknologi
Undervisningsform:
Undervisningen bygges opp med forelesninger, prosjekter, øvingskurs og studioundervisning. Det legges opp til både individuelt og gruppevis arbeid. Det forventes at studentene selv anvender kunnskap fra forrige semester og det legges mindre vekt på workshops. Ferdigheter i muntlig og visuell kommunikasjon øves gjennom fremlegging av eget arbeid. Det legges vekt på prosjektenes relevans i en samfunnsmessig kontekst og kontakt med eksterne aktører er sentralt.
Krav til arbeidsinnsats:
Kurset har en høy grad av obligatorisk deltakelse på forelesninger, veiledning, gjennomganger og presentasjoner. Studenten må beregne å delta i undervisningen daglig i kjernetiden fra kl 09:00-16:00. Fravær ved obligatoriske aktiviteter beregnes som manglende progresjon i studiet og gir tekk i forhold til evalueringen av studentens arbeid.
Hvis en eller flere av modulene ikke godkjennes innen tidsfristen i semesteret, gis studenten anledning til å supplere arbeidet (i henhold til AHOs masterforskrift). Det kreves da i tillegg dokumentasjon av alt arbeidet i designprosessen frem til sluttresultat. Dette for evaluering av innsats og progresjon i modulen.
Tilhørende pensumlitteratur og artikler med fokus på formgivning og designprosesser generelt og inkluderende designprosesser og velferdsteknologi spesielt.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | Individual | Pass / fail | |
Project assignment | Group | Pass / fail | |
Project assignment | Individual | Pass / fail |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance |
70 123 G2 Design history
Gjennomført GK1, ved å ha oppfylt krav til oppmøte og innleveringer.
Kurset gir bred kunnskap om design- og kunsthistorie i relasjon til vår samtid. Grunnleggende spørsmål som hva design er og har vært, blir grundig drøftet. Emnet introduseres med en innføring i temaer innen kunst- og formgivningshistorien fra antikken frem til og med romantikken. Deretter flyttes fokus over til en gjennomgang av sentrale designhistoriske epoker, perspektiver, strømninger og episoder, fra fremveksten av moderne design på slutten av 1800-tallet til popdesign og postmodernisme på 1980- og 1990-tallet, fortsatt med et sideblikk til kunstens verden. Kurset tar ikke mål av seg til å være uttømmende, men det vil sette fokus på et sammensatt sett av estetiske, filosofiske, politiske motivasjoner som har formet design og kunst fra industrialismen og fremover. Kurset tilbyr et grunnlag for forståelse av designfeltet i dag.
KUNNSKAPER
Etter endt kurs skal studentene skal ha:
- Kunnskap om de ulike fagtradisjonene innenfor designhistorien. (Drakthistorie, møbelhistorie, skrifthistorie, industridesignhistorie og immateriell design)
- Bred innsikt i sentrale filmteoretiske diskurser, og kunnskap om den kinematografiske estetikkens påvirkning på kunst og design.
- Bred innsikt i sentrale diskurser og teoretiske perspektiver knyttet til samtidens design og kunst.
FERDIGHETER
Studentene skal lære å:
- Analysere og redegjøre for stiler og epoker skiftelig og muntlig.
- kunne sette samtidens designuttrykk inn i et historisk perspektiv
- Se seg selv, sin faglige utøvelse og sitt faglige ståsted i perspektiv
- ha bred innsikt i sentrale diskurser og teoretiske perspektiver knyttet til samtidens design og kunst.
- På en selvstendig måte å reise interessante problemstillinger på bakgrunn av en designteoretiske eller estetisk tema, og å formulere dekkende visuelle responser.
- kunne oppsøke, hente og utnytte kunst og designreferanser fra ulike kilder.
GENERELL KOMPETANSE
Et hovedmål for emnet er å utvikle studentens forståelse for omgivelsene; skjerpe deres blikk hvilken betydning omgivelser og tings utforming har. Som fremtidige produsenter av bilder, rom, gjenstander, visuelle uttrykk og sosiale situasjoner, er det viktig at studenten utvikler et bevisst forhold til hva de setter ut i virkeligheten, ikke minst med tanke på at vi lever i en visuelt overstimulert og oppjaget konsumkultur, noe som gir grunn til å problematisere den stadig økende fremstilling av materielle og visuelle produkter.
Kurset Designhistorie 1 er formidlet:
- Gjennom forelesninger (2 – 3 timer hver mandag morgen på KHIO)
- Studentene skal også studere på egenhånd.
- Egenstudier og tekstlesing er en viktig del av kurset. Kurset inkluderer en pensumsliste.
- Ved slutten av semesteret skal studentene levere inn et hefte, der de har formulert visuelle ”svar” på teoretiske problemstillinger knyttet til de ulike forelesningene.
Til begge emner hører et teoretisk pensum, der studentene leser og fremlegger alt fra historisk oversiktsverker, filosofi til estetiske og designteoretiske perspektiver, som skal berike deres forståelse og utvide deres horisont. Teoretiske tekster hentet fra nevnte pensum leses av studentene individuelt eller gjennom kollokviearbeide. Hver uke fremlegger en gruppe en utvalgt tekst som er relevant for den dagens forelesning. Begge emner avsluttes med innlevering av arbeidsbok, der oppgaven er å trekke ut vesentlige punkter fra et omfattende historisk eller teoretisk stoff og å selv klare å reise en problemstilling i forhold til dette materialet, som studentene skal svare på visuelt i arbeidsboken. Det kreves av studentene at de er tilstede i undervisningen, er aktivt deltakende eller lyttende, at de fremlegger en utdelt tekstpassasje for kursleder og resten av gruppen en til to ganger i løpet av hvert semester og leverer skriftlig arbeid/mappe innen angitt frist.
Kunsthistoriske grunnbøker/Bakgrunnslesning:
Danbolt/Kjerschow: Billedspor bind 1 & 2.
Gunnar Danbolt: Frå modernisme til det kontemporære
Hal Foster (red) Art Since 1900
E. H. Gombrich: Verdenskunsten/ The Story of Art
Fred S. Kleiner, Christin J. Mamiya: Gardner's Art through the Ages.
Norbert Lynton: The Story of Modern Art
Øistein Ustvedt: Ny norsk kunst etter 1990
Design- og arkitekturhistoriske grunnbøker:
Peter Anker (red) “Møbler og mennesker”
Didier Aubry & Tom Vavik: Produktdesign.
G. Bergan og T. Dysthe: Tingenes århundre 1900 – 2000.
Odd Brockmann: Om stygt og pent
William J.R. Curtis: Modern Architecture
Thomas Thiis-Evensen: Europas arkitekturhistorie fra idé til form.
F. Wildhagen: Norge i Form.
Estetisk teori og filosofi mm
Theodor Adorno: Aesthetic theory
Theodor Adorno: Culture industry
Hanna Arendt: On totalitarianism (Del 1: “Antisemitism”)
Roland Barthes: Mythologies (Forord + “The World of Wrestling” + “Myth today”)
Roland Barthes: The Fashion system (Introduksjon +1. Kapittel)
Roland Barthes: Camera Lucida/Det lyse kammer
Simone de Beauvoir: Det annet kjønn (Innledning + 1.del: Skjebnen & 2.del: Historien)
Walter Benjamin: “The Work of Art in the age of mechanical reproduction”
Pierre Bourdieus Distinksjonen. (Forord + innledning)
Nicolas Bourriaud: Relasjonell estetikk.
Guy Debord: Society of the Spectacle (Første del)
William Easterly: ”The White Mans Burden” (Første del)
Clement Greenberg ”Towards a newer Laocoon”
Paul Greenhalgh: The Persistence of Crafts – Applied Arts Today
Walter Gropious: “The Theory and organization of the Bauhaus.”
Dick Hebdige: The meaning of Style .
Le Corbusier: Towards a new architecture (Utdrag se lenke) https://www.ntnu.no/wiki/download/attachments/32539747/le+Corbusier.pdf
Louise Mazanti: En teori for nutidig konceptuelt kunsthåndverk.
Marshall Mc Luhan: Mennesket og media. (Innledning + “Medie er budskapet” & “Varme og kalde media”)
Marcel Mauss: Gaven: Utvekslingens form og årsak i arkaiske samfunn.
Laura Mulvey “The Visual pleasure and narrative Cinema”
Craig Owens ”The Allegorical impulse: Towards a Theory of Postmodernism”
Robert Pattison: The Triumph of Vulgarity: Rock music in the Mirror of Romanticism
Gregor Paulsson Vackrare Vardagsvara (Svenska sløydforeningen)
Kjetil Rollnes Vulgær og vidunderlig: En studie i utsøkt dårlig smak
John Ruskin: The Stones of Venice (1.kapittel: “The Quarry” + 4.kapittel: “St. Marks”)
Edward Said: Orientalism (Forord +Introduksjon + Etterord)
Slavoj Zizeks (Red) Everything you always wanted to know about Lacan, but were afraid to ask Hitchcock. Introduksjon + ”In His Bold Gaze My Ruin Is Writ Large”
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | Individual | Pass / fail | Det kreves av studentene at de er tilstede i undervisningen, er aktivt deltakende eller lyttende, at de fremlegger en utdelt tekstpassasje for kursleder og resten av gruppen en til to ganger i løpet av hvert semester og leverer skriftlig arbeid/mappe innen angitt frist. |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance |
70 130 GK3 Interactive Products
Passed courses mentioned in prerequisite knowledge or equivalent.
The course gives students an introduction to the field of interaction design. Interaction design is about designing how we use and experience technology. Interaction designers develop digital products and interfaces, such as mobile apps, games, online services and social media. The field is closely connected to digital developments in society, and is an increasingly important part of the work of designers. The course provides an introduction to digital materials and design methods used to create experiences and expressions through technology. Traditional design materials like wood and plastic are used in the design of interactive products, but also technical materials and tools such as electronics, user data and programming.
The course focuses on products at the intersection between the physical and the digital, and thereby builds on practical and aesthetic skills acquired in previous courses. In addition to providing an introduction to interaction design, the course also addresses the relationship between culture, design, communication and technology. We ask: How can design shape our digital lives? How can design be used to understand and interpret technology creatively, and thereby create good user experiences and aesthetic expressions?
KNOWLEDGE
- The course is intended to give students a basic understanding of the field of interaction design, including terminology, history and discussions.
- Students shall be familiar with and be able to consider the possibilities and challenges that interactive technology provides in a broader design context, for example in product and service development.
- The course shall give students an insight into the relationship between culture and technology, and discuss how they relate to design.
- The students will encounter topics relating to the use of technology in a cultural and social perspective, through discussions of innovation and the user experience, among other things.
SKILLS
- The students will be given an insight into materials and technology used in interaction design, focusing on exploration and interpretation through practical projects. The main focus is on giving the students an introduction to and practice in basic interaction design skills.
- The students are given an insight into and practice in tools and methods used to design interactions through aesthetic expressions and experiences over time. Through projects and exercises, students will be given an introduction to the practical skills needed to design interactive technologies, including electronics, programming and the interpretation and visualisation of data.
GENERAL COMPETENCE
Projects and workshops provide the students with practice in the skills needed for creative experimentation and testing through different forms of sketches and prototypes. The course will also give students training in communication through different media used to communicate interactive products, such as digital graphics, film and photography.
The course takes a practical approach to interaction design and is taught through a series of projects and workshops. Emphasis is placed on providing an overview of interactive possibilities and practical experimentation. The students will be introduced to electronics, computer visualisation, film, photography and web development, among other things. The focus will be on creative experimentation, prototyping and testing, rather than technical in-depth knowledge. The course consists of a large amount of group work, but also individual exercises. The practical parts of the course are complemented by a number of lectures and conversations with designers and specialists in the field.
Workload activity. Throughout the semester, the students will prepare, submit and present a series of projects and exercises. They shall also be documented online. Documentation and presentation requirements apply. The students must present and submit all projects in order to pass the course. The grade is set based on their development, process and results.
Reading list, workshop, excursions and other support: The course will teach the students how to use simple electronics. Necessary electronics kits must be ordered by the individual students. This will be organised at the start of the semester
The website for the course will contain a list of required reading that students follow through the semester.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | Individual | A-F | All submissions, presentations and assignments will form part of the assessment basis for the course, in the form of a portfolio assessment. All projects must be submitted online by the end of the course. For group work, all students are required to document their own contribution to the work, and this documentation will form part of the assessment basis. |
70 132 GK3 Design History 2
Completed 70 123 GK2 Design History 1 or the equivalent.
The course provides broad knowledge of design and art history in relation to the present. Fundamental questions about what design is and has been will be discussed thoroughly. The course starts with an introduction to topics in art and design history, from ancient times until Romanticism. The focus then shifts to a review of important eras, perspectives, movements and episodes in design history, from the Arts and Crafts movement and the emergence of modern design in the late 1800s, to pop design and postmodernism in the 1980s and 1990s, still with an eye on the world of art. The course concludes with a contemporary review of how design history has developed from the turn of the millennium until today, focusing on the media and information revolution. The course will deal in depth with topics such as fair trade and sustainable design. The course does not aim to be exhaustive, but will focus on a complex set of aesthetic, philosophical and political motivations that have shaped art and design from industrialism until today.
KNOWLEDGE
After completing the course, the students are expected to have:
- Knowledge of the different eras of design history.
- An overview of important designers and important iconic objects from the history of art and design.
- Broad insight into key discourses and theoretical perspectives relating to contemporary art and design.
SKILLS
The students shall learn how to:
- Analyse and give an account of styles and eras, orally and in writing.
- Place contemporary design in a historical perspective.
- See themselves, their professional practice and their stance as designers in perspective.
- Independently raise interesting issues based on design theory or aesthetic topics.
- Produce adequate visual responses to theoretical or historical challenges.
- Give an account of and discuss theoretical texts.
GENERAL COMPETENCE
- One of the main goals of the course is to develop students’ understanding of their surroundings, and to raise their awareness of the importance of surroundings and the design of objects. As future producers of images, spaces, objects, visual expressions and social situations, it is important that the students develop an awareness of what they bring to life, not least considering the fact that we live in a visually overstimulated and frenzied consumer culture, which gives grounds for problematising the ever increasing production of materials and visual products.
The course Design History 1 is taught in the form of:
- Digital lectures from 10-11 every Monday morning
- Students are expected to study on their own.
- Self-study and reading texts are an important part of the course. The course includes a reading list.
- Some exercises must be handed in during the course*
- At the end of the semester, the students shall submit a couple of assignments and an essay*.
Deliveries might be adjusted at the beginning of the semester
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | Individual | Pass / fail | A limited number of assignments during the course must be completed and delivered. The final delivery will consist of a couple of exercises and an essay, which is a written discussion on a text from the reading list. |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance | A 80% attendance at lectures is expected. |
70 141
Gjennomført alle emner i GK1, GK2 og GK3, ved å ha oppfylt krav til oppmøte og innleveringer.
Industridesigneren jobber innenfor flere kontekster; med bedrifter, deltar i konkurranser, som entreprenører og i forskningsteam. Industridesign i kontekst utforsker disse mulighetene gjennom raske moduler på tre uker. Alle har fysiske produkter som sluttleveranse, men prosess og hensikt er forskjellig. Samtidig søkes det å gi innsikt i de forskjellige produksjonsprosessene som er tilgjengelig i dag. Formgiving og oppøvelse av estetiske ferdigheter er sentralt i alle modulene.
KUNNSKAPER
Studentene skal kunne anvende kjente tilvirkningsmetoder som:
- Sprøytestøping
- Ekstrudering
- Formblåsing
- Additive manufacturing/3D printing
FERDIGHETER
Studentene skal kunne anvende metoder som:
- Gigamapping,
- AICE
- 3B analyse
- Merkevare bygging
- Skissing
- CAD øves med høy intensivitet gjennom hele kurset.
GENERELL KOMPETANSE
- Kjennskap til forskjellige kontekster en industridesigner kan jobbe i
- Ulike produksjonsprosessers innvirkning på design prosessen
Undervisningen bygges opp med forelesninger, korte prosjekter over en dag og lengre prosjekter over 3 uker. Det legges opp til både individuelt arbeid og gruppearbeid. Kurset inneholder også diverse workshops og datakurs.
Det er lagt opp til en ekskursjon hvor Norske industribedrifter på Vestlandet besøkes. Turen er frivillig, de som ikke deltar vil få alternative relevante arbeidsoppgaver.
Kurset består av 5 moduler med hvert sitt separate prosjekt. Hver modul har en avsluttende innlevering som sensureres med karakteren A-F. Sluttkarakteren for semesteret er et snitt av disse karakterene.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Project assignment | - | A-F |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance |
70 142 GK4 Design Theory
Gjennomført alle emner i GK1, GK2 og GK3 ved å ha oppfylt krav til oppmøte og innleveringer.
Kurset gir en grunnleggende introduksjon til designteori i dag. Design settes inn i større kontekster, hvor designs tverrfaglige problemstillinger blir diskutert og satt i sammenheng med studentenes erfaringer og behov som designere.
Kurset gir innsikt i teoretiske og metodiske tilnærminger relevante for designfaget gjennom foredrag og diskusjoner, samt praktiske og skriftlige oppgaver. Foredragene - også gjennom gjesteforedrag - vil ta studentene gjennom designarbeider, metoder og strategier for å anvende teori i sitt eget virke som designere. Oppgaver blir om mulig relatert til studioarbeidet, som løper samtidig.
Kurset vil gi et designteoretisk grunnlag med fokus på hovedtemaene: teori for design, artikulasjon, semiotikk, estetikk, etikk og ansvar, inkludering og bærekraft. Hvert tema vil gi informerte utgangspunkter til videre studie i et variert og ekspansivt designfagfelt. Debatter inviterer og utfordrer studentene til selvstendig refleksjon om designfaget utover studiopraksis.
KUNNSKAPER
• Studentene skal ha kunnskap om sentrale underliggende og kontekstuelle temaer i designfaget, om sentrale personer og tekster og om designarbeider og designere som omhandler disse.
• Kurset vil utfordre og bevisstgjøre studentene som fremtidens designere ved å problematisere deres rolle.
• Vi diskuterer designfaget i forhold til inkludering, etisk ansvar og samfunnsmessig innvirkning.
FERDIGHETER
• Studentene skal være i stand til å sette spesifikke designoppgaver i en større kontekst og se relevansen av designteoretiske temaer i eget virke.
• Utvikle en egen stemme og en kritisk tilnærming til dagens og fremtidige problemstillinger.
• Kunne kommunisere reflektert i debatt, visuelt og skriftlig.
GENERELL KOMPETANSE
• Etter endt kurs skal studenten forstå det teoretiske underlaget for grunnleggende designprosesser og metoder.
• Studenten skal få en forståelse og innsikt i oppbygging av ulike retningene i designfaget.
• Studentene skal ha en forståelse for at det finnes ulike tilnærminger til designfaget (historisk, kultur, etisk, metodisk, teknisk, økonomisk m.m.).
• Studentene skal kunne forholde seg til et sammensatt standpunkt i designfaget og kunne se sitt eget faglige ståsted og utøvelse i perspektiv.
Forberedende lesing, foredrag (fra interne og eksterne) med oppfølgene oppgaver (individuelle og i plenum, praktiske og skriftlige), diskusjoner, korte presentasjoner, samt strukturert debatt.
Kurset har tilgjengelig litteratur i Lento, eventuelt også på Moodle.
Mandatory coursework | Courseworks required | Presence required | Comment |
---|---|---|---|
Exercise | Required |
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Project assignment | Individual | A-F |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance |
70 152 GK5 Identity and Servicedesign
Completed courses under prerequisit knowledge or equivalent.
The course is an introduction to service design and brand identity, focusing on experience design. In the course of the semester, the students will develop a brand in a relevant topic defined at the start of the semester. The students shall develop a design solution in response to the assignment. The goal is to develop their own brand concept, and to communicate values and identity in a new brand through experience, service and touchpoints as a product and/or interaction and visual identity. Emphasis is placed on the process and methods, and the process shall be documented in a written report at the end of the semester.
KNOWLEDGE
After completing the course, the student is expected to have knowledge of:
- brand theory: strategy, vision, values, competitors etc.
- how to develop a brand concept
- how to develop a service concept that translates the brand values into a relevant service experience
- how to develop and design a visual identity
- how to develop and design a customer journey
- how to develop and design other relevant touchpoints
- how to develop and design a product and/or interaction (prototype)
- basic knowledge of the AT ONE service design method (Actor, Touchpoints, Offerings, Needs, Experiences)
SKILLS
The students shall:
- be able to describe their own brand concept
- have knowledge of what a brand strategy includes
- be able to use user-oriented methods to develop their own brand and service
- be able to define possible target groups and competitors for their own brand and service
- have knowledge of positioning in relation to target groups
- know methods for developing a service and visualising it through a service journey and in relation to the desired experience
- have knowledge of how the service journey can be used to map an existing customer experience and as a method of designing and planning a new customer experience
- know methods for developing a visual identity in line with an overriding strategy
GENERAL COMPETENCE
The students shall learn how to develop brands and services, and what role they play in society today. The students shall then develop critical thinking on a given topic, and master the basic principles involved in the development of a brand concept
The teaching is studio-based and centred on a main project to be carried out in the course of the semester. The students work individually. The course consists of lectures, including theory lectures, workshops, excursions, company visits, and individual and group supervision. The course comprises three reviews in addition to a final presentation that includes a report. The students must pass all reviews and the final delivery to be awarded a grade
The course has a compulsory compendium, in addition to the list of recommended literature.
Mandatory coursework | Courseworks required | Presence required | Comment |
---|---|---|---|
Exercise | 2 | Required | 2 mandatory deliveries + presentation at two mid-term reviews, must be submitted and presented in order to pass the course |
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | Individual | A-F | Final report, presentation at the final reviews and exhibition material will althogether be part of the assessment. |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance | The students are expected to be present in the studio daily from 09.00-16.00 |
70 153 Design Forskning
Gjennomført kurs under forkunnskapskrav eller tilsvarende.
Kurset bygger videre på arbeidet fra Designteori 1 og tar for seg hvordan designkunnskap anvendes i forskning. Gjennom studentenes arbeid med egen tekst gir kurset et grunnlag for forståelse av hva designforskning kan være og hvordan den er relevant for praksis. Kurset gir grunnlag for å anvende teoretiske og metodiske tilnærminger relevante for designfaget i dag. Tverrfaglige problemstillinger blir tatt opp for å engasjere og selvstendiggjøre studentene i mangfoldet av teoriutøvelse. Kurset støtter og utvikler en kritisk tilnærming til studentens praksis i studio og deres posisjon som designere utover fagutøvelsen. Studentene skal utvikle en kritisk og nyansert designforståelse gjennom kritikk og kommunikasjon, etikk og kultur. Kurset har som mål å få studentene til i å forholde seg til en sammensatt designpraksis gjennom øvelser i etikk og historie, estetikk og metode, kommunikasjon og samarbeid. Designfaget utøves i samarbeid ofte tett med andre fagfelt, som bygger på andre teorier, prioriteringer og prinsipper. Målet med kurset er å styrke designstudentenes evne til å reflektere over og kommunisere eget virke og eget fag.
KUNNSKAPER
- Studentene skal kunne finne kunnskap om sentrale underliggende temaer i designfaget, samt sentrale personer, tekster, designarbeider og designere.
- Studentene skal utvikle en kritisk tilnærming til mangfoldet av kilder i design og andre relevante kunnskapsfelt.
FERDIGHETER
- Studentene skal utvikle forståelse for egen posisjon i designfeltet, designs underliggende prinsipper og systemer, holdninger og mekanismer.
- Kurset vil styrke designerens evner til å møte andre fagfelt og ukjente aktører.
- Studentene skal lære å bruke strategier og metoder for å finne ut av hvordan man kan designe for nye situasjoner og ukjente aktører gjennom å finne og anvende relevant forskning og teori.
- Studentene skal være i stand til å finne referanse i litteratur samt relevant design og relevante designere for å forme en kritisk tilnærming til designtemaer og problemstillinger.
- Studentene skal kunne formulere gode spørsmål og kunne underbygge og begrunne dem på bakgrunn av problemstillinger i eget felt.
GENERELL KOMPETANSE
- Studentene skal kunne forholde seg til et sammensatt standpunkt i designfaget og kunne se sitt eget faglige ståsted og utøvelse i perspektiv.
- Studentene skal – gjennom oppgaver og diskusjoner – ha vist evner til å engasjere seg i, artikulere og diskutere ulike temaer innen design.
- Studentene skal ha opparbeidet seg et repertoar av metoder og strategier for å utvikle en aktiv innsikt i sentrale diskurser og teoretiske perspektiver knyttet til design i dag.
Arbeid med egen tekst, forberedende lesing, forelesninger med oppfølgende oppgaver oppgaver (individuelle og i plenum, praktiske og skriftlige), diskusjoner og korte presentasjoner.
Prosjektoppgave (i form av abstract og vitenskapelig essay) som reflekterer studentens læringsutbytte.
Kurset har en litteraturliste i Leganto, tilgjengelig på Moodle. Studentene kan også få utlevert essays, artikler og bokkapitler fortløpende i kurset, som også vil bli gjort tilgjengelig på Moodle.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Project assignment | Individual | A-F |
Workload activity | Comment |
---|---|
Written assignments | |
Attendance |
70 161
Gjennomført alle emner i GK1, GK2, GK3, GK4 og GK5 ved å ha oppfylt krav til oppmøte og innleveringer.
Systemorientert design baserer designprosess og designutvikling på systemtenkning.
Systemtenkning er helhetstenkning og å forstå hvordan elementer i en helhet opptrer i forhold til hverandre. Studentene lærer å søke en dypere forståelse av problemstilling, å utfolde designoppgavens kompleksitet og å forstå årsak og virkning av designforslagene.
Kurset ”Introduksjon til Systemorientert design & teamarbeid” (14. januar – 2. Mars 2019) skal utvikle studentenes evne til mestre fremtidig designfaglig praksis med vekt på forholdet mellom designer, designteam, oppdragsgiver og samfunn. En viktig målsetning er å se sin egen design-praksis i en helhet som inkluderer større systemer og prosesser. Kurset omhandler Systemorientert design og teamarbeid.
Birger Sevaldson vil undervise i Systemorientert designmetodikk, og Andreas Wettre vil undervise i metoder for teamarbeid.
Studentene skal arbeide i tverrfaglige team med en felles designoppgave for en ekstern partner, det blir fokus på samarbeid og kontekst. Hver gruppe skal ha deltagere fra alle tre spesialiseringer. Samtidig som teamet skal samkjøres og utvikle et helhetlig prosjekt skal enkeltstudentene ha ansvar for sitt spesialfelt. Det søkes samarbeid med andre eksterne profesjoner. Samarbeidspartner våren 2019 er Semcon Devotek ved Baard Røsvik og tema for designoppgaven er autonomi.
Studentene forventes å lære systemorientert design spesielt. Studentene skal trene å samarbeide i team med forskjellig ekspertise hvor oppgaver og utfordringer løses sammen samtidig som individuelle ansvarsområder fordeles og samkjøres.
KUNNSKAPER
Gi studenten kunnskap om hvordan en designmessig praksis kan forstås og utføres.
Gi en mer bevisst forståelse av begrepet estetikk med vekt på/ut fra en organisasjons/bedrifts identitet.
Gi en større forståelse og generell kunnskap om forholdet mellom oppdragsgiver/samarbeidspartner, samfunn og designer.
Gi en grundig innføring i Systemorientert design og gigamapping. Det holdes overblikks-forelesninger i designmetodikk og grunnleggende forelesninger i teorier rundt teamwork og andre perspektiver slik som lean og agile.
FERDIGHETER
Utvikle studentens evne til å gjennomføre et selvstendig designprosjekt, samt på en profesjonell måte dokumentere prosjektets prosess og resultat ved bruk av hensiktsmessige verktøy.
Trene sensibilitet for systemer, relasjoner og konsekvenser.
Trene evnen til samarbeid i team.
Trene ferdigheter til å kommunisere prosessen og resultatet på en profesjonell måte.
GENERELL KOMPETANSE
Gi studentene en dypere forståelse for sammenhenger i et designprosjekt.
Gi grunnleggende kompetanse i å samarbeide med bedrift og i team og i kunnskapsgenerering og fasilitering av giga-mapping workshops.
Gjøre studentene i stand til å anvende kunnskaper og ferdigheter i kontekst.
Spesialisering og fordypning vil bli undervist gjennom prosjektarbeid sammen med eksterne samarbeidspartnere, forelesning, veiledning og i en reflekterende intern dialog. Studentene gis mulighet til å utvikle sine egne estetiske og designfaglige ferdigheter og forståelser gjennom de ulike sammenheng prosjektene er satt inn i, og ved at de får tilbakemelding fra miljøer som ofte kan ha forskjellige estetiske preferanser. Kommunikasjon og formidling av komplekse designløsninger er en viktig del av kurset og øves gjennom studentenes teamwork, presentasjoner på delgjennomganger for samarbeidspartnere og veiledere.
Systemorientert design læres gjennom forelesningsserie, workshops med konkrete oppgaver og i prosjektarbeid i dialog med bedrift og i gruppearbeid. Teamwork er sentralt.
Skjelten E. (2014) Complexity & Other Beasts: The Oslo School of Architecture and Design
Romm J. et. al. (2014) Practicing Systems Oriented Design: The Oslo School of Architecture and Design.
Sevaldson B. (2011) GIGA-MAPPING: VISUALISATION FOR COMPLEXITY AND SYSTEMS THINKING IN DESIGN: Nordic Design Research Conference. http://www.nordes.org/opj/index.php/n13/article/view/104/88
Sevaldson B. (2008) Rich Design Research Space: FORMakademisk vol: 1 sider: 28-44. https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/article/view/119/108
Lerdahl E. (2015) Slagkraftige møter: Fagbokforlaget. http://issuu.com/fagbokforlaget/docs/slag_bla?e=10085375%2F11289264
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | - | A-F |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance |
70 162 Design-driven field research
Gjennomført alle emner i GK1, GK2, GK3, GK4 og GK5, ved å ha oppfylt krav til oppmøte og innleveringer.
Gjennomført GK6 Introduksjon til Systemorientert Design og GK6 Design Fordypning.
Kurset er en 2 uker intensiv modul som introduserer metoder for å planlegge, gjennomføre og rapportere innsikt fra felt studier, som en del av en designprosess. Forskjellige arbeidere og arbeidsplasser er observert og analysert av studentene i løpet av feltstudien. Kurset bygger på resultater fra forskningsprosjektene i Ocean Industries Concept Lab om design av maritim arbeidsplasser. Studentene vil lære hvordan man effektivt og forsvarlig kan tilegne seg og dokumentere kunnskap om bruk, brukere og brukssted ved å besøke arbeidsplasser i feltet. Det vil være fokus på hvordan man planlegger feltstudier, valg og bruk av metoder i praksis, analyse av data, dokumentasjon og deling av funn. Kurset vil i tillegg belyse feltstudienes rolle i en design prosess. Kurset legger vekt på å la studenten tilegne seg praktisk erfaring ved å gjennomføre en realistisk studie i løpet av kurset. Covid-situasjonen kan påvirke mulighetene for feltstudier."
KUNNSKAPER
- Studenten vil forstå et sett av feltstudiemetoder fra designpraksis, human factors/ ergonomi og etnografi fagområdene
- Studenten vil forstå koblingen mellom feltstudiemetoder og menneskelig sentrert design
- Studenten vil forstå koblingen mellom feltstudiemetoder og innovasjonsprosesser
FERDIGHETER
Studenten skal kunne
- planlegge, gjennomføre og rapportere innsikt fra feltstudier
- organisere data og kommunisere relevante data gjennom rapport, workshops og muntlig presentasjon
- bruke anledning til å være i felt i kontakt med brukere for å jobbe med design, prototyping og testing
- jobbe i team
- jobbe med brukerdeltakelse
GENERELL KOMPETANSE
Etter endt kurs skal studenten:
- Forstå betydningen av og etiske dimensjoner av feltstudier for design
- Planlegge effektive feltstudier
- Forstå de viktigste metodene for å gjennomføre feltstudier
- Organisere data fra feltstudier
- Analyse data i team
- Bruke feltdata i design oppgaver
- Skrive feltstudierapporter
- Dele innsikt fra feltstudier med andre
Prosjektet gjennomføres gjennom praktiske oppgave og teori. Den praktiske komponenten utføres sammen med bedrift.
Del 1. Introduksjon i feltstudier. Innføring i teori og praktiske erfaringer knyttet til feltstudier.
Del 2. Feltstudier i praksis. Planlegging og gjennomføring av en feltstudie knyttet til eget prosjekt.
Del 3. Feltstudier i design. Analysere, dokumentere og reflektere på feltdata for design.
Lurås, S., Nordby, K., 2014. Field studies informing ship’s bridge design. Presented at the International Conference on Human Factors in Ship Design and Operation, 26-27 February 2014, London, UK. https://doi.org/10.3940/rina.hf.2014.05
Introducing a 10-day course in field studies
What happens when 30 design students spend 3 days on a ship to do 9 simultaneous field studies
Why field studies matter in maritime design and how we do them
Field study case: design of ship engine rooms
Mandatory coursework | Courseworks required | Presence required | Comment |
---|---|---|---|
Excursions | Required |
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Report | Individual | Pass / fail |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance | This is an intensive course and it demands daily attendance in the studio. Students are expected to be present in the studio on a daily basis at least 80% of the course in order to be able to pass the course. |
70 163 GK6 Design fordypning
Gjennomført alle emner i GK1, GK2, GK3, GK4 og GK5, ved å ha oppfylt alle til oppmøte og innleveringer.
Gjennomført GK6 Introduksjon til Systemorientert Design og GK6 Fordypning.
Emnet "Design Fordypning" skal utvikle studentenes evne til å mestre fremtidig designfaglig praksis med vekt på forholdet mellom designer, oppdragsgiver samfunn. En viktig målsetning er å se sin egen design-praksis i en helhet som inkluderer større systemer og prosesser. Emnet er rettet mot faglig spesialisering og profesjonalisering.
Studentene samarbeider med en ekstern organisasjon/bedrift og kan fordype seg i Industri-, Interaksjons- og/eller Tjenestedesign. Det vil også være mulig å utforme prosjekter som går på tvers av retningene, alt etter hvilke bedrifter det samarbeides med. Prosjektene kjøres i tett kontakt med designere i bedrifter, og studentene møter den profesjonelle design-hverdagen gjennom disse.
Emnet inneholder en videreføring av undervisningen innen Industri-, Interaksjons- og/eller Tjenestedesign. Her er fokuset på profesjonalisering og samarbeid med bedrifter eller organisasjoner.
Studentene forventes å fordype seg i en eller flere av de tre hovedretningene Interaksjons-, Industri- og Tjeneste-design. Emnet har som formål både å modne enkeltstudentenes valgte spesialisering og design-praksis, og å trene evnen til å jobbe med partner-bedrifter eller -organisasjoner. I emnet er det forventet at studentene viderefører det de har lært i tidligere emne, og viser evne til å sette dette sammen på relevante måter.
Lærere:
Hilde Angelfoss - Industridesign
Kaja Misvær Kistorp - Interaksjons-/tjenestedesign
KUNNSKAPER
Gi studenten kunnskap om hvordan en designmessig praksis kan forstås og utføres.
Gi en mer bevisst forståelse av design-begreper med vekt på/ut fra organisasjonens/bedriftens identitet, oppgaver og formål.
Gi en større forståelse og generell kunnskap om forholdet mellom oppdragsgiver/samarbeidspartner, samfunn og designer.
FERDIGHETER
Utvikle studentens evne til å gjennomføre et selvstendig designprosjekt, samt på en profesjonell måte dokumentere prosjektets prosess og resultat ved bruk av hensiktsmessige verktøy.
Trene sensibilitet for relasjoner og konsekvenser.
Trene evnen til samarbeid opp mot bedrift.
Trene ferdigheter til å kommunisere prosessen og resultatet på en profesjonell måte.
GENERELL KOMPETANSE
Gi studentene en dypere forståelse for sammenhenger i et designprosjekt.
Gi grunnleggende kompetanse i å samarbeide med bedrift og profesjonelle designere.
Gjøre studentene i stand til å anvende kunnskaper og ferdigheter i kontekst.
Spesialisering og fordypning vil bli undervist gjennom prosjektarbeid sammen med eksterne samarbeidspartnere, forelesning, veiledning og i en reflekterende intern dialog. Studentene gis mulighet til å utvikle sine egne estetiske og designfaglige ferdigheter og forståelser gjennom de ulike sammenheng prosjektene er satt inn i, og ved at de får tilbakemelding fra miljøer som ofte kan ha forskjellige design-faglige preferanser og referanser. Kommunikasjon og formidling av komplekse designløsninger er en viktig del av emnet og øves gjennom studentenes presentasjoner på delgjennomganger for samarbeidspartnere og veiledere.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | Individual | A-F |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance |
70 700 Pre-diploma Design
Completed 240 ECTS in total.
The PreDip course aims to help students to develop a solid launch pad for their diploma projects, one that will allow them to start their design/research process from a knowledgeable and critical position and with a clear plan.
The choice of theme is primarily in the hands of each student, and the direction in which this subject is to take is mainly the result of consultations between each student and their supervisor, the institute leader, and the course staff.
The course is organized in two main phases. The first phase focus both on the individual student’s own skills and interests and the choice of the actual theme of the project. This first phase will be presented and assessed at a midterm-presentation (after app. 1 month). The second phase deals with designing the actual project with a feasible project proposal as its main and final delivery.
KNOWLEDGE
- A reflective, constructive and critical stance to his or her own disciplinary interests, strengths and weaknesses.
SKILLS
- An ability to pitch concepts for as well peers as for potential tutors and partners.
- An ability to develop a feasible diploma project as required at the Institute of Design at AHO.
- An ability to plan an independent or colloborative project.
GENERAL COMPETANCE
- An ability to convey his or her maturity as a designer at a level that make a positive outcome for a diploma project at AHO very likely.
- An ability to conceptualize design ideas into an actionable project proposal
- An ability to propose, discuss and plan an independent study and design project.
The course will mix lectures, own research and writing with presentations and tutoring.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Report | Individual | Pass / fail | The student is responsible for taking required initiatives to make agreement with both main and secondary tutor. Furthermore, the student should submit the required deliverables and present the given assignments in plenary presentations according to the timetable of the course. The final submission consists of a final written project description and a final plenary presentation, which both are compulsory. Passed course requires approved written project description and oral presentation. |
80 112
There is no admission requirements for the philosophy course. The Oslo School of Architecture and Design (AHO) has a separate entrance exam, where general admission is presupposed.
Ex.phil er et obligatorisk innføringskurs i filosofi som skal forberede deg som student på en akademisk kultur og arbeidsform og på vitenskapelige tenke-, og skrivemåter. Kurset skal gi filosofiske perspektiver på grunnleggende spørsmål innenfor vitenskap, etikk og samfunn.Ex.phil. skal bidra til at du både forstår og får evne til å se hvilket akademisk fellesskap du nå er en del av. I tillegg vil du på faglig bakgrunn kunne øve deg på å tenke kritisk og selvstendig rundt faget du er en del av, og din egen rolle som student.
Ex.phil.-studiet er knyttet opp til hovedmålsettingen med undervisningen i førsteklasse, nemlig en oppøving av evnen til helhetlig og kompleks oppgaveløsning, og et omfattende sett av metoder og verktøy for idé- og prosjektutvikling. Dette skal legge grunnlaget for videre studier.
Ex.phil. gir en historisk og systematisk innføring i filosofi- og vitenskapshistorie, og i utvalgte vitenskapsteoretiske, etiske og estetiske temaer og problemstillinger. Du vil som student bli kjent med tenkere fra sentrale epoker i den vestlige kulturen frem til vår egen tid. Emnet tar opp ulike syn på natur, vitenskap, håndverk/kunst, moral, politikk, samfunn, kjønn og teknologi fra både en historisk og systematisk synsvinkel.
Det blir lagt vekt på å vise hvordan den filosofiske tenkingen består av en systematisk refleksjon over fundamentale spørsmål uten endelige svar. Filosofien kan betraktes som en vedvarende diskusjon der det ikke er svarene, men spørsmål og argumentasjon som er det avgjørende. Du skal som student bli i stand til å reflektere over de historiske og begrepsmessige forutsetningene for dominerende tenkemåter i den vestlige kulturen. Slik sett ivaretar ex.phil.-kurset ikke bare viktige sider ved studenters utdanning, men også din danning som framtidig profesjonsutøver
The outcome of the course consist of knowledge and understanding, skills and competence expected of of students at the ex.phil.-level in Norway. Knowledge / understanding: • Knowledge of key concepts and topics in philosophy, including an understanding of key philosophical positions, the differences between them and the objections against them. • Knowledge of the history of philosophy from antiquity through to modernity, i.e. the main trends in the history of science and key thinkers in the history of philosophy up until today. • Knowledge of the main directions in the 20th century theory of science. • Knowledge of key concepts and principles of ethics (moral philosophy), as well as understanding of different ethical positions, the differences between them and the objections against them. • Knowledge of key concepts, issues and positions in aesthetics, as it is understood in the philosophical tradition as "sensuous cognition", as "philosophy of beauty and taste" and as a reflection on the concepts, institutions and practices of art. Skills: • Students learn to render and execute simple discussions of key issues in philosophy and history of science, epistemology, ethics and aesthetics. • In this way, students develops their ability to read academic texts, so that they are able to perform simple analyzes of argumentation in academic texts. • Students acquire basic skills in academic writing, including how to formulate simple arguments and how an academic text is made up of arguments that take part in a larger reasoning. Expertise: • Through the ex.phil. course, students learn to identify and discuss philosophically relevant issues within their own subject (architecture and design) and other subjects. • Students will also be given a general and basic competence in dealing with academic and theoretical issues in an independent and systematic way.
On the overarching plane, the educational program in a systematic way ties toghether "lesson" (lectures), "instruction / action" (exercises) and "reflection" (public discussions). The purpose of this is to build basic skills in academic reading, writing and thinking and to give a more comprehensive understanding of this practice as an integral part of the profession as an architect or a designer. The course is given in the form of weekly lectures, 3-4 hours of instruction a week, and 3-4 seminars/work shops during the semester. For the work shops, the students will asked to prepare small papers. Thus, the students will work in groups, 2-3 hours a week, in which they work on preparatory assignments given by lecturer, preparing the students for the seminars. The preparatory assignments will be integral to the individual paper that each student have to write during the semester.
Bondevik, Hilde og Bostad, Inga (2003) Tenkepauser. Filosofi og vitenskapsteori. Akribe forlag. ISBN 82-7950-063-4. 335 s.
Føllesdal, D. & Walløe, L. (2000) Argumentasjonsteori, språk og vitenskapsfilosofi, ss.194-241. Oslo: Universitetsforlaget. Også gratis tilgjengelig herfra
Klassiske tekster/kompendium:
Aristoteles. Metafysikken. Om sjelen. Den Nikomakiske etikk (ex phil UiO) S 61-71, 77-84)
Augustin. Bekjennelser. Gyldendal. 1961. S, 34-38, 56-59
Beauvior, S.: "Innledning" i Det annet kjønn Oslo: Pax, 1970, ss. 13-29.
Descartes: Meditasjoner over filosofiens grunnlag. Aschehoug forlag. 1980. S.23-50
Gadamer. «The Universality of the Hermeneutical Problem» in Philosophical Hermenutics. (2008) University of Calefornia Press s. 3-17
Platon. Menon. Kap 1, 70a S 19-48 (ex phil uio) (oversatt av Håvard Løkke). Eventuelt Vidarforlaget. 2005.
Sartre. Eksistensialisme er humanisme. Cappelens upopulære. 1963, s. 3-40
Skjervheim, Hans: «Deltakar og tilskodar» i Skjervheim, Hans: Deltakar og tilskodar og andre essays (2001) Aschehoug. S. 71-88.
Supplerende litteratur
Studenter som ønsker å finne mer utdypende stoff kan lese følgende litteratur. Merk at dette ikke er alternative pensum.
- Lars Fr. H. Svendsen, Simo Tuomo Sakari Säätelä (2007). Det sanne, det gode, det skjønne En innføring i filosofi.
- Stig Hareide, Egil Hjelmervik og Terje Kvilhaug (red.): Lærebok i filosofihistorie (Oslo: Samlaget, 1996)
- Gunnar Skirbekk og Nils Gilje: Filosofihistorie 1 og 2 (Oslo: Universitetsforlaget, 1996)
- Hilde Bondevik og Linda Rustad (1999): Kjønnspersektiver i filosofihistorien. Pax forlag
- Ragnar Fjelland: Innføring i vitenskapsteori (Oslo: Universitetsforlaget, 1999)Søren Kjørup: Menneskevidenskaberne (Fredriksberg: Roskilde Universitetsforlag, 1997)
- Ingemund Gullvåg: Rasjonalitet, forståelse og forklaring. Innføring i argumentasjonsteori, logikk og vitenskapsfilosofi (Trondheim: Tapir, 1990)
- Arild B. Næss: Å studere, å skrive – Praktisk guide til Examen Philosophicum (Trondheim: Tapir, 2004). En læringsassistent har skrevet en håndbok i studieteknikk for ex.phil.-studenter, om bl.a. skriving av øvingsoppgaver.
Mandatory coursework | Courseworks required | Presence required | Comment |
---|---|---|---|
Annet - spesifiser i kommentarfeltet | Essay | Not required | Individual assignment / essay. Must be written in order to be eligible for school examination. |
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Written Exam | Individual | A-F |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance | Attendance and participation in lectures is expected. |
80 113 GK1 Writing Excersises
For førsteårsstudenter i studieprogram Master i arkitektur eller Master i landskapsarkitektur med bestått ExPhil eller lignende emne.
Drawing on material spanning from extracts from novels, poems, journalism and criticism to art works, films, buildings or exhibitions, the small writing exercises is about pinning down details and fragments in which a wider world of architecture and design might be mirrored. We look at the way in which architecture and design is evoked and depicted within different literary, historical and artistic contexts. The students will learn to zoom in on particular details, and give precise descriptions of spaces, buildings and objects as presented in different media and genres. The writing exercises aims at cultivating genre sensitivity and help the student to identify the way in which architectural form and design appears outside architectural discourse.
The students will learn to zoom in on particular details, and give precise descriptions of spaces, buildings and objects as presented in different media and genres. The writing exercises aims at cultivating genre sensitivity and help the student to identify the way in which architectural form and design appears outside architectural discourse.
Every Monday the students will be presented for a text, an image, a film, etc. The assignments might vary a bit from week to week, but normally the student will be asked to hand in a maximum two pages text, to be reviewed by the teacher and presented for the group. The seminar is not based on lectures; rather it revolves around presentations and discussions in the seminar. After having been revised and rewritten, the student will make a selection of all the text handed in during the semster texts, and produce a little book. The final reviews will assess both the quality of the written texts and the book design.
Mandatory coursework | Courseworks required | Presence required | Comment |
---|---|---|---|
Presence required | Required |
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Project assignment | Individual | A-F | The student will make a selection of all the text handed in during the semster texts, and produce a little book. The final reviews will assess both the quality of the written texts and the book design. |
Workload activity | Comment |
---|---|
Individual problem solving | The course runs from 11-15 every Monday and the students hand in one text each week. |
MA-SK Elective studio courses
Admission to AHO and successful completion of three years bachelor level studies (180 ECTS).
Kunnskaper Ved gjennomført studium skal studenten; Ferdigheter Ved gjennomført studium skal studenten; Generell kompetanse Ved gjennomført studium skal studenten;
Valgbare fordypningskurs
Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskrav i studieprogrammet.
Kunnskaper
Ved gjennomført studium skal studenten;
Ferdigheter
Ved gjennomført studium skal studenten;
Generell kompetanse
Ved gjennomført studium skal studenten;
Presence required |
---|
Not required |