You are here

Dersom du i neste skjermbilde må velge institusjon, anbefaler vi at du markerer «Husk mitt valg» før du klikker på knappen «Velg».
(Aktuelt ved første pålogging, etter oppdateringer og når du bruker en ny/ekstern datamaskin.)
Om du har problemer med påloggingen, tar du kontakt med Anne Lise på alm@dmmh.no

Feide login

BMPRA200 Praksis i barnehage, 2. studieår (35 dager)
    • Course name
      Praksis i barnehage, 2. studieår (35 dager)
    • Credits
      0
    • Teaching semester
      2019 spring
    • Level of study
      1st cycle: Bachelor's degree
    • Program of study
      Early Childhood Teacher Education with an Emphasis on Multicultural Understanding
    • Duration
      1 semester
    • Assessment semester
      2019 spring
    • Person in charge
      Inger Bakken
    • Language of instruction
      Norwegian
    • Required prerequisite knowledge
      Oppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.

Workflow for course description

Approval signature

gif

Required prerequisite courses

BMPRA100

Learning outcome

Læringsutbytte barnehagepraksis i 2. studieår.

Studenten:

  • viser innsikt i og reflekterer over didaktiske forutsetninger i barnehagen og pedagogisk virksomhet bygd på disse forutsetningene:
    • aktuelle styringsdokument
    • personalets forutsetninger og kompetanse
    • barnegruppas forutsetninger og kompetanse
    • det fysiske ute- og innemiljøets forutsetninger, muligheter og utfordring
    • kulturelle forutsetninger
  • viser ferdigheter i pedagogisk lederskap knyttet til et pedagogisk innhold basert på samarbeid og kommunikasjon
  • viser evne til å gjøre etiske vurderinger av noen situasjoner på en barnehageavdeling/base
  • viser innsikt i og har ferdigheter i kontakt og samarbeid med barnas foreldre/foresatte
  • viser kunnskap om og reflekterer over barnehagens pedagogiske arbeid med de eldste barnehagebarna i tilknytning til skolestart
  • viser innsikt i og kan sette ord på sammenhengen mellom eget pedagogisk grunnsyn og pedagogisk praksis
  • viser innsikt i og reflekterer over egne styrker og utfordringer hos seg selv i møte med andre

Working and learning activities

Studenten skal være aktivt deltagende i barnehagen og samarbeide med personalet i sine praksisoppgaver og den daglige virksomheten.

  • Kartlegge barnehagens didaktiske forutsetninger
  • Planlegge, lede og vurdere et 3-ukers prosjekt knyttet til kunnskapsområdene 2. studieår. Prosjektet skal involvere personalet og barna i avdeling/base.
  • Studenten skal ha minimum 1 lederuke i prosjektperioden
  • Gjennomføre skriftlig refleksjon av to situasjoner eller aktiviteter i løpet av praksisperioden
  • Observere samspill i lek med særlig fokus på inkludering- og ekskluderingsprosesser
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere en tur med en gruppe barn med fokus på utforskning av dyr og planter
  • Aktiv deltakelse i daglig samarbeid med foreldre og deltakelse i foreldresamtale
  • Intervjue styrer/enhetsleder om barnehagens arbeid med overgangen barnehage-skole, få erfaring med barnehagens arbeid med skolestartere, og gjennomføre uformell samtale med femåringer om barnehageslutt.

Studenten skriver praksisrapport med utgangspunkt i læringsutbyttene (se mal i praksishåndboka).

Assessments

Form of assessmentExam codeGroupingDurationType of durationProportionCensor typeSupported materialsComment
Evaluation of practical trainingPRAKSISIndividual35days100 %Practical training tutor (internal) and practical training teacher (external)

Assessments

Form of assessment:Evaluation of practical training
Grouping:Individual
Duration:35
Type of duration:days
Proportion:100 %
Comment:
Supported materials:
Exam code:PRAKSIS
Censor type:Practical training tutor (internal) and practical training teacher (external)

Grading scale

Passed/Not passed

Evaluation

Vurdering av studentens gjennomføring av oppgaver knyttet til læringsutbyttebeskrivelser; dette vurderes muntlig og skriftlig av praksislærer (Midtveisvurdering og sluttvurdering)

Kriteriene for vurdering er:

  • Vurderingskriterier for alle tre studieår: 
  • Studentens evne til kontakt og samspill med barn
  • Studentens forberedelse til praksis (jfr. praksiskontrakt)
  • Studentens møte med utfordringer
  • Studentens ansvar for egen læring
  • Studentens evne til å se sammenheng mellom teori og praksis, muntlig og skriftlig
  • Studentens evne til selvvurdering og utprøving av egn praksisteori
  • Studentens evne til utprøving av egne ideer og kreativ problemløsning
  • Studentens ansvarlighet i forhold til fremmøte, avtaler, arbeidsoppgaver og samarbeid 
  • Læringsutbyttebeskrivelse 2. studieår

Praksisrapport (praksisrapport vurderes til godkjent/ikke godkjent). Praksisrapporten må være godkjent for at praksis i sin helhet kan vurderes til bestått. Praksisrapporten skal leveres 2 virkedager etter fullført praksis. Ved ikke godkjent praksisrapport gis det mulighet til å levere en gang til. Dersom rapporten vurderes til ikke å kunne godkjennes, får studenten 5 virkedager til å forbedre den. Om praksisrapport ikke er levert innen fastsatt innleveringsfrist, regnes dette som et forsøk. Studenter som har fått restpraksis grunnet gyldig fravær, vil få ny innleveringsfrist for praksisrapporten.

Karakter på gjennomført praksis settes av praksislærer, i samarbeid med barnehagens styrer og veileder fra høgskolen.

Additional information

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis. For mer informasjon, se kapittelet «Praksisstudier» i studieplanen.

Alle praksisstudenter er forpliktet til å sette seg godt inn i praksishåndboken og Retningslinjer for praksisopplæringen ved DMMH.