Dersom du i neste skjermbilde må velge institusjon, anbefaler vi at du markerer «Husk mitt valg» før du klikker på knappen «Velg».
(Aktuelt ved første pålogging, etter oppdateringer og når du bruker en ny/ekstern datamaskin.)
Om du har problemer med påloggingen, tar du kontakt med Anne Lise på alm@dmmh.no
Feide login
- Course nameLedelse, samarbeid og utviklingsarbeid
- Credits15
- Teaching semester2019 autumn, 2020 spring
- Level of study1st cycle: Bachelor's degree
- Program of studyEarly Childhood Teacher Education with an Emphasis on Multicultural Understanding
- Duration2 semesters
- Assessment semester2020 spring
- Person in chargeKris Kalkman
- Language of instructionNorwegian
- Required prerequisite knowledgeOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Workflow for course description
Approval signature
Required prerequisite courses
Course content
Kunnskapsområdet tematiserer pedagogisk ledelse i barnehagen, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i et mangfoldig barnehagemiljø samt samarbeid med foresatte og eksterne instanser. Kunnskapsområdet belyser endring og utvikling som skjer organisatorisk og individuelt knyttet til pedagogisk arbeid i barnehagen. Sentrale tema i emnet er ledelse i barnehagen som pedagogisk samfunnsinstitusjon, barnehagen som lærende organisasjon i møte med nye krav og utfordringer, samt ledelse og samarbeid i pedagogiske utviklingsprosesser.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk og samfunnsfag, samt RLE.
Learning outcome
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og kan aktivt reflektere over profesjonsetikk og barnehagelærerprofesjonen i et mangfolds- og samfunnsperspektiv
- har kunnskap om og ferdighet i ledelse i en barnehage i endring og utvikling
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder vold og seksuelle overgrep, og kan initiere tverrfaglig og tverretatlig samarbeid etter gjeldende lovverk
- har kunnskap om og forståelse for barnehagen som lærende organisasjon
- har kunnskap om og forståelse for ulike lederfunksjoner i en barnehage hvor personalet har ulik bakgrunn
- har innsikt i og kan vurdere bruk egnede metoder og verktøy i vurderings-, utviklings-, og dokumentasjonsarbeid
- Har innsikt i syn på makt og medvirkning i demokratiske prosesser i barnehagen
- Kan arbeide med etiske kompetanseutvikling i barnehagen, og kan reflektere etisk over ledelse, ansvar, respekt og maktperspektiver i barnehagen
- har kunnskap om og forståelse for utviklings- og endringsprosesser i barnehagen
- har kunnskap om strukturelle og kulturelle forhold som legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
- har kunnskap om og kan lede didaktiske prosesser i barnehagen som læringsarena for barn
- har ferdigheter i pedagogisk ledelse, og kan reflektere over sin egen evne til å veilede og lede grupper av barn og personale med ulike bakgrunn for forutsetninger, og til å samarbeide med foreldre.
Curriculum
Pensum 2019-2020
Tekster merket * ligger i digitalt kompendium
Andreassen, T. (2017). Verdier og ledelse – et spørsmål om tjenende lederskap. I Sagberg, S. (red.) Mot til å være barnehagelærer – med verdier som omdreiningspunkt (s.69-90). Bergen: Fagbokforlaget. (20 s.)
Birkeland, Å. & Carson, N. (2017). Veiledning for barnehagelærere. (Kap. 3-4 og 7-10). Oslo: Cappelen Damm. (113 s.)
Bratterud, Å. & Emilsen, K. (2013). Dørstokkmila. Bergen: Fagbokforlaget. (155 s.)
Børhaug, K. & Moen, K.H. (2014). Politisk-administrative rammer for barnehageledelse. (Kap. 5: Aktører i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid. s. 101-122). Oslo: Universitetsforlaget. (22 s.)*
Børhaug, K. (2010). Medverknad for born i barnehagen – meir påverknad? Tidskriftet FoU i praksis, Årg. 4 (2), s 9–23. (14 s)
Christoffersen, S. Aa. (red.)(2011) Profesjonsetikk. Om etiske perspektiver i arbeidet med mennesker. (s. 13-108.) Oslo: Universitetsforlaget. (95 s.)
Eik, L. T. (2015). Barnehagelærerens profesjonsspråk: et språk for kritisk undersøkelse og begrunnet begeistring. I B.A. Hennum, M. Pettersvold & S. Østrem (red). Profesjon og kritikk (s. 129–154). Bergen: Fagbokforlaget. (26 s.)*
Glaser, V. (2018). Foreldresamarbeid. Barnehagen i et mangfoldig samfunn. (2. utgave). (Kap. 8-12). Oslo: Universitetsforlaget. (69 s.).
Glavin, K. & Erdal, B. (2018). Tverrfaglig samarbeid i praksis – til beste for barn og unge i Kommune-Norge (4. utgave). (Kap. 2: Forutsetninger for og utvikling av samarbeidet. s. 33-46). Oslo: Kommuneforlaget. (14 s.)*
Gotvassli, K.-Å. (2014). Barnehagen som en lærende organisasjon – teoretiske perspektiver. I S. Mørreaunet, K.-Å. Gotvassli, K.H. Moen & E. Skogen (red). Ledelse av en lærende barnehage. (s.17-35). Bergen: Fagbokforlaget. (18 s.) *
Gotvassli, K.-Å. (2013). Boka om ledelse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (320 s.)
Gunnestad, A. (2014). Didaktikk for barnehagelærere. En innføring (Kap. 6 og 7). Oslo: Universitetsforlaget. (42 s.)
Hennum, B. A. (2015). Organisasjon og profesjon. I B.A. Hennum, M. Pettersvold & S. Østrem (red). Profesjon og kritikk (s. 83–105). Bergen: Fagbokforlaget. (23 s.)*
Hennum, B. A. & Østrem, S. (2016). Barnehagelæreren som profesjonsutøver (Kap. 1, 2, 5, 6 og 7). Oslo: Cappelen Damm. (62 s.)
Hyrve, G. & Sataøen, S.O. (2006). Samfunnsfag i førskolelærerutdanningen (3. utg.) (s. 182–237). Oslo: Universitetsforlaget. (56 s.)
Larsen, A. & Slåtten, M. (2015). En bok om oppvekst. Samfunnsfag for førskolelærere (Kap. 14-15 og 20-22). Bergen: Fagbokforlaget. (73 s.)
Lundestad, M. (2013). Ledelse av assistentgruppen i et relasjonelt perspektiv. I E. Skogen (red.). Å være leder i barnehagen. (2. utg.) (Kap. 8, s. 215-246). Bergen: Fagbokforlaget. (31 s.)*
Nissen, K., Kvistad, K., Pareliussen, I. & Hessen Schei, S. (2015). Barnehagens hverdagsliv. Refleksjoner rundt læring og danning (Kap.18, 19 og 20). Bergen: Fagbokforlaget. (18 s.)
Pettersvold, M. & Østrem, S. (2018). Profesjonell uro. Barnehagelæreres ansvar, integritet og motstand. (Kap. 7: Når kritikken er uønsket. s.111-127). Bergen: Fagbokforlaget. (17 s.)*
Sagberg, S. (2017). Etikk i et verdimessig ingenmannsland? I Sagberg, S. (red.) Mot til å være barnehagelærer – med verdier som omdreiningspunkt (s. 91-122). Bergen: Fagbokforlaget. (32 s.)
Sando, S. (2017). Mot til å stå i det ufullkomne. I Sagberg, S. (red.) Mot til å være barnehagelærer – med verdier som omdreiningspunkt (s. 201-224). Bergen: Fagbokforlaget. (24 s.)
Sunde, J. (2006). Makt- og sannhetsdiskurser i barnehagen. Barn nr. 3. (18 s.) Lastes ned fra https://www.ntnu.no/documents/1272099285/1272489747/sunde2.pdf
Tholin, K. R. (2015). Profesjonsetikk for barnehagelærere. (Kap. 1 og 3). Bergen: Fagbokforlaget. (31 s.)
Aasen, W. (2018). Teamledelse i barnehagen. (2. utg.) (Kap. 5: Teamledelse i barnehagen. s. 99-127). Bergen: Fagbokforlaget. (29 s.)*
Anbefalt litteratur (ikke pensum):
Kunnskapsdepartementet (2017). Barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv – et kunnskapsgrunnlag. Ekspertgruppen om barnehagelærerrollen. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Lastes ned fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/f78959abbdc54b0497a8716ab2cbbb63/barnehagelarerrollen-i-et-profesjonsperspektiv.pdf
Kompendium BHLSU3050 - Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (digitalt kompendium)
Børhaug, K. & Moen, K.H. (2014). Politisk-administrative rammer for barnehageledelse. (Kap. 5: Aktører i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid. s. 101-122). Oslo: Universitetsforlaget. (22 s.) *
Eik, L. T. (2015). Barnehagelærerens profesjonsspråk: et språk for kritisk undersøkelse og begrunnet begeistring. I B.A. Hennum, M. Pettersvold & S. Østrem (red.) Profesjon og kritikk (s. 129–154). Bergen: Fagbokforlaget. (26 s.) *
Glavin, K. & Erdal, B. (2018). Tverrfaglig samarbeid i praksis – til beste for barn og unge i Kommune-Norge (4. utg.) (Kap. 2: Forutsetninger for og utvikling av samarbeidet. s. 33-46). Oslo: Kommuneforlaget. (14 s.) *
Gotvassli, K.-Å. (2014). Barnehagen som en lærende organisasjon – teoretiske perspektiver. I S. Mørreaunet, K.-Å. Gotvassli, K.H. Moen & E. Skogen (red). Ledelse av en lærende barnehage. (s.17-35). Bergen: Fagbokforlaget. (18 s.) *
Hennum, B. A. (2015). Organisasjon og profesjon. I B.A. Hennum, M. Pettersvold & S. Østrem (red.) Profesjon og kritikk (s. 83–105). Bergen: Fagbokforlaget. (23 s.) *
Lundestad, M. (2013). Ledelse av assistentgruppen i et relasjonelt perspektiv. I E. Skogen (red.) Å være leder i barnehagen. (2. utg.) (Kap. 8, s. 215-246). Bergen: Fagbokforlaget. (31 s.) *
Pettersvold, M. & Østrem, S. (2018). Profesjonell uro. Barnehagelæreres ansvar, integritet og motstand. (Kap. 7: Når kritikken er uønsket. s. 111-127). Bergen: Fagbokforlaget. (17 s.) *
Aasen, W. (2018). Teamledelse i barnehagen. (2. utg.) (Kap. 5: Teamledelse i barnehagen. s. 99-127). Bergen: Fagbokforlaget. (29 s.) *
Working and learning activities
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Mandatory coursework
Comment | Mandatory coursework | Mandatory coursework grouping |
---|---|---|
L-TF1: Pedagogisk ledelse av barnehagen som lærende organisasjon | Written assignment | Individual |
L-TF2: Barnehagelæreren i et samfunnsperspektiv | Presentation | Groups |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Compulsory attendance | Individual |
Assessments
Form of assessment | Exam code | Grouping | Duration | Type of duration | Proportion | Censor type | Supported materials | Comment |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Written exam | SEK1 | Individual | 6 | hours | 100 % | Internal |
Grading scale
Evaluation
Alle arbeidskrav må være bestått før eksamen.
Vektingsreduksjoner
Course name | Credit reduction |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |