You are here

Dersom du i neste skjermbilde må velge institusjon, anbefaler vi at du markerer «Husk mitt valg» før du klikker på knappen «Velg».
(Aktuelt ved første pålogging, etter oppdateringer og når du bruker en ny/ekstern datamaskin.)
Om du har problemer med påloggingen, tar du kontakt med Anne Lise på alm@dmmh.no

Feide login

BMSRL1020 Samfunn, religion, livssyn og etikk 1
    • Course name
      Samfunn, religion, livssyn og etikk 1
    • Credits
      20
    • Teaching semester
      2017 autumn, 2018 spring
    • Level of study
      1st cycle: Bachelor's degree
    • Program of study
      Early Childhood Teacher Education with an Emphasis on Multicultural Understanding
    • Duration
      2 semesters
    • Assessment semester
      2018 spring
    • Person in charge
      Marit Hallset Svare
    • Language of instruction
      Norwegian

Workflow for course description

Course content

Samfunn, Religion, livssyn og etikk 1 konsentrerer seg om barnehagens samfunnsmandat samt barnehagen som en del av et mangfoldig samfunn. Verdiene i barnehagens formålsparagraf er bredt forankret i samfunnet og skal legges til grunn for alt arbeid i barnehagen og bidra til barnehagens forebyggende funksjon. Kunnskapsområdet skal gi innsikt i samfunnet som omgir barnehagen, barnehagens plass i samfunnet, barnehagen som organisasjon og som pedagogisk virksomhet. Videre tas barns oppvekstsvilkår og stilling i samfunnet, familiestrukturer, sosial ulikhet og barns rettigheter opp.

Kunnskapsområdet og tar opp sentrale spørsmål i forhold til nasjonale minoriteter, urbefolkning og andre etniske minoriteter. Videre danner barnehagen som kulturarena et viktig grunnlag for identitetsdanning og for å kunne forstå og møte mennesker fra ulike kulturer.

Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene samfunnsfag, RLE, og pedagogikk, samt de praktisk-estetiske fagene drama og kunst og håndverk.

Learning outcome

Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk 1 har tre overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.

Læringsutbytte: Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:

  • har kunnskap om og kan forholde seg reflektert til hva barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag innebærer i et flerkulturelt samfunn
  • kjenner til aktuelle styringsdokumenter
  • har innsikt i offentlig styring av barnehagesektoren
  • har kunnskap om urbefolkning, nasjonale minoriteter og andre etniske minoriteter
  • Har kunnskap om ulike sosialiseringsarenaer for barn 
  • har kunnskap om barns rettigheter og hva disse i praksis innebærer for barn og voksne i barnehagens dagligliv
  • har kunnskap om og begynnende forståelse av forhold og makt mellom majoritet og minoritetsbefolkning
  • kan reflektere kritisk over egne og andres virkelighetsforståelse
  • utviser yrkesetiske refleksjoner rundt holdninger, stereotypier og rasisme
  • kan lede arbeidet med å utvikle barnehagen som en kulturarena og et møtested for formidling og utvikling av barns og voksnes kulturelle uttrykksformer
  • kan ta i bruk ressursene til barn med flere språk og gi rom for ulike språklige og kulturelle uttrykk i barnehagen
  • kan utvise en bevisst følsomhet for og innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer og bidra til at barn får forståelse for hverandres kulturelle bakgrunn, kjønnsperspektiver og flerkulturelle perspektiver i skapende aktiviteter og kunst- og kulturformidling i barnehagen

Curriculum

Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018

Aspeli, W. (1996) Fortell! Fortell! Fortelling som drivkraft i lek og samspill. Oslo: Pedagogisk Forum. (100 s.) Lastes ned som digital bok fra: http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=091989108&kid=biblio

Breidlid, H. og Nicolaisen T. (2007). På skattejakt i fortellingsuniverset Fortelling i religionene. Bergen: Fagbokforlaget

Eidhamar, L.G (2014). Små mennesker – stort mangfold Religioner og livssyn i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget. 2.utgave, kap. 1, 3

 Eriksen, T. H. og Sajjad, T. A. (2015). Kulturforskjeller i praksis. Oslo: Gyldendal akademiske. Kap. 1, 2, 3, 5, 10,12. (100 s.)

Gulsvik, Tove mfl., (1991). Kom skal vi klippe sauen, u.s.: Norges Husflidslag. Hefte

Gjervan, M., Andersen, C. E. og M. Bleka (2012). Se Mangfold! Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehager. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap 2, 3, 4, 7

Hagesæther, G. (2011). Barnehagens formål i et historisk perspektiv. I V. Glaser et al (red) Barnehagens grunnsteiner, formålet med barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget

Hammer, A. og Strømsøe, G. (2015). Drama og skapende prosesser i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. Kap 6-9.

Jensen, M.(2009). Estetisk kompetanse i et flerkulturelt perspektiv. I Fajersson, Karlsson, Becher, Otterstad. Grip sjansene! Profesjonskompetanse, barn og kulturelt mangfold. Oslo: Cappelen Damm, s. 171-183

*Johansson, E. (2013). Små barns læring. Møter mellom barn og voksne i barnehagen. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 2 (23-55)

Jusu,R.& Eira Bjørn, I.M.(2006) Temahefte om samisk kultur i barnehagen Oslo: Kunnskapsdepartementet

Karsrud, F.T (2014). Muntlig fortelling i barnehagen en vei til danning, livsmot og literacy Oslo: Cappelen Damm kap. 2 og 3

*Kvistad, K. og S. H. Schei. (2012). Kompetanseløft. Langsiktige tiltak i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 7 - Pedagogisk ledelse. (s. 134-154)

Larsen, A.K. og Slåtten, M. V. (2015). En bok om oppvekst. Bergen: fagbokforlaget. Kap. 1-4, 6, 7, 10-12

Larsen, A-M. (2011). Barnehage og utdanning for alle – også tatere. I V. Glaser et al (red) Barnehagens grunnsteiner, formålet med barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget

Lindquist, G.(1997). Lekens muligheter. Oslo: Gyldendal akademiske. Kap 7-10

*Nergård, J.-I. (2006). Den levende erfaring En studie i samisk kunnskapstradisjon Oslo: Cappelen Akademiske forlag. Kap 6, s. 97-128

Olsen T. og Andreassen B.-O. (2016) Ansvar, hensyn og forpliktelse. Urfolk og samiske forhold i barnehagens rammeplan. I N. Askeland g B. Aamotsbakken (red.) Folk uten land? Å gi stemme og status til urfolk og nasjonale minoriteter. Kristiansand: Portal Akademisk.

Olsholt, Ø. og Schjeldrup, A.B. (2013). Filosofi og etikk i barnehagen Oslo: Cappelen Damm. Kap. 1-2

Redd Barna (2010). Barnerettigheter – ideer til metodiske opplegg i barnehage og småskole.

Rhedding-Jones mfl (2011). Beretninger fra en muslimsk barnehage i Norge. Bergen: Fagbokforlaget del 2

Rønningen, L.H. (2016) Dramalek med fortelling. Om å skape rom for kulturell identitet og forståelse hos barn. I Barn 2016 ;Volum 2. s. 25-38

Siljan, H. (2016) Kunnskap er makt. Om kvener/norskfinner og skogfinner på norsk i Wikipedia. I N. Askeland g B. Aamotsbakken (red.) Folk uten land? Å gi stemme og status til urfolk og nasjonale minoriteter. Kristiansand: Portal Akademisk.  

 Spernes K. og Hetlem M.(2013). Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse. Oslo: Gyldendal akademiske forlag. kap 1-3 (s.21-86)

Storjord, M.H., Hætta, A.K.S.  Eira, A.M.J. (2016) Samisk barnekultur Kulturarbeid i samiske barnehager: formidling, lek, tradisjonsfornyelse. I  H.Jæger og J.K. Torgersen (red). Barnekultur  Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Sødal, H.K. (2014). Kristen tro og tradisjon i barnehagen u.s.: Cappelen Damm Akademiske kap 1,2,5

Sørenstuen, J.E. (2011). Levende spor. Bergen : Fagbokforlaget. S 179- 213 

Tveterås, F. Arntsen, T.  og Jernsletten, R. (2002) Samisk kunst- og kulturhistorie. Nesbru: Vett og Viten, ss.11-22, 73-120

1 artikkel blir delt ut i drama.

Working and learning activities

Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.

Mandatory coursework

CommentMandatory courseworkMandatory coursework grouping
R1-DR1: Formidling av en kulturbærende fortelling for barn. Praktisk og muntlig fremlegg.PresentationIndividual
R1-KH1: Ett praktisk arbeid i kunst og håndverkPractical workIndividual
R1-SF1: Samfunnsmandat og ledelse, gruppeWritten assignmentIndividual
R1-TF1: Urfolk, nasjonale og etniske minoriteters kulturer og fortelling, gruppePresentation and reportGroups
R1-TF2: Barnehagen som kulturarena for de yngste barnaPractical workGroups
R1-TF3: Mangfoldsperspektivet i formålsparagrafen og rammeplanenOral assignmentGroups
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelseCompulsory attendanceIndividual

Mandatory coursework

Mandatory coursework:Presentation
Comment:R1-DR1: Formidling av en kulturbærende fortelling for barn. Praktisk og muntlig fremlegg.
Mandatory coursework grouping:Individual
Mandatory coursework:Practical work
Comment:R1-KH1: Ett praktisk arbeid i kunst og håndverk
Mandatory coursework grouping:Individual
Mandatory coursework:Written assignment
Comment:R1-SF1: Samfunnsmandat og ledelse, gruppe
Mandatory coursework grouping:Individual
Mandatory coursework:Presentation and report
Comment:R1-TF1: Urfolk, nasjonale og etniske minoriteters kulturer og fortelling, gruppe
Mandatory coursework grouping:Groups
Mandatory coursework:Practical work
Comment:R1-TF2: Barnehagen som kulturarena for de yngste barna
Mandatory coursework grouping:Groups
Mandatory coursework:Oral assignment
Comment:R1-TF3: Mangfoldsperspektivet i formålsparagrafen og rammeplanen
Mandatory coursework grouping:Groups
Mandatory coursework:Compulsory attendance
Comment:OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse
Mandatory coursework grouping:Individual

Assessments

Form of assessmentExam codeGroupingDurationType of durationProportionCensor typeSupported materialsComment
Written examSEK1Individual6hours100 %InternalRammeplan for barnehagen

Assessments

Form of assessment:Written exam
Grouping:Individual
Duration:6
Type of duration:hours
Proportion:100 %
Comment:
Supported materials:Rammeplan for barnehagen
Exam code:SEK1
Censor type:Internal

Grading scale

A-F

Vektingsreduksjoner

Course nameCredit reduction
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet.Varierer

Vektingsreduksjoner

Course name:Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet.
Credit reduction:Varierer