You are here

Dersom du i neste skjermbilde må velge institusjon, anbefaler vi at du markerer «Husk mitt valg» før du klikker på knappen «Velg».
(Aktuelt ved første pålogging, etter oppdateringer og når du bruker en ny/ekstern datamaskin.)
Om du har problemer med påloggingen, tar du kontakt med Anne Lise på alm@dmmh.no

Feide login

BMLSU3050 Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
    • Course name
      Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
    • Credits
      15
    • Teaching semester
      2019 autumn, 2020 spring
    • Level of study
      1st cycle: Bachelor's degree
    • Program of study
      Early Childhood Teacher Education with an Emphasis on Multicultural Understanding
    • Duration
      2 semesters
    • Assessment semester
      2020 spring
    • Person in charge
      Kris Kalkman
    • Language of instruction
      Norwegian
    • Required prerequisite knowledge
      Oppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.

Workflow for course description

Approval signature

GIF, på vegne av prorektor BLU

Required prerequisite courses

BMPRA100
BMPRA200

Course content

Kunnskapsområdet tematiserer pedagogisk ledelse i barnehagen, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i et mangfoldig barnehagemiljø samt samarbeid med foresatte og eksterne instanser. Kunnskapsområdet belyser endring og utvikling som skjer organisatorisk og individuelt knyttet til pedagogisk arbeid i barnehagen. Sentrale tema i emnet er ledelse i barnehagen som pedagogisk samfunnsinstitusjon, barnehagen som lærende organisasjon i møte med nye krav og utfordringer, samt ledelse og samarbeid i pedagogiske utviklingsprosesser.

Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk og samfunnsfag, samt RLE.

Learning outcome

 

Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:

  • har kunnskap om og kan aktivt reflektere over profesjonsetikk og barnehagelærerprofesjonen i et mangfolds- og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om og ferdighet i ledelse i en barnehage i endring og utvikling
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder vold og seksuelle overgrep, og kan initiere tverrfaglig og tverretatlig samarbeid etter gjeldende lovverk
  • har kunnskap om og forståelse for barnehagen som lærende organisasjon
  • har kunnskap om og forståelse for ulike lederfunksjoner i en barnehage hvor personalet har ulik bakgrunn
  • har innsikt i og kan vurdere bruk egnede metoder og verktøy i vurderings-, utviklings-, og dokumentasjonsarbeid
  • Har innsikt i syn på makt og medvirkning i demokratiske prosesser i barnehagen
  • Kan arbeide med etiske kompetanseutvikling i barnehagen, og kan reflektere etisk over ledelse, ansvar, respekt og maktperspektiver i barnehagen
  • har kunnskap om og forståelse for utviklings- og endringsprosesser i barnehagen
  • har kunnskap om strukturelle og kulturelle forhold som legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
  • har kunnskap om og kan lede didaktiske prosesser i barnehagen som læringsarena for barn
  • har ferdigheter i pedagogisk ledelse, og kan reflektere over sin egen evne til å veilede og lede grupper av barn og personale med ulike bakgrunn for forutsetninger, og til å samarbeide med foreldre.

Curriculum

Pensum 2019-2020

Tekster merket * ligger i digitalt kompendium

Andreassen, T. (2017). Verdier og ledelse – et spørsmål om tjenende lederskap. I Sagberg, S. (red.) Mot til å være barnehagelærer – med verdier som omdreiningspunkt (s.69-90). Bergen: Fagbokforlaget. (20 s.)

Birkeland, Å. & Carson, N. (2017). Veiledning for barnehagelærere. (Kap. 3-4 og 7-10). Oslo: Cappelen Damm. (113 s.)

Bratterud, Å. & Emilsen, K. (2013). Dørstokkmila. Bergen: Fagbokforlaget. (155 s.)

Børhaug, K. & Moen, K.H. (2014). Politisk-administrative rammer for barnehageledelse. (Kap. 5: Aktører i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid. s. 101-122). Oslo: Universitetsforlaget. (22 s.)*

Børhaug, K. (2010). Medverknad for born i barnehagen – meir påverknadTidskriftet FoU i praksis, Årg. 4 (2), s 9–23. (14 s)

Christoffersen, S. Aa. (red.)(2011) Profesjonsetikk. Om etiske perspektiver i arbeidet med mennesker. (s. 13-108.) Oslo: Universitetsforlaget. (95 s.)

Eik, L. T. (2015). Barnehagelærerens profesjonsspråk: et språk for kritisk undersøkelse og begrunnet begeistring. I B.A. Hennum, M. Pettersvold & S. Østrem (red). Profesjon og kritikk (s. 129–154). Bergen: Fagbokforlaget. (26 s.)*

Glaser, V. (2018). Foreldresamarbeid. Barnehagen i et mangfoldig samfunn. (2. utgave). (Kap. 8-12). Oslo: Universitetsforlaget. (69 s.).

Glavin, K. & Erdal, B. (2018). Tverrfaglig samarbeid i praksis – til beste for barn og unge i Kommune-Norge (4. utgave). (Kap. 2: Forutsetninger for og utvikling av samarbeidet. s. 33-46). Oslo: Kommuneforlaget. (14 s.)*

Gotvassli, K.-Å. (2014). Barnehagen som en lærende organisasjon – teoretiske perspektiver. I S. Mørreaunet, K.-Å. Gotvassli, K.H. Moen & E. Skogen (red). Ledelse av en lærende barnehage. (s.17-35). Bergen: Fagbokforlaget. (18 s.) *

Gotvassli, K.-Å. (2013). Boka om ledelse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (320 s.)

Gunnestad, A. (2014). Didaktikk for barnehagelærere. En innføring (Kap. 6 og 7).  Oslo: Universitetsforlaget. (42 s.)

Hennum, B. A. (2015). Organisasjon og profesjon. I B.A. Hennum, M. Pettersvold & S. Østrem (red). Profesjon og kritikk (s. 83–105). Bergen: Fagbokforlaget. (23 s.)*

Hennum, B. A. & Østrem, S. (2016). Barnehagelæreren som profesjonsutøver (Kap. 1, 2, 5, 6 og 7). Oslo: Cappelen Damm. (62 s.)

Hyrve, G. & Sataøen, S.O. (2006). Samfunnsfag i førskolelærerutdanningen (3. utg.) (s. 182–237). Oslo: Universitetsforlaget. (56 s.)

Larsen, A. & Slåtten, M. (2015). En bok om oppvekst. Samfunnsfag for førskolelærere (Kap. 14-15 og 20-22). Bergen: Fagbokforlaget. (73 s.)

Lundestad, M. (2013). Ledelse av assistentgruppen i et relasjonelt perspektiv. I E. Skogen (red.). Å være leder i barnehagen. (2. utg.) (Kap. 8, s. 215-246). Bergen: Fagbokforlaget.  (31 s.)*

Nissen, K., Kvistad, K., Pareliussen, I. & Hessen Schei, S. (2015). Barnehagens hverdagsliv. Refleksjoner rundt læring og danning (Kap.18, 19 og 20). Bergen: Fagbokforlaget. (18 s.)

Pettersvold, M. & Østrem, S. (2018). Profesjonell uro. Barnehagelæreres ansvar, integritet og motstand. (Kap. 7: Når kritikken er uønsket. s.111-127). Bergen: Fagbokforlaget. (17 s.)*

Sagberg, S. (2017). Etikk i et verdimessig ingenmannsland? I Sagberg, S. (red.) Mot til å være barnehagelærer – med verdier som omdreiningspunkt (s. 91-122). Bergen: Fagbokforlaget. (32 s.)

Sando, S. (2017). Mot til å stå i det ufullkomne. I Sagberg, S. (red.) Mot til å være barnehagelærer – med verdier som omdreiningspunkt (s. 201-224). Bergen: Fagbokforlaget. (24 s.)

Sunde, J. (2006). Makt- og sannhetsdiskurser i barnehagen. Barn nr. 3. (18 s.) Lastes ned fra https://www.ntnu.no/documents/1272099285/1272489747/sunde2.pdf

Tholin, K. R. (2015). Profesjonsetikk for barnehagelærere. (Kap. 1 og 3). Bergen: Fagbokforlaget. (31 s.)

Aasen, W. (2018). Teamledelse i barnehagen. (2. utg.) (Kap. 5: Teamledelse i barnehagen. s. 99-127). Bergen: Fagbokforlaget. (29 s.)*

 

Anbefalt litteratur (ikke pensum):

Kunnskapsdepartementet (2017). Barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv – et kunnskapsgrunnlag. Ekspertgruppen om barnehagelærerrollen. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Lastes ned fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/f78959abbdc54b0497a8716ab2cbbb63/barnehagelarerrollen-i-et-profesjonsperspektiv.pdf

 

Kompendium BHLSU3050 - Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (digitalt kompendium)

Børhaug, K. & Moen, K.H. (2014). Politisk-administrative rammer for barnehageledelse. (Kap. 5: Aktører i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid. s. 101-122). Oslo: Universitetsforlaget. (22 s.) *

Eik, L. T. (2015). Barnehagelærerens profesjonsspråk: et språk for kritisk undersøkelse og begrunnet begeistring. I B.A. Hennum, M. Pettersvold & S. Østrem (red.) Profesjon og kritikk (s. 129–154). Bergen: Fagbokforlaget. (26 s.) *

Glavin, K. & Erdal, B. (2018). Tverrfaglig samarbeid i praksis – til beste for barn og unge i Kommune-Norge (4. utg.) (Kap. 2: Forutsetninger for og utvikling av samarbeidet. s. 33-46). Oslo: Kommuneforlaget. (14 s.) *

Gotvassli, K.-Å. (2014). Barnehagen som en lærende organisasjon – teoretiske perspektiver. I S. Mørreaunet, K.-Å. Gotvassli, K.H. Moen & E. Skogen (red). Ledelse av en lærende barnehage. (s.17-35). Bergen: Fagbokforlaget. (18 s.) *

Hennum, B. A. (2015). Organisasjon og profesjon. I B.A. Hennum, M. Pettersvold & S. Østrem (red.) Profesjon og kritikk (s. 83–105). Bergen: Fagbokforlaget. (23 s.) *

Lundestad, M. (2013). Ledelse av assistentgruppen i et relasjonelt perspektiv. I E. Skogen (red.) Å være leder i barnehagen. (2. utg.) (Kap. 8, s. 215-246). Bergen: Fagbokforlaget. (31 s.) *

Pettersvold, M. & Østrem, S. (2018). Profesjonell uro. Barnehagelæreres ansvar, integritet og motstand. (Kap. 7: Når kritikken er uønsket. s. 111-127). Bergen: Fagbokforlaget. (17 s.) *

Aasen, W. (2018). Teamledelse i barnehagen. (2. utg.) (Kap. 5: Teamledelse i barnehagen. s. 99-127). Bergen: Fagbokforlaget. (29 s.) *

 

Working and learning activities

Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.

Mandatory coursework

CommentMandatory courseworkMandatory coursework grouping
L-TF1: Pedagogisk ledelse av barnehagen som lærende organisasjonWritten assignmentIndividual
L-TF2: Barnehagelæreren i et samfunnsperspektivPresentationGroups
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelseCompulsory attendanceIndividual

Mandatory coursework

Mandatory coursework:Written assignment
Comment:L-TF1: Pedagogisk ledelse av barnehagen som lærende organisasjon
Mandatory coursework grouping:Individual
Mandatory coursework:Presentation
Comment:L-TF2: Barnehagelæreren i et samfunnsperspektiv
Mandatory coursework grouping:Groups
Mandatory coursework:Compulsory attendance
Comment:OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse
Mandatory coursework grouping:Individual

Assessments

Form of assessmentExam codeGroupingDurationType of durationProportionCensor typeSupported materialsComment
Written examSEK1Individual6hours100 %Internal

Assessments

Form of assessment:Written exam
Grouping:Individual
Duration:6
Type of duration:hours
Proportion:100 %
Comment:
Supported materials:
Exam code:SEK1
Censor type:Internal

Grading scale

A-F

Evaluation

Alle arbeidskrav må være bestått før eksamen.

Vektingsreduksjoner

Course nameCredit reduction
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet.Varierer

Vektingsreduksjoner

Course name:Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet.
Credit reduction:Varierer