You are here

70 120

Error message

  • Warning: Illegal string offset '#weight' i field_group_multiple_field_group_pre_render() (linje 249 av /var/www/websites/aho-2.10/sites/all/modules/contrib/field_group_multiple/field_group_multiple.module).
  • Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable i element_children() (linje 6682 av /var/www/websites/aho-2.10/includes/common.inc).
  • Warning: Invalid argument supplied for foreach() i element_children() (linje 6686 av /var/www/websites/aho-2.10/includes/common.inc).
  • Warning: Illegal string offset '#children' i drupal_render() (linje 6141 av /var/www/websites/aho-2.10/includes/common.inc).
  • Warning: Cannot assign an empty string to a string offset i drupal_render() (linje 6141 av /var/www/websites/aho-2.10/includes/common.inc).
  • Warning: Illegal string offset '#children' i drupal_render() (linje 6151 av /var/www/websites/aho-2.10/includes/common.inc).
  • Warning: Illegal string offset '#children' i drupal_render() (linje 6189 av /var/www/websites/aho-2.10/includes/common.inc).
  • Warning: Illegal string offset '#printed' i drupal_render() (linje 6196 av /var/www/websites/aho-2.10/includes/common.inc).
  • Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable i element_children() (linje 6682 av /var/www/websites/aho-2.10/includes/common.inc).
  • Warning: Invalid argument supplied for foreach() i element_children() (linje 6686 av /var/www/websites/aho-2.10/includes/common.inc).
  • Warning: Illegal string offset '#children' i drupal_render() (linje 6141 av /var/www/websites/aho-2.10/includes/common.inc).
  • Warning: Cannot assign an empty string to a string offset i drupal_render() (linje 6141 av /var/www/websites/aho-2.10/includes/common.inc).
  • Warning: Illegal string offset '#children' i drupal_render() (linje 6151 av /var/www/websites/aho-2.10/includes/common.inc).
  • Warning: Illegal string offset '#children' i drupal_render() (linje 6189 av /var/www/websites/aho-2.10/includes/common.inc).
  • Warning: Illegal string offset '#printed' i drupal_render() (linje 6196 av /var/www/websites/aho-2.10/includes/common.inc).

Logg inn med Feide

Gateflow CD
Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
GK2 Brukersentrert design
Credits: 
24
Program of study: 
Course code: 
Level of study: 
Bachelor
Teaching semester: 
2019 Spring
Assessment semester: 
2019 Spring
Language of instruction: 
Norwegian
Person in charge: 
Kathinka Bene Hystad
Required prerequisite knowledge

Gjennomført GK1, ved å ha oppfylt krav til oppmøte og innleveringer.

Course content

Kurset bygger videre på høstens kurs GK1 Introduksjon til design. Hovedfokus i vårens kurs ligger på inkluderende designprosesser og øving i teknikker og metoder for produktutvikling. Kurset gir en større oversikt over faget i kontekst gjennom bransjeinnsikt og innføring til flere av fagfeltene interaksjonsdesign og systemorientert design. Samtidig legges det opp til øvelsesoppgaver for å utforske eget ståsted som designer. Det legges vekt på formgivning og estetisk utforsking i semesteret med en egen modul i 3D formanalyse og konstruksjon både i leire og med digitale verktøy. I et lengre designprosjekt som løses gruppevis får studentene erfaring med å gjennomføre en designprosess i ulike faser frem mot et ferdig produkt som presenteres. 

Kurset inneholder en integrert tegnemodul der studenten øves i relevante tegneteknikker for produktutvikling, visualisering og kommunikasjon i design. Tegneundervisningen avsluttes med et konseptualiseringsprosjekt med integrert opplæring i bruk av Photoshop som tegneverktøy. Visuell kommunikasjon tas videre i semesteret gjennom et Portfoliokurs.

Brukersentrert Design har en studietur til Spania der studentene får utvidet sin faglige kjennskap for å underbygge sitt ståsted som designer.

Learning outcome

Kunnskaper

  • Kunnskap om inkluderende designprosesser og tilhørende metoder
  • Kunnskap om formanalyse, komposisjon og estetikk
  • Kunnskap om designbransjen og fagfeltet 

Ferdigheter

  • Grunnleggende ferdigheter for gjennomføring av en designprosess.
  • Økte ferdigheter i kreative teknikker og konseptualisering
  • Økte tegneferdigheter med fokus på visualisering og kommunikasjon i design.
  • Kunnskap og ferdigheter innen blandede tegneteknikker med Adobe Photoshop
  • Økt bevissthet og ferdigheter i formgivning med erfaring i bruk av estetiske virkemidler i todimensjonale og tredimensjonale uttrykk.
  • Ferdigheter innen visuell og muntlig kommunikasjon.
  • Grunnleggende ferdigheter i 3D programvare med SolidWorks
  • Økte ferdigheter innen modellbygging samt erfaring fra 3D printing

Generelt

  • Forståelse av designfaget i kontekst og eget ståsted som designer.
  • GK2 sammen med GK1 gir studenten generell kompetanse innen design med utgangspunkt i produktdesign. Dette legger grunnlaget for å kunne tilegne seg og anvende kunnskap på en relevant og selvstendig måte videre i studiet.  
Working and learning activities

Undervisningen bygges opp med forelesninger, prosjekter, øvingskurs og studioundervisning. Det legges opp til både individuelt og gruppevis arbeid. Det forventes at studentene selv anvender kunnskap fra forrige semester og det legges mindre vekt på workshops. Ferdigheter i muntlig og visuell kommunikasjon øves gjennom fremlegging av eget arbeid. Det legges vekt på prosjektenes relevans i en samfunnsmessig kontekst og kontakt med eksterne aktører er sentralt. Det legges opp til en ukes studietur til Spania. 

Curriculum

Tilhørende pensumlitteratur og artikler med fokus på formgivning og designprosesser generelt og inkluderende designprosesser og velferdsteknologi spesielt. 

Vurderinger:
Form of assessment:Other assessment method, define in comment field
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:
Form of assessment:Portfolio assessment (Vurderingsmappe)
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:
Form of assessment:Portfolio assessment (Vurderingsmappe)
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:
Form of assessment:Project assignment
Grouping:Group
Grading scale:Pass / fail
Comment:
Form of assessment:Portfolio assessment (Vurderingsmappe)
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:
Form of assessment:Other assessment method, define in comment field
Grouping:Individual
Grading scale:Pass / fail
Comment:
Workload activityComment
Attendance
Forventet arbeidsinnsats:
Workload activity:Attendance
Comment:
Approval date: 
Wednesday, October 25, 2017 - 12:00
Approval signature: 
Rachel Troye