You are here

70 152 GK5 Identitet og Opplevelse

Logg inn med Feide

Gateflow CD
Emnenavn på Norwegian Bokmål: 
GK5 Identitet og Opplevelse
Credits: 
24
Program of study: 
Course code: 
Level of study: 
Master
Teaching semester: 
2017 Autumn
Assessment semester: 
2017 Autumn
Language of instruction: 
Norwegian
Person in charge: 
Vera Pahle
Required prerequisite knowledge

Bestått to år grunnkurs på Institutt for design.

Course content

Hovedfokus i kurset er merkevareidentitet (branding) og opplevelse. I løpet av semesteret skal studenten utvikle en merkevare innenfor et aktuelt tema definert ved semesterstart. Studenten skal utarbeide en individuell designløsning som svar på oppgaven. Målet er å utvikle et eget merkevarekonsept, samt formidle verdier og identitet i en ny merkevare gjennom opplevelse, tjeneste, og kontaktflater (touchpoints) som produkt og/eller interaksjon og visuell identitet. Prosess og metoder er vektlagt, og prosessen skal dokumenteres i en skriftlig rapport ved semesterslutt.

Learning outcome

Studenten skal ha lært hvordan man utvikler merkevarer og tjenester, og hvilken rolle produkter og merkevarer har i dagens samfunn. Deretter skal studenten ha utviklet kritisk tenkning rundt et gitt tema, og beherske grunnprinsippene i utviklingen av et merkevarekonsept. Kurset har som mål å gi studentene en forståelse av: • Merkevareteori • Utvikling av merkevarekonsept, inkludert en tjeneste • Utvikling og formgiving av produkt og/eller interaksjon (prototype) • Utvikling og formgiving av visuell identitet • Utvikling og formgiving av andre relevante kontaktflater (touchpoints) Studentene skal: • kunne beskrive et eget merkevarekonsept • ha kunnskap om hva som inngår i en merkevarestrategi • kunne anvende brukerorienterte metoder for å utvikle egen merkevare • kunne definere mulige målgrupper og konkurrenter til egen merkevare • ha kunnskap i hvordan man posisjonerer seg i forhold til målgrupper • kunne metoder for å utvikle en tjeneste og visualisere denne gjennom en tjenestereise • kunne metoder for å utvikle visuell identitet i tråd med overordnet strategi • opparbeide bevissthet rundt merkevarenes rolle i dagens samfunn • opparbeide bevissthet til egen designprosess og sin rolle som designer

Working and learning activities

Undervisningen er studiobasert med et gjennomgående hovedprosjekt i løpet av semesteret. Studentene jobber individuelt. Kurset består av forelesninger, inkludert teoriundervisning, workshops, ekskursjoner, bedriftsbesøk, samt individuell og gruppevis veiledning. Det er 4 delgjennomganger i tillegg til sluttpresentasjon inkludert rapport i kurset.  Studenten må bestå samtlige gjennomganger og sluttelveranse for å få karakter.

Curriculum

Kurset har et kompendium som er obligatorisk lesning, i tillegg til anbefalt litteraturliste.

Mandatory courseworkCourseworks requiredPresence requiredComment
Annet - spesifiser i kommentarfeltet5Required4 delgjennomganger og sluttpresentasjon med skriftlig rapport må være bestått for å få karakter i faget.
Obligatoriske arbeidskrav:
Mandatory coursework:Annet - spesifiser i kommentarfeltet
Courseworks required:5
Presence required:Required
Comment:4 delgjennomganger og sluttpresentasjon med skriftlig rapport må være bestått for å få karakter i faget.
Form of assessmentGroupingGrading scaleComment
Portfolio assessment (Vurderingsmappe)IndividualA-F?
Vurderinger:
Form of assessment:Portfolio assessment (Vurderingsmappe)
Grouping:Individual
Grading scale:A-F
Comment:?
Workload activityComment
LecturesDet er forventet deltakelse på forelesninger, veiledning, gjennomganger, presentasjoner og ekskursjoner. Studenten må beregne å delta i undervisningen daglig i kjernetiden fra kl 09:00-16:00.
Forventet arbeidsinnsats:
Workload activity:Lectures
Comment:Det er forventet deltakelse på forelesninger, veiledning, gjennomganger, presentasjoner og ekskursjoner. Studenten må beregne å delta i undervisningen daglig i kjernetiden fra kl 09:00-16:00.
Approval date: 
Wednesday, April 19, 2017 - 10:15
Approval signature: 
Empty by purpose