Dersom du i neste skjermbilde må velge institusjon, anbefaler vi at du markerer «Husk mitt valg» før du klikker på knappen «Velg».
(Aktuelt ved første pålogging, etter oppdateringer og når du bruker en ny/ekstern datamaskin.)
Om du har problemer med påloggingen, tar du kontakt med Anne Lise på alm@dmmh.no
Feide login
- Course nameSamfunn, religion, livssyn og etikk 1
- Credits20
- Teaching semester2017 autumn, 2018 spring
- Level of study1st cycle: Bachelor's degree
- Program of studyEarly Childhood Teacher Education with an Emphasis on Multicultural Understanding
- Duration2 semesters
- Assessment semester2018 spring
- Person in chargeMarit Hallset Svare
- Language of instructionNorwegian
Workflow for course description
Course content
Samfunn, Religion, livssyn og etikk 1 konsentrerer seg om barnehagens samfunnsmandat samt barnehagen som en del av et mangfoldig samfunn. Verdiene i barnehagens formålsparagraf er bredt forankret i samfunnet og skal legges til grunn for alt arbeid i barnehagen og bidra til barnehagens forebyggende funksjon. Kunnskapsområdet skal gi innsikt i samfunnet som omgir barnehagen, barnehagens plass i samfunnet, barnehagen som organisasjon og som pedagogisk virksomhet. Videre tas barns oppvekstsvilkår og stilling i samfunnet, familiestrukturer, sosial ulikhet og barns rettigheter opp.
Kunnskapsområdet og tar opp sentrale spørsmål i forhold til nasjonale minoriteter, urbefolkning og andre etniske minoriteter. Videre danner barnehagen som kulturarena et viktig grunnlag for identitetsdanning og for å kunne forstå og møte mennesker fra ulike kulturer.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene samfunnsfag, RLE, og pedagogikk, samt de praktisk-estetiske fagene drama og kunst og håndverk.
Learning outcome
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk 1 har tre overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Læringsutbytte: Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og kan forholde seg reflektert til hva barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag innebærer i et flerkulturelt samfunn
- kjenner til aktuelle styringsdokumenter
- har innsikt i offentlig styring av barnehagesektoren
- har kunnskap om urbefolkning, nasjonale minoriteter og andre etniske minoriteter
- Har kunnskap om ulike sosialiseringsarenaer for barn
- har kunnskap om barns rettigheter og hva disse i praksis innebærer for barn og voksne i barnehagens dagligliv
- har kunnskap om og begynnende forståelse av forhold og makt mellom majoritet og minoritetsbefolkning
- kan reflektere kritisk over egne og andres virkelighetsforståelse
- utviser yrkesetiske refleksjoner rundt holdninger, stereotypier og rasisme
- kan lede arbeidet med å utvikle barnehagen som en kulturarena og et møtested for formidling og utvikling av barns og voksnes kulturelle uttrykksformer
- kan ta i bruk ressursene til barn med flere språk og gi rom for ulike språklige og kulturelle uttrykk i barnehagen
- kan utvise en bevisst følsomhet for og innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer og bidra til at barn får forståelse for hverandres kulturelle bakgrunn, kjønnsperspektiver og flerkulturelle perspektiver i skapende aktiviteter og kunst- og kulturformidling i barnehagen
Curriculum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Aspeli, W. (1996) Fortell! Fortell! Fortelling som drivkraft i lek og samspill. Oslo: Pedagogisk Forum. (100 s.) Lastes ned som digital bok fra: http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=091989108&kid=biblio
Breidlid, H. og Nicolaisen T. (2007). På skattejakt i fortellingsuniverset Fortelling i religionene. Bergen: Fagbokforlaget
Eidhamar, L.G (2014). Små mennesker – stort mangfold Religioner og livssyn i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget. 2.utgave, kap. 1, 3
Eriksen, T. H. og Sajjad, T. A. (2015). Kulturforskjeller i praksis. Oslo: Gyldendal akademiske. Kap. 1, 2, 3, 5, 10,12. (100 s.)
Gulsvik, Tove mfl., (1991). Kom skal vi klippe sauen, u.s.: Norges Husflidslag. Hefte
Gjervan, M., Andersen, C. E. og M. Bleka (2012). Se Mangfold! Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehager. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap 2, 3, 4, 7
Hagesæther, G. (2011). Barnehagens formål i et historisk perspektiv. I V. Glaser et al (red) Barnehagens grunnsteiner, formålet med barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget
Hammer, A. og Strømsøe, G. (2015). Drama og skapende prosesser i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. Kap 6-9.
Jensen, M.(2009). Estetisk kompetanse i et flerkulturelt perspektiv. I Fajersson, Karlsson, Becher, Otterstad. Grip sjansene! Profesjonskompetanse, barn og kulturelt mangfold. Oslo: Cappelen Damm, s. 171-183
*Johansson, E. (2013). Små barns læring. Møter mellom barn og voksne i barnehagen. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 2 (23-55)
Jusu,R.& Eira Bjørn, I.M.(2006) Temahefte om samisk kultur i barnehagen Oslo: Kunnskapsdepartementet
Karsrud, F.T (2014). Muntlig fortelling i barnehagen en vei til danning, livsmot og literacy Oslo: Cappelen Damm kap. 2 og 3
*Kvistad, K. og S. H. Schei. (2012). Kompetanseløft. Langsiktige tiltak i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 7 - Pedagogisk ledelse. (s. 134-154)
Larsen, A.K. og Slåtten, M. V. (2015). En bok om oppvekst. Bergen: fagbokforlaget. Kap. 1-4, 6, 7, 10-12
Larsen, A-M. (2011). Barnehage og utdanning for alle – også tatere. I V. Glaser et al (red) Barnehagens grunnsteiner, formålet med barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget
Lindquist, G.(1997). Lekens muligheter. Oslo: Gyldendal akademiske. Kap 7-10
*Nergård, J.-I. (2006). Den levende erfaring En studie i samisk kunnskapstradisjon Oslo: Cappelen Akademiske forlag. Kap 6, s. 97-128
Olsen T. og Andreassen B.-O. (2016) Ansvar, hensyn og forpliktelse. Urfolk og samiske forhold i barnehagens rammeplan. I N. Askeland g B. Aamotsbakken (red.) Folk uten land? Å gi stemme og status til urfolk og nasjonale minoriteter. Kristiansand: Portal Akademisk.
Olsholt, Ø. og Schjeldrup, A.B. (2013). Filosofi og etikk i barnehagen Oslo: Cappelen Damm. Kap. 1-2
Redd Barna (2010). Barnerettigheter – ideer til metodiske opplegg i barnehage og småskole.
Rhedding-Jones mfl (2011). Beretninger fra en muslimsk barnehage i Norge. Bergen: Fagbokforlaget del 2
Rønningen, L.H. (2016) Dramalek med fortelling. Om å skape rom for kulturell identitet og forståelse hos barn. I Barn 2016 ;Volum 2. s. 25-38
Siljan, H. (2016) Kunnskap er makt. Om kvener/norskfinner og skogfinner på norsk i Wikipedia. I N. Askeland g B. Aamotsbakken (red.) Folk uten land? Å gi stemme og status til urfolk og nasjonale minoriteter. Kristiansand: Portal Akademisk.
Spernes K. og Hetlem M.(2013). Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse. Oslo: Gyldendal akademiske forlag. kap 1-3 (s.21-86)
Storjord, M.H., Hætta, A.K.S. Eira, A.M.J. (2016) Samisk barnekultur Kulturarbeid i samiske barnehager: formidling, lek, tradisjonsfornyelse. I H.Jæger og J.K. Torgersen (red). Barnekultur Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Sødal, H.K. (2014). Kristen tro og tradisjon i barnehagen u.s.: Cappelen Damm Akademiske kap 1,2,5
Sørenstuen, J.E. (2011). Levende spor. Bergen : Fagbokforlaget. S 179- 213
Tveterås, F. Arntsen, T. og Jernsletten, R. (2002) Samisk kunst- og kulturhistorie. Nesbru: Vett og Viten, ss.11-22, 73-120
1 artikkel blir delt ut i drama.
Working and learning activities
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Mandatory coursework
Comment | Mandatory coursework | Mandatory coursework grouping |
---|---|---|
R1-DR1: Formidling av en kulturbærende fortelling for barn. Praktisk og muntlig fremlegg. | Presentation | Individual |
R1-KH1: Ett praktisk arbeid i kunst og håndverk | Practical work | Individual |
R1-SF1: Samfunnsmandat og ledelse, gruppe | Written assignment | Individual |
R1-TF1: Urfolk, nasjonale og etniske minoriteters kulturer og fortelling, gruppe | Presentation and report | Groups |
R1-TF2: Barnehagen som kulturarena for de yngste barna | Practical work | Groups |
R1-TF3: Mangfoldsperspektivet i formålsparagrafen og rammeplanen | Oral assignment | Groups |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Compulsory attendance | Individual |
Assessments
Form of assessment | Exam code | Grouping | Duration | Type of duration | Proportion | Censor type | Supported materials | Comment |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Written exam | SEK1 | Individual | 6 | hours | 100 % | Internal | Rammeplan for barnehagen |
Grading scale
Vektingsreduksjoner
Course name | Credit reduction |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |