Logg inn med Feide
Master i arkitektur (kull 2017)
Program of study
Master i arkitektur (kull 2017)
Master of Architecture (Class of 2017)
Course | 17 A | 18 S | 18 A | 19 S | 19 A | 20 S | 20 A | 21 S | 21 A | 22 S | 22 A |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20 | |||||||||||
10 | |||||||||||
Om du har Ex phil fra før | |||||||||||
10 | |||||||||||
18 | |||||||||||
6 | |||||||||||
6 | |||||||||||
18 | |||||||||||
6 | |||||||||||
6 | |||||||||||
18 | |||||||||||
6 | |||||||||||
6 | |||||||||||
24 | |||||||||||
6 | |||||||||||
18 | |||||||||||
6 | |||||||||||
6 | |||||||||||
24 | 24 | 24 | 24 | ||||||||
6 | 6 | 6 | |||||||||
6 | |||||||||||
30 | |||||||||||
Sum | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Masterutdanningen i arkitektur er et gjennomgående studium som går over 5,5 år (11 semestre) og omfatter 330 studiepoeng.
Det er eget opptak til masternivå (4. år) for søkere som har fullført bachelor eller tilsvarende utdanning av minst 3 års varighet i arkitektur, i Norge eller utlandet. Dette utgjør de siste fem semestrene av det 5,5-årige studieprogrammet.
Skolen forvalter sterke tradisjoner i norsk arkitektur og utdanner arkitekter som kan fungere i ulike samfunnsroller. Arkitekter utdannet ved AHO evner å etablere et selvstendig faglig virkefelt, bidrar med originale betraktningsmåter og løsninger og utøver faget på et høyt internasjonalt nivå. Utdanningen er studiobasert og prosjektorientert.
Utdanningen ved AHO er studiobasert og prosjektorientert. Skolen forvalter sterke tradisjoner i norsk arkitektur og utdanner arkitekter som kan fungere i ulike samfunnsroller. Arkitekter utdannet ved AHO evner å etablere et selvstendig faglig virkefelt, bidrar med originale betraktningsmåter og løsninger og utøver faget på et høyt internasjonalt nivå.
Arkitekter som har fått graden Master i arkitektur ved AHO kan praktisere faget på grunnlag av kunnskaps- og ferdighetsfelt som er definert i EUs profesjonsdirektiv.
- De kan gi form til arkitektur gjennom kunstnerisk og vitenskapelig undersøkelse, idéutvikling og arkitekturprosjektering i ulike skalaer og format;
- kjenner fagets naturgitte, samfunnsmessige, kulturelle og teknologiske forutsetninger;
- behersker fagets arbeidsmåter, verktøy og uttrykksformer og evner å bruke disse i arkitekturprosjektering på en målrettet, profesjonell og eksperimenterende måte;
- har kunnskap om fagets historie, egenart og plass i samfunnet, og evner å bruke denne kunnskapen i eget faglig arbeid;
- kan orientere seg i forsknings- og utviklingsarbeid innen faget og evner å bruke denne kunnskapen både i prosjektering og arkitekturkritikk.
Arkitekter utdannet på AHO kan på en reflektert måte ta ulike profesjonelle roller og er dyktige i samarbeid med andre faggrupper:
- De kan formidle arkitektfaglig arbeid, eget og andres, til legfolk og fagfolk på et profesjonell og akademisk nivå;
- evner å reflektere over eget arbeid og å bryte egen forståelsesramme;
- tar ansvar for egen læring og faglig utvikling, og kan anvende sin kunnskap på nye felt;
- kan reflektere over og posisjonere eget faglig bidrag i forhold til etiske problemstillinger i praktisering av faget.
Undervisningsform
- Utdanningen har Problembasert Læring (PB) gjennom prosjektering som en viktig arbeidsform.
- Forelesninger gir oversikt og problemstillinger for videre studiearbeid og tilbys når studentene introduseres for nytt lærestoff.
- I løpet av utdanningen skal studentene utarbeide skriftlige oppgaver i teoretiske studier. I tillegg benyttes diskusjoner, litteraturstudier og prosjektarbeid.
- All undervisning er forskningsbasert. Konkret innebærer dette at studentene tidlig i studiet skal kunne forholde seg til vitenskapelige artikler. Enkelte kurs er direkte knyttet opp til AHOs forskningsprosjekter. Forskningsprosess, -etikk og resultater synliggjøres overfor studentene som en del av undervisningen. Det legges spesiell vekt på systematikk, tolkning av litteratur, kildekritikk og bruk av referanser. AHOs vitenskapelige ansatte driver FoU-arbeid som synliggjøres i undervisning og veiledning av studentene.
Studiet er inndelt i to nivå. Grunnundervisningen er lagt opp som et obligatorisk løp over de første seks semestrene, 180 studiepoeng (sp). Denne delen av studiet foregår på norsk.
Masterundervisningen går over fem semestre, som tilsvarer 150 sp. Denne delen av studiet foregår på engelsk og består av et studiokurs per semester (24 sp) og et fordypningskurs (6 sp). Studentene velger blant et bredt spekter av kurs. Det siste semesteret brukes til diplomoppgaven, en selvstendig og selvvalgt oppgave som en avslutning på studiet (30 sp).
For å følge studiet må studentene ha grunnleggende ferdigheter i bruk av dataverktøy og tilgang til egen bærbar PC/MAC. Det blir gitt opplæring i bruk av programmer som benyttes i studiet og studenter får tilgang til lisenser og oppgraderinger.
AHO benytter den digitale læringsplattformen Moodle. Her finnes informasjon om studiet, timeplaner, forelesningsnotater, innleveringer og annet.
Utveksling ved AHO skjer etter fullført grunnundervisning. AHO har en rekke utvekslingsavtaler studenten kan benytte seg av gjennom Erasmus+-programmet og bilaterale avtaler AHO har inngått. Det er også mulighet for utveksling utenom avtalenettet. Slik utveksling må forhåndsgodkjennes av Opptaks- og godkjenningsutvalget om det skal inngå som del av studiet.
Studiet passer for deg som er interessert i hvordan man utformer rom og bygninger, bysentrum og parker eller har interesse for byggetradisjoner og restaurering av gamle bygninger. Studiet krever både kreativt fokus og faglig kunnskap, samt forståelse for kulturelle og samfunnsmessige forhold.
12 400 Pre-diploma
Admission to AHO and successful completion of 270 ECTS.
The pre-diploma semester at AHO is an independent research task on a theme chosen by the candidate. In consultation with an advisor, the candidate is to produce a report that details a topic to be studied, an approach or methodology, a spatial program and a plan of work. This report is the foundation of the diploma semester.
- An understanding of the complexity of a chosen architectural program
- An ability to frame artistic and scientific research
- An understanding of the given natural, social, cultural and technological conditions that govern architectural work
- An awareness of the topic’s historical, societal and theoretical ramifications
- An ability to communicate ideas and plan work
- An understanding of one’s own individual position with the discipline
The pre-diploma semester is an independent study, undertaken in consultation with an advisor, whose result is a program for the following diploma semester.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Report | Individual | Pass / fail | Assessed by supervisor and course responsible. |
12 701 Diploma Architecture
Admission to AHO and successful completion of 300 ECTS including 12 400 Pre-diploma (6 ECTS).
The diploma semester (18 weeks) is an architectural study on a theme chosen by the candidate. Program for the diploma has been prepared by the student in the pre-diploma course (6 credits).
Each student has one main appointed supervisor from AHO´s academic staff. In addition, the student can make use of the entire academic staff at AHO, and have the possibility to consult special expertise from outside of AHO, which is supported by the school by a limited amount.
Knowledge
- To make use of relevant knowledge in the production of an architectural project: architectural discourse, relevant project references, theory, history, technology etc.
- To develop and complete a project within the framework stated in the program
Skills
- To produce a diploma work with high architectural, artistic and/or theoretical qualities
- To use relevant methods to develop and present the diploma work
- To show professionality in craftmanship and presentation
- To define the degree of complexity in the project, and be able to consider the type and depth of work accordingly
General competence
- To be able to convey and discuss the content of the diploma work to an audience of architects with no special competence in the subject of the actual diploma.
- To be able to reflect on the project´s relation to a wider architectural and societal context
The diploma semester is an independent study whose methods and topics are to be outlined in an approved pre-diploma brief.
The diploma semester starts of with an information meeting where both administrative and academic staff is present. Main source of information and updates during the semester is Moodle, and as a diploma student you are obligated to familiarize yourself with the AHO's diploma regulations. The regulations outlines the frame work of the diploma semester, and describes details conceringin submission, reviews and assessment.
A diploma project may be withdrawn from examination by December 1st (Fall semester) and May 1st (Spring semester). Before the withdrawal date, AHO organizes an extra review of underdeveloped projects in risk of failing. A team of teachers, including the supervisors, will give a clear recommendation to these students on whether to withdraw or deliver.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Project assignment | - | Pass / fail | The diploma project should be evaluated on the terms, problematics and scope that the students themselves have defined in their project and in relation to the criteria given by the examiner´s guide to diploma evaluation and the required learning outcome. |
GK2 Materialteknologi
Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskrav i studieprogrammet.
Kurset materialteknologi introduserer ulike materialegenskaper for studentene, som for eksempel fasthet, elastisitet, hardhet, densitet, holdbarhet, evne til å varmeisolere, evne til å magasinere varme, evne til å lede elektrisitet etc.
Videre belyses disse materialegenskapene i presentasjonen av et knippe materialer som er relevante for arkitekter og designere:
- mineralske materialer (betong, glass, tegl, andre keramer),
- naturlige materialer (tre, papp, ulike tekstiler/membraner),
- metaller (stål, aluminium, kobber etc.),
- kunstige materialer (plaster og kompositter).
Kurset tar også for seg intelligente materialer, bærekraftig materialbruk og materialvalg i designprosessen.
Vi ser også på ulike produksjonsmetoder knyttet til de ulike materialene, samt hvilke muligheten man har til å formgi eller på andre måter påvirke det estetiske uttrykket.
Etter endt kurs skal studentene ha kunnskaper om og forståelse for ulike materialers egenskaper og anvendelsesområder. Viktige materialegenskaper studentene skal ha kunnskap om er bl.a. styrke, stivhet, vekt, holdbarhet etc. Studentene skal også vite hvordan man vurderer ulike materialer ut fra et bærekraftig perspektiv.
Studentene skal være i stand til å vurdere og sammenligne ulike materialer med tanke på spesifikk bruk. De skal bl.a. kunne vurdere egnethet med tanke på mekaniske, funksjonelle, produksjonsmessige, bærekraftige og estetiske egenskaper.
Studentene forventes også å kunne beregne et materiales E-modul, flytespenning og strekkfasthet basert på et strekkforsøk.
Studentene vil også få trening i å være oppmerksomme og kritiske når de finner og bruker informasjon fra nettet. De må bl.a. forholde seg til ulike formler, enheter og symbolbruk.
Kurset kjøres som et forelesningskurs med teoretiske og praktiske øvingsoppgaver. I starten av kurset er det vanligvis en intensivuke hvor man kun konsentrerer seg om dette faget. I løpet av denne uken har man forelesninger, praktiske øvinger og innleveringer. Videre utover i semesteret er det vanligvis en forelesning i uken og øvingsinnlevering en til to gang i måneden.
Victoria Ballard Bell, Patrick Rand (2006). Materials for Architectural Design. Laurence King Publishing
Sandaker, B. N., Sandvik, M., & Vik, B. (2003). Materialkunnskap. Lillestrøm: Byggenæringens forl.
Anbefalt:
Solheim, O., & Andersen, J. (2005). Materiallære. Oslo: Gyldendal undervisning.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Written Exam | Individual | A-F | Kurset avsluttes med en eksamensoppgave. Karakter i kurset gis på basis av denne. Eksamen er vanligvis skriftlig med avkrysningsoppgaver som teller til sammen 70% og en resonneringsoppgave som teller 30%. For å få bestått på eksamen må man vanligvis ha mer enn 55% riktige svar, da avkrysningsformen vil gi poeng også om man setter kryssene helt tilfeldig. |
Workload activity | Comment |
---|---|
Individual problem solving | Det forventes at studentene deltar på det praktiske øvingsopplegget og at de leverer de teoretiske øvingene. |
Individual problem solving | Eksamen bedømmes med karakterene A til E. |
40 130
Må ha bestått introduksjonskurset i Arkitektur (studiodelen av GK1 og GK2)
Det overordnede mål for 2. år er integrasjon av de emnene som utgjør de viktigste elementene i prosjektering av byggverk, gjennom en konseptuell tilnærming til prosjektarbeid. Det blir lagt vekt på forhold mellom idé, rom, konstruksjon, og materialitet. Semestertema for kurset er boligarkitektur. Semesteroppgavenes program tar for seg boligen som grunnleggende typologi der sosiale hensyn, stedstilhørighet og økonomi spiller avgjørende roller. Boligens program studeres med henblikk på fleksibilitet og ulike boformer. Et viktig aspekt ved programmets tilnærming er hvordan generalitet kan sikre langtidsbruk og innby til endring av boform.
Kunnskap ∙ Kunnskap om grunnleggende konsepter i moderne og samtidig arkitektur ∙ Kunnskap om konstruktive prinsipper og konstruktiv idéer ∙ Kunnskap om kontekstuell tilnærming og tomteanalyser ∙ Kunnskap om klimaskallets arkitektoniske rolle ∙ Kunnskap om materialenes arkitektoniske roller Ferdigheter ∙ prosjeksjonstegninger ∙ manuelle og digitale fremstillingsteknikker ∙ skala modellbygging Generelle ferdigheter ∙ evne til å utvikle konseptuelle hovedgrep ∙ evne til å ta og argumentere for egne valg ∙ evne til realisere hovedgrep gjennom arkitektonisk form, materialer og løsninger
Andre år introduserer studenten for integrert arkitekturprosjektering gjennom en estetisk syntese av romlige grep, konstruktive idéer, materialegenskaper og tekniske løsninger. Disse introduseres gjennom forelesninger og bearbeides gjennom kortere hurtigoppgaver, før de blir iverksatt i prosjektarbeid. Prosjektene gjennomgåes i mindre og større grupper gjennom semesteret. Det legges vekt på utvikling av «sidemannskritikk» der studentene fungerer som kritikker for hverandre.
Mandatory coursework | Courseworks required | Presence required | Comment |
---|---|---|---|
Annet - spesifiser i kommentarfeltet | Required | Midterm |
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Project assignment | Individual | A-F |
Workload activity | Comment |
---|---|
Lectures | Attendance and participation in lectures is expected, and absence may influence the evaluation |
Workshops | Attendance and participation in workshop are expected, and absence may influence the evaluation |
Evaluation (mid term) | Attendance and participation in reviews are expected and absence may influence the evaluation |
40 131 Structures 1
Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskrav i studieprogrammet.
The aim of the course on structures and construction is to offer basic theoretical and practical knowledge of fundamental structural types, how structures behave when subjected to loads, and the relationship between form and the mechanical concepts of strength, stiffness and stability. Moreover, the course illustrates and discusses structural concepts in relation to various architectural works. Furthermore, the course focuses on the similarities and differences between the properties of the different materials and how they are used in actual construction practices. Besides, the most common construction systems for small and larger buildings will be presented and discussed in relation to works of architecture.
Knowledge and skills The course will contribute to basic knowledge of the design of structures and structural systems, their detailing and construction in the most important structural materials (wood, steel and concrete), as well as train skills to implement such knowledge in actual project design. Moreover will the student develop an ability to reflect on the role of structures in architecture, and to present informed arguments for structural choices in her/his own projects. General competence After having completed the course the student is expected to have an overview of the most relevant structural systems employed in modern Norwegian building tradition.
The course consists of a number of weekly, compulsory lectures and compulsory exercises. A practical grip of the theoretical knowledge accumulated should be demonstrated in the design projects. The course is literature based and takes as a prerequisite that the student actively read in addition to following the lectures. The exercises are analytic tools that train the student in recognizing and understand structural aspects in specific works of architecture. Discussions on structures and construction technologies are central topics at project tutoring and reviews. The course is assessed by Pass/Not Passed on the background of presence at lectures (80%), as well as submitted and accepted exercises.
Obligatorisk pensum
Sandaker, B. N., Eggen, A. P., & Cruvellier, M. R. (2011). The Structural Basis of
Architecture. 2nd ed. (2011) London: Routledge. Utvalgte kapitler.
Anbefalt litteratur
Konstruksjon og byggteknologi
Bovim, N. I., Sund, H., Holmestad, Å., & Stenstad, V. (1984). Limtreboka. Moelv:
Moelven limtre A/S.
Bygging med betongelementer (1995).
Dahl, T. (2003). Facaden: teori og praksis. [København]: Kunstakademiets
Arkitektskoles Forlag .
Deplazes, A. (2005). Constructing architecture: materials processes structures : a
handbook. Basel: Birkhäuser.
Eggen, A. P., & Sandaker, B. N. (1995). Stål, struktur og arkitektur. [Oslo]: Cappelen.
Friis Mathiasen, H., & Reitzel, E. (1999). Grundtræk af bærende konstruktioner i
arkitekturen. [København]: Kunstakademiets Arkitektskoles Forlag.
Gauld, B. J. B. (1995). Structures for architects. London: Godwin.
Herzog, T., Krippner, R., & Lang, W. (2004). Facade construction manual. Basel:
Birkhäuser.
Hopp, J., & Alexander, S. (1995). Avstivning og kraftoverføring.
Kaltenbach, F. (2004). Translucent materials: glass, plastics, metals. Basel:
Birkhäuser.
Kurrer, K.-E. (2008). The history of the theory of structures: from arch analysis to
computational mechanics. Berlin: Ernst & Son.
Macdonald, A. J. (1994). Structure and architecture. Oxford: Butterworth Architecture.
Macdonald, A. J. (1997). Structural design for architecture. Oxford: Architectural
Press.
Murkatalogen (1985). [Oslo]: Mursentret. (Se Byggforsk Kunnskapssystemers
nettside).
Natterer, J., Herzog, T., & Volz, M. (2001). Holzbau Atlas zwei. Basel: Birkhäuser.
Schittich, C. (1999). Glass construction manual. Basel: Birkhäuser.
Schlaich, J., & Bergermann, R. (2003). Leicht Weit: Jörg Schlaich, Rudolf Bergermann.
München: Prestel.
Schulitz, H. C., Sobek, W., & Habermann, K. J. (2000). Steel construction manual.
Basel: Birkhäuser.
Sivertsen, J., & Nordgård, L. (2003). Konstruksjonslære for arkitekter: lastberegning,
likevektslære, fasthetslære, konstruksjoner av tre, stål og betong. Trondheim: Tapir
akademisk forlag, Kompendieforlaget.
Arkitektur og konstruksjon
Balmond, C., & Smith, J. (2002). Informal. Munich: Prestel.
Brookes, A. J., & Poole, D. (2004). Innovation in architecture. London: Spon Press.
http://aho.nxc.no/aho/content/view/full/3769[27.08.2012 13:43:55]
Buchanan, P. (1990). The Architecture of Enric Miralles and Carme Pinós. New York:
SITES/Lumen Books.
Buchanan, P., & Piano, R. (1993). Renzo Piano Building Workshop: complete works.
(Vol.3) London: Phaidon.
Buchanan, P., & Piano, R. (1993). Renzo Piano Building Workshop: complete
works.(Vol.4) London: Phaidon.
Chareau, P., Futagawa, Y., Bauchet, B., & Vellay, M. (1988). La maison de verre:
Pierre Chareau. Tokyo: A. D. A. Edita.
Colquhoun, A. (1992). Rafael Moneo: 1986-1992. Madrid: AviSa.
Davies, C., Frampton, K., & Hodgkinson, P. (1993). Hopkins: the work of Michael
Hopkins and partners. London: Phaidon.
Engel, H. (1968). Structure systems. London: Iliffe Books.
Foster, N., Jenkins, D., & Abel, C. (2007). Norman Foster: works. (Vol. 3). Munich:
Prestel.
Foster, N., Jenkins, D., & Abel, C. (2004). Norman Foster: works. (Vol. 4). Munich:
Prestel.
Gerkan, M. v. (1997). Architektur für den Verkehr: von Gerkan, Marg und Partner.
Basel: Birkhäuser.
Herzog, T. (1993). Thomas Herzog: Bauten 1978-1992 : ein Werkbericht. Stuttgart:
G. Hatje.
Jean Prouvé: "constructeur" (1990). Paris: Editions du Centre Pompidou.
Lyall, S. (2002). Masters of structure: engineering today's innovative buildings.
London: Laurence King.
Lyall, S., & Herron, R. (1992). Imagination headquarters: Herron Associates. London:
Phaidon.
Mainstone, R. (1998). Developments in structural form. Oxford: Architectural Press.
Moore, R., & Gilbert, D. (1992). Sackler Galleries, Royal Academy, London: architects Foster Associates. London: Wordsearch.
Norberg-Schulz, C., Postiglione, G., & Fehn, S. (1997). Sverre Fehn: samlede arbeider. Oslo: Orfeus.
Piano, R., & Brignolo, R. (1997). The Renzo Piano logbook. London: Thames and Hudson.
Powell, K. (1994). Richard Rogers. Zürich: Artemis.
Rice, P., & Dutton, H. (1995). Structural glass. London: E & FN Spon.
Ron Arad Associates: one off three (1993). London: Artemis.
Sandaker, B. N. (2008). On span and space: exploring structures in architecture. London: Routledge.
Werner, F. (2000). Covering + exposing: the architecture of Coop Himmelb(l)au. Basel: Birkhäuser.
Wigginton, M. (1996). Glass in architecture. London: Phaidon Press.
Wilkinson, C. (1996). Supersheds: the architecture of long-span, large volume buildings. Oxford: Butterworth Architecture.
Sist oppdatert
23.03.2017
Mandatory coursework | Courseworks required | Presence required | Comment |
---|---|---|---|
Presence required | Required | ||
Annet - spesifiser i kommentarfeltet | Required |
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Other assessment method, define in comment field | - | Pass / fail |
40 140
Bestått studiodelen av GK1 og GK2.
Gjennomført (dvs. fått godkjent eventuelle arbeidskrav, ha oppfylt eventuelle krav til oppmøte og levert inn besvarelse til vurdering) øvrige emner i GK1 og 2, samt hele GK3.
Det overordnede mål for 2. år er integrasjon av de emnene som utgjør de viktigste elementene i prosjektering av byggverk, gjennom en konseptuell tilnærming til prosjektarbeid. Det blir lagt vekt på forhold mellom idé, rom, konstruksjon, og materialitet. Semestertema for kurset er offentlig arkitektur. Semesteroppgavenes program tar for seg arkitekturens rolle i offenligheten, med vekt på sosial interaksjon, kontekstualitet og økonomi. Programmet studeres med henblikk på fleksibilitet og ulike bruksmønster. Et viktig aspekt ved programmets tilnærming er hvordan generalitet kan sikre langtidsbruk og innby til endring av programmatisk innhold.
Kunnskap ∙ Kunnskap om grunnleggende konsepter i moderne og samtidig arkitektur ∙ Kunnskap om konstruktive prinsipper og konstruktiv idéer ∙ Kunnskap om kontekstuell tilnærming og tomteanalyser ∙ Kunnskap om klimaskallets arkitektoniske rolle ∙ Kunnskap om materialenes arkitektoniske roller Ferdigheter ∙ prosjeksjonstegninger ∙ manuelle og digitale fremstillingsteknikker ∙ skala modellbygging Generell Kompetanse ∙ evne til å utvikle konseptuelle hovedgrep ∙ evne til å ta og argumentere for egne valg ∙ evne til realisere hovedgrep gjennom arkitektonisk form, materialer og løsninger
Andre år introduserer studenten for integrert arkitekturprosjektering gjennom en estetisk syntese av romlige grep, konstruktive idéer, materialegenskaper og tekniske løsninger. Disse introduseres gjennom forelesninger og bearbeides gjennom kortere hurtigoppgaver, før de blir iverksatt i prosjektarbeid. Prosjektene gjennomgåes i mindre og større grupper gjennom semesteret. Det legges vekt på utvikling av «sidemannskritikk» der studentene fungerer som kritikker for hverandre.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Project assignment | Individual | A-F |
Workload activity | Comment |
---|---|
Excursion | |
Lectures | |
Attendance |
40 141
Bestått studiodelen av GK1 og GK2.
Gjennomført (dvs. fått godkjent eventuelle arbeidskrav, ha oppfylt eventuelle krav til oppmøte og levert inn besvarelse til vurdering) øvrige emner i GK1 og 2, samt hele GK3.
The aim of the course on structures and construction is to offer basic theoretical and practical knowledge of fundamental structural types, how structures behave when subjected to loads, and the relationship between form and the mechanical concepts of strength, stiffness and stability. Moreover, the course illustrates and discusses structural concepts in relation to various architectural works. Furthermore, the course focuses on the similarities and differences between the properties of the different materials and how they are used in actual construction practices. Besides, the most common construction systems for small and larger buildings will be presented and discussed in relation to works of architecture.
Knowledge and skills The course will contribute to basic knowledge of the design of structures and structural systems, their detailing and construction in the most important structural materials (wood, steel and concrete), as well as train skills to implement such knowledge in actual project design. Moreover will the student develop an ability to reflect on the role of structures in architecture, and to present informed arguments for structural choices in her/his own projects. General competence After having completed the course the student is expected to have an overview of the most relevant structural systems employed in modern Norwegian building tradition, and having aquired a certain knowledge of more specialized structural methods.
The course consists of a number of weekly lectures and compulsory exercises. A practical grip of the theoretical knowledge accumulated should be demonstrated in the design projects. The course is literature based and takes as a prerequisite that the student actively read in addition to following the lectures. The exercises are analytic tools that train the student in recognizing and understanding structural aspects in specific works of architecture. Discussions on structures and construction technologies are central topics at project tutoring and reviews. The course is assessed on the basis of submitted and accepted exercises as well as a written exam.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Written Exam | Individual | A-F | Eksamensform: Skoleeksamen Kalkulator med trigonometriske funksjoner tillatt under eksamen |
Workload activity | Comment |
---|---|
Individual problem solving |
40 161 GK6 Konstruksjon, teknologi og økologi
Bestått alle emner i GK1 og GK2. Bestått studiodelen av GK3 og GK4. Gjennomført (dvs. fått godkjent eventuelle arbeidskrav, ha oppfylt eventuelle krav til oppmøte og levert inn besvarelse til vurdering) i øvrige emner i GK3, GK4 og hele GK5.
Kurset har en generell del og en prosjektorientert del.
Den generelle delen består av en forelesningsserie som gir en introduksjon til hvordan byggemåte, inneklimakontroll og miljøhensyn påvirker arkitekturen i store, urbane prosjekter. Utforming og livsløp for konstruksjoner, klimaskall og systemer for ventilasjon, oppvarming, el-forsyning, vann og avløp blir gjennomgått. I tillegg diskuteres samvirket med byomgivelsenes topografi, vegetasjon, lokalklima, bebyggelsesmønster, kommunikasjonssystemer og tekniske infrastruktur.
I den prosjektorienterte delen integreres disse temaene i utviklingen av urbane og arkitektoniske strategier for grunnkursets hovedoppgave.
Studentene skal ha kjennskap til og forståelse av grunnleggende prinsipper for konstruksjon og klimatisering av store, urbane prosjekter, og av samvirket mellom enkeltbygg og byomgivelser. De skal kunne anvende denne kunnskapen i arkitektonisk utforming av et relevant prosjekt.
For generell del: Forelesninger og seminarer.
For prosjektorientert del: Individuell veiledning og utarbeiding av delinnleveringer som viser hvordan kursets temaer er integrert i grunnkursets hovedoppgave.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | Individual | Pass / fail |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance | |
Individual supervision | |
Lectures |
60 150 GK5 City and Architecture
Alle tifligere semetsre skal være bestått.
GK5 By og arkitektur har Osloregionen som studieobjekt. Kurset er tredelt, bestående av en introduksjonsmodul, en prosjekteringsoppgave samt en forelesningsserie tematisert direkte til innholdet i de ulike kursmodulene.
A Introduksjon til by og arkitektur
B Prosjekteringsoppgave: Byutvikling
C Forelesningsrekke: Urbane praksiser
A INTRODUKSJON TIL BY OG ARKITEKTUR
Studentene introduseres til byen som tema og urbanisme som fagområde i arkitekturen gjennom flere mindre oppgaver, forelesninger og diskusjoner. Består både av gruppearbeid og individuelle oppgaver.
B PROSJEKTERINGSOPPGAVE: BYUTVIKLING:
Oppgaven er et større transformasjonsprosjekt i et gitt byområde, med forankring i aktuelle byutviklingstema og relevant fagdiskurs. Oppgaven utvikles gjennom analytiske forstudier som skal hjelpe gruppene å danne seg et bilde av hvilke strukturelle og arkitektoniske potensialer som kan utvikles, og hvilket konseptuelt rammeverk oppgaven bør baseres på. Prosjektet som utvikles skal manifestere de intensjoner og lesninger studentene definerer i arbeidet med tomten. Målet er å skape et utgangspunkt for å artikulere et planprosjekt. Forløpet deles opp tematisk og avsluttes med en sluttgjennomgang med ekstern gjestekritiker. Oppgaven er et gruppearbeid.
C FORELESNINGSREKKE: URBANE PRAKSISER:
Disiplinen urbanisme/byplanlegging er faglig sett sammensatt og henter kunnskap fra ulike fagtradisjoner. Forelesningsrekken på GK5 adresserer relevante problemstillinger innenfor urbanismefaget i dag, og gjør rede for fagets ulike tilnærminger og betraktningsmåter. Pedagogisk sett gjøres dette gjennom å presentere forskjellige teorier, prosjekter og praksisformer innenfor urbanismefaget. Forelesningene skal så langt det er mulig knyttes direkte opp mot studioundervisningen.
GK5 skal samlet gi basisopplæring i teori, metode og praksis innenfor urbanisme. Studentene skal etter endt kurs ha tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om problemstillinger og arbeidsmåter innenfor urbanismefaget.
Videre skal studentene ha vært med på å utvikle og presentere et komplekst byplanprosjekt med reelle rammer og forankring i et aktuelt byplantema. Hovedfasene vil inneholde byanalyse, plan/prosjektutvikling samt presentasjon.
Endelig skal studentene i studiokurset oppøve evne til å arbeide overlappende i ulike skalaer og å etablere en grunnleggende forståelse av sammenhengen mellom arkitektur, landskap og samfunn.
Kurset er basert på prosjekteringsprosesser knyttet til en gitt problemstilling og kontekst. Studentene vil tilnærme seg prosjekteringsoppgaven gjennom analyse og tematiske studier, og basert på dette utarbeide et planprosjekt. Hovedoppgaven og flere av introduksjonsoppgavene vil være gruppearbeid.
Undervisningen vil bestå av forelesninger fra lærerteam og inviterte gjester i tillegg til prosjektveiledning i grupper, workshops, delgjennomganger og avsluttende gjennomgang med eksterne kritikere.
Parallelt med dette kurset følger studentene det forelesningsbaserte kursopplegget 60 151 By- og byplanhistorie. Her introduseres studentene til historisk og teoretisk kontekst og til verktøy og referanser som er relevante for prosjekteringsarbeidet.
Det gjennomføres en studiereise i løpet av semesteret, se semesterplan for datoer. Målet med reisen er å gi studentene konkret erfaring med by og byutviklingsprosjekt av høy kvalitet. Erfaringene skal gi grunnlag for løpende diskusjon og refleksjon om aktuelle og relevante problemstillinger i urbanisme og planlegging.
Pensum vil finnes på kursets hylle i biblioteket ved kursoppstart. Tematisk relevante tekster vil tildeles gjennom semesteret i forbindelse med de ulike oppgavene.
Mandatory coursework | Courseworks required | Presence required | Comment |
---|---|---|---|
Annet - spesifiser i kommentarfeltet | Required | ||
Annet - spesifiser i kommentarfeltet | Not required |
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | Individual | A-F |
Workload activity | Comment |
---|---|
Excursion | |
Lectures | |
Attendance |
60 151
Bestått alle emner i GK1 og GK2. Bestått studiodelen av GK3 og GK4. Gjennomført (dvs. fått godkjent eventuelle arbeidskrav, ha oppfylt eventuelle krav til oppmøte og levert inn besvarelse til vurdering) i øvrige emner i GK3 og GK4.
Kurset gjennomgår by- og byplanhistorien, med hovedvekt på byutviklingen fra industrialismen og frem til i dag. Faget undervises med en arkitektfaglig innfallsvinkel med vekt på byens morfologi og sammenheng mellom morfologi og samfunn. I undervisningen trekkes forbindelsen til studiokurset GK5 gjennom diskusjon av byplanidealer og byplanstrategier.
Studentene skal etter endt kurs ha tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om byhistorie og byplanhistorie. Kunnskapen skal kunne anvendes som referanse i prosjektarbeid innenfor urbanisme og byforming og gi studenten grunnlag for refleksjon omkring eget arbeid og fagkritikk av byplanpraksis.
Ukentlige forelesninger med etterfølgende gruppearbeid der ukens pensumtekst(er) blir gjennomgått og diskutert.
Et samlet kompendium vil foreligge ved semesterstart og være tilgjengelig i Moodle.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Written Exam | Individual | A-F |
Workload activity | Comment |
---|---|
Lectures | Oppmøte og deltagelse på foreleninger er forventet. |
Group work | Grupperarbeid inkluderer presentasjon av tekst i plenum. |
60 160
Bestått alle emner i GK1 og GK2.
Bestått studiodelen av GK3 og GK4.
Gjennomført (dvs. fått godkjent eventuelle arbeidskrav, ha oppfylt eventuelle krav til oppmøte og levert inn besvarelse til vurdering) i øvrige emner GK3, GK4 og hele GK5.
6. semester utgjør overgangen til masterstudiet, som i større grad enn grunnundervisningen preges av individuelle valg og faglig spesialisering. Dette skal reflekteres både i oppgavestilling og undervisningsform på GK6. Studioet inneholder aspekter fra de øvrige semestrene i grunnundervisningen, og er ment å samle og videreutvikle allerede tilegnet fagkunnskap. I tillegg skal studioet styrke studentenes teoretiske kompetanse og evne til fagdiskusjon som del av et individuelt prosjektforløp. Studioet reflekterer kompleksiteten i arkitektfaget sett som praksisform, hvor en gitt oppgave kan være preget av ulike faglige innfallsvinkler og ha mange mulige formsvar. Oppgaven som stilles vektlegger undersøkelse og avveining av til dels motsetningsfylte faktorer i en kompleks bykontekst, hvor møtet mellom program, struktur og morfologi skal formuleres i et større arkitekturprosjekt.
Etter endt kurs har studentene opparbeidet kunnskap om, og vise ferdigheter i: 1. Å arbeide selvstendig med et arkitekturprosjekt i urban kontekst, basert på enn gitt tomt og delvis gitt program. 2. Å utvikle en reflektert og kritisk holdning til plankrav, program og arkitektonisk/urban kontekst. 3. Å utvikle romlige konsepter og kunne ta avgjørelser basert på komplekse og ofte motsetningsfylte urbane og arkitektoniske behov.
Studiet vil være basert på prosjekteringsprosesser knyttet til en gitt problemstilling og kontekst. Studentene vil arbeide med å utvikle en egen innfallsvinkel til oppgaven gjennom analyse og tematiske studier. Basert på dette, vil studentene individuelt utarbeide et arkitekturprosjekt. Det vil gjennomføres delgjennomganger, individuell prosjektveiledning og workshops i tillegg til avsluttende gjennomgang.
Pensum vil finnes på kursets hylle i biblioteket ved kursoppstart. Tekster vil også ligge på moodle.
Mandatory coursework | Courseworks required | Presence required | Comment |
---|---|---|---|
Exercise | Not required |
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Project assignment | Individual | Pass / fail |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance | |
Excursion |
80 110 Introduction to Architecture
There are no prerequisites beyond admission to the study program
GK1 is an introductory course to the professional studies of architecture at AHO. The course is organized around design projects and constitutes the larger part of the first semester. The students are divided in two studios, however the teaching is the same for both studios. Students will work individually and in groups. There are three half time teachers in each studio as well as teachers responsible for teaching free hand drawing and computer aided design. In addition to the design work there will be courses in: The use of AHO's work shops Analytical free hand drawing Digital design and representation
The course establishes a platform for further studies at AHO. After the end of the course the student should have : An understanding of working methods and different approaches towards thinking and communicating within the discipline. Knowledge of two- and three dimensional visualization in connection to concept development and project presentation. Experience in written and oral communication of subjects related to the discipline. Knowledge of the school workshops. Experience with analytical free hand drawing. Basic knowledge of the use of computer aided design.
Teaching will be mainly in the form of weekly tutoring, pin-ups, lectures, seminars and work shops. The contact between teachers and students happens one on one, in groups or in the presence of the whole studio. Common reviews where the student must present his or her work to the studio for open discussion constitutes an important part of the training. There will be an excursion abroad common to all students at the beginning of the semester.The course uses Moodle as it's digital learning platform for communication concerning schedule and program.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | Individual | Pass / fail | |
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | Individual | Pass / fail |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance | |
Excursion |
80 112
There is no admission requirements for the philosophy course. The Oslo School of Architecture and Design (AHO) has a separate entrance exam, where general admission is presupposed.
At AHO ex.phil. until now has been taught at the end of the study program (course code GK6EXPHIL). This pilot project (GK1EXPHIL) intends to try out how ex.phil. can be fitted in at the beginning of the program, which the Institute of Form, Theory and History (FTH) has been responsible for since 2007. The first part of the pilot was conducted in the autumn of 2013. The second part of the pilot is carried out in autumn 2014. The purpose of moving ex.phil. to the beginning of the study program is twofold: (1) Firstly, the meaning of ex.phil. as better fulfilled, since the intention of the ex.phil. is to prepare new students for studies at universities and colleges. (2) In order to better meet the overall intent of the ex.phil. course, management by FTH wanted to tie the ex.phil. course closer to the main objective of teaching the first year, namely that of improving the ability for complex problem solving, and the first year students' other educational lessons and instructions, such as three-dimensional computer-aided design, subscription and presentation conventions and model engineering. Thus, the intention of the pilot is to make ex.phil. a part of the comprehensive set of methods and tools for idea and project that the students are to acquire during the first year and which lays the foundation for their further progression. The ex-phil. course provides an introduction to the general questions of what we perceive as real (ontology), what we mean by knowledge (epistemology) and how we understand "the human condition" (anthropology) in the Western tradition. These issues are lit from different angles, through a systematic introduction to philosophy, the philosophy and history of science, and through an introduction to selected topics in the philosophy of science, ethics and aesthetics. The connection between the systematic (synchronic), the historical (diachronic) and thematic (specific) approach to these general questions are handled within a culture philosophical framework. Within this framework, in which philosophical anthropology, practice theory and learning theory are central, students will receive an introduction to central philosophical issues from Greek antiquity to the present day. The emphasis will be on showing how philosophical thinking consists of a systematic reflection on fundamental questions without definitee answers, so that philosophy can be seen as a continuing discussion where answers are given, but where questions and arguments are of a greater importance. By gaining insight into this ongoing discussion, students develop the ability to reflect upon fundamental questions and beliefs that has had - and have - a decisive impact on what we perceive as different areas of reality. It is about how science and technology, art and aesthetics, ethics and politics, economy and society, religion and beliefs, constitute what we belive to be true. At the overarching level, students will thus be able to reflect on the historical and conceptual assumptions of the dominant ways of thinking in Western culture. As such, the ex.phil. course safeguards not only important aspects of the education of first year students, but also contribute to preparing them for their role as future professionals.
The outcome of the course consist of knowledge and understanding, skills and competence expected of of students at the ex.phil.-level in Norway. Knowledge / understanding: • Knowledge of key concepts and topics in philosophy, including an understanding of key philosophical positions, the differences between them and the objections against them. • Knowledge of the history of philosophy from antiquity through to modernity, i.e. the main trends in the history of science and key thinkers in the history of philosophy up until today. • Knowledge of the main directions in the 20th century theory of science. • Knowledge of key concepts and principles of ethics (moral philosophy), as well as understanding of different ethical positions, the differences between them and the objections against them. • Knowledge of key concepts, issues and positions in aesthetics, as it is understood in the philosophical tradition as "sensuous cognition", as "philosophy of beauty and taste" and as a reflection on the concepts, institutions and practices of art. Skills: • Students learn to render and execute simple discussions of key issues in philosophy and history of science, epistemology, ethics and aesthetics. • In this way, students develops their ability to read academic texts, so that they are able to perform simple analyzes of argumentation in academic texts. • Students acquire basic skills in academic writing, including how to formulate simple arguments and how an academic text is made up of arguments that take part in a larger reasoning. Expertise: • Through the ex.phil. course, students learn to identify and discuss philosophically relevant issues within their own subject (architecture and design) and other subjects. • Students will also be given a general and basic competence in dealing with academic and theoretical issues in an independent and systematic way.
On the overarching plane, the educational program in a systematic way ties toghether "lesson" (lectures), "instruction / action" (exercises) and "reflection" (public discussions). The purpose of this is to build basic skills in academic reading, writing and thinking and to give a more comprehensive understanding of this practice as an integral part of the profession as an architect or a designer. The course is given in the form of weekly lectures, 3-4 hours of instruction a week, and 3-4 seminars/work shops during the semester. For the work shops, the students will asked to prepare small papers. Thus, the students will work in groups, 2-3 hours a week, in which they work on preparatory assignments given by lecturer, preparing the students for the seminars. The preparatory assignments will be integral to the individual paper that each student have to write during the semester.
Bondevik, Hilde og Bostad, Inga (2003) Tenkepauser. Filosofi og vitenskapsteori. Akribe forlag. ISBN 82-7950-063-4. 335 s.
Føllesdal, D. & Walløe, L. (2000) Argumentasjonsteori, språk og vitenskapsfilosofi, ss.194-241. Oslo: Universitetsforlaget. Også gratis tilgjengelig herfra
Klassiske tekster/kompendium:
Hanna Arendt: "The Crisis in Culture : Its social and Its Political Significance", in:
Hannah Arendt, Between Past and Future. Eight exercises in political thought. S. 545-576
https://joaocamillopenna.files.wordpress.com/2015/03/arendt-the-portable-hannah-arendt-copy.pdf
Aristoteles. Metafysikken. Om sjelen. Den Nikomakiske etikk (ex phil UiO) S 61-71, 77-84)
Augustin. Bekjennelser. Gyldendal. 1961. S, 34-38, 56-59
Beauvior, S.: "Innledning" i Det annet kjønn Oslo: Pax, 1970, ss. 13-29.
Descartes: Meditasjoner over filosofiens grunnlag. Aschehoug forlag. 1980. S.23-50
Gadamer. «The Universality of the Hermeneutical Problem» in Philosophical Hermenutics. (2008) University of Calefornia Press s. 3-17
Platon. Menon. Kap 1, 70a S 19-48 (ex phil uio) (oversatt av Håvard Løkke). Eventuelt Vidarforlaget. 2005.
Sartre. Eksistensialisme er humanisme. Cappelens upopulære. 1963, s. 3-40
Skjervheim, Hans: «Deltakar og tilskodar» i Skjervheim, Hans: Deltakar og tilskodar og andre essays (2001) Aschehoug. S. 71-88.
Supplerende litteratur
Studenter som ønsker å finne mer utdypende stoff kan lese følgende litteratur. Merk at dette ikke er alternative pensum.
- Lars Fr. H. Svendsen, Simo Tuomo Sakari Säätelä (2007). Det sanne, det gode, det skjønne En innføring i filosofi.
- Stig Hareide, Egil Hjelmervik og Terje Kvilhaug (red.): Lærebok i filosofihistorie (Oslo: Samlaget, 1996)
- Gunnar Skirbekk og Nils Gilje: Filosofihistorie 1 og 2 (Oslo: Universitetsforlaget, 1996)
- Hilde Bondevik og Linda Rustad (1999): Kjønnspersektiver i filosofihistorien. Pax forlag
- Ragnar Fjelland: Innføring i vitenskapsteori (Oslo: Universitetsforlaget, 1999)Søren Kjørup: Menneskevidenskaberne (Fredriksberg: Roskilde Universitetsforlag, 1997)
- Ingemund Gullvåg: Rasjonalitet, forståelse og forklaring. Innføring i argumentasjonsteori, logikk og vitenskapsfilosofi (Trondheim: Tapir, 1990)
- Arild B. Næss: Å studere, å skrive – Praktisk guide til Examen Philosophicum (Trondheim: Tapir, 2004). En læringsassistent har skrevet en håndbok i studieteknikk for ex.phil.-studenter, om bl.a. skriving av øvingsoppgaver.
Mandatory coursework | Courseworks required | Presence required | Comment |
---|---|---|---|
Annet - spesifiser i kommentarfeltet | Not required | Individual assignment / essay. Must be written in order to be eligible for school examination. |
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Written Exam | Individual | A-F |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance | Attendance and participation in lectures is expected, and absence may result in a lower grade. |
80 113 GK1 Writing Excersises
Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskrav i studieprogrammet. Bestått ExPhil
Drawing on material spanning from extracts from novels, poems, journalism and criticism to art works, films, buildings or exhibitions, the small writing exercises is about pinning down details and fragments in which a wider world of architecture and design might be mirrored. We look at the way in which architecture and design is evoked and depicted within different literary, historical and artistic contexts. The students will learn to zoom in on particular details, and give precise descriptions of spaces, buildings and objects as presented in different media and genres. The writing exercises aims at cultivating genre sensitivity and help the student to identify the way in which architectural form and design appears outside architectural discourse.
The students will learn to zoom in on particular details, and give precise descriptions of spaces, buildings and objects as presented in different media and genres. The writing exercises aims at cultivating genre sensitivity and help the student to identify the way in which architectural form and design appears outside architectural discourse.
Every Monday the students will be presented for a text, an image, a film, etc. The assignments might vary a bit from week to week, but normally the student will be asked to hand in a maximum two pages text, to be reviewed by the teacher and presented for the group. The seminar is not based on lectures; rather it revolves around presentations and discussions in the seminar. After having been revised and rewritten, the student will make a selection of all the text handed in during the semster texts, and produce a little book. The final reviews will assess both the quality of the written texts and the book design.
Mandatory coursework | Courseworks required | Presence required | Comment |
---|---|---|---|
Presence required | Required |
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Project assignment | - | A-F | The student will make a selection of all the text handed in during the semster texts, and produce a little book. The final reviews will assess both the quality of the written texts and the book design. |
Workload activity | Comment |
---|---|
Individual problem solving | The course runs from 11-15 every Monday and the students hand in one text each week. |
80 121 GK2 Introduksjon til arkitektur
Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskrav i studieprogrammet.
Kurset er en fortsettelse av GK1. Studentene fortsetter i to studioer, men undervisning og oppgavestilling er felles for studioene. Undervisningens hovedmålsetting er å gi studentene erfaring med fagets arbeidsmetoder gjennom prosjekteringsoppgaver. Det vil i tillegg til studioundervisning gis undervisning i verktøybruk, analytisk frihåndstegning og digitale tegneprogrammer.
Kurset skal gi kunnskap som danner grunnlag for videre studier.Etter endt kurs skal studentene ha: - Kunnskap om gjennomføringen av arkitekturprosjekter - Utdypet forståelse av arbeidsmetodikk, tilnærmingsmåter og kommunikasjonsformer - Lært å beherske dataassistert konstruksjon - Solid erfaring med frihåndstegning som analyseredskap
Kurset fokuserer på prosjektutvikling der studentene hovedsakelig arbeider med individuelle oppgaver. Undervisningen foregår i form av ukentlig veiledning og diskusjon om prosjektene i ulike konstellasjoner med lærere og medstudenter. Seminarer, forelesninger og felles gjennomganger der studentene legger frem individuelle faglige betraktninger og eget arbeid for diskusjon i plenum er viktige pedagogisk elementer. Alle prosjekter krever modell som innlevert materiale. Alle tre verksteder benyttes,- tre, plast og metall. Kurset benytter Moodle som digital læringsplattform i kommunikasjon om semesterplan og kursinnhold.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | Individual | Pass / fail | Kurset består av flere likeverdige prosjektinnleveringer med gjennomgang som bedømmes til bestått / ikke bestått. Frihåndstegning bedømmes med portofolio ved endt semester til bestått / ikke bestått. Både prosjektinnleveringer og frihåndstegning må være bestått for å bestå kurset. |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance | Kursets undervisning er basert på selvstendig arbeid med eget prosjekt, og dialog mellom studenter og lærere, individuelt og i grupper. Det forventes full tids tilstedeværelse på tegnesalen gjennom semesteret. |
80 123 GK2 Arkitekturhistorie 1
Obligatorisk for 2. semester arkitektur
Kurset gir en innføring i vestens arkitektur- og kunsthistorie fra førhistorisk tid fram til ca. 1850. Forelesninger og pensum er konsentrert om en serie utvalgte monumenter og har til hensikt å plassere disse innenfor en bred fortolkningspraksis som favner billedkunst, litteratur, arkeologi såvel som bygningenes forskningshistorie generelt.
Det forventes at studentene erverver oversikt over hovedverker, tendenser og perioder i arkitektur- og kunsthistorien. Han eller hun skal kunne gjenkjenne verk fra ulike perioder og analysere bygninger med hensyn til bruk, konstruksjon, materialer og historisk kontekst. I tillegg forventes det at studenetene kan innta en konstruktiv, kritistsk holdning til historiefaget og til dets modeller og periodiseringer.
Kurset er basert på forelesninger som følger historien kronologisk og på obligatrisk pensum, som presenteres ved semesterstart. Studentene forventes å delta aktivt i studentpresentasjoner, uhøytidelige gjennomganger og på ekskursjonen som finner sted mot slutten av semesteret.
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Written Exam | Individual | A-F | Eksamensform: Skoleeksamen |
Workload activity | Comment |
---|---|
Attendance | Det forventes oppmøte på alle forelesninger |
80 131
The course is mandatory for all architecture students in GK3, and builds on the course Architectural history 1 (GK2)
Architectural History 2 gives an introduction to European and North-American architectural history from around 1900 until today. We study buildings and their contexts, placing particular emphasis on the origins and development of Modernism. Through a series of close readings of selected works, the course explores Modernist design practices as well as its theoretical and ideological ideals. The course is structured as a lecture series.
The course gives historical knowledge as well as training in understanding and analysing buildings. At the end of the course, the students will be able to analyse architectural form in a critical, contextual, and historically conscious manner.
The course is structured as a lecture series with some short excursions to buildings. Students are expected to read course literature ahead of each lecture.
William Curtis, Modern architecture since 1900, London: Phaidon 1996.
Additional texts pertaining to each lecture will be uploaded on Moodle
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Written Exam | Individual | A-F |
Workload activity | Comment |
---|---|
Lectures | Attendance and participation in lectures is expected. Students are expected to read course literature ahead of each lecture. |
80 144 GK4 Norwegian Architectural History
Bestått studiodelen av GK1 og GK2.
Gjennomført (dvs. fått godkjent eventuelle arbeidskrav, ha oppfylt eventuelle krav til oppmøte og levert inn besvarelse til vurdering) øvrige emner i GK1 og 2, samt hele GK3.
Norwegian Architectural history
Kunnskaper After completing the course the student should have gained an overview of attitudes and key architects of the Norwegian architectural history. Ferdigheter After completing the course, the students shall have learned to write a scientific essay with footnotes and bibliography. Generell kompetanse After completing the course the student should be able to presenting an architect, an issue or architecture works in a scientific manner in a historical and architectural context.
A number of lectures on Norwegian architectural history, literature tasks and a one week excursion in Norway.
Brekke, Nils Georg. Nordhagen, Per Jonas. Lexau. Siri Skjold. Norsk arkitekturhistorie. Fra steinalder og bronsesalder til 21. århundre. Det Norske Samlaget Oslo 2003.
Christensen, Arne Lie. Den norske byggeskikken : hus og bolig på landsbygda fra middelalder til vår egen tid. Oslo : Pax, 1995.
Gunnarsjaa. Arne. Norges arkitekturhistorie. Abstrakt forlag a/s 2006.
Gunnarsjaa, Arne. Norsk arkitekturleksikon. Abstrakt Forlag a/s 1999.
Mandatory coursework | Courseworks required | Presence required | Comment |
---|---|---|---|
Presence required | Required |
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Project assignment | Individual | A-F |
Workload activity | Comment |
---|---|
Excursion |
80 162
Bestått alle emner i GK1 og GK2. Bestått studiodelen av GK3 og GK4. Gjennomført (dvs. fått godkjent eventuelle arbeidskrav, ha oppfylt eventuelle krav til oppmøte og levert inn besvarelse til vurdering) i øvrige emner i GK3, GK4 og hele GK5.
The course outlines main tendencies in the history of architectural theory, moving backwards in time from the present to antiquity. It is organized as a lecture series with parallel mandatory reading seminar
The students shal attain an overview over key theoretical currents in the history of architecture. They will learn how to engage in theoretical discourse through academic writing, reading, and discussions
Lectures, reading seminars, and essay writing.
Compulsory texts will be posted on Moodle.
Mandatory coursework | Courseworks required | Presence required | Comment |
---|---|---|---|
Presence required | Required |
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | Individual | A-F |