Dersom du i neste skjermbilde må velge institusjon, anbefaler vi at du markerer «Husk mitt valg» før du klikker på knappen «Velg».
(Aktuelt ved første pålogging, etter oppdateringer og når du bruker en ny/ekstern datamaskin.)
Om du har problemer med påloggingen, tar du kontakt med Anne Lise på alm@dmmh.no
Feide login
- Course namePraksis i barnehage, 1. studieår (35 dager)
- Credits0
- Teaching semester2017 autumn, 2018 spring
- Level of study1st cycle: Bachelor's degree
- Program of studyEarly Childhood Teacher Education with an Emphasis on Multicultural Understanding
- Duration2 semesters
- Assessment semester2018 spring
- Person in chargeInger Bakken
- Language of instructionNorwegian
- Required prerequisite knowledgeStudenten må ha fulgt undervisning i praksisforberedelser.
Workflow for course description
Learning outcome
Studenten:
- kan være en omsorgsfull voksenperson med evne til lek og samspill med barn
- har innsikt i hvordan barnehagen kan skape miljøer som inviterer barn til ulike opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
- har innsikt i didaktiske prosesser i barnehagen og kan planlegge ut fra didaktiske forutsetninger
- har innsikt i hvordan praksisbarnehagen arbeider med rammeplanen
- har forståelse for barns perspektiv, kompetanse og ulike væremåter gjennom å anvende ulike observasjonsmetoder i barnehagen
- har evne til samarbeid og kommunikasjon med personalet og foresatte/foreldre
- kan analysere og reflektere over sosialt og kulturelt mangfold som en ressurs i pedagogisk arbeid med barn
- kan sette ord på og reflektere over eget pedagogisk grunnsyn knyttet til erfaringer fra praksis
Working and learning activities
Studenten skal være aktivt deltagende i barnehagen og samarbeide med personalet i sine praksisoppgaver.
I første studieårs praksis er samspillet med enkeltbarnet og barn i gruppe mest sentralt. Studenten skal kunne se seg selv i denne samhandlingsprosessen og være en bevisst rollemodell. (Nummer bak punktene viser til læringsutbytteformuleringer.)
Første periode (10 dager høst) (utdyping og konkretisering av punktene i presiseringsinstruks):
- Praksiskontrakt påbegynnes
- Kartlegging av barnehagens rom ute og inne.(LUB 2)
- 2 praksisfortellinger (fokus på grunnsyn og hvordan grunnsyn påvirker våre handlinger) (LUB 1, 7)
Andre praksisperiode (25 dager vår) (utdyping og konkretisering av punktene i presiseringsinstruks):
- Praksiskontrakt ferdigstilles i løpet av 1. uke
- Skrive 4 praksisfortellinger med vekt på refleksjon rundt eget samspill og lek med barn (LUB 1, 5)
- Skrive én praksisfortelling om ledelse
- Gjennomføre ulike observasjoner av ett barn (LUB 5) Noen av observasjonene kan knyttes til arbeidskrav som skal leveres til faglærer eller presenteres på annen måte.
- Planlegge, gjennomføre/lede og vurdere til sammen 10 aktiviteter ( LUB 2, 3, 5, 6)
Disse 3 skal gjennomføres: samlingsstund som inneholder en kulturbærende fortelling, musikkstund og en kunst og håndverksaktivitet.
De resterende kan for eksempel være: tur, måltid, påkledning, velkomst, avskjed, inne- og eller utelek, foreldrekontakt, filosofisk samtale/undringssamtale. Noen oppgaver skal bearbeides til arbeidskrav som skal leveres til faglærer eller presenteres på annen måte. Arbeidet med arbeidskrav forutsettes ferdigstilt etter avsluttet praksis.
- Samtale med praksislærer om barnehagens arbeid med rammeplanen (LUB 4)
- I veiledning, med bakgrunn i observasjoner av barnehagens rom og egne erfaringer, ha samtale med praksislærer om barnehagens arbeid med å skape miljøer som fremmer ulike opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek (LUB 2)
- Studenten skal synliggjøre sitt pedagogiske grunnsyn gjennom skriftlig og muntlig refleksjon over læringsutbyttene for praksisperioden (LUB 7)
Studenten skriver med utgangspunkt i læringsutbyttene en praksisrapport. (se mal i praksishåndboka).
Assessments
Form of assessment | Exam code | Grouping | Duration | Type of duration | Proportion | Censor type | Supported materials | Comment |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Evaluation of practical training | PRAKSIS | Individual | 35 | days | 100 % | Practical training tutor (internal) and practical training teacher (external) |
Grading scale
Evaluation
Det er en samlet vurdering av begge periodene i praksis. I første del av perioden melder praksislærer til praksisveileder om eventuell bekymring knyttet til studentens oppmøte, initiativ eller evne til kontakt med barn.
Kriteriene for vurdering er:
- Vurderingskriterier for alle tre studieår:
- Studentens evne til kontakt og samspill med barn
- Studentens forberedelse til praksis (jfr. praksiskontrakt)
- Studentens møte med utfordringer
- Studentens ansvar for egen læring
- Studentens evne til å se sammenheng mellom teori og praksis, muntlig og skriftlig
- Studentens evne til selvvurdering og utprøving av egn praksisteori
- Studentens evne til utprøving av egne ideer og kreativ problemløsning
- Studentens ansvarlighet i forhold til fremmøte, avtaler, arbeidsoppgaver og samarbeid
- Læringsutbyttebeskrivelse 1. studieår
Praksisrapport (praksisrapport vurderes til godkjent/ikke godkjent). Praksisrapporten må være godkjent for at praksis i sin helhet kan vurderes til bestått. Praksisrapporten skal leveres 2 virkedager etter fullført praksis. Ved ikke godkjent praksisrapport gis det mulighet til å levere en gang til. Dersom rapporten vurderes til ikke å kunne godkjennes, får studenten 5 virkedager til å forbedre den. Om praksisrapport ikke er levert innen fastsatt innleveringsfrist, regnes dette som et forsøk. Studenter som har fått restpraksis grunnet gyldig fravær, vil få ny innleveringsfrist for praksisrapporten.
Karakter på gjennomført praksis settes av praksislærer, i samarbeid med barnehagens styrer og praksisveileder fra høgskolen.
Additional information
Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis. For mer informasjon, se kapittelet «Praksisstudier» i studieplanen.
Alle praksisstudenter er forpliktet til å sette seg godt inn i praksishåndboken og Retningslinjer for praksisopplæringen ved DMMH.