You are here

Dersom du i neste skjermbilde må velge institusjon, anbefaler vi at du markerer «Husk mitt valg» før du klikker på knappen «Velg».
(Aktuelt ved første pålogging, etter oppdateringer og når du bruker en ny/ekstern datamaskin.)
Om du har problemer med påloggingen, tar du kontakt med Anne Lise på alm@dmmh.no

Feide login

BMSTM2040 Språk, tekst og matematikk
    • Course name
      Språk, tekst og matematikk
    • Credits
      20
    • Teaching semester
      2018 autumn, 2019 spring
    • Level of study
      1st cycle: Bachelor's degree
    • Program of study
      Early Childhood Teacher Education with an Emphasis on Multicultural Understanding
    • Duration
      2 semesters
    • Assessment semester
      2019 spring
    • Person in charge
      Christine B. Østbø Munch
    • Language of instruction
      Norwegian
    • Required prerequisite knowledge
      Oppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.

Workflow for course description

Required prerequisite courses

BMPRA100

Course content

Innenfor dette kunnskapsområdet skal studentene tilegne seg kunnskaper og ferdigheter knyttet til emner innenfor språk, tekst og matematikk. De skal lære om barns enspråklige og flerspråklige utvikling, matematiske utvikling, barnehagen som en arena for både lek og læring, overgangen fra barnehage til skole, samt diskusjoner knyttet til kartlegging og vurdering av barn i barnehagen. I tillegg skal det arbeides med å utvikle studentenes kunnskap om det å kunne legge til rette for språk- og matematikkglede i barnehagen. Også temaer som hvordan musikken støtter barns matematiske og språklige utvikling, barns tilegnelse av tekst- og skriftspråklige kompetanse og digitale medier er sentrale innenfor dette kunnskapsområdet.

Kunnskapsbasen i dette kunnskapsområdet bygger på fagene pedagogikk, matematikk, norsk og musikk. Undervisningen skal tydeliggjøre en barnehagepedagogisk og profesjonsnær tilnærming. Også fagdidaktisk forskning knyttet til kunnskapsområdet, er sentralt. Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet.

Learning outcome

Kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk består av tre overordnede tema med hver sine læringsutbyttebeskrivelser. 

Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:

  • har innsikt i hvordan barn utvikler helhetlig og fleksibel matematisk forståelse
  • kan analysere barns muntlige språk
  • kan støtte barns tekstproduksjon med utgangspunkt i et utvidet tekstbegrep
  • kan anerkjenne og legge til rette for språklig mangfold i barnehagen
  • har kunnskap om sammenhengen mellom musikalske uttrykk og barns matematiske og språklige utvikling
  • kan skape et godt språk- og læringsmiljø innenfor norsk og matematikk for alle barn i barnehagen hvor utforskning, oppdagerglede og nysgjerrighet får en naturlig plass
  • har kunnskap om ulike digitale verktøy og ferdigheter i å bruke dem kreativt og kritisk i pedagogisk arbeid
  • kan reflektere over matematikkens tilstedeværelse i barnehagens hverdag og betydningen dette har for barns danning
  • kan videreutvikle matematikkgleden som oppstår i lek, hverdagssituasjoner og tilrettelagte aktiviteter
  • har kunnskap om og kan drøfte ulike forståelser knyttet til kartlegging og vurdering av barn i barnehagen
  • har kunnskap om og kan reflektere over barnehagens pedagogiske arbeid med de eldste barnehagebarna i tilknytning til skolestart
  • har kjennskap til og kan reflektere over skolens pedagogiske arbeid på 1.trinnet knyttet til fagene norsk og matematikk
  • har kunnskap om hvordan man kan legge tilrettelegge for overgangen mellom barnehage og skole, samt ha forståelse for institusjonenes egenart
  • har kunnskap om skolens styringsdokumenter

Curriculum

Pensumlisten gjelder for studieåret 2018-2019.

Tekster i digitalt kompendium er merket *

Alfheim, I. & Fodstad, C. D. (2014). Skal vi leke en bok? Om språkstimulering gjennom bildebøker. Oslo: Universitetsforlaget. (kap. 6). (10 sider)

Alfheim, I. og Fodstad, C. D. (red.) (2018). Språklæring det siste året i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (217 sider)

Aukland, S. (2013). Overgang barnehage-skole. I Kvello, Ø.(red.) Barnas barnehage 1.Målsettinger, føringer og rammer for barnehagen. Oslo: Gyldendal. (26 sider)

*Choat, H.R. (2016). Om mønster og mening i barnehagematematikken. Tangenten 1/2016, s. 2-6. (5 sider)

Fosse, T. (2012). Rom for matematikk – i barnehagen. Bergen: Caspar. (131 sider)

*Fyhn, A.B. m.fl. (2016). Med kultur i fokus – eksemplet lávvu. Tangenten 3/2016, s. 2-7. (6 sider)

*Fyhn, A.B., Teig, V.Th. og Pedersen, St.Sk. (2016). Musikk og fotball – matematisering i småskolen. Tangenten 4/2016, s. 8-13. (6 sider)

Gjerpe, K. K. (2017). Samisk læreplanverk – en symbolsk forpliktelse? En begrepsanalyse av det samiske innholdet i Læreplanverket Kunnskapsløftet og Kunnskapsløftet Samisk. Nordic Studies in Education03-04 / 2017 (Volum 37), s. 150-165. (15 sider). https://www.idunn.no/np/2017/03-04/samisk_laereplanverk_en_symbolsk_forpliktelse

*Gjervan, M.,Andersen C.E. og Bleka, M.(2012) Se mangfold ! Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Kap. 7  Synliggjøring av mangfold s.137-157 (20 sider)

Groven, B. (2018)- Fra det kjente-til det kjente? Overgang fra barnehage til skole. NAKU 29. januar 2018. 7 sider. https://naku.no/kunnskapsbanken/overgang-fra-barnehage-til-skole

Halvorsen, E. B. (2006). Er kunnskapsløftet et løft for minoritetsspråklige elever? Norsk pedagogisk tidsskrift05 / 2006 (Volum 90), s. 415-426. (11 sider). https://www.idunn.no/npt/2006/05/er_kunnskapsloftet_et_loft_for_-minoritetsspraklige_elever

Haug, P. (2015). Seksåringsreforma - Om innføringa av seks års alder for skulestart og tiårig obligatorisk grunnskule. Norsk pedagogisk tidsskrift, 06/2015. s. 403-416, 13 sider. https://www.idunn.no/npt/2015/06/seksaaringsreforma_-_om_innfoeringa_av_seks_aars_alder_for_sku

Hogsnes, H.(2009). Kolonisering av barnehagen, sett i et kjønnsperspektiv – Kritiske lesninger knyttet til krav om sammenheng mellom barnehage og skole\. Norsk pedagogisk tidsskrift, 01/2009. Side: 28-39 (11 sider). https://www.idunn.no/npt/2009/01/kolonisering_av_barnehagen_sett_i_et_kjonnsperspektiv_-_kritiske_lesninger

Hognes, H.(2014). Barns muligheter for å erfare sammen henger i overgang fra barnehage til skolefritidsordning. Barn nr. 3 2014: 45–60 (15 sider), ISSN 0800–1669 © 2014 Norsk senter for barneforskning. https://www.ntnu.no/documents/1272099285/1272355263/BARN_nr3-2014_hogsnes.pdf/14e7bcee-e1a8-4033-bf4d-2f9520356273

Høigård, A. (2013). Barns språkutvikling. Muntlig og skriftlig. Oslo: Universitetsforlaget. (kap. 3, 4, 6-12)

*Hva er best for femåringene-barnehage, skole eller «skolsk» barnehage? I Første steg, 2/2014, s.8-19) Oslo: Utanningsforbundet.  (11 sider)

*Lossius, M.H., Henningsen, M., Vedahl, A. og Bergli, L. (2016). Barnehagelærerrollen med blikk på matematikk. Tangenten 3/2016, s. 41-45. (5 sider)

Nakken, A.Hj. og Thiel, O. (2014). Matematikkens kjerne. Bergen: Fagbokforlaget. (300 sider)

*Naylor, M. (2018a). Dyr som blir uvenner. Tangenten 1/2018, s. 35-36. (2 sider)

*Naylor, M. (2018b). Hva kan det være? Tangenten 2/2018, s. 34-35. (2 sider)

*Qureshi, A.(2009). Hvordan inkludere barn med minoritetsbakgrunn i barnehagen? I Fajersson, Karlsson, Becher, Otterstad(red) (2009). Grip sjansene! Profesjonskompetanse, barn og kulturelt mangfold. Otta: Cappelen Akademiske forlag s.125-141. (16 sider)

*Reikerås, E. og Fauskanger, J. (2008). Ti er ikke ti, men fem. I: Kibsgaard, S. (Red). GLSM i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget, s. 128-143. (kap. 10, 15 sider).

Rongved, E. (2017, 6. mars). Svak motorikk hos toåringer kan bety svak matematisk utvikling. Universitetet i Stavanger. Hentet fra http://www.uis.no/om-uis/nyheter-og-presserom/svak-motorikk-hos-toaringer-kan-bety-svak-matematisk-utvikling-article98746-8108.html (1 sider)

*Sando, S. (2017). Fundamentale matematikkaktiviteter. Tangenten 4/2017, s. 38-45. (7 sider)

Semundseth, M. & Hopperstad, M. (2013). Barn lager tekster. Om barns tidlige tekstproduksjon og de voksnes betydning. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (155 sider)

Semundseth, M. & Hopperstad, M. (2010): ”Hiv og hoi”: Brevskriving til Kaptein Sabeltann – en meningsfull skrivesituasjon i klasserommet på 1.trinnet? I J. Smidt (red.).  Skriving i alle fag - innsyn og utspill. Trondheim: Tapir Akademisk Forlag. (s. 67-89). (22 sider)

*Singh, O.F. (2016). Måling i barnehagen. Tangenten 3/2016, s. 8-14. (7 sider)

*Valle, A.M. og Orset, A.K. (2008). Hjelp! – vi blir kalehudret! I: Kibsgaard, S. (Red). GLSM i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget, s. 36-45. (kap. 3, 9 sider).

Wade, B.C (2004) Thinking Musically. Oxford University Press. New York. Kap 3 (s. 56-80) (24 sider)

*Ånestad, G. (2017). Fem aper – rike muligheter. Tangenten 4/2017, s. 4-7. (4 sider)

 

I tillegg kommer utdelte sangtekster, rim, regler og audiovisuelt materiale i musikk. 

 

Temahefter, veiledere o.l.:

Stortingsmelding 19 (2015-2016). Tid for lek og læring. Bedre innhold i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.

NAFO: Ressurshefte – flerspråklig arbeid i barnehagen: http://nafo.hioa.no/wp-content/uploads/2013/10/NAFO_Ressurshefte_Barnehageansatte_1-korr.pdf

NAFO: Barn i flerspråklige familier: http://nafo.hioa.no/wp-content/uploads/2013/10/Barn-i-flerspr%C3%A5klige-familier.pdf

NOU 2010 Med forskertrang og lekelyst. Kap 8 om skoleforberedende aktiviteter.

Veileder Fra eldst til yngst. Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole. Oslo: Kunnskapsdepartementet.

Høigård, A.,Mjør, I. & Hoel, T. (2009). Temahefte om språkmiljø og språkstimulering i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.

Kunnskapsdepartementet. (2013). Læreplan i matematikk fellesfag (MAT1-04). Oslo: Kunnskapsdepartementet. (Formål, hovedområder, grunnleggende ferdigheter og kompetansemål etter 2. årstrinn). Hentet fra https://www.udir.no/kl06/MAT1-04

Kunnskapsdepartementet. (2013). Læreplan i norsk (NOR1-05). Oslo: Kunnskapsdepartementet. (Formål, hovedområder, grunnleggende ferdigheter og kompetansemål etter 2. årstrinn). Hentet fra https://www.udir.no/kl06/NOR1-05

 

Working and learning activities

Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.

Mandatory coursework

CommentMandatory courseworkMandatory coursework grouping
S-MA1: Matematikkdagen. Praktisk prosjekt og individuell skriftlig rapport med refleksjonReport/reflective noteGroups
S-NO1: Analyse av barns språk og meg selv som samtalepartnerWritten assignmentIndividual
S-NO2: Digital fortellingPresentationGroups
S-PD1: Overgangen barnehage/skole. Muntlig presentasjon av gruppeoppgave fra praksis i grunnskolens 1. trinn. Arbeidskravet gjennomføres i praksisperioden i grunnskolens 1.trinn, og danner grunnlag for vurdering av denne praksisperioden. PresentationGroups
S-TF1: Matematikk, språklek og musikk i barns barnehagehverdag. Praktisk prosjekt med muntlig presentasjon og gruppevis skriftlig innleveringWritten assignmentGroups
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelseCompulsory attendanceIndividual

Mandatory coursework

Mandatory coursework:Report/reflective note
Comment:S-MA1: Matematikkdagen. Praktisk prosjekt og individuell skriftlig rapport med refleksjon
Mandatory coursework grouping:Groups
Mandatory coursework:Written assignment
Comment:S-NO1: Analyse av barns språk og meg selv som samtalepartner
Mandatory coursework grouping:Individual
Mandatory coursework:Presentation
Comment:S-NO2: Digital fortelling
Mandatory coursework grouping:Groups
Mandatory coursework:Presentation
Comment:S-PD1: Overgangen barnehage/skole. Muntlig presentasjon av gruppeoppgave fra praksis i grunnskolens 1. trinn. Arbeidskravet gjennomføres i praksisperioden i grunnskolens 1.trinn, og danner grunnlag for vurdering av denne praksisperioden.
Mandatory coursework grouping:Groups
Mandatory coursework:Written assignment
Comment:S-TF1: Matematikk, språklek og musikk i barns barnehagehverdag. Praktisk prosjekt med muntlig presentasjon og gruppevis skriftlig innlevering
Mandatory coursework grouping:Groups
Mandatory coursework:Compulsory attendance
Comment:OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse
Mandatory coursework grouping:Individual

Assessments

Form of assessmentExam codeGroupingDurationType of durationProportionCensor typeSupported materialsComment
Portfolio examMAP1Individual1portfolio entries30 %InternalAlle Matematikkfaglig fokus
Oral examMUN1Individual20minutes40 %Internal and externalSkriftlig notat fra gjennomført prosjekt i 2. års praksis.Presentasjon av eget prosjekt i 2. års praksis, med påfølgende eksaminasjon i norsk og matematikk.
Portfolio examMAP2Individual1portfolio entries30 %InternalAlle Norskfaglig fokus

Assessments

Form of assessment:Portfolio exam
Grouping:Individual
Duration:1
Type of duration:portfolio entries
Proportion:30 %
Comment: Matematikkfaglig fokus
Supported materials:Alle
Exam code:MAP1
Censor type:Internal
Form of assessment:Oral exam
Grouping:Individual
Duration:20
Type of duration:minutes
Proportion:40 %
Comment:Presentasjon av eget prosjekt i 2. års praksis, med påfølgende eksaminasjon i norsk og matematikk.
Supported materials:Skriftlig notat fra gjennomført prosjekt i 2. års praksis.
Exam code:MUN1
Censor type:Internal and external
Form of assessment:Portfolio exam
Grouping:Individual
Duration:1
Type of duration:portfolio entries
Proportion:30 %
Comment:Norskfaglig fokus
Supported materials:Alle
Exam code:MAP2
Censor type:Internal

Grading scale

A-F

Evaluation

Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:

  • MAP1: S-MA1, S-PD1, S-TF1
  • MAP2: S-NO1, S-NO2
  • MUN1: OBLTS

Vektingsreduksjoner

Course nameCredit reduction
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet.Varierer

Vektingsreduksjoner

Course name:Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet.
Credit reduction:Varierer