Logg inn med Feide
Bestått to år grunnkurs på Institutt for design.
Hovedfokus i kurset er merkevareidentitet (branding) og opplevelse. I løpet av semesteret skal studenten utvikle en merkevare innenfor et aktuelt tema definert ved semesterstart. Studenten skal utarbeide en individuell designløsning som svar på oppgaven. Målet er å utvikle et eget merkevarekonsept, samt formidle verdier og identitet i en ny merkevare gjennom opplevelse, tjeneste, og kontaktflater (touchpoints) som produkt og/eller interaksjon og visuell identitet. Prosess og metoder er vektlagt, og prosessen skal dokumenteres i en skriftlig rapport ved semesterslutt.
Studenten skal ha lært hvordan man utvikler merkevarer og tjenester, og hvilken rolle produkter og merkevarer har i dagens samfunn. Deretter skal studenten ha utviklet kritisk tenkning rundt et gitt tema, og beherske grunnprinsippene i utviklingen av et merkevarekonsept. Kurset har som mål å gi studentene en forståelse av: • Merkevareteori • Utvikling av merkevarekonsept, inkludert en tjeneste • Utvikling og formgiving av produkt og/eller interaksjon (prototype) • Utvikling og formgiving av visuell identitet • Utvikling og formgiving av andre relevante kontaktflater (touchpoints) Studentene skal: • kunne beskrive et eget merkevarekonsept • ha kunnskap om hva som inngår i en merkevarestrategi • kunne anvende brukerorienterte metoder for å utvikle egen merkevare • kunne definere mulige målgrupper og konkurrenter til egen merkevare • ha kunnskap i hvordan man posisjonerer seg i forhold til målgrupper • kunne metoder for å utvikle en tjeneste og visualisere denne gjennom en tjenestereise • kunne metoder for å utvikle visuell identitet i tråd med overordnet strategi • opparbeide bevissthet rundt merkevarenes rolle i dagens samfunn • opparbeide bevissthet til egen designprosess og sin rolle som designer
Undervisningen er studiobasert med et gjennomgående hovedprosjekt i løpet av semesteret. Studentene jobber individuelt. Kurset består av forelesninger, inkludert teoriundervisning, workshops, ekskursjoner, bedriftsbesøk, samt individuell og gruppevis veiledning. Det er 4 delgjennomganger i tillegg til sluttpresentasjon inkludert rapport i kurset. Studenten må bestå samtlige gjennomganger og sluttelveranse for å få karakter.
Kurset har et kompendium som er obligatorisk lesning, i tillegg til anbefalt litteraturliste.
Mandatory coursework | Courseworks required | Presence required | Comment |
---|---|---|---|
Annet - spesifiser i kommentarfeltet | 5 | Required | 4 delgjennomganger og sluttpresentasjon med skriftlig rapport må være bestått for å få karakter i faget. |
Form of assessment | Grouping | Grading scale | Comment |
---|---|---|---|
Portfolio assessment (Vurderingsmappe) | Individual | A-F | ? |
Workload activity | Comment |
---|---|
Lectures | Det er forventet deltakelse på forelesninger, veiledning, gjennomganger, presentasjoner og ekskursjoner. Studenten må beregne å delta i undervisningen daglig i kjernetiden fra kl 09:00-16:00. |